کد خبر 1480381
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
محسن مهدیان

مردم امروز برای دینداری هزینه می دهند.هزینه مقاومت.مردم برای نگه داشتن دینشان مقابل خناسان و شیادان داخلی و خارجی ایستادگی می کنند.سالهاست تحت طوفان و بمباران هجمه های ترکیبی اند و البته تاب می آورند

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: گفتم تصاویر شب های احیا را دیدی؟ گفت بله. مردم ما دیندارند. ولی دوران طاغوت هم همین بودند. گفتم درست است اما دینداری داریم تا دینداری. مردم ما مومن اند اما ایمان شان هم تغییر کرده است. گفت چطور؟ گفتم:

یکم اینکه دینداری مردم جمعی شده است. ماجرا تنها شب احیا نیست. تهران از ابتدای شب های رمضان دیدنی است. هرکوچه و خیابان یک هیات. تا نیمه سحر و آنهم مملو از جوان ها و نوجوان هاست. بقیه کشور هم همین است. باقی سال نیز. از اعتکاف ها تا مجالس روضه هفتگی.

اما دینداری فراتر از این تغییر کرده است.

دوم اینکه دینداری ها به غیر جمعی، اجتماعی شده است. دینی که تنها سرسجاده بود امروز به منصه بروز و ظهور اجتماعی رسیده است. اهل دینداری اهل دستگیری اند و مواسات. اهل ایثار و فداکاری؛ آنهم با گرایش ها و ظواهر مختلف.

اما باز هم فراتر است.

سوم اینکه دینداری امروز عمق یافته است. یک مثال روشن همین راه پیمایی روز قدس است.

ظلم ستیزی در فطرت مردم ماست. قبل انقلاب هم مردم ظلم ستیز بودند. اما سطح ظلم ستیزی چه بود؟ مقابله با اوباش محله. برای همین قصه ها داریم از لوتی های شهر که مقابل لات ها و مزاحمین نوامیس مردم می ایستادند. اما با انقلاب مقابله با ظلم عمق یافته است. امروز ایستادگی نه تنها مقابل اوباش محله که مقابل اوباش عالم است. یک نمونه اش روز قدس.

و چهارم اینکه باز هم تغییرات فراتر است. امروز دینداری جهت یافته است. اصل و اساس دینداری در حب و بغض نسبت به حق است و امروز سمت و سوی دینداری ها مبارزه با دشمن حق است. یک نمونه اش حجاب.

گذشت روزگاری که حجاب تنها مصونیت بود. تنها نشانه حجب و حیا بود. امروز بسیار فراتر است؛ حجاب ابزار مبارزه و نماد تقابل با دشمنی هاست. امروز حجاب نماد وطن پرستی و دفاع از کشور است. جالب نیست؟

همه اینها به کنار. اما پنجم مهمترست. مردم امروز برای دینداری هزینه می دهند. هزینه مقاومت. مردم برای نگه داشتن دینشان مقابل خناسان و شیادان داخلی و خارجی ایستادگی می کنند. سالهاست تحت طوفان و بمباران هجمه های ترکیبی اند و البته تاب می آورند. طبیعی است که ایمانی که در دل مقاومت بدست بیاید قابل مقایسه با ایمان از سر عافیت نیست.

مردم ما سالهاست دیندارند. اما با انقلاب دین شان جمعی و اجتماعی و عمیق و راهبردی شد و در این چهار دهه با مقاومت و ایستادگی ایمان شان آب دیده شده است و مستحکم.

و البته اینهمه از صدقه سر آن پیر روشن ضمیر است که همه را پای سفره انقلاب نشاند؛ خمینی عزیز. روحش شاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    6 0
    مردم مقاومت می کنند اما مسئولان همه جور سوءمدیریتی دارند و مقاومت مردم مومن را ضایع می کنند.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    9 9
    کاملا درسته. مردم امروز برای دینداری شان از برانداز جماعت و منافق صفت سرزنش می شوند، اما مقاوم جلوی شان می ایستند
    • مهرداد IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      1 1
      دینداریتون بخوره توی فرق سرتون با کشتن مردم می خواهید دین خدا را ترویج کنید ، جایگاه همه شماها با این طرز تفکرتون جهنم است و بس
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      0 1
      خیلی عشق کردم با دیروز راهپیمایی... حقا که ملت سنگ تمام گذاشتند. خدا اجرشان بدهد.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    7 0
    آنچه دینداری را برای مردم سخت کرده اینه که امثال تو دین و مقدسات را هم مصادره بمطلوب خودتان کردید که همان حرص قدرت و هوای نفس خودتان است
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    4 1
    خدا دشمنات رو هدایت کنه حزب اللهی
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      1 4
      عزیز خداوند ان شالله همه را هدایت بکنه به حق این ماه عزیز🤲🤲
  • مهلا IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    17 6
    چه تحلیل سطحی، فقط به کارهای ظاهریبسنده کردید ولی از باطن و دل این شهر و مردمش گذر کردید
    • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      3 2
      خداوند میفرماید ربا جنگ با خداست اونوقت تو این کشور بانک ها ربوی هستند این دینداری است؟؟؟
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    2 13
    دیندارتر شدن
  • Bedanke IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    5 9
    بله قبل از انقلاب هم مردم ما دیندار بودند. همان دین هم انقلاب را به پیروزی رساند. اما آن دین مقابل اسکتبار و استعمار جهانی نمی توانست بایستد. دین کنونی مردم متدین ایران دین واقعی، کامل و مورد نظر حضرت رسول صل الله و ائمه اطهار علیهم السلام می باشد.
  • !!! IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    2 0
    «امروز حجاب نماد وطن پرستی و دفاع از کشور است. جالب نیست؟» حب الوطن من الإیمان، اما عبادة الوطن هم من الإیمان؟ شرک و توحید قابل جمعند؟ منظور چنین و چنان است توجبه بدتر از اظهار شرک هست. توجیه نکنیم توبه بکنیم.
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 0
    اینم نظری است مناسب حال مدیرعامل
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    7 0
    آیا مسئولین هم دیندار هستن؟
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      3 3
      بستگی داره کدام مسئول مورد نظرت هست؟ بله! خیلی از مسئولین ما دیندار هستند و پاکدست
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      7 0
      99درصد مسئولین امروز ایران غربگرا(بی دین) هستند به قیافه ضاهری شون نگاه نکن اگر متدین بودند که اوضاع امروز ایران اینقدر داغون نبود
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
      0 0
      13:51 وقتی ی عده کف زنان به شیخ حسن رای دادن نتیجش شد این اگه بازم ملت میخوان به لیست خاتمی لعنت الله علیه رای بدن
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    11 5
    مگر کسی مجبورت کرده حتما مقاله بنویسی که این تحلیل سست و بی اساس را سر هم کردی؟
  • شاپرک IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    1 1
    خیلی از مردم اگه میدونستن توسط تروریست ها کشته نمیشن حتی حاضر نبودن به ظاهر توی شناسنامشون اسم اسلام باشه
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    3 0
    تحلیل ابکی مشرق نذار ازینا بخدا
  • پرشیا: فدراسیون معنوی فرهنگها IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
    0 0
    نه تحلیل جالبیست، خوب گفتید. امیدوار کننده است که ایمانها صیقل بخورد و جامعه ایرانی از شریعت به معنویت راستین برسد. پیشنهاداتی دارید برای هدایت معنوی جامعه از ظواهر به بطن ایمان و فراگیری آن؟ چون دشمنان معنویت راهکارهای فراوانی پیش روی جامعه پهن کرده اند و بازار مکاره ایست از رمالی و جادوی همدیگر تا انواع و اقسام فرقه ها...چرا شیعیان همه یکدل و یکرنگ نمی‌شوید و در یک دایره معنوی تعریف شده مورد پذیرش اکثریت گرد هم جمع نمی‌شوید تا نیروهای جامعه هم افزایی شود و به هدر نرود. آیا کوتاهی شده در بخش معنویت، یا نوع معنویت پیشکش شده توسط حکومت بقدر کافی برای عموم جذاب نبوده. نمی‌توانید دایره معنویت شیعه را وسیعتر کنید تا عموم را در بر گیرد همچون شبهای قدر و احیا و مراسم خاص معنوی که عمومیت دارد. آیا سیاست تفرقه انداخته؟ چهل سال گذشته و سیاست‌های خودی و غیرخودی همچنان با اقتدار تمام جدایی می افکند میان شیعیان! آیا زمان تعدیل سیاست با فرهنگ و معنویت نرسیده. زمان ورود نسل‌های جا مانده به مسوولیت‌های اجتماعی و سیاسی نرسیده؟ زمان پل زدن بر گسل‌های خودساخته نیست؟ پس چه زمان همه ایرانیان را خودی قلمداد خواهید کرد؟ و این میلیونها ناخودی و نخودی و بیخودی که خود حکومت اسلامی برساخته، با سیاست‌های غلط و باندهای حریص به کنار راندن همگان، پس چه زمان خود را در ایران سهیم خواهند دید؟ و یا ده میلیون دیگر هم باید بروند به آن بیست میلیون آواره بپیوندند؟ این است سیاست نظام مقدس؟ در نهایت چند خاندان بمانند و ایران؟ چطوره خوبه؟ خوشتان میآید از این سیاست نه؟ که ایران فقط برای خودیها و بس. و میلیونها که آبا اجدادی در این مرز و بوم زحمت کشیدند سهمشان را از ایران به همان چند خاندان الیگارشی فامیل همدیگه واگذارند بروند چه کنند؟ گمان نمیکنید همین موجب دلزدگی عموم شده، بخصوص اقوام و فرهنگهای هزاران ساله که جهان بدهکارست به همگی آنها برای پایه گذاری فرهنگ و زبان و هنر و دانش و گسترش اخلاق و معنویت؟ ریشه تمامی علوم و فنون و فرهنگها و زبانهاییم ما، و زمانی جهانی را اداره میکردیم، به خیالت به همین سادگی محروم کنید همه را از حق کار و زندگی درین سرزمین کهن؟ و معنویت حکومت در این حد است؟ اگر بر همان منوال سیاست مافیایی گذشته باشد که باید در ایمان و معنویت حکومت شک کرد. و شک کرده اند ایرانیان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس