کد خبر 1478375
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
چرا نتانیاهو از گسترش نبرد در برابر مقاومت هراس دارد؟

نتانیاهو که این روزها به دلیل کودتای قضایی با اعتراضات گسترده مواجه است سعی داشت تا به صورت محدود بحران داخلی را به خارج صادر کند. اما وی به خوبی دریافته که نمی تواند جنگی جدید را آغاز کند.

به گزارش مشرق، از پیش از آغاز ماه رمضان امسال، پیش بینی می شد به واسطه قرار گرفتن ایام عید پسح یهودیان در هفته سوم رمضان، فلسطین و مسجدالاقصی با تنش و روزهای آتشین روبرو شود. با روی کار آمدن کابینه تندروی راست صهیونیست مذهبی با نخست وزیری نتانیاهو پس از ۵ انتخابات در ۴ سال، انتظار می رفت که برخی اعضای تندروی کابینه نتانیاهو مثل بن گویر بر آتش اقدامات بی ثبات کننده جریان های تندروی یهودی در ایام پسح بیافزایند.

علی رغم تهدیدات فلسطینی ها اما صهیونیست ها در ۲ روز گذشته به بهانه عید پسح، تعرضات و تجاوزات زیادی به مسجدالاقصی انجام دادند. بخشی از این تجاوزات، به بهانه برآوردن آداب و اعمال عید از سوی برخی یهودی های تندرو بود و بخشی از این اقدامات نتیجه رفتارهای کم سابقه پلیس در حمله و از جمله دستگیری معتکفین و .... در مسجدالاقصی بود.

حجم جنایات به حدی رسید که سخنان شهاب از رهبران جهاد اسلامی گویای همه چیز است. او پس از شروع تنش ها در سخنانی گفت: « هیچ احدی در دنیا تصور نمی کرد که زنان الاقصی روی زمین کشیده شوند و باتوم و کتک بخورند و آنگاه مقاومت فلسطین پاسخی ندهد.»

اقدامات پلیس و ارتش صهیونیستی در روز آغازین عید پسح با فلسطینی ها و معتکفین مسجدالاقصی با هدف تخلیه صحن ها از آنها، به شدت بی سابقه و پرتنش بود. تا جایی که مقاومت فلسطین این بار از جنوب لبنان در حمایت از مسجدالاقصی موشک باران را آغاز کرد.

حمله از لبنان؛ بی سابقه از ۲۰۰۶

کانال ١۴ رژیم صهیونیستی با آغاز حملات در ساعات ابتدایی روز ۱۵ رمضان (پنج شنبه) در خبری اعلام کرد: «شمال اسرائیل مورد حمله موشکی قرار گرفته و طی ١٠ دقیقه ۱۰۰ موشک به سمت الجلیل شلیک شده است.» هم چنین منابع صهیونیستی نیز خبر دادند که سامانه گنبد آهنین موشک‌های شلیک شده به سوی شهرک‌های «نتیف هعسرا»، «کریما» و «سدیروت» را رهگیری کرده‌اند.

شبکه کان در خبری گفت:« با توجه به حجم موشک‌ها به نظر می‌رسد در آستانه جنگ قرار داریم. حمله موشکی به غرب الجلیل به اندازه‌ای بوده که از زمان جنگ دوم با لبنان( ۲۰۰۶) مشاهده نشده است.»

عاموس یادلین نظامی با سابقه و رئیس امنیت اطلاعات سابق ارتش اسرائیل در همان لحظلات اول حمله به اسرائیل گفت:«این بزرگ‌ترین حمله موشکی به "اسرائیل" از سال ۲۰۰۶ بود، اما تا این لحظه نیازی به ورود به جنگی ناخواسته نمی‌بینیم، دانی دنون و ایتمار بن غفیر که بر پاسخ سخت و محکم اصرار می‌ورزند هیچ مهارت و تجربه‌ای ندارند، آن‌ها نمی‌دانند با چه شرایطی مواجه خواهیم بود و جنگ به چه معناست، بهتر است یک لحظه ببینند سال ۲۰۰۶ که افراد بی‌تجربه ما را وارد جنگ کردند و اصلا معنی جنگ را نمی‌دانستند، چه اتفاقی افتاد.»

یکی از غافل گیری ها و بحث های رسانه های عبری استفاده گسترده حماس از موشک های ضد هوایی بود. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برآوردها نشان می‌دهد موشک‌های زمین به هوایی که اخیرا از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده، به دست مقاومت در این باریکه ساخته شده است.

واکنش لرزان رژیم صهیونیستی

حدود یک ساعت بعد ارتش رژیم صهیونیستی در حالی که بیشتر سران رژیم در جلسه فوری کابینه امنیتی بودند، نبرد و حملات به سوی نوارغزه را آغاز کرد. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماس مسئول حوادث اخیر بوده و باید بهای آن را بپردازد و ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی عملیات نظامی علیه نوار غزه را «دست نیرومند» نامگذاری کرد. هم چنین ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که حملات هوایی این رژیم، تونل‌ها و سایت‌های ساخت تسلیحات وابسته به حماس در نوار غزه را هدف قرار داده است و سپس در شرایطی که همزمان با بمباران نوار غزه، جلسه امنیتی کابینه در تل آویو جریان داشت، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از پایان جلسه کابینه گفت: «پاسخ تل اویو از امشب و پس از آن هزینه سنگینی برای دشمنان ما خواهد داشت.»

اما بعد از سخنان نتانیاهو رسانه های فلسطینی در واکنش به او گفتند:«حملات اسرائیل تا اینجا کسل کننده و معمولی بوده است. تمام اظهارات و ادعاها برای مصرف داخلی است!»
چرا نتانیاهو از گسترش نبرد در برابر مقاومت هراس دارد؟

چرا نتانیاهو از گسترش نبرد در برابر مقاومت هراس دارد؟

در ادامه رژیم صهیونیستی حملاتی به جنوب لبنان نیز انجام داد. «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد، طی ساعات گذشته ۱۰ موضع را در نوار غزه و ۳ موضع را در لبنان هدف قرار دادیم. ادرعی در سخنان خود به شلیک ۴۴ راکت توسط گروه‌های مقاومت از نوار غزه به سمت فلسطین اشغالی اشاره و ادعا کرد که اسرائیل ۲۹ فروند از این راکت‌ها را رهگیری کرده است. اما نکته جالب توجه در حمله به لبنان این بود که به نوعی حمله ای خنثی از سوی اسارئیل صورت گرفت. چرا که نتانیاهو به خوبی از پاسخ های حزب الله لبنان آگاه است و به نظر می رسد سعی داشته در همین حد این حملات را پاسخ دهد تا وارد نبرد با حزب الله نشود.

پاسخ موشکی گروه‌های مقاومت

گروه‌های مقاومت فلسطین دقایقی پس از بمباران هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه را هدف حمله راکتی قرار دادند. به‌دنبال حمله راکتی مقاومت، آژیر خطر در شهرهای «سدروت»، «ایبیم» و «نیرام» به صدا درآمد. منابع عبری زبان همچنین از باز شدن پناهگاه‌ها به روی صهیونیست‌ها در مناطق نزدیک به قدس اشغالی خبر دادند. ایتای بلومنتال خبرنگار صهیونیستی همزمان با پاسخ موشکی مقاومت فلسطین به اهدافی در شهرک‌های اشغالی اعلام کرد که در دور نخست حملات مقاومت، ۸ راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شده است.

سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد: برای هدف قرار دادن ایست بازرسی های دشمن در تمامی شهرها، اردوگاه ها و روستاهای کرانه باختری و قدس اشغالی، وضعیت آماده باش عمومی اعلام می کنیم.

«ابومجاهد» سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین به صهیونیست ها هشدار داد:« بُرد موشک های استفاده شده علیه صهیونیست ها در حال حاضر بیشتر از 8 کیلومتر نیست. مقاومت با توجه به روند درگیری ها به موشک هایی با بُرد بیشتر متوسل خواهد شد.»

وحدت الساحات

اما آنچه در وهله نخست اهمیت قرار دارد، هماهنگی کامل جریان مقاومت در حمله موشکی به سرزمین های اشغالی در دفاع از مسجدالاقصی است. در حالی که هنوز صهیونیست ها در خصوص موضع گیری حملات موشکی مقاومت از خاک لبنان، سردرگم بودند رسانه ها و شخصیت های حزب الله در سخنانی از اتفاقات رخ داده حمایت کردند و تاکید کردند که در ادامه هماهنگ و همراه خواهند بود. هم چنین اتاق مشترک گروه های مقاومت در نوارغزه در بیانیه ای تاکید کرد: با توجه به تهدیدات دشمن نسبت به مقاومت و مردم ما در غزه، ما بر آمادگی مقاومت برای مقابله و پاسخگویی با تمام قوا به هر تجاوزی و دفاع از مردم خود در همه مکان‌ها و مقدسات خود تاکید می‌کنیم. هم چنین گردان های سرایا القدس در بیانیه ای جداگانه صریحتا تاکید کرد: دشمن بداند ما سپر قدس خواهیم ماند.

پخش تصاویر دیدار رهبران مقاومت فلسطین یعنی حماس و جهاد اسلامی در ساعات اولیه تبادل آتش نشان از یک هماهنگی کامل برای دفاع از مسجدالاقصی داشت. چیزی که از نبرد سیف القدس آغاز شد و به سیاست "وحدت الساحات"( یک پارچگی میدان نبرد) معروف شد. حال همراهی کامل مقاومت لبنان با فلسطینی ها در میدان عملیاتی، وحدت الساحات را عملیاتی تر کرده است.

چرا نتانیاهو از گسترش نبرد در برابر مقاومت هراس دارد؟

اسماعیل هنیه در کنار زیاد نخاله در بیروت ( رهبران حماس و جهاد )

بهره سخن

مقاومت اعم از فلسطین، لبنان و ایران در حال رقم زدن معادله جدیدی هستند و آن وحدت در میدان ( وحده الساحات) برای حمایت از مسجدالاقصی است. گویا همگی در حال تحقق درع القدس اند.( سپر قدس خواهیم بود)

اهمیت حملات موشکی از لبنان به سمت اراضی اشغالی به خاطر حجم تلفات آن نیست بلکه بار روانی که این عملیات در بین مقامات صهیونیستی ایجاد می‌کند بسیار فراتر از اهداف نظامی است، چرا که ثابت کرد مقامات تل‌آویو دیگر نمی‌توانند امنیت شهرک‌نشینان را تامین کنند و مهمترین پیامدهای آن، خروج سرمایه و مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی خواهد بود که افول رژیم اشغالگر را تسریع خواهد کرد و نشانه‌های آن در ماه های اخیر در حال عیان شدن است.

نتانیاهو نیز که این روزها به دلیل کودتای قضایی با اعتراضات گسترده مواجه است سعی داشت تا به صورت محدود بحران داخلی را به خارج صادر کند. اما وی به خوبی دریافته که نمی تواند حملات به لبنان را به گونه ای گسترش دهد که منجر به رویارویی با حزب الله شود. البته حملات محدود اسرائیل به جنوب لبنان نیز عملیاتی متجاوزانه است و باید منتظر ماند و واکنش حزب الله را دید.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    1 0
    مرگ بر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس