کد خبر 1475694
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
شاه و مخالفان رادیکالش

مهندس مهدی بازرگان از مخالفان رژیم پهلوی می‌گوید: فکر مبارزه مسلحانه وقتی پیدا شد که دستگاه دست همه ما را بست و نگذاشت ملت آزادانه و از راه قانون و شرع و منطق و انسانیت حرفش را بزند.

به گزارش مشرق، پس از وقایع ۱۵ خرداد که شاه روحانیون سیاسی را کنار زد بسیاری از سیاسیون ملی و مذهبی همچنان در زندان بودند از جمله مهندس مهدی بازرگان. او می گوید: روی نهضت آزادی حساسیت خیلی بیشتر بود برای اینکه ما صریحا برنامه مخالفت با استبداد را داشتیم و لبه تیز حمله ما متوجه شخص شاه بود. یک نامه سرگشاده را همان موقع بیرون دادیم و گفتیم مسوول همه این جریانات شخص شاه است. بنابراین سران نهضت آزادی را محاکمه نظامی و به زندان‌های یک تا ده سال محکوم کردند.

ظهور گرایش های رادیکال

با سرکوب سیاستمداران معتدل که معتقد به مبارزه قانونی بودند و به گفته علی اصغر حاج سیدجوادی گرایش‌های تند هواداران بیشتری پیدا کرد: بعد از وقایع خرداد ۴۲ با سرخوردگی که به اصطلاح مخالفان و نسل‌های جوان مخصوصا در دانشگاه‌ها نسبت به شیوه و سیر جریان دموکراسی بعد از سقوط دولت مصدق پیدا می‌شود، یک گرایش شدید به سمت مذهب و یک گرایش شدید به طرف جنگ‌های چریکی و مسلحانه در ایران ایجاد شد.

مهندس مهدی بازرگان می‌گوید: فشار ساواک و پلیس طوری بود که خیلی از ایرانی‌ها به ما می‌گفتند « ببینید از راه مبارزه قانونی و علنی و معقول وارد شدید ولی شما را به زندان انداختند و نتیجه ای نگرفتید. دستگاه حاکم فقط منطق زور و اسلحه را می‌پسندد.» این بود که چریک‌ها پیدا شدند از فدائیان تفکر مارکسیست گرفته تا خیلی مومنین و مقدسینی که طالب شهادت بودند.

از تروریسم چیزی در نمی‌آید

کریم سنجابی از مبارزان ملی گفت: ما می‌خواهیم مبارزه را قانونی و علنی کنیم اما دستگاه استبدادی شاه است که می‌خواهد ما را به مبارزه زیرزمینی بکشاند. ما با هر نوع مبارزه تروریستی مخالفیم چرا که معتقدیم دستگاهی که به وسیله تروریسم و مبارزه مسلحانه به قدرت می‌رسد نمی تواند آزادی برقرار کند و حکومتش قطعا دیکتاتوری خواهد بود.

در میان روحانیون هم دسته‌ای فعالیت‌های مسلحانه را تایید می‌کردند ولی اکثریت از سیاست پرهیز داشتند و گروهی هم با فعالیت های فرهنگی و مذهبی در فکر تحول بنیادی در نهاد مذهب بودند. آیت الله خمینی پیش از تبعید به هیات‌های بازاری مسلمان سر و سامانی داده بود و با شاگردانش مثل مرتضی مطهری و دکتر بهشتی ارتباط داشتند.

سیستماتیک شدن شکنجه‌ها

در بهمن ۴۳ حسنعلی منصور نخست وزیر وقت با گلوله یکی از همین مذهبیون کشته شد و امیرعباس هویدا نخست وزیر شد. عبدالکریم لاهیجی وکیل دادگستری می‌گوید با شدت گرفتن فعالیت مسلحانه، شدت عمل دولت هم بیشتر شد: از اواسط ۴۲ اختناق روز به روز شدت گرفت و از سال‌های ۵۰ به بعد به اوج خود رسید. یعنی از زمانی که فعالیت‌های مسلحانه و چریکی در ایران شروع شد. از آن زمان به بعد بدترین نوع شکنجه و بدرفتاری با زندانیان سیاسی در ایران معمول شد. شکنجه دیگر به صورت سیستماتیک انجام می‌شد. محاکمات کاملا فرمایشی بود. این ساواک بود که بر دادگاه‌های نظامی حکم می‌راند.

بازرگان: شاه دست ما را بست

مهندس بازرگان هم می‌گوید: فکر مبارزه مسلحانه وقتی پیدا شد که دستگاه دست همه ما را بست و نگذاشت ملت آزادانه و از راه قانون و شرع و منطق و انسانیت حرفش را بزند. البته با طرفداران مبارزه مسلحانه در زندان خیلی شدیدتر رفتار می‌شد. شکنجه‌های مختلف و وسایل عدیده‌ای از جمله آپولو در مورد آنها به کار می‌رفت. طوری که بعضی‌ها زیر شکنجه کشته یا تسلیم شدند. اگر پایه‌های حکومت شاه سست شد یکی از دلایلش همین رفتارهایی بود که در زندان انجام شد.

اعلیحضرت همه کاره بود!

حکومت فردی همه جا گیر می‌شد. ارتشبد جم می‌گوید: در واقع نخست وزیر خود اعلیحضرت بود،‌ وزیر خارجه اعلیحضرت بود،‌ وزیر اقتصاد اعلیحضرت بود و آنها فقط مجری دستورات بودند. یک دفعه با مرحوم هویدا در این باره با گله صحبت می ‌کردم. او می‌گفت: شما خیال کردید من نخست وزیر هستم؟ وزرا می‌روند کارهایشان را مستقیم با اعلیحضرت حل و فصل می‌کنند و من برای این که خود را از تک و تا نیندازم تظاهر می‌کنم که بله ما کردیم.

شاپور بختیار هم درباره رفتار دیکتاتوری شاه می‌گوید: شما نمی‌توانستید یک دهدار تعیین کنید قبل از این که ساواک او را تایید کرده باشد. خوب این دهدار را بگذارید خود ده انتخاب کند.

ارتشبد جم می گوید: البته آن اوایل که اعلیحضرت شاه شد این اعلیحضرت الان نبود. در آن سال‌ها خیلی دموکرات‌منش بود. افکار به اصطلاح آزادی‌خواهی و ملت‌خواهی خیلی زیاد داشت. دیکتاتور را خود ملت ساخت. خود ملت ایران و خود همین وزرا و وکلای مجلس بودند که آن شاه را تبدیل به خدا کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    5 1
    متاسفانه عین واقعیت رو گفتند
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    3 2
    خدا رو شکر که بازرگان به قدرت رسید و عیارت معلوم شد...
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    8 12
    شاه وقتی دید مردمان با او نیستند رفت و گر نه حیف شد که رفت
  • علی افصحی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
    6 3
    گرایش به جنگ مسلحانه و کارهای چریکی هرگز از جانب امام خمینی تنها رهبر مردمی ترین انقلاب دینی جهان، تأیید نشد. چرا که امام خمینی به حرکت مردمی و عمیق اعتقاد داشتند و هرگز در پی جایگزینی عده ای و لو خوب با عده ای دیگر که بد بودند در قدرت نبود. امام خمینی بر اساس فقه پویای شیعه و فلسفه انتظار در پی آن بود که اکثریت مطلق مردم بر اساس آموزه های شیعی و فرهنگ عاشورا تحول یافته و بعثتی نبوی ایجاد کنند در این بین، جریانات غیر دینی مثل نهضت آزادی و یا ضد دینی کمونیست ها و منافقین ، برای اختلال در انقلاب اسلامی امام خمینی، خود را به «در و دیوار»می زدند که مبادا حرکتی بر اساس فقه و فقاهت شیعه صورت بگیرد. البته این خواست فراتر از شعور شاه و امثال نهضت آزادی بود و در واقع امثال بازرگان و گروه های مسلح فریب دستگاه های جاسوسی را خوردند و با حرکت کور خود ،همدست با شاه تلاش داشتند انقلاب اسلامی را را به تاخیر اندازند. وفقط امام خمینی بود که با شجاعت در برابر نفاق سازمان منافقین ایستادکه در جریان سفر به نجف و جذب حمایت امام ، امام خمینی نه تنها سازمان جنایت کار منافقین را تأیید نکرده بود بلکه فرموده بود «راه به جایی نمی برید و خود را به هلاکت می اندازید.»همین طور هم شد چرا که امام خمینی زمانی انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند که همه سازمان های مسلح نابود و همه جریانات غیر دینی فراری شده بودند لذا گروهک های مختلف هیچ کدام هیچ نقشی در پیروزی انقلاب اسلامی نداشتند بلکه جان خود را مدیون امام خمینی شدند که آن ها را از حبس ها نجات داد.البته در پس از انقلاب اسلامی گروهک ها دست به سلاح بردن را در مقابل انقلاب اسلامی به عنوان تهدید به کار می گرفتند تا باج گیری کنند اما وقتی امام خمینی به هیچ کدام باج نداد همه گروهک های مسلح یکی بعد از دیگری پس از اقدامات کوذر ترور و کشتار مردم عادی،توسط انقلابیون و به امر امام خمینی مضمحل شدند و عاقبتی پیدا کردند که بسیار شرم آور است تصور شود همه گروهک های مسلح از جمله منافقین تبدیل به پادوی امپریالیزم جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ آمریکا شده اند. هدیه به روح مظهر امام خمینی تنها مبارز واقعی علیه طاغوت و سلامتی و طول عمر خلف صالحش امام خامنه ای صلوات.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس