سریال شغال

سریال «شغال» با قمار، تجاوز و بی‌منطقی روایت، نه سرگرم‌کننده است و نه آموزشی؛ بلکه ابتذال میلیونی را عادی می‌کند و سلامت روان مخاطب را تهدید می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سریال «شغال» با شروعی غیرقابل باور از میز قمار و پوکر آغاز می‌شود. این آغاز نه‌تنها جذاب نیست، بلکه به‌وضوح نشان‌دهنده سطحی‌نگری و آشفتگی در عادی‌سازی مصادیقی ساختارشکن است. این سریال با بازی قمار دو کاراکتر سامی (علیرضا زمانی‌نسب) و کامیار (امیرحسین فتحی) آغاز می‌شود.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند
سامی (علیرضا زمانی نسب)

وقتی قمار، ناموس را گرو می‌گیرد/انسانیت روی میز شرط‌بندی

«کامیار» میز قمار را به «سامی» واگذار می‌کند و مرد برنده، به جای گرفتن سند زمین خانوادگی کامیار، تجاوز علنی او به آوا، دختر خدمتکارشان (شکوه)، را پیشنهاد می‌کند.

آوا در آن روز به جای مادرش، شکوه، مشغول تمیز کردن خانهٔ خانواده کاویان است. این تجاوز صورت می‌گیرد و در سکانس‌های بعدی، دختر روبروی آینه ایستاده است و با وسواس مسواک می‌زند. معنی این سکانس این است که بخشی از ماجرای تجاوز اختیاری بوده و آنچنان هم اجباری نیست و از سوی دیگر سامی و همراهانش نظاره‌گر این تجاوز نه چندان اجباری بوده‌اند.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

سفیدسازی متجاوز، سیاه‌ترین بخش روایت

با توجه به ساختار اخلاقی حاکم بر مدیوم نمایشی ایرانی، انتظار می‌رود انجام‌دهنده عمل تجاوز و بانیان این رویداد، در ادامه روایت به سزای اعمال خود برسند تا سریال جنبهٔ اخلاقی پیدا کند؛ اما آنچه در متن این روایت رخ می‌دهد، سفیدسازی کامیار، کاراکتر متجاوز است و بانی این تصمیم، یعنی کاراکتر سامی (برندهٔ میز قمار)، در ادامه کمرنگ می‌شود. چنین روایتی الهام‌گرفته از سریال ترکی «فاطماگل» (محصول ترکیه) است، اما نمونهٔ ترکی هم متجاوز را تطهیر نمی‌کند. ساختن چنین وضعیت نمایشی در کشورهای به‌اصطلاح آزاد جهان نیز غیرممکن است.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

نظارتی که در خواب عمیق است

عدم نظارت دقیق و فضاسازی سریال‌های شبکهٔ نمایش خانگی، رفته‌رفته به‌جای بازتاب چالش‌های منطبق بر فرهنگ عامه، زمینهٔ عادی‌سازی رفتارهای آسیب‌زا را فراهم می‌کند و الگویی خطرناک برای مخاطبان جوان ارائه می‌دهد. نکتهٔ جالب، حضور «رحمان سیفی آزاد» از مدیران سابق سیما و به‌عنوان مغز متفکر محتوایی سریال است.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

پرسش بزرگ: این سریال چگونه مجوز گرفت؟

مهم‌ترین پرسش این است: چنین اثری چگونه مجوز پخش و نمایش گرفته است؟ سریال شغال هیچ پیام اخلاقی یا اجتماعی مشخصی ندارد، هیچ روایت منسجمی ارائه نمی‌دهد و هیچ نوآوری هنری در آن دیده نمی‌شود. در عوض، نمایش قمار، شرط‌بندی چندمیلیاردی و صحنه‌های تجاوز جنسی به‌عنوان یک ابزار سرگرمی به کار گرفته شده و افراد مشغول به این امور در ادامهٔ روایت تطهیر می‌شوند و حتی زمانی که کامیار، کاراکتر متجاوز سریال، سرگذشت را در برخوردهای ناپدری‌اش برای پدرش (فرهاد کاویان) تعریف می‌کند، کم مانده مخاطب برای او اشک بریزد.

کاراکتر کامیار شیفتهٔ نوشیدن مشروبات الکلی است و در همان قسمت اول مشخص است که مصرف کوکائین او حدی ندارد و در ادامه، این کاراکتر که مردی جوان و جذاب است.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

آیا شغال یک تهدید اجتماعی است؟ /از نقد اجتماعی تا نسخه‌پیچی برای انحراف

این سریال، به‌جای آموزش، هشدار یا ایجاد تجربه‌ای معنادار برای بیننده، رفتارهای ضداخلاقی و غیرقانونی را عادی جلوه می‌دهد و با چنین روایت بی‌منطق و مبتذلی، بیش از هر چیز سلامت روانی و اجتماعی مخاطب، به‌ویژه جوانان، را تهدید می‌کند.

هنر داستان‌گویی باید مخاطب را همراه کند، تجربه‌ای تازه و معنادار خلق کند و حتی در پرداخت به موضوعات تاریک، مسئولیت اخلاقی را رعایت نماید. این سریال با انتخاب روش دراماتیک غیرمنطقی و اشتباهی، عملاً مخاطب را در معرض الگوگیری از رفتارهای مخرب قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که سازندگان هیچ تلاشی برای رعایت این مسئولیت نکرده‌اند.

اشارهٔ نمایشی صریح و بی‌منطق به خشونت جنسی در سریال شغال، نه‌تنها هیچ کمکی به روایت داستان نمی‌کند، بلکه به‌شکل مستقیم روحیه و احساسات مخاطب را تخریب می‌کند. این صحنه‌ها نه نقد اجتماعی محسوب می‌شوند و نه می‌توان به آنان بازتاب پندآموز نسبت داد. شاید از نظر سازندگان، معضلات اجتماعی تلقی شود، اما خود محصول نمایشی، ابزاری بازدارنده نیست، بلکه در ادامهٔ سریال به‌عنوان الگویی برای سوءاستفاده تبدیل می‌شود.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

عادی‌سازی خشونت جنسی/تخریب روانی مخاطب، محصول جانبی سریال

حتی در سینمای بزرگسالان غربی، نمایش خشونت با چنین سطحی از بی‌منطقی و ابتذال، به‌ندرت دیده می‌شود. در آثار نمایشی خشونت غربی، نمایش سکانس تجاوز، تنها زمانی مجاز است که با هدف آسیب‌شناتسی ساختارهای اجتماعی و روانی ارائه شود و نه صرفاً برای تحریک حس کنجکاوی بیمارگونه. از نمونه‌های قابل اعتنای غربی می‌توان به نمونه شاخص تلما و لوییس اثر ریدلی اسکات اشاره کرد. اما در این سریال، هدف فقط پر کردن خلأ خلاقیت با ابتذال و صحنه‌های جنسی است و روایت پیش می‌رود.

از منظر اجتماعی، این شیوهٔ روایت آسیب‌زننده و خطرناک است. وقتی تجاوز و سوءاستفادهٔ جنسی به ابزاری برای پیشبرد داستان بدل می‌شود، ارزش‌های انسانی و کرامت فردی زیر سؤال می‌رود و خشونت جنسی به مرور برای مخاطب عادی می‌شود. به‌جای ایجاد فضایی برای همدلی و تأمل، مخاطب با رفتاری ناپسند و آسیب‌زا مواجه می‌شود.

در نهایت، چنین تولیداتی بیش از آنکه هنر باشند، خیانت آشکار به هنر و مخاطب محسوب می‌شوند. سینما و تلویزیون می‌توانند بستری برای بازتاب دردهای اجتماعی و روانی باشد و این بازتاب باید توام با مسئولیت اخلاقی باشد. در غیر این صورت، نتیجه چیزی جز ابتذال، تضعیف ارزش‌های انسانی و تخریب روانی مخاطب نخواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سریال شغال، فقدان کامل توجه به مسئولیت اجتماعی در متن روایت است. حتی اگر بخواهیم شخصیت‌ها را بیمار یا منحرف در نظر بگیریم، رفتارهای آن‌ها باید حداقل در چهارچوبی قابل‌درک برای مخاطب شکل بگیرد. اما در این اثر، هیچ‌گونه انسجامی دیده نمی‌شود و همه چیز پراکنده و غیرمنطقی است.

نمونهٔ بارز این بی‌منطقی، نمایش صحنه‌هایی است که گروهی از افراد در برابر خشونت جنسی صرفاً نظاره‌گرند، بدون آنکه هیچ انگیزهٔ روان‌شناختی یا دلیل داستانی برای حضورشان وجود داشته باشد. سازندگان کوچک‌ترین تلاشی برای توضیح رفتار شخصیت‌ها نکرده‌اند: آیا قرار است بیمار جنسی باشند؟ آیا هدف ایجاد فضایی روان‌شناختی است؟ هیچ‌کدام روشن نیست و مخاطب تنها با سردرگمی مواجه می‌شود.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

قمار، مشروب و تجاوز؛ ابزار سرگرمی

قسمت‌های بعدی سریال و اضافه شدن شخصیت‌های جدید، بیش از آنکه روایت را در مسیر عقوبت کاراکترهای ساختارشکن پیش ببرد، دنبال توجیهی برای عادی‌سازی همان سکانس ملتهب تجاوز است. کاراکتر آزاد (کامبیز دیرباز) به روایت اضافه می‌شود و تصور انتقام در مخاطب شکل می‌گیرد، اما آزاد ورودی منفعلانه دارد.

کامیار، کاراکتر متجاوز، ناگهان دچار عذاب وجدان می‌شود و با پدرش که می‌خواهد او را تنبیه کند، ناگهان تغییر موضع می‌دهد و می‌خواهد او را از کشور فراری دهد. آوا، دختری که به او تجاوز شده، حاضر است بی‌حیثیت‌شدن خود را به بهای ازدواج با برادر ناتنی متجاوز نادیده بگیرد.

نبود منطق و تضاد در شخصیت‌پردازی و روایت، یکی از دلایل پرسش‌برانگیزی دربارهٔ این سریال است. این مجموعه در نهایت به مجموعه‌ای از صحنه‌های پراکنده و بی‌هدف بدل شده که هیچ پیام مثبت یا آموزنده‌ای ندارد و تنها ابتذال و رفتارهای آسیب‌زا را نرمالایز می‌کند.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند


در چنین درام حساسی، شخصیت‌ها کاملاً فاقد انسجام‌اند و رفتارهایشان در تضاد با حرف‌ها و ادعاهای خودشان قرار می‌گیرد. جابه‌جایی‌های بی‌هدف بین صحنه‌های مختلف، مثل مهمانی‌های بی‌ربط، نشان می‌دهد که سازندگان هیچ طرح روایی منسجمی نداشته‌اند. در نتیجه، سریال بیشتر شبیه تکه‌تکه‌های وصله‌پینه‌شده است تا یک اثر هنری منسجم.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

عشق اجباری و بارداری ناخواسته؛ پایانی که از پیش معلوم است

یکی دیگر از مشکلات اساسی، انتخاب نادرست بازیگران است. به‌جای آنکه از چهره‌هایی استفاده شود که با شخصیت‌های منفی یا بحث‌برانگیز همخوانی داشته باشند، از بازیگران محبوب و دوست‌داشتنی بهره گرفته شده است. این تصمیم نه‌تنها باورپذیری نقش‌ها را از بین می‌برد، بلکه مخاطب را دل‌زده می‌کند. در حالی که اگر از بازیگران بحث‌برانگیز یا منفور استفاده می‌شد، دست‌کم سریال می‌توانست توجه عمومی و گفت‌وگوهای اجتماعی را دربارهٔ بحث تجاوز جنسی برانگیزد.

مشکل سریال شغال محدود به یک اثر نیست؛ این تنها نمونه‌ای از الگوی تکراری و بیمارگونه است که در چندین سریال شبکهٔ نمایش خانگی دیده شده است. در اغلب محصولات توزیع‌شده در شبکهٔ نمایش خانگی، توجه به گزاره‌های نمایشی تجاوز، خیانت و روابط تحمیلی، بدون هیچ پشتوانهٔ منطقی یا هنری، توام با مخاطرات اجتماعی فراوانی خواهد بود.

سازندگان به‌جای خلق داستانی تازه و مسئولانه، صرفاً یک «فرمول شوک‌آور» را بارها کپی می‌کنند: آغاز با خشونت جنسی، ادامه با روابط ناسالم و پیچیده، و پایانی پیش‌بینی‌پذیر که معمولاً شامل عشق اجباری یا بارداری ناخواسته است. چنین روندی نه‌تنها خلاقیت هنری را می‌کشد، بلکه به شعور مخاطب توهین می‌کند و رفتارهای آسیب‌زا را عادی می‌سازد.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

فرمول قدیمی تجاوز، دوباره از جیب سیفی‌آزاد

یکی از عوامل محتوایی این سریال، رحمان سیفی‌آزاد است که فرمول تجاوز ناگهانی را یک‌بار دیگر با فیلم «من مادر هستم» آزموده بود و در زمان نمایش این فیلم، سنسورهای جامعه نسبت به محتوای آن واکنش نشان داد و از طرف دیگر، «من مادر هستم» مسیر دراماتیک عقلانی‌تر و ترمیمی داشت.

اما شغال که ادامهٔ همان ایده ابدی و ازلی سیفی‌آزاد است، متن حساس جامعه را گاز می‌گیرد و متأسفانه سنسورهای حساس جامعه در قبال اعتماد به نهادی همچون ساترا (به‌جای وزارت ارشاد) واکنش نشان نمی‌دهند.

مخاطب هنگام تماشای این سریال احساس می‌کند وارد دنیایی موازی شده که هیچ ارتباطی با منطق انسانی که در جامعه مشاهده می‌کند، ندارد. شخصیت‌ها تصمیم‌هایی می‌گیرند که حتی برای افراد منحرف هم غیرقابل‌باور است و این باعث می‌شود بیننده مدام درگیر پرسش «چطور ممکن است چنین چیزی رخ دهد؟» شود. چرا این سریال کاراکتر منحرفی مثل کامیار (که عامل تجاوز است) را در ادامهٔ قسمت‌های بعدی به سادگی تطهیر می‌کند؟

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

هنر تاریک یا هنجارشکنی بی‌هدف؟

با وجود سرمایه‌گذاری عظیم تهیه‌کننده، علی طلوعی، نتیجهٔ محصول چیزی جز صحنه‌های هنجارشکن نیست. سریالی نظیر شغال به‌جای ایجاد تجربه‌ای معنادار، تنها با موجی از انتقاد و تمسخر مواجه می‌شوند. حتی سریالی مثل «پوست شیر» نتوانست با احترام به مخاطب و منطق روایی، موضوعات تاریک را به شکلی قابل‌تحمل و آموزنده بازتاب دهد؛ مقایسهٔ این دو رویکرد نشان می‌دهد که مشکل اصلی نبود خلاقیت و شعور هنری است، نه پرداختن به موضوعات حساس.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

نبود رده‌بندی سنی؛ تهدید مستقیم سلامت روان مخاطب

از همه عجیب‌تر، نبود هرگونه هشدار یا رده‌بندی سنی برای محتوایی آشکارا بزرگسالانه است. صحنه‌هایی که به راحتی می‌توانند برای مخاطب آسیب‌زا باشند، بدون هیچ فیلتر یا هشدار قبلی نمایش داده می‌شوند. این رفتار نشان می‌دهد که سازندگان حتی حداقل مسئولیت اخلاقی نسبت به مخاطب را رعایت نکرده‌اند و برای سلامت روان بینندگان ارزشی قائل نبوده‌اند.

تخریب روانی مخاطب و تهدید ارزش‌های انسانی در نمایش خانگی / شغال تجاوز را عادی و متجاوز را تطهیر می‌کند

رپ در شبکه خانگی آزاد، اما در ارشاد ممنوع؛ مخاطب سردرگم

در سطح دیگری از سریال، موسیقی رپ به صورت آشکاری استفاده می‌شود. این بخش سریال نیاز به پژوهش‌های فراوانی در حوزهٔ این ژانر موسیقایی دارد. سال ۱۳۹۴، مجوز به یکی از محبوب‌ترین و کم‌حاشیه‌ترین خواننده‌های رپ با نام هنری «یاس»، که قرار بود تیتراژ فیلم بارکد را بخواند، توسط وزارت ارشاد صادر نشد، اما آشکارا موسیقی رپ به عنوان موسیقی محل مناقشه، در شبکه نمایش خانگی از رانت نمایشی برخوردار است. نتیجه قابل برداشت از این سیاست‌ها، حاکمیت دوگانهٔ فرهنگی است و صدور چنین مجوزهایی از سوی ارشاد ممنوع محسوب می‌شود، در شبکهٔ نمایش خانگی کاملاً آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • DE ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    28 2
    آیا عاقلانه است که اجازه دهیم، تخریب فرهنگی و روانی تحقق یابد و بعد با معلول آن یعنی ذهنیت تخریب شده و فرهنگ آلوده مبارزه کنیم؟
    • پریسا متفکر IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
      20 2
      می خواهند با این سریال های مستهجن و مبتذل و عفن ملت ایران را بی دین کنند
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    13 7
    بعد ۱۴۰۱ فرهنگ سینما اموزش هر چی که افکار جوانها ارتباط داره رسما در اختیار قماش ززا گذاشتید و دارید حمایت میکنید
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
      10 2
      نمیدونم بیست سال بعد در این کشور چه نظامی حاکم خواهد بود ولی این روند مسلما کشور رو پیشتاز در اباحه گری در سطح جهانی خواهد کرد
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    3 25
    از صدا سیما بهتر است . من که خیلی ازش خوشم میاد
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
      8 5
      اکثریت از کارهای صدا و سیما متنفر هستند اما این سریال شغال دیگه خیلی آشغال است
  • محسن آزاد AT ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    0 1
    قرار بود اسم آزاد فقط برای خانواده بزرگ ما باشه چرا دیگران آزادنند چرا تو فقط بگو چرا چرا
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    3 1
    هیچ حاکمیتی اینطور به دست خودش جامعه رو قطبیده نمیکنه، یک طرف این مدل سریال های مکش مرگ ما که به سریال های ترکی میگن زکی و ظاهرا مجو دارن،اون طرف هم سریال های رسانه ی اصلی نظام که محدودتهاشون از دهه ی شصت هم بعضا بیشترشده،فایده ی ایجاد این فضا چی بوده؟! آیا بیننده ماهواره کم شده؟!جذب حداکثری برا حاکمیت اتفاق افتاده؟! والا این فضا به نفع هیچ کس نیست اول از همه خود نظام
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    7 1
    آسمان ریسمان نبافید این سریال ها در ادامه همان تهاجم فرهنگی است والسلام مسئولین هم فقط به فکر حقوق سر ماه هستند مبادا به قبای سلبریتی ها برنخورد
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    0 7
    قصه اش خوبه فقط خیلی سخیف بازی می کنند
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    11 1
    سریالی تهوع آور و داستانی شرم آور است .
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    6 0
    این فیلمهای کثیف فکر نکنم هیچ کجای دنیا ساخته بشه که هیچ هدفی بغیر از ترویج فساد نداره البته غیر از ترکیه اه اونم هدف اصلیش ایرانیها هست
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    4 0
    مزخرف بود
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    1 0
    حیف از این همه سرمایه و تجهیزات وابسته و به خصوص سرمایه های انسانی و اجتماعی که پای این فیلم های بدردنخور حدر می‌رود الاماشالا هیچ کس که جواب گو نیست من چند وقت پیش با چند تن از اعضای خانواده و دوستان در مورد این جور فیلم ها و سریال ها بحث جدل داشتیم همیه دوستان در این زمینه هم فکر و هم عقیده بودیم که دیگر مثل سابق فیلم و سریال درست حسابی دیگر تهیه و تولید نمی‌شود
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    1 1
    خب چرا اجازه پخش میدید!؟!؟!؟!؟
  • ؟ IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    6 1
    عزیزان این ها را که در اسرائیل نساختن ساخته شده در ایرانه ، هرسال و هر ماه این واقعیت هارا مینویسید ، حقیقت هم دارد مردم هم این را قبول دارند پس چرا جلوی آن را نمیگیرید ؟ اسرائیل دوست های وطنی نارحت میشوند ؟ یا توان برخورد نیست ؟
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    4 0
    خدا لعنت کنه کسی که انقلاب و فرهنگ و دین و انسانیت براشون مهم نیست
  • فائزه هاشمی FI ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
    6 0
    صنعت فیلم و سینمای ایران در قبضه فرقه ضاله بهاییت
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    1 3
    خوب که چی حداقل مردم را از پای ماهواره اینترناش دور میکنه صداسیما هم که با این همه بودجه معلوم نیست چکار میکنه همش هم طلبکاره
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    2 0
    با دیدن قسمت اول حالم بدشد ودیگه نگاهش نکردم واقعا شرم آور بود
  • جم IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    1 0
    بنظرم از کارنامه و شخصیت آقای رحمن سیفی آزاد به سادگی نباید گذشت .ایشان قریب به بیست سال در شوراهای مختلف تصویب فیلمنامه در تلوزیون ( شبکه دو و چهار و ...) و نیز شوراهای ارشاد بوده است . مانع تراشی برای پروژه های ارزشی در تلوزیون و ارشاد از یک سو ، و از سوی دیگر استفاده از رانتهای این دو مجموعه برای تولید کارهای مبتذل ، قابل پی گیری است .
  • سعیدجلیلی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    2 1
    🎥 سینما قدرت است 🔹سینما قدرت است، مانند یک اسلحه که می‌تواند با یک شلیک فردی را از پای درآورد؛ با سینما میتوان حق را باطل و باطل را حق نمایان کرد.
  • حمید IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    3 0
    گذشته از سریالهای مزخرف و مستهجنی که در شبکه های نمایش خانگی یکی پس از دیگری درحال اکران است تبلیغ کالاها، وسط فیلم هم دستکمی از خود فیلم ندارد. با این روند رو به سقوط تا مدتی بعد شاهد تبلیغ لباس زیر هم خواهیم بود! اینگونه آهسته و پیوسته روند آندلسی شدن را طی میکنیم.
  • امید IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    1 0
    من طرفدار این سریال ها نیستم
  • آجورلو IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    0 0
    نگو نگو مشرق جان وفاق به هم می‌خورد.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۳
    0 0
    یه فکری برای این پلتفورم های نمایش خانگی بکنبد. حقیقتا دارند چیزایی رو نرم نرمک و حال که دیگه فاحش به خورد مخاطب میدن که انقلاب اسلامی ایران شاید به جرات میشه گفت 60 درصد حمایت مردمی خود را در مخالفت با همین ضدارزشها و فسادها از همین جا داشت. هیشکی فهمیده تو این سریال، شغال کیه؟!! کسی که یک بار در پای میزهای قمار نشسته باشه میدونه این اتفاقات و نمایشها رو نمیتوان مشاهده کرد. دختر مورد تجاوز معلوم نیست چرا برای ازدواج با برادر ناتنی متجاوز از چنین موضوعی چشم پوشی میکند؟ ما شنیدم دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند حتی نسبت به جنس مرد احساس تنفر مادام العمر پیدا کرده اند. اما موقتیش که انکارناپذیره! اما اینجا دختر انگار منتظر چنین فرصتی بوده تا بتونه سیاوش رو به چنگ بیاره! تهدید ه میکنه که اگر مخالفت کنند تا پسرشون رو بالای دار نبرم آروم نمی گیرم. سریال های دیگه هم افتضاح و مسخره. داشتم فکر می کردم سازندگان این سریال ها تو ایران زندگی نمی کنند؟ این همه سوژه مبتلا به جامعه ایران. اونقدر که نمیشه شمرد. بسیاریشون هم دارای جنبه های دراماتیک و عالی برای سریال ساختن. آدمهایی که قابل مشاهده باشند در این مملکت. والله این خانواده هایی که نشون میدن تو این سریال ها به نظر من که شاید حداکثر یکصدم درصد جمعیت مملکت رو شامل بشوند که این رو هم بعید میدونم. پول مفت دارند این تهیه کنندگان؟ هدفی دیگه پشت این سریال هاست؟ خلاصه در این عرصه، فیلم و سینما تازه شدیم شصت هفتاد سال قبل ایران!!!
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۴
    0 0
    بی غیرتی کامل از صدر تا ذیل همه مسئولان مربوطه و دست اندرکاران و عوامل فیلم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس