آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه

شعب اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت ۸ صبح باز و فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۷ بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

به گزارش مشرق، از دقایقی و رأس ساعت ۸ صبح پیش شعب اخذ رأی در مناطق مختلف ترکیه باز شد تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور و ۶۰۰ نماینده پارلمان این کشور را انتخاب کنند؛ فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۷ بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، و سینان اوغان سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند؛ البته محرم اینجه نیز در این انتخابات حضور داشت، اما روز پنج‌شنبه با بیان اینکه نمی‌خواهد شکست اپوزیسیون به حضور او نسبت داده شود، رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است.؛ نامزد برنده باید بیش از ۵۰ درصد آراء مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار خواهد شد.

در این انتخابات ۶۰ میلون و ۹۰۴ هزار نفر در داخل ترکیه و ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار نفر در خارج کشور، واجد شرایط رأی‌دادن هستند.

در تاریخ ۱۰۰ ساله جمهوری ترکیه، تنها ۲ بار میزان مشارکت از ۷۰ درصد پایین آمده و به ۶۴ درصد رسیده است.

براساس قوانین انتخابات در ترکیه، هر شهروند فقط در یک مکان ازپیش‌تعیین‌شده می‌تواند رأی بدهد و همچنین دولت حق دارد از شهروندانی که رأی نمی‌دهندد، جریمه نقدی دریافت کند، اما این قانون عملاً تاکنون اجرایی نشده است و کسی بابت رأی‌ندان جریمه نشده است.
 

اردوغان: مردم ترکیه جواب بایدن را پای صندوق‌های رأی می‌دهند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در آخرین سخنرانی انتخاباتی در جمع هوادارانش خطاب به رقیب خود قلیچدار اوغلو گفت:
آیا می‌خواهید بر اساس دستورالعمل‌هایی که از آمریکا دریافت کرده‌اید کارتان را پیش ببرید؟ با دستوراتی که از بایدن گرفته‌اید؟

بایدن اعلام کرده باید اردوغان را سرنگون کرد و من از این موضوع خبر دارم، همه مردم هم این را می‌دانند، اما در پای صندوق‌های رای پاسخ مناسبی به آنها خواهند داد.

سوگندنامه ناظران و مقامات برگزارکننده انتخابات ترکیه

خبرنگار الجزیره اعلام کرد ناظران و مقامات برگزارکننده انتخابات ترکیه، پیش از آغاز رأی‌گیری به منظور تأکید بر برگزاری سالم رأی‌گیری، سوگندنامه‌ای قرائت کردند.

سوگندنامه قرائت‌شده به شرح ذیل  است:
به شرافت، وجدان و تمام اعتقاداتم سوگند یاد می‌کنم که برای تعیین و اعلام کامل و درست نتایج انتخابات، بدون تأثیرپذیری و هیچ ترسی از کسی، به وظیفه خود طبق قانون عمل خواهم کرد.

آرای نامزد انصرافی شمرده می‌شود

با اعلام شورای عالی انتخاباتی ترکیه آرای ماخوذه به نفع کاندیدای انصرافی ریاست جمهوری محرم اینجه شمرده خواهد شد. پیشتر نزدیک به دو میلیون رای در خارج از ترکیه به صندوق ها انداخته شده بود. محرم اینجه پس از پایان انتخابات در خارج از کشور انصراف خود را اعلام کرد. از طرفی در برگه‌های آرا عکس وی نیز چاپ شده و آرای وی در داخل کشور نیز محاسبه می‌شود.

این در حالی است که گمانه زنی‌ها حاکی از نزدیک بودن آرای اردوغان و قلیچداراوغلو است و همین امر حساسیت این موضوع در تاثیرگذاری برای کسب بیش از ۵۰ درصد آرا توسط یکی از نامزدها را نیز افزایش داده است.

اردوغان رای خود را در استانبول به صندوق می اندازد

بر اساس گزارش منابع خبری ترکیه، رجب طیب اردوغان ظهر امروز در استانبول رای خود  را به صندوق خواهد انداخت . سایر کاندیداها در آنکارا رای خود را به صندوق می اندازند.

توییتر دسترسی کاربران ترکیه به برخی محتواها را محدود کرد

شبکه توییتر اعلام کرد که دسترستی کاربران به برخی از محتواها را در واکنش به «روند حقوقی» و در راستای حصول اطمینان از «در دسترس ماندن این شبکه برای مردم ترکیه» را در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور محدود کرده است.

۶۰۱هزار نیرو امنیت انتخابات ترکیه را تأمین می‌کنند

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: ۶۰۱ هزار نیروی امنیتی، وظیفه حفظ امنیت انتخابات را به‌عهده دارند.

 اردوغان در استانبول  رأی خود را به صندوق انداخت

رجب طیب اردوغان به همراه همسر خود با حضور در یکی از شعب اخذ رای در استانبول، رای خود را به صندوق انداخت.

 رقیب اردوغان رأی خود را در صندوق انداخت

کمال کلیچدار اوغلو رقیب اصلی اردوغان رای خود را به صندوق انداخت.

چاووش‌ اوغلو رأی خود را به صندوق انداخت

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با حضور در یکی از شعب أخذ رأی در آنتالیا، رأی خود را به صندوق انداخت.

صندوق‌های سیار اخذ رأی در مناطق جنوبی/ زلزله‌زدگان به چه کسی رأی می‌دهند؟

هم‌زمان با برگزاری سراسری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در ترکیه، صندوق‌های اخذ رأی سیار نیز در مناطق زلزله‌زده جنوبی نیز مستقر شدند.

به گفته مقامات و رسانه‌های ترکیه، بسیاری از زلزله‌زدگان ۶ فوریه (۱۷بهمن ۱۴۰۰) که شهرها و خانه‌های خود را ترک کردند، هم‌اکنون برای شرکت در انتخابات به محل سکونت خود برگشته‌اند.در زلزله بهمن‌ماه بیش از ۵۰ هزار نفر از استان‌های جنوبی ترکیه جان باختند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، استان‌های مناطق جنوبی ترکیه که بیش از ۹ میلیون رأی دارند، به صورت سنتی بیشتر هوادار حزب عدالت و توسعه و رجب طیب بودند، اما اکنون دچار دودستگی شده‌اند؛ برخی همچنان از اردوغان دفاع می‌کنند و برخی دیگر نیز از نحوه پاسخ‌دهی دولت به مطالبات زلزله‌زدگان ناامید شدند و از قلیچدار اوغلو حمایت می‌کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس