کد خبر 1478091
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
مسکو: زمان بازنشستگی ناتو فرارسیده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به ناکارآمدی‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تصریح کرد که زمان آن رسیده است که ائتلاف ناتو بازنشسته شود.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پس از نشست شورای وزارت خارجه ناتو در «بروکسل» تصریح کرد که این ائتلاف پس از موجودیت ۷۴ ساله خود، هیچ چیز برای بالیدن به آن ندارد و بنابراین زمان آن رسیده است که ناتو بازنشسته شود .

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، زاخارووا تصریح کرد که اقدامات و بیانیه‌های ناتو نشان می‌دهد که بحث امنیت و ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) هیچ سازگاری با یکدیگر ندارند و این نتیجه‌ای است که به خودی خود نشان می‌دهد که زمان آن رسیده است که این ائتلاف به کار خود پایان دهد و بازنشسته شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه سپس به ناکامی‌های ناتو اشاره کرد و گفت: «این ائتلاف در حقیقت چیزی برای بالیدن ندارد. متحدان ناتو جنگ‌هایی داشتند و کشورها را به ویرانه تبدیل کردند و با مصونیت مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و غیرنظامیان را کشته‌اند و زیرساخت‌های غیرنظامی را ویران کرده‌اند. یوگسلاوی، عراق، افغانستان، لیبی، بعدی چه کشوری است؟»

زاخارووا با اشاره به این موارد تصریح کرد: «نمایندگان پیمان آتلانتیک شمالی به طور مداوم تکرار می‌کنند که یک ائتلاف دفاعی هستند اما این در حالی است که کل تاریخچه این سازمان عکس این قضیه را نشان می‌دهد».

وی سپس با اشاره به این موارد گفت: «اکنون می بینیم که چگونه ناتو به دنبال غصب کل امنیت اروپاست و چطور بار دیگر به سمت روسیه در حال گسترش است و تهدیدی برای امنیت منطقه ما ایجاد می‌کندو سکوی پرشی برای مهار روسیه در جهت شمال غربی به وجود آورده است».

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در حقیقت نوعی واکنش به پیوستن فنلاند به ناتو به بهانه نگرانی از حمله روسیه به اوکراین، محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: «ناتو قصد توقف ندارد. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو بر نقش جهانی این ائتلاف و لزوم فراتر رفتن از منطقه سنتی مسئولیت این ائتلاف-یوروآتلانتیک- تأکید کرد».

زاخاروو با انتقاد از سیاست‌های ناتو گفت: «در حقیقت بنیاد ناتو بر پایه توسعه گسترده رویکردهای ناتو محور به منظور ایجاد سیستم امنیتی منطقه‌ای است و از این رو،‌ تسلیحات به اوکراین پمپاژ می‌کند و این کشور را ترغیب به ادامه جنگ با روسیه کند، با نزدیکی به ژاپن و کره جنوبی، ترغیب به حمله به چین می‌کند و قصد دارد قطب شمال را نظامی کند و تمامی این اقدامات در حال انجام است تا جهان را به محل خطرناک‌تری تبدیل کند تا از پیدایش مراکز جایگزین قدرت که قادر به تضعیف هژمونی غرب هستند، جلوگیری کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به این موارد در پایان نتیجه‌گیری کرد: «به طور کلی، می‌توان با اطمینان گفت که امنیت و ناتو دو چیز ناسازگار هستند و در این زمینه، تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که در سن ۷۴ سالگی، زمان بازنشستگی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فرارسیده است».

به‌رغم هشدارهای روسیه، سه‌شنبه (چهارم آوریل) فنلاند رسماً در تاریخ تأسیس ناتو در ۷۴ سال پیش به این اتحاد نظامی ملحق شد.

وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز ناامیدی از تصمیم هلسینکی برای پیوستن رسمی به ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا، بار دیگر اعلام کرد: همانطور که بارها هشدار داده‌ایم، فدراسیون روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تقابلی هم از نظر ماهیت فنی-نظامی و هم برای توقف تهدیدها علیه امنیت ملی ما که در ارتباط با ورود فنلاند به ناتو ایجاد می‌شود، انجام دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    0 0
    احسنت سرکار خانم ماریا زاخارووا، دقيقأ همینطوره!!!
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 0
    خخخخخخخخ.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
    0 2
    گریه نکن ماریا حالا .. روسیه کشور بعدیه ..خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس