کد خبر 1405046
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۶
محسن مهدیان

هیئتی سکولار کسی است که محبتش به امام به منصه عمل نمی‌رسد. عمل؟ کدام عمل؟ هر عملی؟ خیر. عملی که نصرت امام و منطبق بر نقشه ولایت باشد نه تشخیص و اجتهاد شخصی.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

هیئتی سکولار، سکولار هیئتی نیست. برخی فکر می‌کنند هیئتی سکولار جوان با کروات و  شش‌تیغ یا زن بی‌حجاب یا غیره است. سکولار(به معنای عرفی) وقتی پایش به هیئت رسید، حرمت و قیمت یافته‌است.

برخی دیگر فکر می‌کنند هیئت سکولار طرفداران فلان روحانی‌اند که مورد حمایت انگلیسی‌ها هستند. برخی دیگر هیئت سکولار را با انجمن حجتیه می‌شناسند؛ یا هیئتی که حرف سیاسی نمی‌زند. از این موارد بگذریم، نگران‌کننده نیستند.

اما تا به حال درباره «هیئتی سکولار» شنیده‌اید؟

هیئتی‌های سکولار نگران‌کننده‌تر و عمومیت بیشتری دارند. هیئتی سکولار شاید در هیئت غیرسکولار باشد. راه دور نرویم. از خودمان حرف می‌زنیم...

هیئتی سکولار کسی است که محبتش به اهل‌بیت از درب هیئت فراتر نمی‌رود. تنها اثر اشک و ندبه‌اش حال خوب است و آرامش وجدان تخدیری.

هیئتی سکولار ممکن است عکس امام و آقا هم در هیئتش باشد و در انتهای مجلس هم انقلاب را دعا کند.

به‌خودمان رجوع کنیم ببینیم ثمره اشک را چه دانستیم. حضرت امام فرمود امام حسین به اشک ما نیاز ندارد. رهبر انقلاب فرمود اگر به اشک و ندبه است معاویه هم اهل مدح و مرثیه بر امیرالمومنین بود.

سید بن طاووس در لهوف نقل می‌کند که وقتی اهل‌بیت به کوفه رسیدند، اهل شهر به پهنای صورت اشک می‌ریختند.

پس اشک به‌تنهایی نشانه ولایت نیست.

هیئتی سکولار کسی است که محبتش به امام به منصه عمل نمی‌رسد. عمل؟ کدام عمل؟ هر عملی؟ خیر. عملی که نصرت امام و منطبق بر نقشه ولایت باشد نه تشخیص و اجتهاد شخصی.

برخی هیئتی و دیندارند و حتی اهل عمل. اما عمل‌شان نسبتی با خواسته و نصرت امام‌شان ندارد. نمونه تاریخی‌اش عبیدالله بن حر جعفی. گفت من نیستم اما اسب و شمشیرم برای شما.

برخی تلاش می‌کنند، خرجی می‌دهند، کار و فعالیت دیندارانه هم دارند، اما کار امام‌شان را پیش نمی‌برند. مثل اینکه امام در کربلا باشد و ما در مدینه اهل مجلس علم و خدمت‌رسانی به نیازمندان و سفره انعام و غیره باشیم؛ شوخی نیست؟

نصرت امام در ایستادن مقابل دشمن است و آرایش جنگی دشمن امروز، در رسانه است. جنگ امروز، جنگ نهایی زینب کبری است؛ جنگ روایت‌ها؛ جهاد تبیین.

حرف تمام است؛ هیئتی سکولار، «انقلابی بدون عمل» یا «عمل ناانقلابی» است.

روح شریعتی شاد با این جمله‌اش در حسین وارث آدم: «وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایبی، هرکجا می‌خواهی باش! چه به نماز ایستاده باشی چه به شراب نشسته.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    6 5
    احسنت
  • مجید IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    5 5
    عالی گفتی
  • محمد IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    21 5
    سلام. نمی دانم پیامم منتشر می شود یا خیر.ولی اصلا مطلب این آقا را قبول ندارم. معمولا همان هیئتی هایی که چند ساعت عزاداری می کنند و انقلاب را هم دعا می کنند مقابل دشمن هم می ایستند در سیل و زلزله امداد می کنند اهل جهاد هم هستند. بنا بر این مغلطه است که جهاد هیئتی در هیئت را ببینیم دعا و آرزویش برای نصرت اسلام و انقلاب را هم ببینیم بعد بگوییم او عمل ندارد. اتفاقا همین اعمال خودش جهاد است.خود هیئت مصداق عملی جهاد تبیین است.
    • کتاب دانش IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      علیک سلام..ظاهرا شما دچار سوءتفاهم شدید و اصلا حرف آقای مهدیان رو نفهمیدید که داره درباره چه کسانی حرف میزنه..ایشون اتفاقا فردی مردمی و مردمدار هست.. مهدیان در یادداشتش حقیقت تلخ و سنگینی رو بیان کرد و منم از حرفش جا خوردم..ولی حقیقت ، همینطوره ، مثل داروی تلخه که هر کس بهش دل بده ، بیماری روحی و ذهنیش درمان میشه.. حالا به من ربطی نداره شما چه قضاوتی درباره ایشون خواهید داشت ولی آیا بهتر نیست که اگر ابهام و شبهه ای دارید برید با خود ایشون صحبت کنید؟.
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      0 0
      اره دانشمند
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    8 6
    ملت ایران بارها ثابت کرده که هم ملتی مقاوم است هم ملتی نجیب و ولایتمدار. حالا آقایان به جای اینکه کمر همت بسته تا معیشت این مردم صبور و مقاوم را بهبود بخشند و عزت نفسشان را تامین کنند، دنبال دسته بندی هییتی ها و به اصلاح غربال گری مردم اند. من با عقل ناقصم می دانم که دو قطبی و چند قطبی سازی مردم، صرفا در جهت منافع دشمن و یحتمل کار نفوذی هاست.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      6 6
      وقتی میگی عقلت ناقصه پس اظهار نظر نکن
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      5 1
      احسنت هموطن!کمااینکه در به ثمر رسیدن انقلاب قاطبه مردم جانفشانی کردند و کسی بینشان خط کشی نکرد و حضرت امام تاکید نمود بر حفظ وحدت داشتند
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    19 3
    والله كه خداوند در پذيرش بندگان تا اين حد مرزبندي ندارد!!!!! چطور ميتوانيد اين معيارها را اختراع كنيد و عموميت دهيد و در اخر نتيجه بگيريد خودتان بهترينيد!!!؟
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      1 2
      اجعلتم سقایه الحاج و .......و جاهد فی سبیل الله --------- فضل الله المجاهدین علی القاعدین ----------- و ایات دیگری این حرف شما را رد میکند
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      2 0
      البته در طول تاریخ خیلی از عالم نماها با استفاده ابزاری و تقطیع شده از آیات قرآن مردم و قلوب انها را از دریا ی رحمت الهی قطع کرده اند
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    6 1
    دایره محبان نظام را اینقدر تنگ نکنید، .
  • سید حسن IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    5 4
    نگذارید در سادگی عزاداری ها این گونه واژه های سکولار و ...و تعیین کننده باشند که ایا واقعا عزاداری قبول است یا نه
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      2 4
      در هیئت ها باید بصیرت انسانها را افزایش داد. الحمدلله که خدا ما رو عاشق امام حسین علیه السلام قرار داد.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 4
    مردم ایران از همه گروه عاشق امام حسین هستند وهیچ کس حق ندارد با اعمال سلیقه هیاتها و تکایا را دسته بندی کند!!!
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    درود بر مشرق و بصیرتش
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    خوب خدا رو شكر
  • ناشناس IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    درود میدانم منتشر نمیشود . اما آنهایی که شما اینگونه خواندید به فکر آبروی اسلام اند که با بعضی از تحجر ها از. بین نرود . اگر حتما باید حکومت تشکیل داد و اینها تا نشان داد شیعه بود هزار و اندی سال هیچ فقیهی حکومت را به دست نگرفت و حتی برای به دست آوردنش هم تلاشی نکرد زیرا دین با حکومت حداقل در زمان غیبت حضرت حجت روحی فداه دو مقوله جداست .
  • چگینی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    درود میدانم منتشر نمیشود . اما آنهایی که شما اینگونه خواندید به فکر آبروی اسلام اند که با بعضی از تحجر ها از. بین نرود .:/// این تفکر مال حجتیه است.
  • محمد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    سلام. نمی دانم پیامم منتشر می شود یا خیر.ولی اصلا مطلب این آقا را قبول ندارم. معمولا همان هیئتی هایی که چند ساعت عزاداری می کنند و انقلاب را هم دعا می کنند مقابل دشمن هم می ایستند در سیل و زلزله امداد می کنند اهل جهاد هم هستند.
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 1
    این پروفسور جدید کیه؟دو روز دیگه سردبیر یه جاییه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس