.

در صورتی که سنان اوغان حاضر به اعلام حمایت رسمی از کمال قلیچدار اوغلو شود، شانس پیروزی وی در دور دوم انتخابات حتی بیشتر از رجب طیب اردوغان خواهد بود.

سرویس جهان مشرق _ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه روز گذشته برگزار شده و نتایج نهایی آن نیز به شکل غیررسمی از سوی دو خبرگزاری وابسته به حزب حاکم عدالت و توسعه (آناتولی) و حزب جمهوریت خلق ترکیه (آنکا) اعلام و تایید شد.

بر اساس نتایج اعلام شده از شمارش صندوق های رای، هیچ کدام از کاندیداهای مربوطه موفق به کسب اکثریت آرا نشدند تا انتخابات به دور دوم کشیده شده و مردم ترکیه یک بار دیگر در تاریخ ۲۸ می میلادی به پای صندوق بروند.

چه کسی پیروز دور دوم انتخابات ترکیه خواهد شد؟ / شرط بزرگ اوغان برای قلیچدار اوغلو؛ راهت را از PKK جدا کن، اردوغان را شکست بده! +تصاویر


اردوغان شانس بیشتری دارد یا قلیچدار اوغلو؟

با شمارش پایانی آرا، رجب طیب اردوغان نماینده حزب عدالت و توسعه با کسب ۴۹.۴ درصد آرا در رتبه نخست قرار گرفت.

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه CHP نیز با کسب ۴۵ درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت؛ سنان اوغان نماینده مستقل و ملی گرای ترک ۵.۲ درصد از آرا را به خود اختصاص داد و محرم اینچه نماینده مستعفی انتخابات نیز حدود ۰.۴ درصد از آرا را کسب کرد.

چه کسی پیروز دور دوم انتخابات ترکیه خواهد شد؟ / شرط بزرگ اوغان برای قلیچدار اوغلو؛ راهت را از PKK جدا کن، اردوغان را شکست بده! +تصاویر


نتایج فوق یک بار دیگر اثبات می کند که پیش بینی ها و نظرسنجی های رسمی و غیر رسمی در عالم سیاست چندان با واقعیت منطبق نخواهند بود؛ پیش از شروع رای گیری تمامی نظرسنجی های انجام شده از سوی محافل مختلف خبر از پیروزی کمال قلیچدار اوغلو در همان دور نخست یا دست کم کسب آرای بیشتر و شانس بیشتر برای رقابت در دور دوم می‌دادند؛ در واقعیت اما اردوغان فاصله چندانی تا کسب پیروزی در همان دور نخست را نداشت و تنها یک معجزه موجب شد به هنگام شمارش ۲۰ درصد پایانی آرا، درصد رای وی کمتر از ۵۰ شده و بدین ترتیب کار به دور دوم بکشد.

به هر ترتیب در صورتی که سبد رای فعلی اردوغان در دور دوم نیز تکرار شود، وی تنها به کسب حدود ۰.۷ درصد رای بیشتر برای پیروزی در دور دوم نیاز خواهد داشت.

راهت را از PKK جدا کن، اردوغان را شکست بده!

اما شرایط و نیازمندی های کمال قلیچدار اوغلو برای پیروزی در دور دوم انتخابات پیچیده تر به نظر می رسد؛ مشخصا سبد رای قلیچدار اوغلو حتی با اضافه شدن رای محرم اینچه برای پیروزی کافی نیست.

علاوه بر نیاز به مشارکت بیشتر ملی گرایان ترک در انتخابات، قلیچدار اوغلو محتاج سبد رای سنان اوغان نماینده مستقل انتخابات نیز خواهد بود؛ فردی که ۵.۲ درصد از آرا در دور نخست را به خود اختصاص داده است.

چه کسی پیروز دور دوم انتخابات ترکیه خواهد شد؟ / شرط بزرگ اوغان برای قلیچدار اوغلو؛ راهت را از PKK جدا کن، اردوغان را شکست بده! +تصاویر
سنان اوغان


اما سنان اوغان در فضای سیاسی کشور ترکیه فردی با اندیشه های افراطی ناسیونالیسم ترکی و اصطلاحا "کمالیست" شناخته می شود؛ مهمترین بارزه شخصیت سیاسی این افراد تضاد شدید با جامعه کردزبان ترکیه، حزب HDP و سازمان تروریستی PKK است.

اگرچه سنان اوغان به علت مصلحت اندیشی ناچار به تکذیب این موضوع شد، اما گفته می شود در دیدار وی با قلیچدار اوغلو، اوغان شرط خود برای اعلام حمایت از رهبر حزب CHP در دور دوم را جدا کردن مسیر سیاسی او از HDP عنوان کرده است؛ شرطی که محال است مورد پذیرش قلیچدار اوغلو قرار بگیرد زیرا بخش بزرگی از سبد رای وی را مردم مناطق کردنشین جنوب شرقی ترکیه تشکیل می دهند.

چه کسی پیروز دور دوم انتخابات ترکیه خواهد شد؟ / شرط بزرگ اوغان برای قلیچدار اوغلو؛ راهت را از PKK جدا کن، اردوغان را شکست بده! +تصاویر


اوغان و ملی گرایان ترک همواره معتقدند که سازمان تروریستی PKK در پوشش حزب سیاسی HDP نمایندگان خود را وارد فضای سیاسی ترکیه کرده و از این طریق در دولت و مجلس نفوذ می کنند تا از اقدامات شدید نظامی علیه این گروه تروریستی جلوگیری کنند.

چه کسی پیروز دور دوم انتخابات ترکیه خواهد شد؟ / شرط بزرگ اوغان برای قلیچدار اوغلو؛ راهت را از PKK جدا کن، اردوغان را شکست بده! +تصاویر


قلیچدار اوغلو به خوبی می داند که توان لغو اتحاد با احزاب کرد را ندارد و در سمت مقابل باید تلاش کند تا سنان اوغان را با وعده امتیازات بیشتر و اعطای مناصب حساس قانع کرده تا از شرط خود برای اعلام حمایت از وی عقب نشینی کند.

در صورتی که سنان اوغان حاضر به اعلام حمایت رسمی از کمال قلیچدار اوغلو شود، شانس پیروزی وی در دور دوم انتخابات حتی بیشتر از رجب طیب اردوغان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    15 23
    فرقی نمی‌کند چه کسی باشد به کوری چشم دشمنان ورقیبان، ترکیه پیروز این میدان خواهد بود
    • حسن IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      14 2
      همه کشورها دوست، دشمن و رقیب دارند و این بخش جدا نشدنی از سیاست بین الملل و امنیت جهانی است. برای مردم ترکیه بهترین آرزوها را دارم. امیدوارم کشورهای همسایه به حقوق مردم عزیز ایران نیز پایبند باشند. امیدوارم ترکیه آب را بر روی مردم ستمدیده عراق نبندد. امیدوارم ترکیه در قفقاز منافع ملی ما را به خطر نیاندازد. امیدوارم ترکیه از جبهه النصره حمایت نکند.
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      7 1
      حالا تو چه کری هستی که با پرچم ایران برای ترکیه زبون می ریزی؟
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      2 3
      کُردستانِ آناتولی ، طورچیه نیست ✌️✌️✌️✌️✌️
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 0
      10:21 شمال غرب
    • آذربایجان جنوبی NL ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      1 1
      آذربایجان جنوبی ایران نیست
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    13 6
    جالبه اون شهری که زلزله اومده اصلا به اردوغان رای ندادن
    • عادل IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 4
      برعکس، درصد ارای مناطق زلزله زده بیشتر به سمت اردوغان بوده
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    10 1
    اردوغان حالش جا اومد
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    20 7
    قلیچدار اوغلو 9 درصد از حزب پ ک ک رای گرفته در حالی که سینان اوغان فقط پنج درصد رای داره
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      8 10
      میرحسین موسوی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران که جای خود برنده قطعی انتخابات ترکیه هم با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم. نمیزارم یادتون بره.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      7 2
      البته با وجود مشارکت ۸۸٪ سامانه پیامک ها در ترکیه قطع نشد
    • امیر US ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      2 3
      مثل سازمان اطلاعاتی ترکیه صحبت می کنی؟؟!
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 1
      دليل مشارکت بالای مردم ترکيه این است. جریمه برای آن‌هایی که رای نمی‌دهند! به گزارش مشرق، علی فتاحی، یکی از فعالان رسانه ای با انتشار نموداری در صفحه توئیتر خود نوشت: ترکیه از جمله ۲۷ کشور دنیا است که رای دادن در آن اجباری است و در صورت عدم مشارکت در انتخابات برای مردم جریمه و محرومیت از حقوق اجتماعی در نظر گرفته شده است.
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      خدا را شکر انتخابات تقلبی ندارند و با رای مردم به حکومت می رسند انشاالله پیروزی اردوغان
  • مجتبی US ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    17 8
    نژاد پرستی و قومیت گرایی پانترکیسم مشتری زیادی در ترکیه و باکو داره ؟؟؟؟عده ای که قصد دارند در ایران باب بکند
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      5 3
      بسیاری از کشورها با موضوع قومیتی و نژادپرستی و تجزیه طلبی روبرو هستند . آمریکا و انگلیس هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند فقط آنجا عامل خارجی وجود ندارد تا این شکافها را تحریک کند در کشور ما هزاران شبکه و کانال و تلویزیون به این شکافها دامن می زنند و سیاست عمومی ما هم بعضا راه نادرستی طی می کند.
  • سیروان مهابادی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    8 8
    امیدوارم هرکسی سر کار میاد اول پرونده تروریست های پژاک و پ ک ک و کومله و دمکرات رو برای اخرین بار و برای همیشه ببنده
    • Amir US ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      12 3
      چقدر پانتورچ این جا ریخته
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      3 1
      انشالله نابودی تمامی گروهک های تروریست.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    9 12
    اگر اردوغان پیروز نشود ترکیه بر میگرده به سال های که هم پشت کوه باید با تروریست های پ ک ک بجنگه و هم خائنین داخلی و مشکلات بیست سال پیش ولی با پیروزی اردوغان ترکیه همچنان به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.
  • علی از تبریز IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    16 13
    زنده باد دموکراسی و انتخابات آزاد ترکیه ایکاش ما هم مثل اونها انتخابات آزاد و دموکراتیک داشتیم
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      8 5
      بی سوادی سیاسی یعنی این. انتخابات در ترکیه اجباری است شرکت نکنی جریمه شده و از حقوق اجتماعی محروم می شی. در این انتخابات سه نفر حضور دارند و تو مجبور به شرکت هستی و باید هم شرکت کنی و باید هم به یکی رای بدی. حالا از نظر شما تحقیرگرایان این می شود انتخابات آزاد و دموکراسی. دموکراسی اینه که دوست داشته باشی شرکت کنی دوست هم نداشته باشی شرکت نکنی. مشرق منتشر کن. شاید کمی سواد سیاسی ما بالا بره.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      13 5
      انتخابات ازاد!!!! رای دادن در ترکیه اجباری است و جریمه دارد
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      8 5
      انتخابات آزاد؟ انتخابات اجباری و عدم شرکت مساوی با 300لیر جریمه 😃😃😃😃😃
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 2
      دوست داشتی این مقاله را بخوان بعد ببینیم انتخابات و دموکراسی اونجا چقدر به قول شما آزاده. https://www.bicakhukuk.com/en/presidential-election-law-in-turkey/ البته سایت سیاسی نیست بلکه مباحثی از حقوق ترکیه را مورد بررسی قرار می دهد . کمی جستجو کنید مقالات بهتری هم می یابید که با ادعای شما در تناقض است البته به طور علمی و مستند نه مثل شما که صرفا ادعا می کنید و دیگران را با اطلاعات گمراه می کنید. خودشان معترفند بعد از اصلاحات 2017 قانون اساسی، وضعیت دموکراسی و تفکیک قوا بدلیل وضعیت خاص نظام ریاست جمهوری زیر سئوال رفته است و در ادبیات حقوق عمومی از نظام سیاسی ترکیه به عنوان نظام ریاستی به سبک ترکیه یاد می شود که متفاوت با نظام ریاستی معمول در ادبیات سیاسی جهانی است. بله ما مشکلاتی در نظام انتخاباتی و سیاسی کشورمان داریم ولی اینکه آرزو نظام ترکیه کنیم معنی اش این است که باید در انتخابات حضور داشته باشی و عدم شرکت جریمه نقدی دارد که با ایده شما که گفتی دموکراسی ناسازگار است. البته فقط ترکیه نیست که انتخابات اجباری است کشورهایی مانند استرالیا ، بلژیک، آرژانتین ،برزیل، بولیوی، یونان ، مکزیک، تایلند و چند تا کشور دیگر هم اجباری است. کاشی کمی مطالعه کنیم فقط کمی.
    • IT ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      5 4
      حالت خوبه عزیزم؟ انتخابات ما غیر دموکراتیکه؟ از کجا پیام میدی؟
  • BE ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    7 3
    رجب نارجیب !
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    11 9
    اردوغان یا کمال ؟ چه فرفی میکند برای کشورک جعلی ای که قرار است زیر چکمه های ایرانِ قوی به زندگی حقیرانه اش ادامه دهد؟
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      10 3
      فاشیست نژادپرست حقیر
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      6 4
      هر وقت انتخابات آزاد رو تجربه کردی دهن باز کن .
    • US ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      11 6
      ببین ترکیه بدون نفت و گاز کجا و شما مدعیان نفت و گاز کجا
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 2
      زنده باد امپراطوری فرنژادی ایران با اتحاد هم فاشیسم مغولی را متوقف کردیم.
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 2
      ترکیه بدون نفت و گاز اوضاع اقتصادی بدتر از ایران دارد و استقلال هم ندارد.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 11
    استان های انکارا و باکو و استانبول ایران لیاقت استقلال ندارند.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    6 2
    هر کدام از این دونفر که در انتخابات پیروز شود به شکلی برای ایران درد سر درست خواهد کرد و ایران ناگزیر است با اینها سیاست کج دار و مریز را به کار ببرد!
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 11
    یاساسین اردوغان یاشاسین ایران یاشاسین اهام علیف
  • سید جواد IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 2
    اردوغان برند خواهد شد. بخش بزرگی از رای قلیچدار اوغلو رو کردها دادند و اتحاد با اوغان یعنی دشمنی با اونها!
  • ایرانی با غیرت IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    6 1
    اردوغان با اعمال سیاست های نزاد پرستانه باعث گردیده علی اف در مقابل ایران اسلامی قد علم کند وگردن کلفتی ،علی هذا بهتر که از صحنه محو وگم شود
    • ایرانی با غیرت ( واقعی) IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      1 2
      چرا نام کاربری را جعل کردی!خجالت بکش.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 5
    اردوغان با دخالا ایران و شوروی با تقلب برنده انتخابات
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      5 1
      ساندیس خورها
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    7 7
    به شدت دوسش دارم ...فقط اردوغان
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    3 5
    کینگ ترکیه اردوغان
  • ناشناس IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    4 3
    تحلیل آبکی بود،اولا مجلس دست اردوغانه ثانیا کمال ۸ در صد کردهارو ول نمیکنه ۵ درصد اوغان رو بگیره،صد در صد اردوغان پیروز اتنخاباته
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    8 2
    ایران مشارکت زیر ۴۰ دزصد خواهد بود
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
      3 2
      راست می گی باید مثل ترکیه اجباری بشه برسه به 80 درصد
  • امیر US ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    9 2
    برای اولین بار طی ۲۰ سال رای اردوغان در مجلس و ریاست جمهوری به زیر ۵۰٪ رسید شکستی تلخ برای پانتورچ ها و پیروزی بزرگ ها کوردها
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    4 5
    مرگ بر دشمنان ایران ... آذربایجان و ترکیه
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    1 2
    مسولین باید مردم و‌متحد کنن ۲قطبی بودن جامعه اصن خوب نیس همه گروها همه مذاهب رو بایدبهم نزدیک کنن،آخه ترکیه چیه ک‌ داره فخر میفروشه ک بله انقد مشارکت بالابوده
  • مجید IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
    8 0
    فقط قلیچدار اوغلو
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    1 0
    جریمه ناچیز برای عدم شرکت در انتخابات بهتر از سلب حق کاندیدا شدن و احراز پست های حساس به علت عدم مشارکت در انتخابات است!!!!
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    0 1
    اگه شرکت کرده بودند توی همون دور اول پیروز می شدند !
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    کمال باید شرط اوغان رو بپذیره چون کرد ها قطعا به جای اوغلو به اردوغان رای نمیدن ولی پنج درصد اوغان...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس