ترکیه

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با رقابت اردوغان و قلیچدار اوغلو همراه است و گمانه زنی‌ها درباره پیروز این انتخابات بیش از پیش شدت گرفته است.

به گزارش مشرق، همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه ائتلاف مخالفان ترکیه وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری ۱۴ ماه مه به شکلی محسوس از میراث به جا مانده از دو دهه حکمرانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی این کشور فاصله بگیرد.

در همین حال ائتلاف اردوغان وعده بهبود وضعیت اقتصادی، سیاست خارجی و ترمیم آثار زلزله را مطرح کرده است.

سید علی قائم مقامی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگویی به بررسی موضوع‌های مربوط به این انتخابات مهم پرداخته است.

اردوغان و قلیچدار اوغلو؛ رقبای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

قائم مقامی، در ابتدا ضمن اشاره به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، گفت: با کناره گیری محرم اینجه، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اکنون سینان اوغان از حزب حرکت ملی گرای ترکیه، کمال قلیچدار اوغلو از حزب ائتلاف ملت و رجب طیب اردوغان، رئیس حزب عدالت و توسعه، نامزد ائتلاف جمهور و رئیس جمهور در قدرت ترکیه، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هستند؛ اوغان یک پان ترک افراطی است که حدود ۴ تا ۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است و شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات ندارد، به همین دلیل رقابت اصلی میان اردوغان و قلیچدار اوغلو در جریان است.

شانس چه کسی برای پیروزی در انتخابات ترکیه بیشتر است؟

این کارشناس مسائل ترکیه، اظهار کرد: برخی بر این باورند که برنده این رقابت قلیچدار اوغلو است و می‌تواند در مرحله اول یا در صورت دو مرحله‌ای شدن در مرحله دوم، موفقیت خود را تثبیت کند، هرچند برخی تاکید دارند که در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات، پیروزی قلیچدار اوغلو صد در صد است؛ در عین حال، اردوغان اعلام می‌کند که از پیروزی خود مطمئن است.

قائم مقامی ضمن اشاره به روند اتهام زنی هر یک از دو نامزد باقی مانده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به یکدیگر، گفت: اردوغان و قلیچدار اوغلو هر یک طرف مقابل را به رویکردهایی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی که از نظر خودشان نادرست است، متهم می‌کنند.

بررسی سیاست خارجی مورد نظر اردوغان

وی در بخشی دیگر درباره سیاست خارجی مورد نظر اردوغان، اظهار کرد: حمایت از گسترش ناتو حتی در قالب مخالفت با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در زمینه ناتوی اروپایی، عضویت در اتحادیه اروپا، روابط گسترده سیاسی و نظامی با آمریکا و توسعه روابط در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، تجاری، فرهنگی و انرژی با رژیم صهیونیستی از ویژگی‌های سیاست خارجی اردوغان است؛ از سوی دیگر سیاست خارجی اردوغان در منطقه با مخالفت با حاکمیت فعلی سوریه و مخالفت با خروج نظامیان آمریکایی از عراق و سوریه مشخص می‌شود.

قائم مقامی، بیان کرد: این در حالی است که اتحادیه اروپا با قطع مذاکرات عضویت ترکیه در این بلوک در پنج سال اخیر، موضع خود را در قبال ترکیه نشان داده است.

برنامه قلیچدار اوغلو در زمینه سیاست خارجی

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین در مورد برنامه‎های قلیچدار اوغلو در زمینه سیاست خارجی، گفت: قلیچدار اوغلو مانند اردوغان از گسترش ناتو حمایت می‌کند، اما تاکید دارد که سیاست خارجی سنتی را به جای سیاست خارجی تهاجمی در منطقه دنبال می‌کند؛ قلیچدار اوغلو همچنین اعلام کرده که نظامیان ترکیه را از جمهوری آذربایجان، عراق، قفقاز جنوبی، لیبی، سوریه و دیگر کشورها خارج می‌کند؛ وی همچنین تمامیت ارضی سوریه را قبول دارد که این امر به معنای موافقت با خروج نظامیان آمریکا از این کشور است؛ قلیچدار اوغلو همچنین خواهان تشکیل سازمان همکاری منطقه‌ای با حضور ترکیه، ایران، عراق و سوریه و دیگر کشورهای منطقه است.

قائم مقامی در ادامه مهم‌ترین وجه تفاوت سیاست خارجی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را رویکردشان درباره حضور یا عدم حضور نظامیان ترکیه‌ در شمال عراق و سوریه خواند و گفت: جلوه گسترده این اختلاف نظر اردوغان و قلیچدار اوغلو در سیاست خارجی را همچنین می‌توان در موضوع اتهام زنی آن‌ها به کشورهای دیگر مبنی بر دخالت در انتخابات پیش روی این کشور دید.

میزان مشارکت در انتخابات ترکیه حداکثری خواهد بود

وی در مورد میزان مشارکت مردم ترکیه در انتخابات پیش رو گفت: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حداکثری خواهد بود و احتمالا بالای ۸۰ درصد از واجدان شرایط در ترکیه در این انتخابات شرکت می‌کنند.

این کارشناس مسائل ترکیه در پایان گفت: در حالی که اردوغان تاکید دارد که در دور نخست انتخابات پیروز خواهد شد، این احتمال وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود؛ در چنین شرایطی پیروزی قلیچدار اوغلو تا حدودی قطعی خواهد بود.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    3 3
    ترکیه را خدا خراب کند به حق پنجتن
    • ناشناس IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      0 1
      به حق پنج تن خدا یه روز خونه خودتو خراب میکنه
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 0
      من هم با تو موافق هستم ترکیه حامی تروریستهای داعش در سوریه بوده است دلیل گستاخیهای باکو علیه ایران ترکیه است
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    1 0
    قلیچ الاغلو حتما انتخاب میشه
  • علی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    0 0
    قلچدار اوغلو گفته راه ابریشم قدیم را از ایران احیا خواهد کرد از طرفی هم میگه سیاست نزدیکی با ناتو و غرب را در پیش میگیرد که باهم در تضاد است
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    2 3
    رحمت بر ترکیه
  • حمیدرضا IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
    0 2
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین.به امید پروردگار که بلوا وآشوب بزرگی در ترکیه فاشیستی رقم زده خواهدشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس