کد خبر 1427187
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
چگونه جنگ به داخل رژیم صهیونیستی منتقل شد؟

دامنه اقدامات مبارزین فلسطینی در هفته‌های گذشته از جنین و نابلس فراتر رفته و به مرکز و جنوب به سمت شهر قدس گسترش یافته به گونه‌ای که به اذعان مسئولین رژیم صهیونیستی

به گزارش مشرق، تحولات ماه‌های اخیر در کرانه باختری که باز شدن میدان نبرد جدید در برابر اشغالگران صهیونیستی است از نقطه نظر شکل و تاثیرگذاری، واجد ویژگی‌های کاملا متفاوتی است که موجب سردرگمی کم سابقه در دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی شده است.

اگرچه بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، توسعه موج جدید انتفاضه در کرانه باختری از چند سال قبل پیش‌بینی شده بود اما برآورد رژیم صهیونیستی از آن،‌ احتمال شکل‌گیری رخدادی مشابه انتفاضه اول و دوم بود و به‌هیچ وجه انتظار مواجهه با شرایط فعلی را نداشتند.

مسلح شدن کرانه باختری وقدرتمند شدن مقاومت در این منطقه و حتی در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ امروز تبدیل به واقعیتی شده است که صهیونیست‌ها نیز بدان رسما اعتراف می‌کنند و عملا دیگر هیچ نقطه‌ای از فلسطین اشغالی برای آنان امن نیست.

دامنه اقدامات مبارزین فلسطینی در هفته‌های گذشته از جنین و نابلس فراتر رفته و به مرکز و جنوب به سمت شهر قدس گسترش یافته به گونه‌ای که به اذعان مسئولین رژیم صهیونیستی "در گذشته، جنگ علیه اسرائیل بود اما اکنون جنگ در اسرائیل است."

 با گسترش اقدامات مبارزین فلسطینی به صورت روزانه، بخش زیادی از روستاها و حتی محلات به انتفاضه پیوسته‌اند و ورود شبانه نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به این مناطق برای دستگیری مبارزین فلسطینی با واکنش خشونت‌بار ساکنان مناطق که بسیار متعدد شده روبرو می‌شود.

گروه‌هایی که اکنون به آنها عرین الاسود (بیشه شیران) گفته می‌شود هیچ‌گونه ارتباط ساخت یافته‌ای با سازمان‌ها و احزاب شناخته شده فلسطینی ندارند و در واقع هویتشان کاملا نامشخص است. طراحی و اجرای عملیات‌های مختلف علیه اشغال‌گران از سوی آنان با شیوه‌هایی کاملا متفاوت و به صورت غیر منتظره انجام می‌شود و این مهم موجب سردرگمی کامل نیروهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی شده است.

از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عملیات مسلحانه از سوی این افراد علیه نظامیان رژیم صهیونیستی انجام شده که تماما با برنامه ریزی قبلی بوده است. اگرچه این اقدامات با مقابله مسلحانه رژیم صهیونیستی روبرو می‌شود اما هیچ تاثیری در کاهش عملیات‌ها نداشته است.

در نه ماه گذشته بیش از ۹۰ نفر از مبارزان فلسطینی در درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند که که از مجموع شهدای عملیات سیف القدس در سال ۲۰۲۱ که ۷۹ نفر بود بیشتر است‌.

تعداد بالای شهدا و مراسم‌های متعددی که برای تشییع آنان برگزار می‌شود خود به عاملی برای تشدید مبارزه علیه اشغال‌گران شده و دامنه درگیری‌ها را توسعه داده است.

ورود متعدد و مستمر ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق فلسطینی‌نشین برای دستگیری مبارزین که با واکنش شدید و خشونت بار مردم روبرو می‌شود و همچنین تعداد زیاد دستگیری‌ها به معضلی جدید برای رژیم تبدیل شده است.

بنی‌گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با نگرانی نسبت به تبعات غیر قابل پیش‌بینی این اقدامات اعلام کرد که ورود نیروها به مناطق فلسطینی‌نشین برای اجرای دستورات باید مورد بازبینی قرار بگیرد تا با افزایش دقت در عملیات، تلفات فلسطینی‌ها کاهش یابد.

شرایط شکل گرفته در کرانه باختری و استیصال دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در برابر آن بازتاب گسترده‌ای نیز در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای این رژیم داشته به گونه‌ای که مسئولین سطوح مختلف در جلسات و حتی نشست‌هایی که در مقابل دیدگان رسانه‌ها برگزار می‌شود علنا یکدیگر را متهم و سرزنش می‌کنند.

شرایط جدید موجب تضعیف شدید حکومت خودگردان فلسطینی که خود با بحران جانشینی روبرو می‌باشد نیز شده است.

دستگاه امنیتی حکومت خودگردان تلاش گسترده‌ای را برای مهار مبارزان فلسطینی و جلوگیری از سرایت اقدامات آنها به خارج از مناطق فلسطینی‌نشین انجام داده است اما موج رو به تزایدی که برخی از آن به عنوان انتفاضه سوم یاد می‌کنند عملا اقدامات حکومت خودگردان را عقیم کرده است.

از سال‌ها قبل رژیم صهیونیستی در چارچوب راهبردی بلندمدت تلاش کرد که با ایجاد بهبود در معیشت‌بخش فلسطینی‌نشین و درگیر نمودن جوانان با جلوه‌های ضدفرهنگی عمدتا غربی انگیزه این بخش از جامعه فلسطینی را برای مبارزه علیه اشغالگران کاهش دهد اما شدت یافتن روند مبارزه و مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی به پرچمداری جوانان پر شور و با انگیزه نشان داد که آرمان  آزادی فلسطین هیچگاه از اولویت مردم خارج نخواهد شد و تغییر نسل نیز نه تنها موجب خاموشی جریان مقاومت نمی‌شود بلکه موجب شکل‌گیری ابتکارات جدیدتر در عرصه مبارزه خواهد شد.

این مسئله نمودهای متعددی داشته، مثلا مقامات اسرائیلی در سه دهه اخیر مدعی بودند که نسل جوان و جدید فلسطینی که در کرانه باختری و سرزمین‌های ۱۹۴۸ به دنیا آمده و سراسر عمر خود را در حاکمیت دولت جعلی صهیونیستی گذرانده‌اند، از این زندگی راضی هستند و با نسل‌های قبلی فلسطینی تفاوت دارند.

این در حالی است که حوادث چندماهه اخیر کرانه باختری باعث شده که سوال‌های جدی در خصوص این ادعا مطرح شود و مقامات این رژیم به صراحت اعلام کنند که نسل جدید و جوان فلسطینی نه تنها مانند نسل‌های قبلی خود ضد اشغال‌گر هستند بلکه بسیار شجاع‌تر و جسورتر بوده و از کشته ‌شدن هیچ هراسی ندارند.

منبع: نورنیوز

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس