مجلس شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران , مجتبی ذوالنور , کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ایران , کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران , محمدصالح جوکار ,

مشارکت بالای انتخاباتی امری تهاتری نیست و از آن رو یک ضرورت است که جامعه باید بداند راه حل رفع مشکلات، "صندوق رأی" و کنار زدن ناکارآمدان با رأی خوب است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"کروبی" و ماجرای پادشاهی که لخت بود

"کروبی" و ماجرای پادشاهی که لخت بود/ این ندانستن‌ها کار دستمان می‌دهد!

غلامحسین کرباسچی، فعال چپ و از مبرّزین حزب کارگزاران سازندگی اخیرا در یادداشتی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد به دفاع از مهدی کروبی (از اضلاع فتنه سال 88) پرداخت و در بخشی از آن نوشت:

" کروبی به ‌طور کلی نگران وضع کشور است و هر زمان که خدمت ایشان می‌رسیم مساله‌اش مشکلات اقتصادی مردم و مصائب طبقات محروم و متوسط جامعه است. کمتر پیش می‌آید که درباره مسائل سیاست داخلی صحبت کنند و بیشتر نگران مردم هستند. معمولا از طریق فضای مجازی، مطالعه روزنامه‌ها و... در جریان مسائل کشور قرار می‌گیرند و همراه با مردم نگران وضعیت سوءمدیریت‌ها می‌شوند. هر زمان که ایشان را ملاقات می‌کنیم، نگران مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور هستند. "

کرباسچی در یادداشت خود همچنین انتقاداتی را نیز از وضعیت اقتصادی کشور و گرانی ها مطرح کرده است. [1]

*انتقادات کرباسچی به وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها صحیح است لکن نقطه عزیمت "بصیرت نافذ" از همینجا آغاز می‌شود که مردم باید تأمل کنند که امثال کرباسچی در قبال انتقادات درست خود به چه سمت و سویی و به کدامین راه حل‌ها اشاره دارد!؟

آیا راه حل مشکلات موجود و گرانی؛ "آزمودنِ آزموده" و رجوع به رأی دادن به اصلاح طلبان و فتنه خیابانی سال 88 است!؟

آیا ناجی مشکلات امروز مردم همان کسانی هستند که در سال 88 برای رفع مشکلات وقت "آدرس خیابان"‌را می‌دادند!؟

پر واضح است که مردمی نامیدن کروبی و دلسوز جلوه دادن او از سوی آقای کرباسچی، تکرار همان افسانه قدیمی "پادشاه لخت" و تشویق و هورا برای لباسی است که بر تن لخت پادشاه وجود ندارد.

مردم باید بدانند که راه حل مشکلات، فقط و فقط از مسیر صندوق انتخابات و "رأی خوب" عبور می‌کند و کسانی می‌توانند مشکلات روز کشور و گرانی‌ها را حل کنند که کارنامه‌ای خوب در اجرائیات دارند و البته هنوز در مقام ریاست جمهوری آزموده نشده‌اند.

در این بین البته فرماندهان فتنه اقتصادی و نیز رجال بی‌لیاقت و ناکارآمدی که کارنامه آنها در نزد مردم گشوده است؛ هرگز جایی ندارند.

***

یک نگاه عجیب انتخاباتی

به مردم خدمات بدهیم تا در انتخابات مشارکت کنند!

"کروبی" و ماجرای پادشاهی که لخت بود/ این ندانستن‌ها کار دستمان می‌دهد!

محمدصالح جوکار، نماینده یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس پیرامون انتخابات امسال به ایسنا گفته است:

"ما اگر می خواهیم مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات پیش رو داشته باشیم بایستی مردم ما خدماتی دریافت کنند. ارائه این خدمات می‌تواند در حوزه کار مجلس و یا در حوزه کار دولت باشد. مردم باید احساس کنند که به آنها خدمت گزاری می شود. این احساس بایستی در مردم پدیدار شود. باید راهبردی برای حل مشکلات مردم پیش گرفته شود. "[2]

*باید دانست که مسئله انتخابات و مشارکت انتخاباتی مردم ذاتا هرگز یک مسئله داد و ستدی و تهاتری نیست و نمی‌توان و نباید مشارکت انتخاباتی مردم را به "میزان دریافت خدمات" گره زد. (اگرچه خدمتگزاری تنها شأن مسئولان است)

چه اینکه در نگاه عقلایی حتی باید در هنگامه ناکارآمدی و کمبود خدمات؛ میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر از سنوات گذشته باشد تا با کنارزدن بی‌هنران به کارآمدان رأی بدهند و چاره مشکلاتشان را از سمت آنها جستجو کنند.

مثلا در جریان انقلاب اسلامی سال 57 نیز دیده‌ایم که مردمی به جان آمده از ظلم شاه، فساد و استضعاف اما به صورت میلیونی با امام امت همراه شدند و در مشارکتی فراگیر؛ انقلاب اسلامی و انتخابات‌های پرشور صدر انقلاب را رقم زدند. و البته با خوانش کارنامه انقلاب اسلامی درمی‌یابیم که انقلاب مردم به دستاوردهای اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و دینی بزرگی هم دست یافته است که حتما بایستی تداوم یابد.

مشارکت انتخاباتی یک حق است که اگرچه واجب نیست اما مؤکد است. یعنی اگر کسانی در انتخابات شرکت نکنند و یا دست به رفتار شریرانه ترویج "تحریم انتخابات" بزنند؛ عملا به متهمان ردیف اول علت مشکلات و ناکارآمدی‌ها تبدیل می‌شوند زیرا به جای اقدام عقلانی "رأی دادن، ترویج مشارکت بالا و رأی خوب"؛ با سکوت و تحریم خود، زمینه را برای رأی بد و پیروزی ناکارآمدان و افراد بی‌لیاقت فراهم کرده‌اند.

دقت کنیم که "مشارکت انتخاباتی و رأی خوب" به مثابه مراجعه یک فرد بیمار به پزشک است.

فردی که در محیط خود احساس بیماری و مشکل می‌کند طبعا و منطقا بایستی به پزشک مراجعه کند و صندوق انتخابات همان پزشکی است که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. (البته باید دانست که حل مشکلات کلان اقتصادی و اجتماعی بصورت یک‌شبه ممکن نیست و شرط اول قدم ورود به فرایند رفع مشکلات نیز رأی خوب است)

در مقوله مشارکت انتخاباتی بیان نکته هم ضروریست که مشارکت بالا اگرچه یک امتیاز است لکن قوام یک انتخابات و آبروی یک نظام سیاسی به میزان مشارکت وابسته نیست. چون میزان مشارکت تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار دارد و ایران اسلامی هم همانند دیگر حاکمیت های پیشرفته در دنیا ممکن است هر از گاهی با مشارکت پایین انتخاباتی مواجه شود. بلکه قوام انتخابات، ملاک قبولش و تبلور آبرو و قدرت نظام سیاسی در "برگزاری انتخابات قانونی و رعایت قانون" با هر میزان مشارکتی است.

***

این ندانستن‌ها کار دستمان می‌دهد!

"کروبی" و ماجرای پادشاهی که لخت بود/ این ندانستن‌ها کار دستمان می‌دهد!

الهام فخاری، فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون قانون حجاب؛ در پاسخ به این سوال که اساسا با زیرساخت‌های موجود در کشور چقدر احتمال پیاده‌سازی اظهارات آقای رادان با موفقیت وجود دارد، گفته است:

"همه منابع کشور را می‌توان صرف یک مناقشه اینچنینی کرد!؟ آیا اگر هم بشود انجام چنین کاری با اصول حکمرانی شایسته سازگاری دارد؟ کنار خیابان های شما آدم های گرسنه در سطح آشغال دنبال خوراک بگردند، مردم روزبه‌روز روز فقیرتر بشوند درهمان حال شما بودجه ملی را صرف ابزارهای کاری کنید که مساله ای را حل نمی‌کند؟ "[3]

*اظهارات عوامانه خانم فخاری در حالی است که نمی‌توان با دیدن یک عکس یا یک شخص فقیر درباره کلیت یک نظام اقتصادی اظهار نظر کرد.

ایران اسلامی امروز با مشکلاتی در بحث گرانی روبه‌روست اما در همین حال ارزان‌ترین نان، سوخت و مالیات را به شهروندان خود ارائه می‌دهد و طبق گزارش مؤسسه GHI جزو سیرترین کشورهای جهان نیز هست. [4]

از طرفی حتی اگر ایران با مشکل گرسنگی هم مواجه باشد؛ این مسئله به هیچ وجه مجوزی برای زیر پا گذاشتن قانون و اعتقادات اکثریت متدین ایرانی نیست.

یعنی خانم فخاری از دو حیث عقلانی آشکار متوجه مسئله نیستند و جالب آنکه با همین بی‌اطلاعی به عرصه رسانه آمده و نظراتی را ابراز می‌کنند بی‌آنکه متوجه تأثیرات سوء این جهل ابراز شده باشند.

دقت شود که از دلائل بروز گرانی و یا فقر؛ همین قبیل بی‌مسئولیتی‌ها و یا تقلای همین قبیل افراد کم‌دان برای حضور در سمت‌های اجرایی است.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-609451

2_ isna.ir/xdNLbW

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1350522

4_ mshrgh.ir/944980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • US ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    25 5
    کروبی پیر و موسوی باید اعتراف کنند که هاشمی رفسنجانی بد جوری کلاه سر آنها گذاشت و آنها را اغفال ، تحريک و تشویق به فتنه کرد‌ .
    • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      0 2
      مافیای خودرو حامی دو نوع وزیر است: خودی باشد. یا بی عرضه باشد. حال دلیل حمایت شدید خودروسازان از فاطمی کدام است؟ #گرانی_خودرو
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      5 1
      واگذاری رایگان هفت تپه به پادوی انتخاباتی موسوی و ریختن یک و نیم میلیارد دلار دیگر در حلقوم او و هزاران مورد مشابه! آقای اژه ای ۶ درگاه بانکی در اختیار فرزند نامشروع خاندان اشرافیت طلب بود؟ آقای اژه ای احکام قضایی دوره اشکانیان شما اشک همه را درآورد؟ چرا ریش بنفش انگلیسی را اعدام نکردید؟!
    • سوخته IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 1
      خداوند اینجماعت را نابود کند که منافق هستند
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 8
    اصلاح طلبان مثل آب خوردن با وعده اینترنت و فبلترشکن در همه انتخابات تا ابد رای می آورند.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      2 5
      من خودم رو یه اصلاح طلب میدونم ولی دیگر هر گز رای نمیدهم کشور هر چی خرابتر بهتر
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      3 1
      حاجی حروم خور وظیفته به اربابهای اصلاحطلبت رای بدی وگرنه حروم خوریت تمام میشه
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    6 3
    (منبع: مرکز آمار اروپا) ۳۸درصد مردم ترکیه در سال توان خوردن حتی یک وعده گوشت سفید یا قرمز را هم ندارند. (منبع: مرکز آمار اروپا)
  • رضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    5 6
    "مردم باید بدانند که راه حل مشکلات، فقط و فقط از مسیر صندوق انتخابات و "رأی خوب" عبور می‌کند" چاییدی داداششششش
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 4
    با سلام تحلیل و جوابیه هاتون در حد بک روزنامه نیست !!!!
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    7 3
    کروبی،هاشمی،موسوی،خاتمی،صفر تا صد این نظام رو خودتون درست کردید،حالا دارید گیر میدید چرا شورای نگهبان هست،چرا سپاه هست.هر روز دارید دبه میکنید.ملت رو میندازید به جون هم.۳۲ سالش هم دست خودتون بود.
  • :) IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    5 0
    دولت طویله باندهای رانتی نیست:مملکت باید درست اداره شود تا پابرجا باشد. اجازه دهید کشور اداره شود!¡
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 6
    مشرق جان من هم شخصاآقای قالیباف رابه رییسی ترجیح می دهم امااحمدی نژادهم یک نظامی بودازکجامعلوم باادبیات پادگانی کشوررواداره نکنه؟!
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 6
    دلار چند؟؟
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    5 0
    اون موقع که عضو شورای شهر هستند یا ریس جمهور یا وزیر هستند و... دیگران رو سردار،جناب و... خطاب میکنن،همچین که دیگه رای نمیارند شروع میکنن مثل این خانم به گفتن خیابان های ""شما""این خانم قبلا کجابوده،بودجه شورای شهر رو چکار کردن.از اقداماتی که کردی بگو.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    7 13
    رأی ندادن بهتر از رأی دادن به یک دولت بی کفایت است.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      16 2
      کرباسچی در نامه ای اعلام همکاری به ساواک اصفهان داشته - از یک ساواکی قدیمی انتظار بیش از این نیست
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      2 12
      رأی ندادید که رئیسی اومد
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      2 3
      ظاهراً صمت اقدامی و تخلفی نکرد. اما یکی از خودروسازان سرخود برای ختم استیضاح پیشنهاد شاسی بلند را داد. باید پرسید خودروسازان و مافیای خودرو و قطعه سازان چه نفعی از ابقای وزیر میبرند؟ این وزیر با این اوصاف باید برود. دادستان باید محکم ورود و با خودروساز مربوطه کند. منتظریم
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      3 2
      من رای نمیدم
  • امین ک IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 11
    شما که ادعا می کنی مردم و کشور ما جزئ سیترین هاست که البته حاکی از شکم سیر خودت دارد مردم ایران نمی خواهند ارزان ترین نان و سوخت را داشته باشند مانند سایر کشورها حق و حقوق انسانی را درست ایفا کنید کارگر و کارمند را به بردگی نوین نگیرید نان و سوخت ارزان مبارک خودتان. تو یک قلم زن مزدور هستی که برای دو روز دنیا با قلمت به مردم شریف ایران خیانت می کنی.ننگ بر تو. ن و قلم و ما یسطرون.
  • US ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    14 2
    مثلا حسن روحانی که ۸سال بودجه دستش بود و نرفت سمت حجاب،کجاها رو آباد کرد.ولی بلاخره یه اصلاحطلب اعتراف کرد که تیم اقتصادی رئیسی کارش درسته،اگه نبود که درخواست نمیکرد بودجه بیشتری برسه به دست مدیران اقتصادی.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      16 1
      موافقم ...افتضاحاتی که بجای اصلاحات سازنده در دوره روحانی رخ داد نه تنها با دوره رییسی که اصولاً با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    10 0
    کروبی ،لخت ....
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    11 0
    خانم محترم ،پیشنهاد شما مثل این هستش که چون آب خانه رو برداشته توصیه کنید که شیر گاز رو قطع کنن! هرچیزی جای خودش باید حل بشه، بی‌حجابی رو به حال خود رها کردن هم دردی از گرانی حل نمی‌کنه فقط اوضاع جامعه رو بغرنج تر میکنه ، همانطور اقتصاد عالی هم باز دردی رو از معضل بی حجابی حل نمی‌کنه و باید به این مسأله بی‌حجابی بجای خودش رسیدگی بشه
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 3
    کاش برای سهولت مشارکت در رای دادن اون رو الکترونیکی میکردن اینجوری در کاغذ بازی و شمارش و خیلی از موارد صرفه جویی میشه
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    4 0
    شما را به خدا بعنوان یک خبرنگار متعهد و حقیقت یاب ، بیایید سیر مراتب رخنه و دگردیسی و همچنین وضعیت مادی و اقتصادی و دستاوردهای مالی و ثروت آقای کرباسچی و امثالهم را از ابتدا تا به حال بررسی کرده و بطور شفاف در اختیار مردم قرار دهید، تا مردم بدانند چه کسانی برای وضعیت اقتصادی آنان شعار دلسوزی سرداده و همانند دایه های دلسوزتر از مادر تلاش دارند مردم را سپر بلا و اهداف و آمال خود قرار دهند!؛ این دو نفر با سوء استفاده از بخش اول نام خانوادگی شان، خود را به " کَر " بودن زده اند و خدا هم بر چشم و گوش اینها مُهر زده و مطمئناً عذاب خدا حتمی خواهد بود.
  • حامد IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    7 0
    کرباسچی کرخودتی همه تو یه کرباسید
  • امیرمهدی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    5 1
    کروبی چرا برای حل مشکلات مردم دوباره از شهرام جزایری پول نمیگیره غصه میخوره فقط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 1
    توجه و یک سوال... در این صفحه آمده که: محمدصالح جوکار، نماینده یزد ا گفته است: "ما اگر می خواهیم مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات پیش رو داشته باشیم بایستی مردم ما خدماتی دریافت کنند. مشرق هم گفته است : مسئله انتخابات و مشارکت انتخاباتی مردم ذاتا هرگز یک مسئله داد و ستدی و تهاتری نیست و نمی‌توان و نباید مشارکت انتخاباتی مردم را به "میزان دریافت خدمات" گره زد.. مشخص است .پس مردم چرا در انتخابات شرکت کنند فقط برای دزدی و چپاول بیت المال توسط عده ای که رای می آورند و اطرافیانشان؟
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    7 0
    یک .اقای کروبی طور به حضرت عباس ع شما نگران مردم نباشید شما جیب ما رو نزن بقیه پیشکشتون دو .خانوم فخاری نگران وضع اقتصادی مردم وفقرا هستند این وضع رو کی به وجود اورده چرا زمان کذاب دلتون نمی سوخت برای مردم چرا وقتی استخر چند میلیاردی می ساخت دلتون نمی سوخت؟! لطفا تشریف ببرید زندان ببینید چند تا از برادران وفرزندان نزدیک به شما افساد طلبان زندان تشریف دارن شاید از رو رفتین همین چند وقت پیش یکیشون که به دکل ها رحم نمیکرد ازادشد پس چیزی بگید که بگنجه
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    4 4
    سید بیچارگان چه خبر از نایاب شدن مرغ؟؟
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    5 0
    آخر آدم در این کشور نیست که حرف بعضی ها که با بعضی ها ملاقات کرده اند را می گذارید؟
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 6
    زن شوهر دار از گشنگی خود فروشی میکنه اون موقع شما بفکر این دلقک بازی ها هستید؟
  • علی افصحی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    امام خمینی « تمام مردم مؤظفند در انتخابات حاضر باشند » انتخابات در حکمرانی ولایت فقیه یک وظیفهٔ شرعی است. وظیفه ای نه کفایی بلکه عینی است. یعنی این گونه نیست که افراد بگویند به حد کافی شرکت شده پس ما وظیفه نداریم. نه. انتخابات در حکمرانی ولایت فقیه بر خلاف نظام های مادی ، باج دهی و باج گیری ، خدمات دهی و خدمات گیری ، رشوه گیری و رشوه دهی نیست بلکه یک وظیفه شرعی است. وظیفه ای که در امتداد « وظیفهٔ حفظ نظام » است که امام خمینی می فرمایند « حفظ نظام از اوجب واجبات است » این حکم هم مستند به اسناد دست اول شرعی است مثلا امام خمینی در کنار بسیاری از دلایل نقلی و عقلی این حکم ،از ماجرای لیلة المبیت نیز این واجب شرعی را استنباط می کنند. می فرمایند « در لیلة المبیت وقتی امام علی در بستر پیامبر خوابید تا پیامبر برای تشکیل حکومت به مدینه هجرت کند نشان داد که حکومت و حفظ آن بر حفظ جان امام علی هم رجحان دارد». هر اتفاقی در نظام اسلامی بیفتد به انتخاب مردم برمی گردد. امام علی در نهج‌البلاغه می فرماید « قیمة کل امرئ ما یحسنه ارزش هر ملتی به انتخاب درست و خوب اوست.» همهٔ آبروی نظام اسلامی در گرو انتخابات و انتخاب صحیح است برخلاف نظام های استکباری که همه تارو پودشان به سرمایه داری و ثروت اندوز وابسته است. یعنی حتی اگر قرار باشد خدمات خوب از نظام اسلامی دریافت شود باید هم در انتخابات شرکت کرد و هم مسئولانه شرکت نمود نه باری به هر جهت و برای رفع تکلیف. یعنی کسی که در انتخاب شخصی شرکت می کند باید بداند که در ثواب و گناه آن شریک می شود . این ها مبانی انتخاب و انتخابات در نظام ولائی است نه مبانی ای که از جانب امثال « جوکار » که با دغل بازی وارد انتخابات شده و آن را به مانند قمار بازی پیش ببرند. وقتی قرار است انتخاب شوند خدمات را پیش بکشند و بعد از انتخاب شدن ،خدمات وعده داده شده با غیبت صغری به فراموشی سپرده و غایب از انظار شوند ، تا چند مانده به انتخابات جدید ، دوباره از کنج مجلس ظاهر شده و دوباره شرکت مردم در انتخابات را به « خدمات » شرطی کنند و « جوکار » ها هم، در طول سال ها در مجلس بودن فقط به فکر « جو! » و هماهنگ با « جو !» و همدل با « جوبایدن !» باشند.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 0
    کرباسچی و خانواده اش بزرگترین کارخانه خواران و زمینخواران گیلان هیتن- به روز سیاه نشاندن کارخانه های ایران را
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    الان که دقیقا نفرات همفکر شماهان . چکار کردن برا مردم .
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    6 0
    شورای نگهبان بدون تردید وبا قاطعیت لازم است تمام اصلاج نه طلب ها را رد صااحیت کند انشاءالله
  • فریاد IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    4 0
    افسوس که امثال کروبی بی سواد ۸سال رئیس قانون گزاری کشور بوده است!چطور الان فکر وضیعت مردم شده؟
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    بابا ما هیچ طرفی اعتماد نداریم که بیاد 8 سال بخوره بچاپه بعد گروه بعدی
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    6 0
    کرباسچی ،کروبی ،موسوی ،روحانی ،خاتمی مهره های سوخته وبدرد نخور
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 5
    دوست من هرچه رای دادیم سپس دیدیم که وضعیت کشور بجای اینکه به دغدغه ها پایان دهد برعکس مشکلات خانواده ها را هرروز خدا بیشتر وبیشتر کردند تازه زمان انتخابات بیاد میاورند که خدمات بدهند .اینهمه این وآن آمدند چه گلی برگردن مردم انداختند جزاینکه قیمتها نجومی شده است وآنها که برای زندگی خود امیدواربودند با کاروتلاش میتوان یک زندگی ساده را بنا بگذارند آیا شکل گرفت؟پس تمام اینحرفها جزچرند چیزی ازتوش درنمیاید که من بهش یک کیلو ذغال بخرم
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    2 0
    چه کسی داره برای مردم دلسوزی می کنه مفسد اقتصادی دهه 70 که با زور هاشمی و خاتمی از زندان آزاد شد.
  • محمدایوب IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 0
    بینی وبین الله این همه پررویی از کرباسچی که در انتخابات رییس ستاد انتخابات کروبی بود اما به اون رای نداد الان میگه میرم پیش کروبی با چه رویی فقط از کسی بر می‌آید که جوای درخور نگرفته
  • رسول FI ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    هزاران مثل این بابا داریم که هیچکس نمیداند باد چقدر ثروت برایش آورده
  • رسول FI ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 1
    این عربستان هم بخاطر همین مسئله برگشت بطرف ایران که پایگاه رسمی داشته باشد تو ایران دوباره برای سازمان دهی اعتراضات پول فراوان دارد. ایران هم جوانان بیکار و فقیر فراوان دارد میشود با صد دلار ۵ جوان نا امید را سازمان دهی کرد بعنوان خرابکار یا با پول دختران جوان را بکشند بطرف بی حجابی. تنها بحث صلح یمن نبوده چند ضلع دارد.خلاصه از ما خواهش و گفتن حرف دلسوزانه مان بود!
  • رسول FI ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 1
    آن روز که آن مهندس یا لیسانس شیمی را دستگیر کردند که میخواست بمب بسازد برای انفجار در تهران زنگ خطر امروز سیستان و بلوچستان را به صدا در آورد که فتنه بزرگتر از آن است که داریم میبینیم.یک روحانی مزدور آمده که من فارسی حرف زدنش را حالی نمیشوم از چهار کلمه دو سه کلمه آن را حالی نمیشوم مثل موتور قراضه صدایش است اینقدر بدم می آید از او که حتی اسمش را یاد نگرفتم.مردم ایران تو فضای مجازی تمام شبکه های آن زدند جانمان فدای تو رهبر. من انترنت آزاد دارم به همجا سر میکشم!؟؟
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    دست به دست هم دهیم تابرای نابودجمهوری اسلامی باتبلیغ سوع برضد خدمتگذاران ودفاع از امثال شیخ بنفش واصلاح طلبان اسراعیلی زمینه امدن انها را فراهم کنیم چون هیچکس مثل انها باویران کردن مارابه هدفمان نمیرساند
  • دهقان IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    یکی مثل کروبی ردای روحانیت قرض گرفته تا اموراتش پیش بره
  • تبریز IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    آیا راه حل مشکلات موجود و گرانی؛ "آزمودنِ آزموده" و رجوع به رأی دادن به اصلاح طلبان و فتنه خیابانی سال 88 است!؟ دقیقا پاسخ این سوال آری است چرا که شما در این دو سال ثابت کردید اصلا توانایی مدیریت کشور را ندارید دو مورد قیمت دلار و قیمت خودرو برای اثبات ناتوانی شما کافیست که مردم به طرف اصلاحطلبان رو آورند. دقت کنیم که "مشارکت انتخاباتی و رأی خوب" به مثابه مراجعه یک فرد بیمار به پزشک است بله این یک امر بدیهی و همه هم است و همه پاسخ این را می دانند که باید به پزک مراجعه بکنند ولی این شما هستید که نم یدانید وقتی پزشک را حذف میکنید و به جایش یک فرد نالایق و ناتوان را معرفی میکنید ، مردم مجبور به تحریم انتخابات هستند. نمی شود از یک طرف انتخابات را حق دانست و از طرف دیگر گزینه های دارای اقبال عمومی را حذف کرد...
  • مرتضی IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    خدایا به کمک کن از سرطان اصلاحات نجات پیدا کنیم
  • Mohammad IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    0 0
    همه چز به اراده خدا بستگی دارد خدا در قرآن فرموده اگر مردم شهرها ایمان بیاورند و مراقب رفتارشان باشند درهای ناز و نعمت را از آسمان و زمین به رویشان می گشایم ولی آنها آیات ما را دروغ میدانند ما نیز گرفتار عذابشان (فقر) می کنیم.من اگر خدا باور باشم دستور خدا را فدای شکم و زیر شکم نخواهم کرد مسئله این است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس