1

در نهایت تمام آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه شمارش شد و هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند و بنابراین دور دوم انتخابات دو هفته بعد برگزار می‌شود.

سرویس جهان مشرق _ از ساعاتی قبل انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه آغاز شده و مردم ترکیه برای انتخاب رئیس جمهور آینده خود به پای صندوق های رای رفته اند.

مجموعا بیش از ۶۴ میلیون نفر در ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند که از این میزان حدود ۳ میلیون ۷۰۰ هزار نفر از اتباع خارج نشین ترک در روزهای گذشته آرای خود را به صندوق انداخته بودند.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در اوج هیجان/ آیا امپراتوری ۲۰ ساله اردوغان به پایان می‌رسد؟ +تصاویر


انتخابات به شکل کنونی از زمانی آغاز شد که اردوغان و حزب عدالت و توسعه دست به همه پرسی تغییر قانون اساسی و تبدیل ترکیه از نظام سیاسی پارلمانی به ریاستی زدند؛ در سال ۲۰۱۸ اردوغان و حزبش در این همه پرسی پیروز شده و دوران ریاست ۵ ساله جدید وی آغاز شد.

کمال یا رجب؟ رقابت بسیار نزدیک و حساس

این نخستین بار در طول ۲۰ سال گذشته و حکومت بی رقیب اردوغان و حزبش است که کاندیدای حزب مخالف توان رقابت جدی را به دست اورده و حتی ممکن است شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در اوج هیجان/ آیا امپراتوری ۲۰ ساله اردوغان به پایان می‌رسد؟ +تصاویر


بر اساس آخرین نظرسنجی ها پیش از آغاز رای گیری، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریت خلق (CHP) با اختلاف اندکی آرای بیشتری نسبت به رقیب خود رجب طیب اردوغان داشته است؛ با توجه ب حضور دو کاندیدای دیگر یعنی محرم اینچه از حزب ملیت و سنان اوغان به عنوان نامزد مستقل، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم نیز وجود داشت اما محرم اینچه در اقدامی عجیب در حالی که به هنگام رای گیری از اتباع خارج از خاک ترکیه در رقابت حضور داشت، پس از پایان رای گیری در خارج از رقابت کنار کشید.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در اوج هیجان/ آیا امپراتوری ۲۰ ساله اردوغان به پایان می‌رسد؟ +تصاویر


اگرچه عمده کارشناسان معتقدند انتخابات در همان دور اول با کسب اکثریت آرا توسط اردوغان یا قلیچدار اوغلو به پایان خواهد رسید اما در صورتی که کار به دور دوم بکشد، در روز ۲۸ می (دو هفته دیگر) مجددا رای گیری انجام خواهد شد.

آیا امپراتوری ۲۰ ساله اردوغان به پایان می‌رسد؟

از سال ۲۰۰۳ و پیروزی حزب نوپای عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه، اردوغان و اطرافیانش سیاست را در ترکیه قبضه کرده و اجازه خودنمایی به رقبا را ندادند؛ تنش گسترده با غرب، توسعه طلبی منطقه ای در سوریه، لیبی و قره باغ، ایجاد روابط نزدیک با روسیه به عنوان دشمن غرب و حوادث مربوط به کودتای نظامی ناموفق سال ۲۰۱۶ از جمله مهمترین حوادث دوران ۲۰ ساله حکومت حزب عدالت و توسعه بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در اوج هیجان/ آیا امپراتوری ۲۰ ساله اردوغان به پایان می‌رسد؟ +تصاویر


مجموعه این حوادث و البته زلزله شدید چندی پیش در جنوب ترکیه و مسئله میلیون ها آواره سوری مستقر در این کشور از جمله مهمترین دلایل کاهش محبوبیت اردوغان و بالا رفتن شانس قلیچدار اوغلو برای کنار زدن رقیب پس از ۲۰ سال قدرت است.

قلیچدار اوغلو در کمپین تبلیغاتی خود در هفته های گذشته بر مسئله بهبود روابط با غرب، حل مسئله آوارگان سوری و آشتی با دولت سوریه و بازگشت ترکیه به فضای آزاد سیاسی و اجتماعی و لغو محدودیت های شدید اعمال شده از سوی اردوغان در سالهای گذشته تاکید کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در اوج هیجان/ آیا امپراتوری ۲۰ ساله اردوغان به پایان می‌رسد؟ +تصاویر

در سوی مقابل، اردوغان رقیب ملیگرای خود را به تلاش برای تبدیل ترکیه به برده دنیای غرب، از بین بردن مقدسات دینی و تلاش برای عادی سازی مسئله همجنسبازی و موارد مشابه متهم کرده است.

به طور کلی پیش بینی می شود در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو روابط ترکیه با غرب بهبود یافته، تورم افسار گسیخته در این کشور که به نرخ های ۶۰ و ۷۰ درصد نیز رسیده بود کاهش یابد و تنش در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز با خروح نظامیان ارتش ترکیه کمتر شود.

در صورت پیروزی اردوغان نیز وی به سیاست های توسعه طلبی منطقه ای خود و تلاش برای حفظ استقلال ترکیه از غرب و ناتو ادامه خواهد داد.

بر اساس قانون انتخابات ترکیه، تا اواخر شامگاه روز ۱۴ می هیچ گونه آماری از نتایج صندوق های رای منتشر نخواهد شد و از بامداد فردا به تدریج کمیته برگزاری انتخابات، نتایج اولیه رای گیری را منتشر خواهد کرد.

نتایج اولیه انتخابات و پیشتازی اردوغان

بنابر اعلام منابع خبری ترکیه، با شمارش حدود ۳۲ درصد از آرا، تا کنون رجب طیب اردوغان با کسب ۵۳.۳ درصد آرا پیشتاز بوده و با فاصله نسبتا قابل توجه نسبت به کمال قلیچدار اوغلو با ۴۰.۶ درصد قرار دارد.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در اوج هیجان/ پیشتازی اردوغان در شمارش اولیه/ اختلاف ۱۰ درصدی اردوغان و قلیچدار اوغلو با شمارش ۴۴ درصد آرا +تصاویر

البته کارشناسان پیش بینی می کنند با ادامه شمارش آرا فاصله دو رقیب کمتر شود؛ در صورتی که آرای اردوغان کمتر از ۵۰ درصد شود کار به دور دور و رای گیری مجدد در تاریخ ۲۸ ماه می خواهد کشید.

۴۴ درصد از آرا شمارش شد؛ اردوغان همچنان پیشتاز

با شمارش ۴۴ درصد آرای صندوق های رای، اگرچه رجب طیب اردوغان همچنان پیشتاز رقابت است اما اختلاف میان وی و قلیچدار اوغلو لحظه به لحظه کمتر می شود؛ در حال حاضر اردوغان ۵۲.۴ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۱.۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده اند.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در اوج هیجان/ پیشتازی اردوغان در شمارش اولیه/ اختلاف ۱۰ درصدی اردوغان و قلیچدار اوغلو با شمارش ۴۴ درصد آرا +تصاویر

نتایج اعلامی پس از شمارش ۶۰ درصد آرا

با شمارش ۶۰ درصد آرای مردم ترکیه، باز هم اختلاف میان اردوغان و قلیچدار اوغلو کاهش یافته است اما همچنان اردوغان با ۵۱.۶ درصد بالاتر از رقیب خود با ۴۲.۵ درصد آرا قرار دارد.

انتخابات به دور دوم کشیده شد/ قلیچدار اوغلو: در دور دوم حتما پیروز می‌شویم/ ائتلاف اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی شد +تصاویر


با شمارش یک سوم صندوق های مربوط به انتخابات پارلمانی ترکیه نیز، فعلا نمایندگان حزب عدالت و توسعه و متحدان آنها پیشتاز رقابت برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس ترکیه هستند.

نتایج انتخابات پس از شمارش ۸۰ درصد آرا

روند کاهشی آرای رجب طیب اردوغان همچنان ادامه داشته و درصد آرای وی به ۵۰.۴ درصد رسیده است؛ در صورتی که آرای اردوغان کمتر از ۵۰ درصد باشد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

انتخابات به دور دوم کشیده شد/ قلیچدار اوغلو: در دور دوم حتما پیروز می‌شویم/ ائتلاف اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی شد +تصاویر

سنان اوغان: حضور من در انتخابات محوریت دارد

سنان اوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با بیان اینکه حضورش در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تاثیر زیاد و محوری داشته است گفت: طی روزهای آینده با رهبران «ائتلاف آتا» رایزنی خواهد کرد تا درباره آنچه که در دور انتخابات می‌توان انجام داد تصمیم گیری کنند.

اوغان بیش از ۵ درصد آراء را به خود اختصاص داده است و حمایت وی از هر یک از طرفین انتخابات در دور دوم، بسیار تعیین کننده خواهد بود.

هشدار کلیچدار اوغلو به شورای عالی انتخابات

کمال قلیچدار اوغلو در سخنانی گفت: میزان مشارکت گسترده ای در انتخابات به دست آمده است و هیچکس حق ندارد ادعای پیروزی کند. وی تاکید کرد، نتایج انتخابات نشان می‌دهد که مردم به اردوغان اعتماد نکرده اند و آراء حزب و عدالت توسعه کاهش یافته است.

قلیچدار اوغلو طعنه‌ای هم به سخنرانی اردوغان از بالکن ساختمان حزب عدالت و توسعه زد و گفت: انتخابات در بالکن پیروز نمی‌شود.

رقیب اردوغان در ادامه افزود: داده های انتخاباتی هنوز در حال تکمیل است اما ما دور دوم را میپذیریم.

وی با اشاره به دور دوم انتخابات تاکید کرد، در صورت قطعی شدن دور دوم انتخابات پیروز خواهیم شد.

انتخابات به دور دوم کشیده شد/ قلیچدار اوغلو: در دور دوم حتما پیروز می‌شویم/ ائتلاف اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی شد +تصاویر

آخرین آمار شمارش آرا در انتخابات ترکیه

با شمارش حدود ۹۹ درصد آرای انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» ۴۹.۳۵ درصد و «کمال قلیچداراوغلو» ۴۵ درصد آرا را کسب کردند.

براساس آخرین گزارش‌ها، هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی در ترکیه -تا لحظه انتشار این گزارش- نتوانسته‌اند آرای لازم را در انتخابات کسب کنند، ازاین‌رو انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد.

شبکه ترکیه‌ای «تی‌آرتی» در این باره نوشت که هیچ از یک نامزدهای انتخاباتی نتوانسته‌اند ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهند، بنابراین احتمال می‌رود دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ می (هفتم خردادماه) برگزار شود.

در همین ارتباط، «احمد ینار» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، عصر روز گذشته، اعلام کرد که فرایند رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سراسر کشور بدون هیچ مشکلی به پایان رسیده است.

برخی منابع اپوزیسیون در ترکیه به خبرگزاری روسی «تاس» گفتند: «طبق اطلاعات اولیه، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی به ۹۳.۶ رسید که این یک رکورد محسوب می‌شود.»

با این حال، شورای عالی انتخابات ترکیه تا لحظه انتشار این گزارش بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده و آمار اعلام‌شده از سوی منابع را تایید یا رد نکرده است.

رسانه‌های ترکیه امروز دوشنبه اعلام کردند که در نهایت تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچکدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.

انتخابات به دور دوم کشیده شد/ قلیچدار اوغلو: در دور دوم حتما پیروز می‌شویم/ ائتلاف اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی شد +تصاویر

تمام آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه شمارش شد

نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به شرح ذیل است:

رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء

کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء

ائتلاف اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی شد

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ترکیه نیز تقریبا قطعی شده و «ائتلاف جمهور» رجب طیب اردوغان موفق شده نیمی از کرسی‌های پارلمان این کشور را کسب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 6
    حالاکدومشون به نفع ایرانه؟
    • وطنم IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      17 5
      یکی از یکی بدتر و حامی اسرائیل تر! حداقل از احوال اردوغان خبر داریم که منافق بازه ... مثلا اردوغان مثل نمایندگان مجلس خودمون (توی شهرستان) هفته آخر انتخابات، میاد کوچه ها رو آسفالت میکنه و ناهار میدن، نوشابا میدن و خلاصه خیلی مهربون میشن. اردوغان هم این روزهای آخر به بچه ها پول میداد، جنگنده رونمایی کرد، نیروگاه هسته ای رونمایی کرد، سردسته داعش رو کشت!!!!!!!!!! خلاصه یه سوپرمن شده برای خودش این اواخر.
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      22 6
      سگ زرد برادر شغال
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      بالای 80% در انتخابات شرکت کردند !!!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 2
      همه بدن فقط مسئولان پاکدست ایران خوبن انقد خوبن بهم کادو فیدیلیتی دیگیلیتی می دن
    • امید IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      2 1
      ترکیه = داعش پشت پرده
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 3
      ارتباط نزدیک با اسراییل در دوره اسلامگراها به شدت تقویت شد
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 1
      اردوغان مظهر اسلام آمریکایی
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 0
      اینکه پرسیدی کدومش به نفع ایرانه در جواب باید بگم اساسا وقتی که ما واقعا و حقیقتا در مورد تیوپ یا چیزی لاستیکی در زیر دندان هایمان قرار میدهیم و فشار میدهیم آیا صدای قلیچ قلیچ می‌شنویم آیا این صدای قلیچ قلیچ کمال هست یا کمال نیست؟؟؟ البته ماه هاای قمری مانند رجب هم در تقویم ها نوشته شده ولی آیا ماه های میلادی طیب و پاکیزه هستند؟؟ البته اماه های میلادی هم حترام دارند ولی صحبت از طیب و پاکیزه بودنشان هست. قضاوت با کسانی که کامنت منو میخوانند
  • باربد IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    14 6
    پیروزی اردوغان از نظر اقتصادی برای ایران بهتره وچون قلیچدار از تحریم های اروپا و آمریکا کامل پیروی خواهد کرد ولی از نظر سیاسی پیروزی قلیچدار بهتره چون قلیچدار باسوریه صلح خواهد کرد و از گروه‌های تکفیری در منطقه حمایت نخواهد کرد
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      6 3
      وقتی قلیچدار از، روسبه ببرد به عنوان پیاده نظام ناتو وارد سوربه نه برای جنگ با قسط که برای جنگ با ارتش،ایران می شود منظورش از،بزرگراه همان جاده ای است که صدام می خواست تا تهران بیاید البته قبلش هم امپراطور روم شرق وعثمانی امد همشون به همان سرنوشت رفتند
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 8
    یک ضرب المثل خیلی بی ادبانه ای وجود داره که میگه : " .....از ....قابل تحمل تر هست "
    • یوسف از همدان IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      یک ضرب المثل هست که میگه از کوزه همان تراود که در اوست که الان مصداقش جنابعالی هستید
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    6 3
    نقشه امریکا برای ترکیه و منطقه بعد از شکست اردوغان، خطرناک خواهد بود احزاب متناقض و متفاوت قلیچدار اغلو در صورت پیروزی، وضعیت و امنیت ترکیه رو تغییر خواهند داد!
  • محمود IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    24 8
    امیدوارم همزمان با شکست توطئه‌های غرب با تکفیریها علیه ایران و مقاومت پدرخوانده تکفیریها یعنی اردوغان نیز به جهنم برود
  • بهمن IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    15 30
    ترکیه رییس جمهور بهتر از اردوغان پیدا نمیکنه.یاشاسین لردوغان
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    25 5
    ⚔️🇮🇷⚔️شمشیری که شما تجزیه طلبان و بیگانگان را جلوی مادرمان ایران به زانو در میاورد قبلا توسط 🇮🇷کوروش و 🇮🇷آلپ ارسلان تیز شده است.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    23 9
    🥀🥀🥀🥀🥀🥀 الپ ارسلان در راه دفاع از ایران توسط ترک های تجزیه‌ طلب کشته شد. تاریخ دروغ نمیگوید
  • از شهرستان سراب IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    22 6
    اردوغان خیلی دچار غرور کاذب شده این فرد با ایجاد تنش با غرب موجب تورم شدید در ترکیه شد دوستی با روسیه هم برای کشوری سود نداشته در زمینه های صنعتی و سیاسی شاید پیشرفتهایی داشتند ولی ترکیه کشوری کم حاشیه را تبدیل به کانون خبری مهم رسانه های دنیا کردند
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    16 15
    انشالله اردوغان برای همیشه ازصحنه روزگار محو شو
  • حمیدرضا IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    49 15
    به امید پروردگار که بلوا وآشوبی بزرگ به دامن ترکیه خواهد افتاد!! بزودی تاوان خون هزاران ترکمن وکرد وعرب وعلوی سوریه وعراق دامنگیر ملت ودولت فاشیست ترکیه خواهدشد!
    • TR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      10 13
      بذار آشوب داخلی خودتون تموم بشه بعد پای خدا رو بکش وسط
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      5 12
      مگه اونا رو ترک ها کشتند که میندازی گردن ترکیه! اعضای داعش که بیشترشون عرب بودن نه ترک
    • رمضانعلی محمدیان IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      5 2
      بسم الله.کرم پیشه شاه مردان علی است بد دیگران را خواستن مزاحش هم قشنگ نیست بنی آدم اعضای یک پیکرند برادر خدا نکنه هیچ انسانی گرفتار آشوب و بلوای کوچک هم بشه نخواهد که بیند خردمند ریش نه بر عضو مردم نه بر عضو خویش فرق شیعه علی علیه السلام با شیعه بنی امیه لعنت الله علیهم اجمعین همینه ره نیکمردان آزاده گیر چو استاده ای دست افتاده گیر
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      5 8
      متاسفانه مردم ترکیه دیچار بیماری فاشیسم شده اند
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      8 4
      ناتو در کوریدور زنگزور بازی را به ناموس پرستی و مادرپرستی مردم تبریز باخت. از مادرمان ایران دفاع می کنیم از مادر دفاع میکنیم حتی درمقابل پسرعمو و هم زبان
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      7 3
      ناتو در کوریدور زنگزور بازی را به ناموس پرستی و مادرپرستی مردم تبریز باخت. از مادرمان ایران دفاع می کنیم از مادر دفاع میکنیم حتی درمقابل پسرعمو و هم زبان
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      8 3
      ناتو در کوریدور زنگزور بازی را به ناموس پرستیمردم تبریز باخت.
    • BR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      2 6
      برای نجات بنی آدم باید ترکیه بین دولتهای ایران و روسیه و عرتق و سوریه نقسیم بشه
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 6
    شک نکنید... شک نکنید تقلب میشه... اردوغان احساس خطر کرده. همه نظر سنجی ها به ضرر اونه... از طرفی ترکیه همسایه ایرانه... بنابراین حتما تقلب میشه
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 5
    فاشیسم مغولی
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 7
    اردوغان پیروز بشه به نفع ماست. سیاست های او کاملا برای ما شناخته شده ست و همچنین روابط طولانی مدت با نظام و سران جمهوری اسلامی ایران حتی رهبری باعث ایجاد یک حس اعتماد و اطمینان شده است. گرچه اردوغان بسیار جاه طلب و و در سیاست به شدت مذبذب ست اما همه این خصلت ها برای ما شناخته شده ست به عبارتی اردوغان کاری نمی کنه که برای سران نظام ما غافلگیرکننده نیست به هیچ وجه. کلیچدار بیاد هیچی ازش نمی دونیم.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 3
    چیزیکه واضحه اینه که قدرت در دنیا، داره از سمت غرب میاد سمت شرق و قدرت های اول دنیا چین و روسیه و ایران خواهند بود! ترکیه میتونه در این انتخابات وسط بازی کردن رو تموم کنه و بیاد به بلوک شرق اگر مردم ترکیه، قلیچدار رو انتخاب کنند اشتباه بزرگی کردند!
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 3
    از اسلامبول تا تهران از تهران تاریاض از ریاض تا قاهره همه یکصدا لبیک یا رسول الله ترکیه رجب با ایران ومصر به بریکس به جای اتحادبه اروپا می رود
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    5 2
    کوردها به کمال رای دادن
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    2 6
    حسرت دمکراسی پیشرفته و سیاستمداران وطن پرست و عاقل ترکیه هم به حسرتهای ایرانیان اضافه شد.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    7 11
    به کوری دشمنان اردوغان پیروز خواهد شد چون کارهای نیمه تمامی دارد که باید حل کند
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 0
      مثل کرنش برابر رژیم کودک کش.... سقوط اسد، حمله به شمال سوریه و گرفتن f35 رو هم به گور برد. یاشاسین ایران
  • کیوان IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    0 2
    با پیشتازی اردوغان انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده میشود و در انتخابات پارلمانی هیچکدام از احزاب به پنجاه درصد نخواهد رسید
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    9 0
    درصد مشارکت جالب است
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 4
    آلپ ارسلان یک ایرانشهری است و در کتیبه خود در خط دهم نام کشورش را ایران مینامد، در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب غازی آغ ارسلان _________ زنده باد امپراطوری فرانژادی ایران
  • BR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 0
    🌼 بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ 🌹امام زمان ع🌹 است.‌او داوزدهمین شوالیه عدالت، جانشین خدا بر روی کره زمین و دیگر سیاره های جهان هستی، حاکم تمد
  • BR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 0
    🌼 بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ 🌹امام زمان ع🌹 است.‌او داوزدهمین شوالیه عدالت، جانشین خدا بر روی کره زمین و دیگر سیاره های جهان هستی، حاکم تمد
  • BR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 0
    🌼 بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ 🌹امام زمان ع🌹 است.‌او داوزدهمین شوالیه عدالت، جانشین خدا بر روی کره زمین و دیگر سیاره های جهان هستی، حاکمی‌است که حکومت را از محمد ص به ارث برده است.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 4
    ۱۰۰ درصد میره دور دوم قلیچ برنده دور دوم خواهد بود
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 4
    ناتو در کوریدور زنگزور بازی را به ناموس پرستی و مادرپرستی مردم تبریز باخت. از مادرمان ایران دفاع می کنیم از مادر دفاع میکنیم حتی درمقابل پسرعمو و هم زبان
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 1
      من بعنوان یک فارس میگم زنده باد مردم تبریز و اردبیل
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    7 15
    جانم فدای تورکیه
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      3 1
      مزدورهای مریم قجرعضدانلو.... جانم فدای ایران
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    4 5
    خسته شدم از قیافه ی اردوغان ان شاءالله یکی دیگه رای بیاره اردوعان دیگه نباشه
    • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      0 0
      اینم از معیار انتخاب ....
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 1
    به شدت بوی انقلاب رنگی غرب میاد
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    کدوم یک از این دو موجود برای ایران بهتر هستند؟!
  • سامان IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 1
    با فراخوان شبکه های مردمی و رضا پهلوی هم اکنون تقریبا اکثریت مردم اشفهان روانه زندان شهر شدن تا از قتل حکومتی ۳ جوان بیگناه جلوگیری کنن
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 0
    ای کاش به اندازه یک ارزن همت اردوغان را همه روسای جمهور این مملکت از بهرمانی تا سید مظلومان واقعاً را داشتتند. خیلی خیلی از مشکات این مردم ستمدیده حل شده بود. این رییسی از مدیریت کلان هیچی بارش نیست.
  • ارش IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 1
    این مرتیکه صهیونیست اردوچاخان رای نمیاره مردم ترکیه فعلا بهش رای نداذن
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 1
    اگر چین توریست به ترکیه بفرستد میتواند باعث پیروزی اردوغان در مناطق توریستی گردد. مناطق کرد نشین بطور سنتی به کیلیچداراغلو رای دادند در صورتی که امنیت این مناطق توسط حزب اردوغان در طی این سالها تامین شد و اجازه نداد و ک ک قتل انجام دهد. اردوغان نیاز به رایزنی با احزاب کردی چه داخل و چه خارج ترکیه دارد تا کردها را متقاعد کند که امنیت آنها مدیون تلاش های حزب وی هست. در دور دوم امر رای دهندگان سینان اوغان را متقاعد کنند که اردوغان ضمن حمایت از حقوق مسلمانان ترکیه به ملی گراها هم اهتمام ویژه دارد احتمالا بتواند ارای آنان را جلب کند.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 0
    کی حوصله داره بابا رفت دور دوم همین یک تاس بیندازید یکی تون رییس جمهور بشه دیگه، رییس اصلی ترکیه که امریکا و اسراییل هست
  • علی از تبریز IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 2
    زنده باد دموکراسی و انتخابات آزاد ترکیه ایکاش ما هم مثل اونها انتخابات آزاد و دموکراتیک داشتیم
  • arlireza IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 2
    بخدا فرق نمی کنه کدوم ازصندوق دربیاد استراتژی بلندمدت ترکها به اتفاق کل معلومه. یک پارچه کردن کشورهای ترک زبان از قفقاز تا آسیای میانه ودر اخر ایجاد امپراطوری عثمانی. شما توجه کنید تواین چندسال به ادبیاتی ک سران ترکیه و جمهوری جعلی آذربایجان همیشه از آرزوهای خودشون بدون حیا حرف می زنند. این هدف بیمارگونه در رسانه های ترکیه و آذربایجان موج میزنه. درگزارش هواشناسی همیشه قسمتهای شمال وشمال غرب ایران در جغرافیای اونا قرار داره. و این دون کیشوت قفقاز بدجوری دچار توهم وباور کاذب شده. ایران بنا به ملاحضاتی ک هر بی سوادی هم بلده تا جای ممکن تاحالا جواب درخور نشون نداده ولی در هنگامه موعود اذربایجان جعلی به تلی از خاک تبدیل میشه و ارتش ترکیه هم نمی تونه کمک شون کنه. جنگها هرگز اتفاق خوبی نبودند ولی وقتی طرف مقابل بی وقفه کرم ریزی کنه چاره ی باقی نمی مونه
  • arlireza IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    0 1
    بخدا فرق نمی کنه کدوم ازصندوق دربیاد استراتژی بلندمدت ترکها به اتفاق کل معلومه.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    5 1
    طرفدار اردوغان نباش جمهوری اسلامی چرا از تغییر میترسیداردوغان اوردند داعش سازند فیلم های ضدخانواده و شیعه و طرفدار اسرائیل امریکا دودوزه باز حالا هم که با اذربایجان هم دست شد برای ازبین بردن جاده ابریشم
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 1
    تشییع جنازه چیزی ندارن اردوغان نجاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس