کد خبر 1490400
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
واکنش آمریکا به تنش‌ها و تحولات اخیر پاکستان

ادامه تنش‌ها در پاکستان در نتیجه روند محاکمه عمران خان نخست‌وزیر سابق این کشور، سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا را به واکنش واداشته است.

به گزارش مشرق، «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید و «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن صحبت درباره پاکستان، این کشور را «شریک مهم» توصیف کردند.

اقدام دادگاه عالی پاکستان در صدور قرار وثیقه موقت برای عمران خان نخست‌وزیر سابق تنش‌ها در این کشور را کاهش داد اما تلاش‌ها برای محاکمه او همچنان ادامه دارد و عمران خان را به فراخواندن حامیانش برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز واداشته است.

به گزارش «تلگراف آنلاین»، مقام‌های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در نشست‌های خبری روز سه شنبه (امروز) با حضور خبرنگاران، با سوالاتی درباره موضع واشنگتن در قبال تحولات اخیر پاکستان مواجه شدند.

«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جواب به سوال خبرنگار اعلام کرد که واشنگتن اسلام اباد را شریک مهم خود در این منطقه می‌داند و خواهان مشاهده توفیق پاکستان است.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می کرد، گفت: «ما می‌خواهیم پاکستان را موفق ببینیم و ما می‌خواهیم که ببینیم دولت پاکستان به قوی‌ترین آرمان‌ها مردم پاکستان عمل می‌کند».

کربی افزود: «پاکستان، یک شریک مهم در این منطقه است. آنها هر روز دارند از تهدید تروریسم رنج می‌بینند و ما همچنین متوجه چالش‌های سیاسی و اقتصادی که آنها مواجهند، هستیم. ایالات متحده همچنان دوست خوب آنها خواهند بود».

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در نشست خبری با خبرنگاران در این وزارتخانه با سوالی درباره تحولات پاکستان و موضع واشنگتن در این باره مواجه شد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر روابط خوب آمریکا با پاکستان اعلام کرد که واشنگتن در قبال پاکستان یک حزب یا نامزد خاصی را انتخاب نمی‌کند.

پاتل افزود: «درباره پاکستان، موضع ما این است که یک پاکستان قوی، با ثبات و موفق، موضوعی کلیدی برای روابط قوی و پایدار ایالات متحده و پاکستان است».

تاکید مقام‌های واشنگتن بر روابط خوب با پاکستان و انتخاب نکردن حزب یا شخص خاصی در این کشور در شرایطی مطرح شده که عمران خان بعد از برکناری از نخست‌وزیری اعلام کرده بود که آمریکا و ارتش پاکستان در پس برکناری او قرار دارد.

فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بود که تنش‌هایی که بعد از دیدار عمران خان نخست‌وزیر وقت پاکستان با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه آغاز شد، به اوج خود رسید و به دنبال آن پارلمان پاکستان در جلسه‌ای به او رای عدم اعتماد داد.

در هفته‌های اخیر و به دنبال بازداشت عمران خان، تنش‌ها در پاکستان به شدت اوج گرفت و اعتراضات علیه دستگیری او به خشونت کشیده و طبق گزارش‌ها حداقل ۹ نفر کشته، صدها تن زخمی و هفت هزار نفر بازداشت شدند.

عمران خان که رهبر حزب اپوزیسیون «تحریک انصاف» است، روز سه شنبه (دیروز) نهادهای اطلاعاتی پاکستان را مسئول خشونت‌ها اخیر خواند. به گفته حزب، این نهادها در نظر داشتند که حزب تحریک انصاف را مسئول خشونت‌ها بخوانند و سرکوب‌ها را توجیه کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس