کد خبر 1477512
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
فنلاند

نخست‌وزیر لهستان در توییتی از الحاق فنلاند به ناتو خبر داد.

به گزارش مشرق،«ماتئوس موراویسکی» نخست‌وزیر لهستان در توییتی الحاق فنلاند به ناتو را تبریک گفت.

او در پیام توییتری خود اعلام کرد: فنلاند اکنون در ناتو است! تبریک می‌گویم! از امروز، اتحاد (ناتو) از ۳۱ کشور تشکیل شده است. شرکای قوی تضمینی برای امنیت لهستان، منطقه ما و کل جهان است. 

دفتر ریاست‌جمهوری فنلاند و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیروز دوشنبه (سوم آوریل) اعلام کردند که این کشور اروپایی از امروز رسماً یکی از اعضای ناتو خواهد بود.

این اعلام با واکنش مقامات روسیه همراه شد و «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانووستی» در واکنش به اظهارات استولتنبرگ گفت مسکو قابلیت‌های نظامی خود را در جهت‌های غربی و شمال غربی تقویت خواهد کرد.

 سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم هشدار داده پیوستن فنلاند به اتحاد نظامی ناتو و اقدام ناتو برای افزایش آمادگی رزمی خود خطر درگیری را افزایش می‌دهد. 

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم امروز در اظهاراتی گسترش ناتو را حمله به امنیت و منافع ملی روسیه خواند و گفت پیوستن فنلاند به ناتو، روسیه را مجبور می‌کند تدابیر متقابلی را برای حفاظت از امنیت خود اتخاذ کند.

ترکیه آخرین عضو از ائتلاف ۳۰ عضوی ناتو بود که در نهایت ماه گذشته میلادی (مارس) با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرد. پیش از این در سال ۲۰۲۰، مقدونیه شمالی به ائتلاف ناتو پیوسته بود و از آن زمان تاکنون هیچ کشوری به این ائتلاف اضافه نشده بود.

فنلاند و سوئد مدعی هستند که امنیت آن‌ها پس از عملیات نظامی سال گذشته روسیه در اوکراین بیش از پیش به خطر افتاده و به همین جهت خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شدند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس