فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

روزنامه‌های مطرح جهان عرب به مهمترین مسائل منطقه و جهان از جمله شدت گرفتن اعتراضات مردمی در فرانسه و اثرات همکاری های ایران و عربستان پرداختند.

به گزارش مشرق، روزنامه العربی الجدید در صفحه نخست خود با پوشش اعتراضات فرانسه نوشت: فرانسه به سمت یک انفجار بزرگ پیش می‌رود. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بعد از مسائل مربوط به تصویب قانون بازنشستگی در بن بست قرار گرفته است.

فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

این روزنامه در ادامه نوشت: این روزها هر کسی که در پاریس قدم می‌زند متوجه می‌شود هیچ چیزی سرجای خودش نیست. حرکت هواپیماها به دلیل اعتصابات صنفی با مشکل رو به رو شده به طوریکه بیش از ۵۰ درصد از پروازها متوقف شده اند. این در حالیست که معترضان خود را برای برگزاری یک تظاهرات گسترده طی پنجشنبه آتی آماده می‌کنند.

فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

روزنامه القدس العربی نیز به سفر رسمی و مهم بشار اسد رئیس جمهور سوریه به امارات در سایه گسترش روابط دمشق با کشورهای عربی اشاره کرد و نوشت: محمد بن زائد آل نهیان رئیس امارات از بشار اسد استقبال کرده و در جریان دیدار با وی بر ضرورت بازگشت سوریه به میان کشورهای عربی تاکید کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: غیبت سوریه در میان کشورهای برادر خود طولانی شده است و زمان آن فرارسیده که دمشق به میان این کشورها بازگردد.

فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله‌ای به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر آن با اشاره به توافق میان ایران و عربستان نوشت: این توافق چند نتیجه خواهد داشت؛ تقویت اتحاد کشورهای جهان اسلام، خنثی کردن توطئه‌های رژیم صهیونیستی در قبال کشورهای اسلامی، پایان یافتن هژمونی آمریکا بر منطقه، همکاری امنیتی میان تهران و ریاض در برابر تل آویو در سایه دشمن معرفی نشدن ایران، سرمایه گذاری عربستان در ایران، توجه دوباره به مسأله فلسطین.

عطوان در ادامه نوشت: پیشرفت ایران در زمینه‌های نظامی (پهپادها، زیردریایی‌ها، موشک‌های مافوق صوت، برنامه هسته‌ای) می‌تواند یکی زمینه ساز همکاری‌های دو جانبه در آینده میان این کشور و عربستان باشد.

فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

روزنامه عراقی الصباح نیز به دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض اشاره کرد و نوشت: دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض در راستای تقویت روابط دو جانبه صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ایران نیز از این دعوت استقبال کرده و از آمادگی تهران برای تقویت روابط با ریاض خبر داده است. حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز از نشست آتی با همتای سعودی خود در خصوص ۳ محور اعلام نشده، خبر داد.

فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

روزنامه سوری الوطن در صفحه نخست خود با اشاره به سفر روز گذشته بشار اسد رئیس جمهور این کشور به امارات نوشت: سفر اسد به امارات در راستای اقدامات دمشق برای تقویت روابط خود با کشورهای عربی و فعال سازی نقش سوریه در منطقه صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، سفر اسد به امارات بعد از گذشت یک سال از سفر کاری وی به این کشور انجام شد. این دومین سفر رسمی رئیس جمهور سوریه به کشورهای عربی طی یک ماه به شمار می‌رود. مقامات سوریه و امارات در نشست‌های دو جانبه خود بر گسترش روابط مشترک و همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کردند.

فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با اشاره به سالگرد لشکرکشی آمریکا به عراق نوشت: آیا سیاستمداران آمریکایی که به دنبال گسترش نفوذ این کشور در منطقه بودند فکر می‌کردند روزی فرا رسد که چین تبدیل به بازیگر اقتصادی و سیاسی مهمی در منطقه شود تا حدی که منافع ایران و عربستان را در نظر بگیرد؟

بر اساس این گزارش، جنگ به اصطلاح ضد «تروریسم» در افغانستان و عراق هزینه‌های سنگین انسانی، مادی و سیاسی برای آمریکا به دنبال داشته و این کشور را در خاورمیانه غرق کرد و همین مسأله زمینه ساز افزایش قدرت چین و بازگشت روسیه شد.

فرانسه در مسیر انفجار بزرگ /امکان همکاری هسته‌ای میان تهران وریاض

روزنامه عراقی المراقب در مقاله‌ای با اشاره به سخنان دختر صدام نوشت: با گذشت ۲ دهه از سقوط نظام طاغوتی بعث، رغد صدام که در اردن اقامت دارد مجدداً در رسانه‌ها ظاهر شده و دروغ‌هایی را در خصوص رژیم بعث تحویل افکار عمومی داده تا بلکه از این طریق بتواند تصویر بهتری از رژیم خونخوار بعث ارائه دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: رغد در سخنان خود مدعی شده که بخش زیادی از ملت عراق از اقدامات پدر وی حمایت کرده و شرایط را برای بازگشت رژیم بعث به قدرت در این کشور مهیا می‌کنند. این در حالیست که عراقی‌ها هنوز زخم‌های برجای مانده از شکنجه‌های زمان رژیم بعث را با خود دارند و دختر صدام چیزی جز اوهام پریشان در سر نمی‌پروراند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    الکی جو ندید . فرانسه اونقدر هم که میگید مشکل ندارد .اسراییل اوضاعش خیلی داغون تر از فرانسه است الان .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس