چین و روسیه گزینه‌های ترکیه برای تقویت نیروی هوایی

یک وبگاه تحلیلی نوشت، ترکیه ممکن است مجبور شود به روسیه یا چین روی بیاورد تا بتواند شکاف‌های دفاعی خود را پر کند.

به گزارش مشرق، یک وبگاه تحلیلی در خصوص تجهیز ترکیه به جنگنده‌های ساخت آمریکا و موانع و گزینه‌های پیش روی این کشور نوشت، ترکیه ممکن است مجبور شود به روسیه یا چین روی بیاورد تا بتواند شکاف‌های دفاعی خود را پر کند.

وبگاه «یوراسیانت» روز شنبه در تحلیلی در زمینه موانع ترکیه در دستیابی به جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا و جایگزین‌ها نوشت، در فوریه ۲۰۲۳، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا،تایید کرد که دولت بایدن از فروش احتمالی هواپیماهای جنگنده«اف-۱۶» به ترکیه حمایت می‌کند و در حال رایزنی با کنگره است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، در ژانویه ۲۰۲۳ به نقل از مقامات ایالات متحده، دولت بایدن به طور غیر رسمی کنگره را از قصد خود برای فروش ۴۰ فروند اف۱۶جدید در پیکربندی از نوع های «وایپر» و «بلوک» و بسته های ارتقاء ۷۹ جنگنده موجود به ترکیه به همراه ۹۰۰ موشک هوا به هوا و ۸۰۰ بمب، به ارزش کل ۲۰ میلیارد دلار باخبر کرده است.

از زمان پیوستن ترکیه به ناتو در سال ۱۹۵۲، همکاری ایالات متحده و ترکیه در برخی موضوعات با اختلافاتی همراه بوده است. برخی از اعضای کنگره که در مورد پیشنهاد فروش اف-۱۶به ترکیه اظهار نظر کرده و گفته‌اند که انتظار دارند اقدامات خاصی از ترکیه قبل از بررسی حمایت از این معامله انجام شود.

بر اساس این گزارش، فروش اف-۱۶ از سوی ایالات متحده به ترکیه احتمالا عمر سرویس ناوگان ترکیه را افزایش می‌دهد و تداوم همکاری آن را در ناتو تضمین می‌کند. در عین حال ترکیه تلاش می‌کند یک جنگنده رادارگریز را خریداری یا طراحی کند. ایالات متحده قصد داشت ۱۰۰ فروند «اف-۳۵» به ترکیه بفروشد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ با خرید سامانه دفاعی زمین به هوای روسی «اس-۴۰۰» منجر به لغو انتقال اف-۳۵ توسط ایالات متحده شد.

چین و روسیه گزینه‌های ترکیه برای تقویت نیروی هوایی

این گزارش حاکیست، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، پتانسیل ترکیه برای تقویت نظامی در بحبوحه بحران امنیتی اروپا ممکن است علاقه دولت آمریکا را به معامله اف-۱۶ افزایش داده باشد. باید در نظر داشت که موقعیت جغرافیایی ترکیه در جناح جنوب شرقی ناتو به آن نقشی حیاتی در امنیت منطقه می‌دهد. این عضوناتو دارای دومین ارتش بزرگ در این ائتلاف و سومین ناوگان بزرگ جنگنده اف-۱۶ در جهان است. ترکیه میزبان تجهیزات و پرسنل مهم متحدان است و از راه‌های دیگر در این ائتلاف، از جمله با مشارکت در ماموریت‌هایی که به امنیت بالتیک و مدیترانه کمک می‌کند، شریک است.

این وبگاه تحلیلی در زمینه روند بررسی کنگره آمریکا و سایر مسائل کلیدی از جمله حضور سوئد نوشت کنگره می تواند در هر زمان، تا زمان تحویل نهایی، از طریق روند قانونی اقدام کند. برخی از عواملی که می‌تواند بر بررسی کنگره در مورد فروش احتمالی اف-۱۶ تأثیر بگذارد فراتر از مسائل مربوط به ناتو هستند و عبارتند از: رقابت ترکیه با یونان، نقش ترکیه در سوریه.

یوراسیا در خاتمه به گزینه‌های ترکیه وجایگزین‌ها برای اف-۱۶ پرداخت و نوشت اگر مقامات ترکیه نتوانند ناوگان اف-۱۶خود را ارتقا دهند، ممکن است جایگزین‌های اروپای غربی مانند «یوروفایتر تایفون» را در نظر بگیرد. با این حال، ترکیه ممکن است با چالش‌های زیر برای فروش تایفون مواجه شود: «تردید از طرف آلمان و شرکا، هزینه‌های بالاتر و مشکلات در نیروی هوایی خود است که ترکیه را به سمت مقابله با شکاف موجود در ارتقای قابلیت هواپیماهای جنگنده سوق می‌دهد.»

یک سند راهبردی وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۲ استدلال می‌کند که ترکیه ممکن است مجبور شود به روسیه یا چین روی بیاورد تا بتواند شکاف‌های دفاعی خود را پر کند.

صنایع هوافضای ترکیه به طور رسمی اعلام کرد هکه جنگنده رادار گریز نسل پنجم « تی‌اف‌اکس» این کشور در روزهای گذشته از آشیانه بیرون آمده و بر رو باند پرواز حرکت کرده است.

به گزارش منابع خبری، صنایع هوافضای ترکیه اعلام کرده که این جنگنده اولین پرواز خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام داد. ترکیه مدعی شده که این یک جنگنده برتری هوایی در تمام شرایط آب و هوایی است و قرار است جایگزین جنگنده‌های «اف-۱۶ فالکون» نیروی هوایی ترکیه و به کشورهای خارجی صادر شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    11 7
    ترکیه چرا از مغولستان هواپیما نمیخره؟
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      10 11
      خب ایران بره از مغول بخره با ناوگان قرون وسطاییش
    • مجتبی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      10 5
      موغولها غیر از اسب و احشام هیچ تکنولوژی یا افتخاری ندارند ( البته کشتار ،تجاوز و ویرانی سرآمد جهان هستند )
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
      7 7
      هر وقت شما از اسکیمو ها خریدین اونا هم میخرن
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      4 5
      جناب مجتبی مغولستان جهان دوم محسوب میشه ما جهان سومیم مغولستان فضانورد بزرگ در ناسا داره اگه بنا به تاریخ گذشته باشه شاهان ما هم به مصر و یونان حمله کرده و کشتار براه انداختند
  • DE ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    9 13
    یاشاسین ترکيه
    • ح IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
      5 1
      وقتی ایران با چین و روسیه مراوده کند می‌شود فروش ایران ولی وقتی ترکیه مراوده کند میشه یاشاسین ترکیه!! شیخ ابوالتناقض هستن از وهابی استان!!
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
    6 2
    اولا اون جنگنده ساخت ترکیه نیست. Kf-X کره جنوبی است که ترکیه می خواهد بخرد و مونتاژ کند. دوما ترکیه اجازه ندارد از روسیه هواپیما بخرد. اگر این کار را بکند مشمول قانون کاتسا و تحریم های فلج کننده می شود
  • DE ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    3 2
    ایران ۸ مدل جنگنده عملیاتی داره که ۶ مدلش نسل ۳ هست . دو مدل نسل ۴ هم مدل های اولیه هست و رهگیر یعنی موزه ی هوایی داره
  • DE ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    1 3
    ایران ۸ مدل جنگنده عملیاتی داره که ۶ مدلش نسل ۳ هست . دو مدل نسل ۴ هم مدل های اولیه هست و رهگیر یعنی موزه ی هوایی داره
  • DE ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    3 1
    ایران اف۱۴ هاشو بخاطر شوروی داشت . هی شعار دادید مرگ بر شوروی ایران هم اهمیتشو برا غرب از دست داد الآن رضا پهلوی هم بیاد آمریکا دسته بیل هم نمیده مگه اینکه شوروی احبا بشه
    • ح IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      0 0
      چرا ما باید در نقش پایگاه نظامی یه کشور دیگه باشیم؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس