کد خبر 1486687
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
بورس نمایه

بورس هفته اخیر توانست مهم‌ترین مقاومت پیش روی خود را از میان بردارد. ورود شاخص کل بورس به کانال جدید ۲.۵ میلیون واحدی نشان می‌دهد هنوز بورس جای رشد فراوان دارد.

به گزارش مشرق، سال ۱۴۰۲ تاکنون به معنای واقعی سال خوشبختی سهامداران بازار سرمایه بوده است به طوری که شاخص کل بازار از ۵ فروردین‌ تاکنون ۲۸.۶ درصد افزایش یافته است؛ بازدهی‌ای که در بازارهای غیرمولد و مولد دیگر اتفاق نیفتاده است. حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند هیچ سدی در برابر ادامه این روند وجود ندارد و ارزندگی سهم‌ها بیش از رقم‌های کنونی است.در نخستین روز کاری بورس در سال ۱۴۰۲، شاخص کل با یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد شروع به کار کرد و چهارشنبه هفته گذشته طی ۲۵ روز کاری به ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار واحد رسیده است.

موضوع قابل توجه اینجاست که در این بازه زمانی قیمت دلار به عنوان متغیری تاثیرگذار روی بازار سرمایه نوسان خاصی نداشته و افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده است. بورس هفته اخیر توانست مهم‌ترین مقاومت پیش روی خود را از میان بردارد. ورود شاخص کل بورس به کانال جدید ۲.۵ میلیون واحدی نشان می‌دهد هنوز بورس جای رشد فراوان دارد و سهامداران با درس گرفتن از بازار در سال‌های گذشته به دنبال کسب سود هستند. عقب‌افتادگی بورس از سایر بازارها در ۲ سال گذشته، سبب شده بورس از سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی برسد، در حالی که هنوز عطش سهامداران رفع نشده است.

* رشد بورس همچنان ادامه دارد

در این رابطه وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص مسیر صعودی را با آرامش سپری می‌کند و فعالان بازار به فروش ماهانه فروردین‌ شرکت‌ها نیم‌نگاهی کردند؛ فروشی که نشان می‌دهد با وجود تعطیل بودن نیمی از نخستین ماه سال، اوضاع و احوال شرکت‌ها به مراتب بهتر شده است. وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از نمادهای بازار بورس تهران در فروردین‌ ۱۴۰۲ فروش خوبی را نسبت به ماه‌های مشابه در سال‌های گذشته رقم زده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌ها روی اعداد رند واکنش‌های خاصی نشان می‌دهند و شاخص بورس تهران از این موضوع مستثنا نیست. بسیاری از فعالان بازار سرمایه روی عدد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی یک مقاومت جدی را در نظر گرفته بودند که سه‌شنبه اخیر این مقاومت شکسته شد. جعفری تصریح کرد: از نظر تکنیکال، اندیکاتور (شاخص) RSI در شاخص کل در وضعیت هیجان بیش‌خرید قرار دارد و ممکن است این وضعیت برای شاخص بورس تهران همچنان ادامه‌دار باشد.

* پیش‌بینی رشد شاخص برای اهالی بازار سرمایه

بورس در هفته دوم اردیبهشت‌ به دلیل ورود پول حقیقی با رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد همراه شد به طوری که این موضوع تا جایی ادامه یافت که رکورد بورس در حوزه ارزش معاملات خرد از ابتدای سال ۱۴۰۱ باز هم شکسته شد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نزدیکی به فصل مجامع، رقابت در محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی در بورس کالا، انتظارات افزایش نرخ برای صنایع ریالی، انتظارات تورمی و همین‌طور افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو مهم‌ترین عوامل اثرگذار رشد بورس در هفته پیش‌رو خواهد بود. به نظر می‌رسد بورس در هفته‌ جاری نیز روند صعودی داشته باشد و باز هم سهام کوچک بازار از نمادهای شاخص‌ساز پیشی بگیرند و همین مساله نیز رشد بیشتر شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل را در پی داشته باشد.

* برگشت اعتماد حقیقی‌ها به بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی درباره دلایل رشد بورس در هفته‌های گذشته گفت: همان‌طور که رئیس سازمان بورس طی روزهای گذشته بیان کرد مهم‌ترین عامل رونق بورس و ورود نقدینگی به این بازار در سال ۱۴۰۲، بازگشت اعتماد سهامداران به بورس است.

وی با اشاره به اینکه رونق معاملات در بورس کالا با قیمت‌های نزدیک به واقعیت‌های اقتصاد ایران و جهان می‌تواند تاثیرگذار بر شرکت‌های تولیدکننده بورسی باشد، ادامه داد: تداوم عرضه با قیمت‌های منصفانه در بورس کالا اثرات زیادی بر صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی خواهد گذاشت و فرصت سوءاستفاده را در بازار کالاها از دلالان و واسطه‌ها خواهد گرفت.

* رشد بخش واقعی اقتصاد؛ ضامن رشد بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به نظر می‌رسد افزایش نرخ رشد بخش واقعی اقتصاد در سال ۱۴۰۲ بهتر از ۱۴۰۱ باشد که این موضوع می‌تواند ضامن رشد بازار سهام باشد.

دانشی کنترل و هدایت نقدینگی برای سال ۱۴۰۲ را یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: ایجاد ثبات در نرخ ارز، کنترل نرخ بهره در کنار سایر سیاست‌های پولی و انضباط مالی می‌تواند رشد نقدینگی را کند کرده و آن را به جای هدایت به سمت بازارهای غیرمولد به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

* کاهش هیجانات؛ زمینه‌ساز رونق بیشتر بازار سهام

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به بازگشت دوباره اعتماد به سهامداران گفت: در راستای بهبود وضعیت بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند کمک‌کننده باشند و از طریق کاهش هیجانات می‌توان شاهد رونق بیشتر بازار سهام بود.

در همایش آشنایی با ابزارهای تامین مالی در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس در این سال‌ها در همه حوزه‌های بازار سرمایه کمک‌کننده به بهبود وضعیت بازار بوده است.

وی به نعمت‌های نهفته در کشور بویژه در استان کرمان اشاره کرد و افزود: کارآفرینان اقتصاد کشور را می‌چرخانند و تحت تاثیر منابعی که در این استان وجود دارد، شاهد وجود نعمت‌هایی هستیم که باید قدر آن را دانست.

عشقی بیان کرد: آیندگان از ما نمی‌پذیرند که چند میلیون تن ماده معدنی را در اختیار داشته باشیم اما استفاده نشده باشد و مردم مجبور به زندگی در شرایط سخت باشند.

رئیس سازمان بورس به فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود این است که ارتباط درست با فعالان اقتصادی را فراهم نکردیم و آشنایی با بازار سرمایه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: مردم به واسطه سهام عدالت با بازار سرمایه آشنا شده‌اند و الفبای بورس را می‌دانند، این در حالی است که فعالان اقتصادی و شرکت‌های کوچک آشنایی چندانی با این بازار ندارند.

عشقی گفت: از سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم تا از طریق مراجعه به استان‌ها کل بازار سرمایه را به این فضاها نزدیک کنیم.

* فعالیت بورس‌های منطقه‌ای

رئیس سازمان بورس به فعالیت بورس‌های منطقه‌ای اشاره کرد ‌و ادامه داد: تاکنون این بورس‌ها در مناطق مختلف فقط پاسخگوی سؤالات سهامداران خرد بوده‌اند.

وی تاکید کرد: برای آنکه بتوان در سطح بالا مانند طراحی ابزارها درگیری مستقیم داشته باشیم، لازم است با فعالان اقتصادی مذاکره کنیم تا از این طریق بتوان فرآیندها را به نحوی طراحی کرد که شاهد رفع مشکلات مربوطه باشیم.
عشقی اظهار داشت: با توجه به نشاط ایجادشده در بازار سرمایه و نیز بازگشت اعتماد دوباره سهامداران به این بازار لازم است به طور حتم از این فرصت استفاده کنیم.

* روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام می‌شود

رئیس سازمان بورس گفت: اکنون به صورت روزانه نزدیک به هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار می‌شود که باید تلاش کنیم این سرمایه‌ها را به سمت فعالیت مولد سوق دهیم.

عشقی با بیان اینکه اکنون فعالیت‌های متعددی آغاز شده که باید اقدام به معرفی آنها در بین فعالان بازار کنیم، ادامه داد: اعتمادسازی مهم‌ترین موضوع است؛ سهامداران باید اعتماد کنند که یک بنگاه اقتصادی می‌تواند به واسطه پوشش ریسک، بازدهی مناسبی را از بازار داشته باشد و با توجه به ابزارهای موجود می‌توان این اقدام را انجام داد.

* تقویت بخش خصوصی لازمه توسعه اقتصادی

رئیس سازمان بورس تقویت بخش خصوصی را لازمه توسعه اقتصادی دانست ‌و اظهار داشت: بخش خصوصی بازیگران اصلی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی به برنامه‌های سازمان بورس در حوزه شرکت‌های کوچک اشاره کرد و گفت: ابزارهایی مانند تامین مالی جمعی وجود دارد که سرمایه‌های کوچک را به سمت پروژه‌ها سوق می‌دهد.

* تدوین فرآیندی در تأمین مالی اوراق بدهی برای شرکت‌های کوچک

عشقی با تاکید بر اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط نیازهای دیگری دارند که نمی‌توانند در فرآیند شرکت‌های بزرگ قرار بگیرند، گفت: فرآیندی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در تامین مالی اوراق بدهی در حال تدوین است که مدیریت ریسک هم در آن مورد توجه و دقت قرار گرفته است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در نظام بانکی شاهد بودیم که عمدتاً پرداخت تسهیلات کلان با مشکل مواجه می‌شود اما درباره تسهیلات خرد مشکلات چندانی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: فرابورس اقدام به تجدیدنظر بازارهای توافقی و شرکت‌های کوچک و متوسط کرده است تا از این طریق شاهد ورود شرکت‌های بیشتر به بازار باشیم. با انجام چنین اقداماتی شاهد افزایش حجم معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: به دنبال این هستیم که ساختار کل بازار سرمایه را به استان‌ها بیاوریم تا بتوان از این طریق ضمن آشنایی با نیازها، راهکارهای مناسبی ارائه شود.

* فتح قله ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار واحد هدف بعدی بورس

نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه گفت: هر اصلاحی، تنفسی است برای رشد اما برای اینکه بدانیم بازار خوب است یا خیر باید به چاپ پول توجه کنیم. رجایی تشریح کرد: دولت چاپ پول زیادی داشته و زمانی که ۲ مقاومت حساس به یکباره شکسته می‌شود، این یعنی بوی تورم را حس کرده و دولت هم چاره‌ای ندارد جز اینکه مانع رشد بورس نشود، چرا که ریزش بورس باعث آوار شدن دلار بر سر دولت و ملت می‌شود و این حجم نقدینگی از طریق انتقال مالکیت از حقوقی به حقیقی جذب می‌شود. رجایی افزود: درباره تحلیل تکنیکال هم شاخص به مقاومت‌های ذکر شده واکنش نشان داد اما همان‌طور که پیش‌بینی شده بود هر اصلاحی یک فرصت تنفس مجدد است. همچنان گروه‌های بورس جذابیت خاص خود را دارند و حرکت بعدی به سمت شاخص ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار واحد است که مقاومت مهمی است و من رسیدن به این عدد را محتمل می‌دانم.

منبع:وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • منطق IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    منفی شد بورس خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس