سریال رهایم کن

پلتفرم فیلیمو کاری بجز قانون گریزی نمی‌داند و رسالتی بجز نابودی ارزش‌های اخلاقی و عرفی جامعه و ترویج سبک زندگی غربی بر عهده ندارد!

به گزارش مشرق، با توجه به افزایش هنجارشکنی‌ها در محتوای سریال «رهایم‌کن» در سامانه فارس‌من کمپینی شکل گرفته است با این مضمون: با توجه به هنجارشکنی‌های «فیلیمو» در تولید و پخش سریال‌های حاشیه‌دار و مخالف با دغدغه‌های دینی، فرهنگی، ملی و اسلامی، در سریال جدید نمایش خانگی «رهایم کن» پا را فراتر نهاده و به دنبال ترویج بی بندوباری رها شده و پخش گفتگو های سخیف بین هنرپیشه های «هنجارشکن»، خواهان برخورد قاطع با این رسانه و عوامل و هنرپیشه های این سریال جلوگیری از ادامه پخش و حذف چنین سریال‌ها هستیم.

در واقع اعضا این کمپین درخواست بازنگری در ادامه پخش سریال «رهایم کن» را داشته‌اند. این یکی از ده‌ها کمپینی است که برای مقابله با محتوای منتشر شده توسط شبکه نمایش خانگی فیلیمو شکل گرفته است.

همین موضوع باعث شد همه قمست‌های سریال «رهایم کن» را تماشا و ابعاد مختلف مجوزهای آن را بررسی کنیم. از این رو در این گزارش تلاش خواهیم کرد با تحلیل محتوای آن نشان دهیم که این اثر با ذهن مخاطب چه می‌کند و خطرات این نوع روایت‌ها و بازنمایی‌ها را گوشزد کنیم. بل اراده‌ای جدی‌تر برای نظارت بر پلتفرم‌هایی چون فیلیمو و تولیداتش شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید:

پروژه ضحاک فیلیمو و فرخ نژاد، با نماوا و اشکان خطیبی ادامه پیدا می‌کند +عکس و فیلم

«رهایم کن» رابطه نامشروع، تجاوز، خیانت و شراب خواری را رها نمی‌کند

مخرج مشترک محتوای تولیدات نمایش خانگی

ترویج بی بندوباری و تصویرسازی بر مبنای عشق مثلثی یکی از مهمترین ابزاری است که آثار عرضه شده در شبکه نماش خانگی از آن برای جذب بیشتر مخاطب استفاده می‌کنند.

نقطه اوج این مثلث در سریال «شهرزاد» وجود داشت. جایی که شهرزاد بین قباد و فرهاد گیر افتاده بود و هربار بخشی از عمرش را با عشق به دیگری سپری می‌کرد و ماجرا تا جایی پیش رفت که دیگر برای مخاطب زردپسند هم خیلی جذاب نبود.

«نهنگ آبی»، «کرگدن»، «مانکن» از دیگر سریال‌هایی بودند که با همین شمایل و با چاشنی خشونت، مافیا و قصه نافرجام مخاطب را گیج و گنگ رها کردند. در سریال «دل»، «همگناه»، «جیران» و «خسوف» هم این ماجرا به شکل اسفناکی روایت شد.

«رهایم کن» رابطه نامشروع، تجاوز، خیانت و شراب خواری را رها نمی‌کند

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون معتقد است: «شبکه خانگی، یک امکان ارتباط اجتماعی و فرهنگی است که چنانچه دارای مدیریت کارشناسانه و برنامه‌ریزی سلامت و هدفمندبود، در شرایطی که صداوسیمای انحصاری و اسپانسری کشور زیر نظر و سلیقه و سرمایه اسپانسرها و انحصارگراها به سختی نفس می‌کشد و در تولید سریال‌های خوب ناتوان است، می‌توانست علاقه‌مندان را با خودهمراه کند، اما شبکه خانگی، از مدیریت اصولی و برنامه‌های هدفمند برخوردار نیست و تولیدات سطحی و بازاری از آن یک بازار مکاره ساخته است.»

بیشتر بخوانید:

جنایتی با الهام از سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ سریال «خون‌سرد» خون‌ ریخت

پرده دری فیلیمو/ از مثلث‌های عشقی تا رقابت عشقی بین دو برادر

در راستای الگو گیری این مجموعه‌های نمایشی از سریال‌های درام ترکیه‌ای و روایت داستان حول محور عشق‌های چندگانه و مثلثی با تم خیانت که اساساً مغایر با آداب و فرهنگ اسلامی و عرفی جامعه‌ ماست حالا سریال «رهایم کن» داغ ترین اثری است که بن مایه داستان به اصطلاح عاشقانه آن رقابت عشقی میان دو برادر خانزاده بر سر یک دختر است.

«رهایم کن» رابطه نامشروع، تجاوز، خیانت و شراب خواری را رها نمی‌کند

«رهایم کن» جدیدترین ساخته کارگردان سریال‌های موفق وپربیننده ای چون «همه چیز آنجاست» و «هشت و نیم دقیقه» است که به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو در حال پخش است. شاه حسینی بعد از سریال نمایش خانگی «می‌خواهم زنده بمانم» که با فرمول همین عشق مثلثی توانست نظر نسبی مخاطبان را جذب نماید، دوباره داستانی را در دهه ۵۰ با محوریت همین موضوع کلیشه‌ای ساخته است.

«رهایم کن»؛ سه داستان موازی ولی الکن

«رهایم کن» سه داستان موازی را باهم پیش می‌برد: داستان کارگران معدن و یافتن کهربا و کشته شدن عبدا...، داستان یونس و مرگ او و سیر دادخواهی دوستانش از کسی که او را به ساواک لو داده و داستان اصلی عاشقانه خود یعنی علاقه همزمان دو برادر حاتم و هاتف به مارال. نکته جالب آنکه روایت فیلم‌ساز از هر سه داستان بسیار الکن است؛ مثلا مخاطب هنوز نمی‌داند حاتم در کشته شدن عبداا...‌ نقش داشته یا خیر، همچنین شخصیت یونس و دوستانش در حد تیپ باقی می‌ماند و سریال پرداخت درست و دقیقی از سیر مبارزاتی و هدف آن‌ها ندارد.

همان همیشه؛ بازهم سریالی بدون مجوز

«رهایم کن» بنابر پی‌گیری‌ها هیچ مجوزی از ساترا نگرفته است و حتی اعلام شده طرح سریال «رهایم کن» با موضوع تاریخی در ساترا ثبت شده، اما این سریال با ترویج رفتارهای هنجار شکن، برخلاف طرح ثبت شده در ساترا عمل کرده است.

«رهایم کن» رابطه نامشروع، تجاوز، خیانت و شراب خواری را رها نمی‌کند

در حقیقت «رهایم کن» با سوء استفاده از فضای بی در و پیکر نمایش خانگی هر محتوای مبتذلی را به خورد مخاطب می‌دهد و تا به امروز حواشی بسیاری داشته است. از نمایش بالاتنه برهنه شخصیت هاتف تا سکانس قبیحی که اشارات کم و بیش مستقیمی به رابطه جنسی افسانه و بهرام دارد.

«رهایم کن» از یکسو ناهنجاری‌های اخلاقی چون روابط نامشروع، تجاور، خیانت، شرب خمر و... و. را بازنمایی و عادی سازی می‌کند و از سوی دیگر تیشه به ریشه بنیان خانواده می‌زند؛ یادمان بیاید دیالوگ‌های هاتف به افسانه را که مدام راه رسیدن به آرزو را بریدن از خانواده می‌داند.

در واقع «رهایم کن» بجای آنکه نمایشی شفاف از ابتذال و فساد سیستماتیک قبل از انقلاب باشد(آنچه در طرح ثبت شده آمده است)، روایتی بی پرده و گستاخانه از اوج ابتذال در خانواده نائب سیاهرود بعنوان نماد جامعه ایرانی است.

«رهایم کن» رابطه نامشروع، تجاوز، خیانت و شراب خواری را رها نمی‌کند

شهرام شاه حسینی که در سریال پیشین خود یعنی «می‌خواهم زنده بمانم» کینه و نفرت خود را نسبت به نیروهای انقلابی آشکارا نشان داده بود در «رهایم کن» نیز گروه‌های مبارز و انقلابی دهه ۵۰ را بدون انگیزه‌های دینی و مذهبی و در شکل و شمایل کمونیست‌ها بازنمایی می‌کند.

نکته تأمل برانگیز آنکه مجید مولایی_ نویسنده و تهیه کننده سریال_ در مصاحبه‌ای مدعی شده است: «خیلی‌ها به من می‌گویند که جای این صداقت، یک‌رنگی، برادری و حتی این عشق پاک در زندگی‌های امروزی خالی است» حال آنکه مشخص نیست دقیقا منظور وی از صداقت و یکرنگی موجود در فیلم چه بوده است؟ چراکه شخصیت‌ها مدام در حال دروغ گفتن به یکدیگرند. در این خصوص کارشناسان معتقدند: «اساس قصه‌های «رهایم کن» را در کنار آن مثلث عاشقانه، سه ضلعی ترس، دروغ و طمع شکل داده است.»

بیشتر بخوانید:

برای اصلاح شبکه نمایش خانگی به موچین نیاز نیست، تبر لازم است

«رهایم کن» رابطه نامشروع، تجاوز، خیانت و شراب خواری را رها نمی‌کند

در «رهایم کن» شاهد تاثیر دومینو وار دروغ در زندگی افراد هستیم، از دروغ نامعلوم فاش‌شده همسر سابق حاتم گرفته تا رفتار مارال با حاتم که گهگداری با پنهان‌کاری همراه می‌شود، همچنین دروغ بزرگ هاتف مبتی بر لو ندادن یونس به ساواک را نیز باید به این موارد اضافه نمود، دروغ کثیفی که هاتف برای آنکه حاتم و مارال باور کنند به خاک مادر مرحومش نیز قسم می‌خورد!

در پایان باید گفت سریال «رهایم کن» آشکارا با کشاندن روایت قصه به پیش از انقلاب خواسته است تا بتواند عبور از هر خط قرمزی را تجربه کند. از تجاوز و رابطه جنسی، تا مشروب و مستی و روابط مثلثی و...از سوی دیگر به همین بهانه شاهد پخش صدای خواننده لس آنجلسی و پوشش‌های نوظهوری در شبکه نمایش خانگی هستیم، پوشش‌های زنانه به نسبت باز که تا قبل از «رهایم کن» در سریال‌های ایرانی بازنمایی نشده بود.

در نهایت اینکه سریال «رهایم کن» با پخش بدون مجوز خود و فرار از اصلاحاتی که ساترا در نامه‌ای خطاب به فیلیمو در تاریخ ۱۴۰۱/۵/۲۶ نوشته است، به‌رغم محتوای نامناسب و مبتذل و حضور پرتعداد بازیگرهای شناخته شده توانسته است مخاطبان را به تماشای خود تشویق و در سایه آن از هر خط قرمزی عبور کند و هر نامشروعی را به نمایش بگذارد تا بار دیگر ثابت شود گویی پلتفرم فیلیمو کاری بجز قانون گریزی نمی‌داند و رسالتی بجز نابودی ارزش‌های اخلاقی و عرفی جامعه و ترویج سبک زندگی غربی بر عهده ندارد!

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • sadra IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    10 1
    کسی نیست در این طویله رو ببنده ... ؟؟!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    5 1
    از گاو بودن مسئولین نهایت استفاده رو می کنن
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    6 0
    سیگار + بدبختی + اربده کشی + شراب + بی احیایی = سینما ایران انگیزشی + امید + قهرمان پروری + خوشبختی + ترویج خوبی = سیما دنیا
  • BE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    4 0
    ابلهان غرب زده که بهتر از این نمی شوند....
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 1
    سینمای ایران! الفاتحه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    3 3
    اینجوری نگاه کنی به دیوارهم میشه عیب گرفت
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    قیچی بیشتر برای رابطه ی بین 2 زن گفته میشه scissoring
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 1
    بسازید بسازید بسازید ، به جای انتقاد از هر فیلمی یه چیری بسازید که مردم رو پای خودش نگه داره انتقادو همه بلدن
  • تک سوتر IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    2 1
    خب جلوش رو بگیرید. چرا رو اعصاب مردم راه می رید؟ مردم باید رای می دادن که دادند. حالا مسولین باید عمل کنند که نمی کنند.
  • روح اله US ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 0
    فیلتر کنید بره.جامعه ایران رو داره کثافت بر میداره با این چیزایی که تو سینما نشون میدین.سینما 20 سال اینده یه ملته.همیشه بوده و هست. من نمیدونم چرا اینطوری شده ایران؟؟؟ اون از حجاب این از وضع ازدواج یه فکری بکنید
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 0
    تمام جنایاتی که در جامعه هست نتیجه همین فیلمها است
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    " ترویج سبک زندگی غربی بر عهده ندارد!" بازم خوبه یه جا هست که زندگی غربی را نشان میدهد . بر طبق سریالهای غربی که صداو سیما پخش می کند اگر خانمهایشان حجاب کنند دیگر هیچ فرقی با زندگی عادی در ایران ندارند ( شرب خمر، قمار و روابط نامشروع قانونی و غیر قانونی هم که ابدا) اینکه یک شبکه دارد کعبه امال مسوولین را نشان میدهد ناراحتید؟
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 0
    طرف علیه دگرباشان در یکی از کشورهای اروپایی حرف زده به ۱۶ سال زندان محکوم شده ما هم قوانینی داریم چرا عمل نمیکنیم؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    2 0
    طرف علیه دگرباشان در یکی از کشورهای اروپایی حرف زده به ۱۶ سال زندان محکوم شده ما هم قوانینی داریم چرا عمل نمیکنیم؟؟؟؟؟؟؟
  • کاظم IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    16 26
    واقعیت جامعست. شما خودتونو زدید به اون راه
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      4 2
      واقعیت خودت و تربیت خانوادت به بقیه جامعه نسبت نده
    • سوخته IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      3 0
      جامعه بی غیرت شده که مسئولین خواب شان میبرد
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      6 1
      کسی منکر که واقعیت ها نیست اما رسانه ها به واقعیت ها میتونن وزن غیر واقعی بدن و از کاه کوه بسازن.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      2 1
      کسی منکر که واقعیت ها نیست اما رسانه ها به واقعیت ها میتونن وزن غیر واقعی بدن و از کاه کوه بسازن.
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      9 5
      شما به خانواده خودت نگاه می کنی فکر کردی واقعیت جامعه همینیه که دیدی
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      4 3
      اگه تو خونواده تو همه اینطوریه باید فیلم کنی بقیه هم مثل تو بشن!!!!
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    2 1
    کاریک فیلم یاسریال نمایش یک مدینه فاضله یاامربه معروف ونهی ازمنکرنیست کارش اینه واقعیات درهرعصری رونشون بده زمان پهلوی یاجمهوری اسلامی اون وظیفش اینه...مثل برادران لیلا که درنکوهش پیرسالاری ساخته شد واثرات تحریم ها... درگیرظواهری مثل چک زدن وشراب شدن توهین به مخاطب است ...
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    20 6
    خاک بر سر مسئولین بی لیاقتی که عرضه برخورد با یه بچه ژیگول بی غیرت و مفت خور رو ندارن
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    13 3
    نظارت کور شده یا با رشوه و ... کور ش کردند
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    4 0
    یک قسمتشو دیدم از شدت تهوع قطعش کردم. رذالت محض بود
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    واقعییت جامعه رو باید با راه حل نشون داد یا باید ترویجش کرد
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 1
    درباره ی دزدی توی بورس مطلب بذار . اینقدر تکرار نکن گیر دادن به سریال ها رو ... دوس داریم و می بینیم
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 0
    فیلمیو رو ول کنید.ریشه=وزیر ارشاد رو بچسبید.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 0
    وزیر ارشاد کجا خموده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    2 0
    فیلیمو پرده واقعیت جامعه را کنار زده است وضع جامعه بسیار خراب است نسل قدیم در تردید بسر می برند نسل میانه ناامید و بی برنامه هستند نسل جدید که اصلا با دین و مذهب بیگانه هستند گرایش به سمت مشروب و فحشا و بی دینی بیداد می کند
  • وحید IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    2 0
    افسوس که این مزرعه را آب گرفته دهقان مصیبت زده را خواب گرفته بی غیرتها مسئولیت گرفتن
  • ناشناس IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    1 0
    نوع پوشش زنان از نوع پوشش شهرزاد در سریال شهرزاد. بدتر نیست یادتون رفته یه سرچ بزنید ببینید لباسش کاملا بدن نما بود وقتی توی آن زمان جلوی سریال آشغالی رو نمی گیرید میشه سرمشق بقیه سریال های اینجوری
  • محمد IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    بابا برادر عزیز شما داری فرافکنی میکنید یکم! بگذارید! تحمل داشته باشید! بگذارید حرف طرف منعقد بشه کامل! بعد شما با تیشه به ریشه اش بزنید! من با پلتفرم کاری ندارم. اما درمورد رهایم کن! این چه تیتریه ترویج مشروب؟؟؟؟؟؟؟ فیلم داره اون زمان رو روایت میکنه! کمدیش کنه که بعضیا خوششون بیاد؟؟؟؟ فکر نکنم این جامعه ی مذهبی ای باشه که آرمانهای انقلابی دنبال ساختش بودیم! اخه در رهایم کن رگه هایی از غیرت و خانواده دیده میشه شما که نباید یه چیزو بگیرید پتک کنید که! این راه اصلاح جامعه و جذب حداکثری نیست که نیست.توهین راههش نیست!
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    2 0
    سگ تو روحتون، با این فیلمهای اشغالی که می سازید، بعد میگن ترکیه دنبال ابن سینا و مولانا هست
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    2 1
    بنده ی خدا کدوم ترویج شراب، ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان مشروبات الکلی هست. به گواه پزشکان مشکلات کبدی در ایران دقیقا به خاطر همین عامل هست.
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 1
    واقعیت جامعه یعنی قبول کنید که رشوه و رانت و اختلاس کشور را فراگرفته و بزودی کشتی به گل خواهد نشست
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    حالا خود این بازیگرا چطور این صحنه های منظور دار رو بازی می کنند چطور روشون میشه این دیالوگ های زشت رو به هم میگن جلوی مردم بلاخره هر کسی یک چهار چوبی داره اینا جلو دوربین ریلکس هستن پشت صحنه چه فاجعه ایی هستن از کار معدن سخت تره! زرشک!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس