کد خبر 1478635
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
هشدار به پشت میزنشین ها/ از کمردرد تا دیسک کمر

نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که روزانه ۷ ساعت پشت میزنشینی دارند، نزدیک به دو برابر دیگران در معرض کمردرد و آسیب دیسک‌های کمر قرار دارند.

به گزارش مشرق، یاسر طهماسبی مسئول واحد تربیت بدنی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با عنوان این مطلب که تحرک و فعالیت بدنی مناسب یکی از راه‌های تضمین شده برای ارتقای سلامتی و بهره وری کارکنان است، افزود: فعالیت فیزیکی می‌تواند سلامت جسمی و ظاهری را بهبود بخشیده و باعث افزایش طول عمر شود. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، در طول روز انرژی بیشتری دارند و هنگام شب، با آرامش بیشتر می‌خوابند.

وی اظهار داشت: فعالیت فیزیکی بر سلامت روان نیز تأثیرگذار است و از بهبود خواب شبانه تا تسکین علائم افسردگی و اضطراب و بیش فعالی متغیر است. فعالیت فیزیکی می‌تواند روحیه افراد را تقویت کند و به افراد کمک کند تا با افسردگی، اضطراب و استرس، مقابله کنند.

طهماسبی با اشاره به نتایج برخی تحقیقات، افزود: فعالیت فیزیکی به عنوان ابزاری قدرتمند برای مقابله با مشکلات بهداشت روان و بهبود انرژی، از اهمیت بسزایی برخوردار است و فواید آن در زندگی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها، تأثیرگذار خواهد بود.

مسئول واحد تربیت بدنی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: در میان راه‌های مختلفی که به سلامت کارکنان، افزایش راندمان و تمرکز آنان در کار می‌انجامد، فعالیت بدنی و ورزشی در محیط کار، نقش اساسی دارد.

وی همچنین تاکید کرد: تحرک و فعالیت بدنی مناسب، یکی از راه‌های تضمین شده برای ارتقای بهره وری کارکنان است. اغلب کارمندان، روزانه یک سوم از وقت خود را در محیط کار سپری می‌کنند و به همین دلیل، داشتن تحرک و انجام فعالیت ورزشی برای کارمندان پشت میزنشین، بسیار ضروری است.

آسیب‌های پشت میزنشینی

حمیدرضا مختاری نیا عضو هیأت علمی گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره تأثیر میزان تحرک و فعالیت فیزیکی در سلامتی افراد، گفت: نتایج مطالعات نشان داده، افرادی که روزانه ۷ ساعت پشت میزنشینی دارند، نزدیک به دو برابر دیگران در معرض کمردرد و آسیب دیسک‌های کمر قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های بدنی، فعالیت فیزیکی حتی به مقدار کم است، افزود: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، به هر گونه حرکت بدنی که توسط عضلات ایجاد و باعث مصرف انرژی و فعال نگهداشتن فرد شود، فعالیت فیزیکی می‌گویند. فعالیت‌هایی مانند اوقات فراغت، راه رفتن، دوچرخه سواری، ورزش، تفریح، و بازی کردن می‌تواند افراد را فعال نگه دارد.

مختاری نیا، بر تأثیر فعالیت فیزیکی منظم در کنترل و کاهش بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، افسردگی‌ها و خیلی از سرطان‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: فعالیت فیزیکی همچنین در پیشگیری از ایجاد فشار خون، حفظ سلامت بدنی و بهبود عملکرد ذهنی و کیفیت زندگی افراد مؤثر است.

میزان فعالیت فیزیکی برای رده سنی ۱۸ تا ۶۴ سال

حداقل ۱۵۰-۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط

یا حداقل ۷۵ -۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی نسبتاً شدید در طول هفته

انجام تمرینات تقویتی عضلات برای اغلب عضلات بدن ۲ روز یا بیشتر در هفته

مختاری نیا تاکید کرد: انجام فعالیت فیزیکی حتی به مقدار کم در محیط کار، از آسیب‌های بدنی جلوگیری می‌کند، لذا افراد باید مقدار زمان‌هایی که در حالت استاتیک و بدون فعالیت (مانند پشت میز نشستن) قرار دارند را کاهش داده و در طول زمان‌های ثابت کاری هر نیم ساعت، ۲-۳ دقیقه را به انجام حرکات کششی یا پیاده روی در جا اختصاص دهند.

وی افزود: انجام فعالیت فیزیکی مداوم باعث افزایش آمادگی عضلانی و کاهش مشکلات قلبی عروقی افراد شده، وضعیت عملکردی و ساختار استخوان را بهبود می بخشد، ریسک ایجاد فشار خون، بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته را کاهش می‌دهد.

مختاری نیا گفت: فعالیت فیزیکی، احتمال زمین خوردن افراد را کاهش داده و باعث بهبود تعادل می‌شود، و به تنظیم سیستم قلبی عروقی و تنفسی افراد کمک می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    من که پشت میز نشین نبودم دیسک م عیب کرد مجبور شدعمل کنم ۱۵ سال دائم شب وروز درد داشتم خدا قسمت گرگ بیابان نکنه مادرم میگفت بچها مواظب کمرتون باشید من نمیفهمیدم پس شما که میخونید مواظب کمرهاتون باشید اگه دیسک آدم عیب بکنه آدم بی پول باشه یا بی سرمایه باشه باید بره گدایی پس به کمرتون فشار زیاد نیارید
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق این مطالب قدیمی را از کجا می آوری خواهر؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس