کد خبر 1477241
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
مجارستان

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان اظهارنظرهای هسته‌ای حول مناقشه اوکراین را به شدت خطرناک دانست و هشدار داد که ادامه این روند می‌تواند به جنگ هسته‌ای منجر شود.

به گزارش مشرق، پیتر سیجارتو در یک سخنرانی در اتاق بازرگانی آمریکا در بوداپست افزود: اکنون خطر تشدید نظامی [در اوکراین] از هر زمان دیگری بیشتر است.

وی اشاره آزادانه به توانایی‌های هسته‌ای را موضوعی خطرناک خواند و گفت: اگر یک مناقشه هسته‌ای به دلیل تحولات پیرامون اوکراین رخ دهد، در اروپا اتفاق خواهد افتاد نه در آن سوی اقیانوس [اطلس].

این دیپلمات مجارستانی تاکید کرد که به همین دلیل بوداپست طرف‌های درگیری [در اوکراین] را به آتش بس و آغاز گفت‌وگوها پیرامون دستیابی به صلح ترغیب می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) اعلام کرد که به درخواست مینسک، مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد، مشابه آنچه که ایالات متحده مدتی است در قلمرو متحدانش انجام داده است.

وزارت خارجه بلاروس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که استقرار سلاح‌های هسته‌ای روسیه در کشور ما تهدیدی برای اروپا نیست بلکه تهدید واقعی برای امنیت اروپا، استقرار نیروهای ناتو در پشت مرزهای بلاروس است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هفته گذشته به دنبال مخالفت کشورهای غربی با انتقال تسلیحات هسته‌ای به بلاروس، در نشست شورای امنیت گفته بود: روسیه با استقرار تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای در بلاروس تعهدات خود را در زمینه منع اشاعه هسته‌ای نقض نمی‌کند.

در این میان، ایزومی ناکامیتسو نماینده سازمان ملل در امور خلع سلاح روز جمعه با اشاره به تصمیم آمریکا برای لغو تبادل اطلاعات هسته‌ای راهبردی در چارچوب پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی (موسوم به نیواستارت) با بیان اینکه "خطر استفاده از سلاح هسته‌ای در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری از زمان جنگ سرد است و جنگ در اوکراین حادترین نمونه از این خطر است"، خواستار بازگشت آمریکا و روسیه به اجرای این پیمان شد.

وی ادامه داد: فقدان گفت‌وگو و تضعیف چارچوب خلع سلاح و کنترل تسلیحات، همراه با لفاظی‌های خطرناک و تهدیدهای پنهان، محرک‌های اصلی این خطر بالقوه هستند.

در فوریه ۲۰۲۳، مسکو از تعلیق مشارکت خود در معاهده جدید کاهش تسلیحات راهبردی (نیواستارت) خبر داده بود.

رییس جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود در مجلس این کشور گفته بود که آمریکا در حالی که خود در مورد تعهداتش خودسرانه عمل می‌کند، از روسیه می‌خواهد بدون قید و شرط به تعهداتش در چارچوب این معاهده عمل کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    1 0
    اون ریس جمهور بلاروس لوکا چرکوو میگه سلاح هسته ی در بلاروس تهدیدی برای اروپا محسوب نمیشه!!! خودش مغز فندقیه فکر می‌کنه بقیه هم مثل خودش هستن..!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس