کد خبر 1499622
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

به گزارش مشرق، کانال تاریخ پهلوی در ایتا متنی را با عنوان ( قرار سرفرازی در زندان ساواک) منتشر کرد:

سحرگاه 26 خرداد 1344، چهار تن از اعضای هیأت‌های مؤتلفه اسلامی اعدام شدند. پس از تصویب کاپیتولاسیون آمریکایی و دستور امام خمینی به عدم سکوت، رژیم شاه امام را تبعید کرد و برای حسنعلی منصور، عامل مستقیم آمریکا برای چند پروژه در ایران، برخی نمایندگان امام همچون آیت‌الله بهشتی و همچنین آیت‌الله میلانی، مرجع حاضر در ایران، حکم اعدام را صادر کردند.

قراری میان اعضای گروه اجراکننده حکم حسنعلی منصور بود که اگر بازداشت شدند و اعتراف نکرده بودند، هنگام عکاسی چشم را به سوی بالا بگردانند. این تصویر که در روز 4 بهمن 1343، سه روز پس از عملیات، گرفته شده است، نشان می‌دهد که آنها به خوبی مقاومت کرده بودند.

لو رفتن هویت شهید محمد بخارایی و دستگیری دو رفیق او از طریق کارت تحصیلی‌اش انجام شده بود؛ کارتی که بخارایی به‌منظور ایجاد پوشش در عملیات اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت، در بهمن 1344 در جیب خود گذاشته بود. شهید بخارایی با وجود تمام شکنجه‌های ماموران ساواک، لب به سخن نگشود و خود را معرفی نکرده بود، اما همین کارت تحصیلی که در جیبش بود منتهی به شناسایی‌اش شد.

شهید مهدی عراقی درباره این ماجرا گفته:

«بخارایی را می‌آورند شهربانی. فورا از طرف وزیر دادگستری، حکمت، بازپرس فوق‌العاده مأموریت پیدا می‌کند که بیاید بازپرسی بکند، زیر نظر فیلسوفی، دادستان تهران. تا نزدیک ساعت 3 بعدازظهر هرچه از بخارایی [می‌خواهند مطلبی] بفهمند، چیزی از او گیرشان نمی‌آید... در بازرسی بدنی که از این کرده بودند یک کارت تحصیلی از توی جیبش درآورده بودند که مال مدرسه خزائلی بود که شبانه می‌رفت کلاس. می‌روند آنجا، آدرسی که این داده بود آدرس از مدرسه خزائلی می‌گیرند، دکانش را آدرس داده بود. می‌روند در دکانش، اوستایش را می‌گیرند و آن بنده خدا هم می‌گوید این بابا امشب شب عروسیش است، دیشب از من اجازه گرفته که امشب عروسی دارم، عقدکنان دارم و از این حرف‌ها. آنها هم می‌گویند آره بلند شو بیا امشب عروسی خوبی دارد، آدرس خانه‌اش کجاست؟ تازه آنجا متوجه می‌شود که جریان چی بوده، آدرس خانه را می‌دهد. می‌روند در خانه، مادر محمد را بر می‌دارند و می‌آورند شهربانی.»

بعد از آن ساواکی‌ها به آدرس رفقایش پی بردند و دو شهید دیگر نیز بازداشت شدند. مقاومت آنها به حدی بود که شهید صادق امانی، فرمانده عملیات، تا چند روز لو نرفت. در نهایت رژیم پهلوی از طریق دیگری به هویت و محل حضور او پی برد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تیمسار IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 0
    در مورد برادر بخارایی هم بنویسید بد نیس که سال 60چرا اعدامش کردید
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 8
    به الان چه ربطی داره
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      5 0
      داداش امروز ۲۶خرداد سالروز اعدام عزیزان هئیت موتلفه اسلامی
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 0
      هم سالروز شهادت ایستادگی ومردانگی این عزیزان است وهم اینکه امثال تو بفهمند وبدانندکه در زمان رژیم ملعون پهلوی رفیق همکار استاد پدر مادر خواهر و برادر یک متهم را بجای او می گرفتند وهر کار که می خواستتد می کردند و امریکا وکشورهای غربی خفقان گرفته بودند چون شاه با مردم کار داشت نه با آنها!
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 0
    در اردیبهشت 1307 قانون کاپیتولاسیون که در زمان قاجاریه به امضا رسیده بود توسط مجلس شورای ملی لغو گردید. آدرس اشتباه ندهید. قانون کنسولی وین برای همه کشورها لازم الاجرا است حتی در جمهوری اسلامی تایید گردیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس