کد خبر 1486678
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
بورس نمایه

براساس اسناد منتشر شده در سایت کدال، شرکت بورس در زمینه خرید و نگهداری ماینر در ساختمان سعادت‌آباد تخلف کرده است

به گزارش مشرق، از توانایی، درایت و پاکدستی مدیران بورسی ما همین بس که در زمان هجوم تعداد بی شمار افراد کم اطلاع و تخصص‌نیافته به بازار سهام، جای آن که برای جلوگیری از بروز احتمالی حباب قیمتی، اختلال در سیستم‌های معاملاتی، افزایش امنیت شبکه و فرهنگ‌سازی مناسب در راستای اهداف مشخص شده برای ایجاد نهاد بازار سرمایه در ایران تدبیر کنند، نیمه امکاناتی که در دسترس آنها قرار داشت را به تأمین منافع شخصی خود اختصاص دادند و ساختمان شرکت را به محل استخراج رمز ارز تبدیل کردند.

مدیرانی که قبل از شاخص کل بورس، ارتفاع ساختمان‌ها را بالا بردند و به جای اینکه منابع محدود را در طرح‌های مهمی چون ارتقای ظرفیت شبکه برای توانایی پوشش بیشتر معاملات، سرعت بخشیدن در تکمیل نسخه بومی هسته معاملات و کاهش اختلالات و قطعی و کندی سایت‌های داده‌پرداز هزینه کنند، به طور غیر قانونی ماینر خریدند و در روزهایی که تب استخراج رمزارزها سیستم سراسری برق کشور را مستهلک می‌کرد، به استخراج این دارایی پرداختند.

در همین برهه گناه نهاد ناظر نیز کمتر از نهاد اجرایی نبود. مدیران وقت سازمان بورس دقیقاً در زمانی که بحران در بازار در حال شکل‌گیری بود و شرایط به وجود آمده توجه ویژه تمامی دست‌اندرکاران و ناظران را می‌طلبید، مشغول ساخت و ساز، تجهیز و نقل مکان به ساختمان بلندبالای خود در مرکز تهران شدند و شاید به همین دلیل بود که دیگر وقتی برای آنها باقی نماند تا بر نهادهای اجرایی سرکشی و از تخلفات آنها جلوگیری کنند.

ماجرای کشف ماینرها در ساختمان شرکت بورس در آن روزها استعفا و برکناری برخی از مدیران شرکت را به همراه داشت. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و با ورود دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی، پرونده بررسی ابعاد مختلف تخلفات صورت‌گرفته، مفتوح ماند.

پیگیری سازمان تعزیرات و تشکیل پرونده قضایی تا به اینجای کار به محکومیت شرکت بورس در موضوع نگهداری کالای قاچاق و جریمه حدود ۳۱ میلیارد تومانی این شرکت رسیده است.

براساس سندی که شرکت بورس با عنوان افشای اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال قرار داده است، این شرکت در پی ابلاغ رأی شعبه ۲۱ بدوی تعزیرات حکومتی درخصوص نگهداری ۸۲ ماینر قاچاق در ساختمان سعادت آباد محکوم به پرداخت حدود ۳۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان شده است مبلغی که از جیب سهامداران این شرکت پرداخت میشود و خسارت آنها از ضعف مدیران گذشته را افزایش می دهد.

نکته جالب توجه آن است که رأی مذکور در تاریخ ۳۰ فروردین ماه سال جاری صادر و در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه تنظیم شده است و شرکت بورس ۸ روز بعد و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه نسبت به افشای اطلاعات و انتشار اسناد مربوطه اقدام کرده است.

آیا خرید و استفاده از ماینر در ساختمان شرکت بورس تخلف بود؟

آن گونه که در رسانه‌ها منتشر شده و اسناد موجود در سامانه کدال نشان می‌دهد، در صورتجلسه منتشر شده از جلسه کمیته ساختمان هیأت مدیره شرکت بورس تهران مصوب ۱۲ اسفند ۹۸، یکی از بندهای دستور این جلسه، بررسی طرح رمزارز مرکز داده بوده است. طرحی که در پایان مورد تأیید اعضای وقت کمیته ساختمان هیأت مدیره بورس تهران قرار گرفته و طی بند ۴ مصوبات، مقرر شده جهت انجام آزمایش پردازش هش (ماینر) تعداد ۵۰ دستگاه با اعلام مناقصه محدود تأمین و خریداری شود.

از اعضای هیأت مدیره حاضر در این جلسه علی اکبر امین تفرشی و محمدابراهیم پورزرندی حضور داشته و علی صحرایی مدیرعامل وقت، علی علیزاده معاون اجرایی وقت و محمدعلی پولادی مدیر توسعه ساختمان شرکت بورس تهران در این جلسه حاضر بوده‌اند. و از همه جالب‌تر اینکه نماینده ناظر سازمان بورس در هیأت مدیره شرکت بورس نیز بر تمامی این اقدام‌ها نظارت داشته و مطلع بوده است.

بر اساس مستندات شرکت بورس در سامانه کدال به وضوح عنوان شده که در بهمن ماه ۹۸ تجهیزات مرکز داده از جمله پردازشگرها با مصوبه کمیته سه‌نفره ساختمان با حضور آقای ابراهیم پورزرندی، سولماز وزیرزاده و علی اکبر امین تجریشی خریداری شده و در خرداد ۹۹ در مرکز داده ساختمان سعادت آباد شرکت بورس نصب شده است.

با این حال آن گونه که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داده است، این اقدام مدیران و هیأت مدیره شرکت بورس نه تنها برخلاف شرح وظایف و اساسنامه شرکت بورس بوده بلکه نحوه گزارش‌دهی و ثبت این اطلاعات مالی هم به صورت ناقص انجام گرفته است یعنی در حساب‌های شرکت بورس خریداری دستگاه‌ها ثبت شده ولی بیت کوینی که ماین شده، در حساب‌های شرکت نیامده است که البته در توجیه آن هم عدم وجود یا ابهام در استانداردهای ثبت حسابداری را بیان کرده‌اند.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس