1

اعضای نهضت آزادی به همراه دیگر چهره‌های همسو با خود در ۲۶ اردیبهشت ۶۹، نامه‌ای تفصیلی منتشر کردند و اوضاع کشور را به چالش و نقد کشیدند. مخاطب این نامه هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت بوده است.

سرویس سیاست مشرق- رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری فرازی از تاریخ معاصر سیاسی ایران را مورداشاره قرار داده و فرمودند که بعد از رحلت امام بدخواهان جان پیدا کردند و آرزوهای خود را به‌صورت پیش‌گویی تکرار کردند. یک حزب فرسوده قدیمی و پرمدعا در سال ۶۹ بیانیه‌ای داد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است.

اما منظور رهبری از گروهی که در نامه‌ای سرگشاده به یکی از مسئولین نوشته بودند و تهدید کرده بودند اگر کشور با آمریکا مذاکره نکند سقوط می‌کند، چه کسانی بود؟ بررسی اسناد تاریخ انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که اشاره حضرت امام خامنه‌ای همان حزب فرسوده قدیمی و پرمدعا، نهضت آزادی است.

اعضای نهضت آزادی به همراه دیگر چهره‌های همسو با خود در ۲۶ اردیبهشت ۶۹، نامه‌ای تفصیلی منتشر کردند و اوضاع کشور را به چالش و نقد کشیدند. مخاطب این نامه هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت بوده است. بازرگان، سحابی و ابراهیم یزدی ازجمله امضاکنندگان آن نامه بودند که البته سحابی بعدها در خاطرات خود گفت که متن نامه مورد تأیید بنده نبود ولی به دلیل احترامی که برای مهندس بازرگان قائل بودم و برای نرنجاندن خاطر پدرم و ایشان آن را امضا نمودم! البته مواضع بعدی سحابی در تشکیل شورای فعالان ملی مذهبی در آستانه انتخابات سال ۷۶ نشان داد که این نامه بخشی از ایدئولوژی گروهکی بوده است.

نکته جالب‌توجه درباره این گروهک وابسته به آمریکا آن است که نهضت آزادی در سال ۶۶ از سوی امام خمینی (ره) غیرقانونی اعلام شد. این گروهک یدی تولا در وابستگی به دولت‌های خارجی داشته تا جایی که در دوران دفاع مقدس نیز به مناسبت‌های مختلف ایران را جنگ‌طلب معرفی کرد، این گروهک در ماجرای خلع بنی‌صدر از ریاست جمهوری نیز در صف مدافعان سازمان منافقین درآمده تا جایی که مهدی بازرگان در نطقی عجیب در مجلس اعلام کرد که اعضای این گروهک تروریستی فرزندان او محسوب می‌شوند و برخورد با آن‌ها خط قرمز نهضت آزادی است.

روایت رهبر انقلاب از سرنوشت یک گروهک خیانت‌کار

پوست‌اندازی گروهک‌ها در دهه هفتاد

نهضت آزادی در سال ۶۹ در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت که به نامه ۹۰ نفر معروف شد، جمهوری اسلامی ایران را در لبه پرتگاه معرفی کردند و نوشتند: ملک و ملت به لبه پرتگاه وحشتناک ویرانی و نابودی رسیده است. اسناد تاریخ انقلاب حکایت از آن دارد که نهضت آزادی از روز ارتحال امام خمینی تا پایان سال ۶۸، بیش از ۲۰ بیانیه صادر کرد که مضمون آن بیانیه‌ها علیه انتخابات، همه‌پرسی قانون اساسی و عملکرد قوه قضائیه بوده است.

این گروهک در دهه هفتاد به بعد نقش تئوریسین برای احزاب جناح چپ پیداکرده و مواضع خود را اغلب از زبان چپ‌های ستادی بیان کرده است، ازجمله آن حضور پررنگ عناصر نهضت آزادی و گروهک آمریکایی ملی‑مذهبی‌ها در روزنامه‌های زنجیره‌ای بوده است. حضور افرادی چون تقی رحمانی، رضا علیجانی، مرتضی کاظمیان و بسیاری دیگر از شاگردان بازرگان در شورای سردبیری روزنامه‌هایی چون نشاط، طوس و نوروز و نیز خط دهی تئوریک به چپ‌های ستادی بخشی از پروژه نفوذ و اثرگذاری ماهوی روی اصلاح‌طلبان (خط امامی‌های سابق) بوده است.

گروهک نهضت آزادی پس از اثرگذاری تئوریک و مهندسی ذهنی روی چپ‌ها به‌تدریج با آن‌ها پیمان‌نامه سیاسی نیز امضا کرد، ازجمله شواهد برای آن حمایت رسمی عزت‌الله سحابی از خاتمی در سال ۷۶ است، تقی رحمانی ضدانقلاب فراری در پاریس در شرح این همکاری نوشته است: سحابی به ما می‌گفت باید اتوبوس سوار شده و شهر به شهر به سراغ گروه‌های مختلف رفته و آر خاتمی حمایت کنید، از او پرسیدم چرا خودش نامزد انتخابات نمی‌شود، پاسخ داد که خاتمی بهتر از ما می‌تواند روی بخش خاکستری اثر بگذارد و چون از درون قدرت بیرون آمده فشار سیاسی کمتری را احساس خواهد کرد!

این همکاری سیاسی به‌مرور افزایش یافت. تشکیل جبهه واحد با عنوان (جبهه دموکراسی خواهی) در سال ۸۴ پیش از انتخابات ریاست جمهوری آن سال است که گروهک نهضت آزادی و اقمار آن به‌صورت علنی با اصلاح‌طلبان ائتلاف کردند. در سال ۸۸ و در طی فتنه آمریکایی و صهیونی‌تری آن سال بار این اتحاد رنگی دیگر به خود گرفته و بسیاری از سران گروهک در ستادهای موسوی مشغول به کار شوند. روایت است که ابراهیم یزدی در جمع دانشجویان دفتر تحکیمی (طیف تندرو علامه) گفته بود که دو راه وجود دارد، یا از موسوی باید حمایت کرد، یا آنکه اسلحه برداشته و با نظام جنگید، تجربه به ما می‌گوید که راه اول برای انداختن نظام ساده‌تر از مبارزه مسلحانه است!

منظور رهبر انقلاب از گروهکی که نظام را تهدید به سقوط کرده بود چه کسانی است؟ / روایتی ناگفته از فعالیت نهضت آمریکایی‌ها در ایران!

در انتخابات سال ۹۲ نیز بازهم سروکله نهضتی‌ها پیداشده و از روحانی حمایت علنی کردند؛ این حمایت در سال ۹۶ دوباره تکرار شد، نهضتی‌ها در جلسات محفلی خود با نماینده ستاد روحانی شرط کرده بودند که اگر نامزد آن‌ها بحث ارتباط با آمریکا را مطرح کند از او در انتخابات حمایت خواهند کرد، این تئوری بعدها بانام ارتباط با کدخدا از سوی حسن روحانی در کمپین‌های انتخاباتی مطرح شد!

در طی انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز رد پای گروهک‌های وابسته به آمریکا در ستادهای اصلاح‌طلبان قابل‌لمس بود؛ تا جایی که برای اولین بار اعضای گروهک نهضت آزادی با دعوت جبهه اصلاحات به حسینیه جماران راه یافتند.

اسناد موجود نشان می‌دهد که نهضت آزادی ازجمله تئوریسین‌های مهم جناح چپ برای ارتباط با امریکا بوده و در طی چند سال اخیر بسیاری از بیانیه‌های رادیکال اصلاح‌طلبان برای فشار به‌نظام در جهت عادی‌سازی ارتباط با غرب و نیز سیاه‌نمایی وضعیت کشور و طرح موضوعاتی چون «سقوط» و «سوریه‌ای شدن» با مشورت و همکاری اصلاح‌طلبان نوشته‌شده است. در سال‌های اخیر دفتر غیرقانونی گروهک نهضت آزادی در منطقه‌ای در حوالی مرکز تهران پاتوق بسیاری از عناصر اصلاح‌طلب بوده است.

منظور رهبر انقلاب از گروهکی که نظام را تهدید به سقوط کرده بود چه کسانی است؟ / روایتی ناگفته از فعالیت نهضت آمریکایی‌ها در ایران!

چرا امام (ره) نهضت آزادی را گروهکی منحرف می‌دانست؟

حضرت امام خمینی (ره) در سال ۶۶ درباره نهضت آزادی تأکید کردند که خطر این جریان به خاطر التقاط فکری و خیانت‌های متعدد به انقلاب اسلامی از منافقین هم بیشتر است و باید با آن‌ها قاطعانه برخورد شود. امام راحل نهضت آزادی را بدتر از منافقین خواندند و در پاسخ به نامه آقای علی‌اکبر محتشمی وزیر کشور وقت درباره عملکرد نهضت آزادی امام خمینی طی نامه‌ای فرمودند: «... پرونده این نهضت و همین‌طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به‌اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکاست... شاید آمریکای جهان خوار را... بهتر از شوروی ملحد می‌دانند و این به‌اصطلاح نهضت آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آن‌ها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند».[۱]

شهید بهشتی در خصوص مکتبی و اسلامی نبودن نهضت آزادی می‌گوید: «وقتی‌که نهضت آزادی تشکیل شد با خوشحالی از این خبر استقبال کردم و وقتی در اساسنامه از اسلام به‌عنوان یک مکتب و از نهضت آزادی به‌عنوان یک حزب اسلامی تمام‌عیار یاد نشده بود به دوستان بنیان‌گذار نهضت آزادی انتقاد کردم و گفتم که این حزب مکتبی نیست، اسمش را هم گذاشته‌اید نهضت آزادی. آزادی که همه اسلام نیست، از مسائل مهم بشری است و از ارکان اسلام، ولی همه اسلام نیست. دوستان گفتند: برای اینکه ما می‌خواستیم آن‌هایی که روی عنوان اسلام آلرژی دارند از این تشکیلات فرار نکنند، ولی حقیقتش این‌که قصد فقط اسلام نبود. قصد این بود که مرامنامه نشان می‌داد که یک عده مسلمان آمده‌اند یک حزب درست کرده‌اند؛ اما در این تشکیلات سیاسی، اسلام را به‌عنوان یک مکتب تمام‌عیار مطرح نکرده‌اند.»[۲]

ارائه دیدگاه‌های غیر اسلامی پیرامون آزادی، اظهارات عجیب در خصوص مسلمان بودن مردم غرب، تعابیر التقاطی از آزادی و نظام مردم‌سالاری، تقلیل قدرت عمومی رهبر نظام و... شواهدی از غیرمکتبی بودن نهضت آزادی است.

نهضت آزادی در تقابل با اسلام‌گرایی اصیل قرار داشت. آنان به اسلام و انقلاب اسلامی پایبند نبودند و حتی تائیدات فراوان آن‌ها برای میهن‌پرستی، صرفاً در جهت کسب منافع حزبی و گروهی بود.

منظور رهبر انقلاب از گروهکی که نظام را تهدید به سقوط کرده بود چه کسانی است؟ / روایتی ناگفته از فعالیت نهضت آمریکایی‌ها در ایران!

مقاله راه طی شده به نشانه انحراف خط بازرگان از اسلام

حجت‌الاسلام سید احمد خمینی در نامه‌ای که خطاب به آیت‌الله پسندیده پیرامون عملکرد ملی‌گراها و نهضت آزادی نوشته بود به این موضوع اشاره‌کرده بود. در بخشی از این نامه آمده است:

«مسئله ملی‌گراها مسئله‌ای خطرناک است. ملی‌گرایی در مقابل اسلام‌گرایی است و اسلام‌گرایی خط محکم و استوار امام است. ملی‌گراها بهای اول برایشان میهن است و به انقلاب و نظام و اسلام یا اهمیتی نمی‌دهند و یا اهمیت بسیار ناچیزی برایشان دارد. این‌ها اصل و اساس برایشان ریاست است. اگر به میهن هم علاقه دارند که رئیسش آنان باشند. اگر بعضی از آنان به اعمال فردی در چارچوب اسلام پایبند باشند ولی وقتی پای منافعشان پیش بیاید از هیچ دروغ و تهمت و ناسزا فروگذار نیستند. آنان بعد از انقلاب لحظه‌ای در کنار امام نماندند. متلک و فحش و ناسزا به امام از کارهای رایج این از خدا بی‌خبران بود.»[۳]

نمونه‌ای از تضاد نهضت آزادی با افکار و آراء امام خمینی (ره) را می‌توان در عملکرد نهضت آزادی پیرامون مسائلی نظیر؛ ارائه طرح انحلال مجلس خبرگان، تئوریزه کردن نظام و تقلیل دادن سطح رهبری، بی‌اعتنایی به نظرات امام در خصوص ارتباط با آمریکا و... مشاهده کرد.

منظور رهبر انقلاب از گروهکی که نظام را تهدید به سقوط کرده بود چه کسانی است؟ / روایتی ناگفته از فعالیت نهضت آمریکایی‌ها در ایران!

وابستگی به آمریکا شاه‌بیت گروهکی‌ها

از منظر گروهک نهضت آزادی، گریزی از پذیرش این واقعیت که غرب و نماد آن یعنی امریکا از ما به لحاظ مادی قدرتمندتر است و درنتیجه باید با آن تن به سازش داد، نبود. درحالی‌که واقع‌گرایی رهبران جمهوری اسلامی بر این مبنا استوار بود که ضمن پذیرش نوپا بودن ایدئولوژی انقلاب اسلامی در برابر تاریخچه استعمار و دایره هژمونی گسترده غرب، باید با استکبار مقابله کرد. نوع تفکر اعضای شاخص نهضت آزادی، دقیقاً در تقابل با آرمان‌های انقلابی قرار گرفت که با شعار استقلال و «نه شرقی نه غربی» پیروز شده بود.

جمعی از اعضای مستعفی نهضت آزادی هم در متن استعفای خود تأکید می‌کردند که یکی از دلایل خروج آنان، انحراف این نهضت از افکار و آرمان‌های امام خمینی است. در بخشی از این استعفا، عملکرد نهضت آزادی را «مقابله با امت و انقلاب امت» می‌دانند و می‌نویسند: «ایمان ما به رهبری امام خمینی از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که امام را تبلور کاملی از آرمان‌های ضد استعماری، ضداستبدادی و ضد استثماری توده‌های قیام کرده و شهید داده ملت ایران می‌دانیم و بدین دلیل رابطه طبیعی امامت امت بین ایشان و این ملت هدف‌دار برقرار است و لذا هرگونه مقابله و مخالفت با ایشان و مواضع اساسی ایشان را در حقیقت مقابله با امت و انقلاب امت تلقی می‌کنیم.».[۴]

بازرگان و نهضتی‌ها، همواره در مواجهه با غرب و آمریکا چه پیش و چه پس از انقلاب، دچار ترس و خودباختگی بودند و همواره سعی داشتند، محور حملات انقلابی شاه باشد؛ نه آمریکا و حتی پس از پیروزی انقلاب، باوجود مشاهده عجز آمریکا، همچنان دچار این ترس بودند و درصدد برقراری روابط دوستانه با آمریکا به سر می‌بردند تا جایی که کارتر در خاطرات خود، از تلاش‌ها و همکاری‌های بازرگان و کابینه‌اش با آمریکایی‌ها یاد می‌کند.

منظور رهبر انقلاب از گروهکی که نظام را تهدید به سقوط کرده بود چه کسانی است؟ / روایتی ناگفته از فعالیت نهضت آمریکایی‌ها در ایران!

در اسناد به‌دست‌آمده از لانه جاسوسی، شواهدی روشنی از ارتباطات اعضای گروهک نهضت آزادی با آمریکایی‌ها پیدا شد، ازجمله ارتباطات عباس امیر انتظام با سفارت آمریکا، و نیز تلاش‌های او برای بازگرداندن اموال آمریکا در ایران نیز افشاشده است! دریکی دیگر از اسناد قیدشده است که متصدیان دولت موقت، با توجه به روابط خوبی که با آمریکا داشتند، سعی می‌کردند دستگاه‌های جاسوسی پیشرفته آمریکا را در شمال مجدداً راه‌اندازی کنند که با تسخیر لانه جاسوسی، این امر نیمه‌تمام ماند.

نامه ۹۰ عضو گروهکی نزدیک به نهضت آزادی به هاشمی فرازی از پروژه ناامید سازی و وابستگی مجدد به دولت‌های بیگانه است، البته از عجایب روزگار است که مخاطب همان نامه نزدیک به دو دهه بعد طرح پایان عصر موشک‌ها و گفتگو با غرب را مطرح کرد، آن نامه و این ادعا هر دو سندی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است، اتوبوسی که سال ۷۶ نهضت آزادی به حرکت درآورد این‌روزها فرمانش دست ضدانقلاب در آمریکا است!


[۱] http://www.imam-khomeini.ir/fa/c۲۰۷_۵۱۵۰۲/

[۲]. سیدمحمد حسینی بهشتی، او به تنهایی یک امت بود! راست قامتان جاودانه تاریخ اسلام، تهران، انتشارات واحد فرهنگی بنیاد شهید، ۱۳۶۱، ص ۴۶۷.

[۳] مجموعه آثار یادگار امام (ره)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ۱۳۸۶، جلد ۱، ص ۶۳۲.

[۴] متن استعفای شهید رجایی و جمعی از اعضای نهضت آزادی از این حزب در سال ۱۳۵۸ و سیدقاسم یاحسینی، همگام با آزادی (از آزادی تا انقلاب اسلامی: خاطرت شفاهی دکتر سید محمد مهدی جعفری) قم، صحیفه خرد، ۱۳۸۹، جلد ۲.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 16
  • محمد IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    20 53
    یه چیز بگم دوستانه اگه منتشر نشد مهم نیست حداقل دلم خوشه حرفم رو زدم کسی قدر تیم اقتصادی دولت برای این مردم و حکومت اسلامی مضر و خطرناک نیست واقعا نمیدونیم فردا قراره چی بشه قیمت سکه و ارز در حالی به این رکوردها رسیده که تحریم جدیدی در کار نیست و رییس جمهوری مثله ترامپ هنوز نیومده واقعا اگه حرفم حق نیست منتشر کنین
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      22 8
      دوستانه از تو میپرسم مگه هنوز تحریمی هم مونده که غرب بر علیه مردم ایران وضع نکرده باشه ؟
    • رمضانعلی محمدیان IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      12 3
      بسم الله. رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود یا اصلا"نرود تخریب یک بنا چند روز و ساخت بنای مناسب ماهها زمان نیاز دارد.مریضی که پیوند عضو حساسی داشته بهبودی هم پیدا بکنه یک دوره نقاهتی را میگذراند و با تحمل علائم بیماری شدید تر و درمانهای خاص و پرهیز های بسیار بیمار باید بشدت مراقب باشه که عضو جدید بخاطر ساختار ژنتیکی سلولهایی که از قبل مونده از طرف بدن عنصر مهاجم تلقی و دفع نشود در کشور هم دولت عوض شده نه تحریم ها از بین رفته نه مدیران نالایق سیاسی کار و نفوذی که در دوره قبل اتوبوسی مصادر امور را اشغال کردندنه بازار از آلودگی قارچ سود جویان بزرگ شده دوره قبل نجات یافته نه تمام مقررات و تبصره های مانند چوب لای چرخ و نه ساختار معیوب اداری مطلوب فرصت طلبان منفعت جو شناسایی و با کارشناسی صحیح تغییر و تبدیل به احسنت شدند.وقتی تیم اقتصادی راه را درست میرود عجله خطرناک ترین اشتباه است وتخریب تیم که نوعا" توسط قبلی ها و دشمن مطرح میشود نه اشتباه که گناه کبیره خیانت محسوب میشود همانطور که اگر تیم نادرست رفتار بکند و انتقاد سازنده تحلیل درست و ارائه راهکار مناسب را نپذیرد.
    • محمدایوب IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      10 1
      محمد متن نوشتار را یانخواندی یا حالیت نشده یا یاسین بوده
  • محمد IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    8 18
    یه چیز بگم دوستانه اگه منتشر نشد مهم نیست حداقل دلم خوشه حرفم رو زدم کسی قدر تیم اقتصادی دولت برای این مردم و حکومت اسلامی مضر و خطرناک نیست واقعا نمیدونیم فردا قراره چی بشه قیمت سکه و ارز در حالی به این رکوردها رسیده که تحریم جدیدی در کار نیست و رییس جمهوری مثله ترامپ هنوز نیومده واقعا اگه حرفم حق نیست منتشر کنین
  • محمد IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    6 18
    یه چیز بگم دوستانه اگه منتشر نشد مهم نیست حداقل دلم خوشه حرفم رو زدم کسی قدر تیم اقتصادی دولت برای این مردم و حکومت اسلامی مضر و خطرناک نیست واقعا نمیدونیم فردا قراره چی بشه قیمت سکه و ارز در حالی به این رکوردها رسیده که تحریم جدیدی در کار نیست و رییس جمهوری مثله ترامپ هنوز نیومده واقعا اگه حرفم حق نیست منتشر کنین
  • علی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    22 35
    بازرگان وسحابی و..آدم خای متدینی بودندکه دردوره مسئولیتشان یک رقم اختلاس نشد
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      31 13
      دوره وزارت آنها چند ماه بیشتر نبود که اختلاس و دزدی و ..‌ رخ بدهد . و الا لیبرالها از پست ترین سیاستمداران هر زمان و مکان هستند.!
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      9 0
      حیف که تو سیاست مدار نیستی
    • حمیدرضا IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      9 0
      بیسواد اول تاریخ مطالعه کن بعد برو بالای منبر!!
    • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      8 1
      بازرگان کسی بود که در اوایل انقلاب ، سعی کرد هواپیما های اف ۱۴ خریداری سده را به آمریکا عودت دهد ، خیلی از خرید های نظامی را لغو کرد که اگر اقدامات او توسط رهبری جلوگیری نشده بود ، به عنوان بک کشور بدون دفاع در برابر تهاجم عراق یا اسرائیل هیچ دفاعی برایمان باقی نمی ماند. اختلاس را ول کن خیانتکاری دارودسته بازرگان و سحابی ، از این بالاتر!
  • بختیاری IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    13 6
    بااین همه نامردی و خیانت انقلاب اسلامی ایران قدرتمندتر و استوارتر پیش میرود و دشمنان ،منافقین یک به یک راهی جهنم شدند ومیشوند.آرزوی تجزیه ایران و سقوط انقلاب اسلامی همراه با طالبان آن به گور خواهند رفت.دنیا دنیای قدرت و گفتمان اسلام حقیقیست نه گفتمان بزدلان و منافقین ترسوی زانو زده مقابل شیطان بزرگ واسقاطیل وانگل یس باملکه گور به گور شده (که بعنوان ولی پای کارنامه دانشجویان دانشگاه جاسوسی mi6 امضا میزد.!)
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    8 2
    ادرس شفافیت مسئولان
  • حسن ازساوجبلاغ IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    7 3
    شاید نسل امروز ودهه هفتادی به بعدها زیاد درجریان نباشند که اساسا انقلاب اسلامی درایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، یک حرکت عظیم مردمی درجهت ضدامپریالیستی بود.بعبارت بهتر تمام مشکلات ملت ایران وملتهای مشابه وآزادیخواه درجهان بدلیل دخالتهای دول مختلف ایالات متحده آمریکا میباشد واگر این ملتها به حال خود رها شوند چه بسا درتکنولوژی و فتح قله های علم وفناوری وصنعت و...در دنیا پیشتاز باشند. نمونه ی بارز این ادعا پیشرفت ژاپن پس از جنگ جهانی اول است که درآن ژاپن تسلط کامل آمریکا بر اداره امور کشورش را پذیرفت(درواقع مستعمره ی آمریکا شد) وآمریکائیها بهمین دلیل کاری به کار ژاپن نداشتند(چون اصولا ژاپن مستقلی وجود ندارد و همه پیشرفتهای این کشور زیر چتر آمریکائیهاست وشاید بتوان گفت جزیره ی ژاپن جزوی از قلمروی آمریکاشد) ،فلذا چون آمریکا بدلایلی که گفته شد ژاپن را رها کرد ژاپنیها پیشرفتهای شگرفی کردند. پس نتیجه اینکه اگر آمریکائیها یک کشوری را بحال خود رها کنند و بدنبال تحریم و دشمنی و راه اندازی جنگ و نابودی آن کشور نباشند ویا کشور مخاطب قبول کند تابع آمریکا شود وبی چون وچرا اوامر کدخدا را اجرا کند،قطعا به پیشرفت هم میرسد. اما برگردیم به انقلاب اسلامی درایران که علیرغم دشمنی صریح باآمریکا و توطئه های ایالات متحده جهت انحراف یا نابودی این انقلاب،بازهم جوانان این مرزوبوم قله های علم وتکنولوژی را بادستان خالی فتح کرده اند واین همان زنگ خطر حقیقی برای هژمونی آمریکاست چراکه ملت ایران پس ازپیروزی انقلاب بدون سرسپردگی به ابرقدرتها و تکیه برحمایت آنان بدینحا رسیده است و این میتواند الگوی بسیار بزرگ وقدرتمندی برای ملل آزادیخواه باشد و مثال ژاپن را به چالش بکشد و همگان باور کنند که بدون تبعیت محض ازآمریکا وحمایتهای آنان از کشورها هم میتوان به قله های رفیع علم وفناوری وپیشرفت رسید....
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      4 0
      جناب حسن ، متن بسیار مفید و جالبی است فقط ای کاش کمی هم ویرایش می شد تا سریع تر و راحت تر در ذهن مخاطب جای می گرفت .
  • سعيد AT ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    6 9
    نهضت آزادي همه نوكر آمريكا و بعضي هاشون مثل يزدي عامل سي آي ا بودند كه اون موقع قصدشان سرنگوني شاه و آوردن امام و حكومت اسلامي به ايران بود البته هدف اصلي تجزيه ايران بود كه رشادت پاك ترين و شجاع ترين فرزندان ايران جلوي آن را گرفت و امروز باز عزم جزم همان هدف هميشگي را كرده اند .
  • علی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    5 1
    کل نهضت آزادی'جنبش مسلمانان مبارز' جاما و منافقین که با هم اعلامیه هم میدانند: وابسته بودند.آدمهای خوب بین آنها زیاد بود اما وابستگی فکری و بعضا نفوذی 'زیاد داشتند. با انتخاب بازرگان به آنها کوچه داده شد که وابستگان آنها قدرت را در دست خواهند گرفت. شطرنج عجیبی بود.از قدرت امام غافل بدند.
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    10 0
    اصلاح طلبا و براندازا آدم های ساده لوحی هستند و سیاست رو با خاله بازی اشتباه گرفتند. سیاست از جنگل هم بدتره، جنگل حیوونا عقل ندارن سر هم کلاه بگذارند ولی در سیاست مکر و حیله در کنار قدرت سخت وجود داره. اومدیم و با امریکا کنار اومدیم ولی اون نخواست با ما کنار بیاد مثل شوروی که گورباچف با ساز آمریکایی ها رقصید ولی در آخر کشورشون تجزیه و نابود شد. اومدیم و موشک و حضور منطقه ای رو دادیم رفت و چند ماه بعدش ناتوی عربی تشکیل دادن به ما حمله کردن. سیاست مثل شطرنج می مونه هزار جور سناریو رو باید در نظر بگیری که بتونی توی دنیای سیاست زنده بمونی. حرکت طرف مقابل چیه؟ هدفش چیه؟ بعد این آقایون با اعتماد به سقف میان تز صادر می کنند و توهم باهوش بودن رو هم دارند.
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    6 7
    روح مرحوم بازرگان بزرگمرد تاریخ ایران شاد باد
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    3 1
    من مطمئن نیستم دکتر صادقی آیا عضو نهضت زادی بودند یا نه ولی فکر می کنم اگه بودند برای انتخابات تایید نمی شدند ولی آشنایی نزدیکی که در دوران دانشجویی از ایشون داشتم اخلاق خوب علم تدین نظم آقایی و ادب در ایشون دیدم
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 3
      خیلی بی انصافیدژاپن ژاپن شد بخاطر تلاش و از خود گذشتگی مردمش بخاطر ادب و فرهنگشون و خیلی چیزای دیگه
  • ایران IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    5 5
    فریب خوردگان واقعی اینهان. ندیدن غرب با متحد اصلیش در منطقه چه کرد؟ نمیفهمن اروپا را با اوکراین قربانی خود کرده دولت دموکرات؟ تا بوده همین بوده، اهرام سلطه جهانی محافل شروری بودن همواره. فاتحان قاره اروپا بودن، جهانخواران. و اروپایی‌ها از قرون وسطی تابحال مقاومت کرده اند در برابر محافل سلطه! با هزاران جنبش‌های آزادیخواهانه و انقلاب‌های بیشمار مبارزه کرده اند قرنها و هزاران اندیشمند غربی توانسته بزور راه بگشاید برای همین حقوق انسانی که دارند و همین زندگی معمولی مینیمال، با وجود یک درصدیها، که همه چیز غرب را در انحصار دارد. و درین مسیر طولانی مبارزات اروپا علیه خاندانهای برده داری تاریخی..تقریبا تمامی فرهنگهای اروپا از بین رفته. اندکی باقی مانده در ایرلند و اوکراین و جوامع کوچک ..که همان را هم برنمی‌تابد نظام سلطه. چون بیگانه است با اروپا. درباریها که برای سالیان کلاه گیس داشتند و پودر به صورت می‌زدند تا معلوم نشود اروپایی نیستند. اینک حکومت جهانی کاملا یکدست و همگون، نیازی به اروپایی‌ها هم ندارند یا سایر قاره ها. فقط عجله دارند برای ظهور حکومت واحد. و سران اروپا هم کشورها را یکایک تحویل خواهند داد. همانطور که زمانی تحویل جناب هیتلر دادند با قرار قبلی. سایرین هم معلوم نیست چه قرارهایی دارند. بهرحال دوهزاروپانصد سال است که قاره ها تحت نفوذ خاندانهای برده داران کهن است. حساب کنید بیشترین ذخیره ژنی جهان متعلق به همانهاست پس از دوهزارسال سلطه. برای حکومت واحدشان هم فقط ژن‌ خوب خودیهای خودشان را می‌خواهند و بس. این در کتب دینی هم آمده، خودشان هم بارها اشاره کرده اند به آرماگدون. این نبردیست برای زدودن همه ژن‌های ناخودی. آنوقت دانشمند ما می‌گوید نژاد فقط یکیست آنهم هومو..! نمی‌داند هومو نماد خودشان است. ژن خوب جنون سلطه.
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    11 1
    فکر می‌کنید هر کی ریش داشت حزب اللهی هست و هر کی کروات زد لیبرال؟ الان معاون اول، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دولت رئیسی هم تفکر نئولیبرال دارن . باورتون نمیشه؟ به تصمیمات و نتیجه تصمیماتشون نگاه کنید.
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      1 0
      البته این مسئولان اساسا تجربه و دانشی ندارند که بخواهد لیبرال یا عدالتخواه باشد. این خود ملاکی بر عدم تعهد است.
  • اسمعیل IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    3 1
    مجید دلبندم یدی طولا
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    5 4
    بازرگان می خواست هواپیماهای f16 آمریکا را پس دهد که اگر اینطور میشد در جنگ مشکل جدی می خوردیم.
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      2 0
      عزیز دل، کدام f16 ها را میخواست پس بدهد؟ البته مرحوم بازرگان و همفکرانش دِینشان به غربیها را در حد توان ادا کردند. سعیهم مشکور!!!
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    10 5
    آدم حسابی ترین دولتمردان تاریخ ایران.
  • FR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    6 5
    دلار چند؟
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      واسه تو مفت پس بیا وسط برو قر کمر را هااااااا
  • محمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    1 7
    مشکل جناب بازرگان و امثالهم در رسیدن جز به کل بود میخواستن اسلام را با علوم تجربی تفسیر و‌معنا کنن..ولی نظر حضرت امام بر اسلام ناب محمدی بود..مسلم هست جزیی نگری پایانی جز التقاط و تحجر ندارد..هر چند حفظ ظواهر مدرن ولیبرال داشته باشند انتهایی همچون تشکیل گروهک هایی همچون منافقین ندارند..تجربه نشان داده محافظه کاری و پنهان کردن ضعف های جهان بینی نتیجه ای جز نفاق و ترس و هراس ندارد..ترسی که نتیجه اش بجای مبارزه با ظالمان به خاک و خون کشیدن نزدیک هفده هزار نفر از مردم بیگناه این سرزمین نبود..یادمان نرود منافقین فرزندان پدر معنوی خود جناب بازرگان نبودند
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    5 4
    شما در این مقاله ملی گرایی را کوبیدید بعدش میایید مخالفین خودتون به ضدیت با ایران متهم می کنید و خودتون رو وطن پرست جا می زنید؟!! چند چندید با خودتون:)
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      تفکر عدالتخواهی و اصولگرایی ناب در حال پیاده سازی در کشور است و نتیجه آن در اقتصاد و سیاست خارجه و چشمداشت قدرتهای کوچک و بزرگ به تمامیت ارضی ایران و شاید از همه مهمتر پیاده سازی نقشه شوم خروج ماهرانه ایران از ترانزیت اصلی دنیا و جاده ابریشم و عدم سرمایه گذاری در صنایع مختلف است. با این خروجی و اتهام تفکر تندرو اصولگرایی به تمامی منتقدین دلسوز ایران جا دارد اگر واقعا قلبشان برای کشور و نظام و مردم می تپد در رفتار و گفتار خود کمی تامل نمایند.
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    5 2
    کسانی هم که سکه را به بالای ۳۰ میلیون ودلار را به بالای ۵۰۰۰۰ تومان رساندند را هم در فهرست قرار بده.آفرین،دشمن را شاد کردید.
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    2 5
    یعنی الان ته دره نیستیم ؟!
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
      0 0
      چرا تو ته دره که نه ته جهنم هستی
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    2 5
    این گروه اصلأ ویژگیهای برپایی یک حکومت در یک کشور خاورمیانه ای را نداشت
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    5 1
    الان با این وضع اقتصادی موندم چرا بچه ها را برای تحصیل به مدرسه و دانشگاه می فرستید الان مدرک دکترا هم بیکاره
  • سامان صدری IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    3 6
    ظاهر قضیه اینطور به نظر می‌رسد که نهضت آزادی ایران قدرت الهی را محدود به آسمان ها می‌دانست و میداند! و ابر قدرت های روی کره زمین (فراعنه،نمرود،آمریکا و انگلیس و....) را خدایان زمین یا بقول روحانی! کدخدا می انگارند و مبارزه مستضعفین با آنها را معتقد نیستند!!
  • سیامک DE ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    4 0
    اداره کردن یک حکومت دقیقأ مشابه اداره کردن یک زندگی خانوادگی است بنابرین اگر حکومتی بر پایه شهامت و خودباوری و استقامت بنا شود همیشه نیز پیروز و جاویدان و استوار و پایدار و قابل احترام خواهد بود و برعکس آن حکومتی هم که از ابتدا بر پایه ترس و لرز و نوکر صفتی و خودباختگی بنا شود همیشه نیز متزلزل شکننده و بازنده و تحقیر شده و غیر قابل احترام خواهد بود.حکومت محمدرضاشاه پهلوی نمونه واضح از یک حکومت شکننده وامانده و ضعیف بود که از همان ابتدا خشت بنایش سست و ضعیف و با ترس و لرز بنا شده بود.بطوریکه براحتی شکست خورد و همچنین دیدیم که پس از شکست و فرار حتی در نزد به اصطلاح دوستان خود نیز چگونه تحقیر و مورد بی ارزشی و بی احترامی های فراوانی قرار گرفته شد و کسی حتی محل سگ هم به او نگذاشت .زیرا در جهان هیچکسی برای انسانها و حکومت های متزلزل و خودباخته و ترسو و بزذل و نوکر صفت ارزش و احترامی قایل نخواهد بود.زیرا این از صفات آفریدگار و طبیعت است.بنابرین هر انسانی اجازه دارد که این ۲ روش را برای بقای و زندگی شخصی خود بکار برد و امتحان کند و مطمنأ نتیجه مثبت و منفی آنرا نیز خواهد چشید
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    5 1
    نفی و تخریب بازرگان و یارانش
  • حسين DE ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    1 0
    حسن اسكاتلندى به چه مناسبتى در اين نشست حضور داشت ؟
  • علی افصحی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    اسدالله علم در خاطرات خود از حزب بازی شاه و آمریکا ناخواسته پرده برداشته و نشان داده اکثریت احزاب در ایران ساخته و پرداخته خود دربار یا سفارت های انگلیس، آمریکا و یا شوروی بوده است او به شاه توصیه می کند با مماشات و ایجادرقابت کنترل شده بین حزب اقلیت و اکثریت سوپاپ اطمینانی برای تثبیت ستمشاهی ایجاد کند او اعتراض پان ایرانیست ها به جدا شدن بحرین از ایران را طبق توافق های قبلی با دربار ندانسته و می گوید آن شب در مجلس تند رفتند! دردوران ستمشاهی احزاب سر ازمقامات دولتی در می آوردند حزب ایران نوین یا حزب اکثریت دبیر کلش حسنعلی منصور معدوم و بعد هویدای معدوم،، حزب ملیون و بعد مردم به دبیر کلی کنی و عاملی و جریاناتی چون نهضت آزادی ، سازمان منافقین، کمونیست ها، دموکرات ادربایجان ، کردستان و...نیز ،هم در ستمشاهی دستی داشتند و هم در سفارت خانه ها به ویژه آمریکا و شوروی کمونیستی. کارکرد این احزاب تخلیه هیجانات مردم از رژیم شاه و هدایت این هیجانات به خواسته های غیر اسلام ولایت فقیهی و برای فراموشی نهضت امام خمینی و درکل حداقلی بود . نهضت آزادی از ابتدا با التزام به قانون اساسی تغییر ماهیت یافته توسط پهلوی، همه مبارزات خود را متمرکز کرد بر این که شاه باشد اما سلطنت کندنه حکومت!تا آخر هم بر این اساس حرکت کرده اما این مزوران تنها با انقلاب اسلامی سر آشتی نداشته و آن را پیش از پیروزی، حرکت کور و پس از پیروزی با اشاره آمریکا درکنار براندازان قرار گرفته و دشمن اصلی خود را اصل ولایت فقیه دانستند هم اینک نیز این جریان وابسته به آمریکا که ماهیت خانوادگی دارد پس از مرگ ابراهیم یزدی توسط دامادش ، محمد توسلی اداره می شود که ساختار ولایی نطام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نپذیرفته و پی گیر جمهوری دموکراتیک هستند!.نهضت آزادی از جمله جریاناتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به ویژه بلافاصله پس از رحلت امام خمینی،مبارزشده!و علیه انقلاب موضع براندازانه و نسبت به آمریکا موضع همگرایانه اتخاذ کرد.در واقع دشمن اصلی این جریان وابسته به مانند همه جبهه اجق وجق ضد انقلاب فقط ولایت فقیه و جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه است. نهضت آزادی با هدایت یزدی که متهم به ارتباط با عوامل سازمان سیا بود پس از سفر به آمریکا در اوایل دهه هفتاد دست به ائتلاف با جریان اصلاحات آمریکایی زده و عقل منفصل آن هاشد.
  • IQ ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    با سلام جمهوری اسلامی داعیه دار اسلام محمدی ص است. این دعوت در اوج جولان باطل و تفکر استکباری و استعلائی است. تفکر استکباری با استفاده از رسانه ها، دانشگاهها، مفاهیم کلی و آزادی بخش نظیر آزادی و حقوق بشر در بستر علوم نفوذ و بسط گسترده در عالم داشته است. این تفکر بلای جان و جهان سوز معاصر است و با استفاده از زور هر گونه دعوت دگراندیش را سرکوب می کند. اسلام هم در مقابل با شعار توحید و اصول آن به تقابل با آن پرداخته است. ملاحظه می شود تقابل جدی کلان، گسترده ، همه جانبه و نامتوازن است. انقلاب اسلامی قبل و پس از پیروزی با لایه های مختلفی از دگراند یشان که عموما طرفدار غرب هستند مواجه شده است. این طیف از تحولات سیاسی بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی را تشکیل می دهد که ضروری است لطور مرتب مقاله های نظیر مقاله فوق تحریر و عموم مردم را در جریان قرار. داد.
  • IQ ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    مرحوم تختی هم حالا چقدر مستند هستش این داستان نمی دانم ولی میگن نهضت آزادی بوده بعدش،عقاید این جماعت رو قبول نداشته جدا شده ازشون صحبتی هم هست اینها کشتنش یا مسموم ش کردن بعد گفتن خودکشی کرده همین جماعت سیبیلو بی دین
  • دلسوز IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    1 2
    تک به تک بزرگانتون به اندازه یک انگشت هرکدام از این چند نفر ،هنر ندارند...
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    3 1
    هردلسوزی رو تخریب نکنید ...نتیجه اش رو هم داریم میبینیم کشور رو حجت عبدالملکی ،جبراییلی و محسن رضایی مدیریت میکنند ...
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    0 0
    تو این عکس کدومشون زنده هستند که اینقدر آسمون ریسمون براشون به هم یافتید.
  • گراوند IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    1 1
    درود بر بازرگان روحش شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس