کد خبر 1468183
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
کلاهبرداری

«شما برنده شده‌اید» ترفند کلاهبرداران سایبری است؛ پس باور نکنید و به هیچ دستگاه عابر بانکی مراجعه نکنید؛ وگرنه قربانی شده و حسابتان خالی می شود.

به گزارش مشرق، پرینت‌ حساب‌های بانکی‌اش را نشانم می‌دهد و می‌گوید: باور می‌کنید خانم؛ من که این همه ادعا داشتم با یک تلفن و وعده برنده شدن،گول خوردم!

مبلغ برداشتی هر حساب را تک تک نشانم می‌دهد و می‌گوید: از این حساب ۸ میلیون، از حساب بانک «... » ۷ میلیون و از این حساب هم ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برداشتند؛ یعنی بی‌انصاف‌ها حتی ۲۰۰ هزار تومان ته حسابم را هم خالی کردند.

دختر جوان با ناراحتی کاغذها را داخل پوشه جا می‌دهد و می‌گوید به نظر شما پول‌هایم برمی‌گردد؟‌

مرد جوان همانطور که بطری آبمیوه را دست دختر می دهد می‌گوید: حالا تو فکر کن بر می گردد، این حرفها را تمام کن و اینقدر حرص نخور!

از دختر می پرسم چطور این اتفاق افتاد؟ نفسی چاق می‌کند و همانطور که پرونده را لول کرده، در دستش می فشارد و می‌گوید: ظهر حدود ساعت ۲ بود تلفنی ناشناس با من تماس گرفت؛ بعد از سلام و علیک مژده برنده شدن در برنامه رادیویی را داد. اولش باور نکردم با خودم گفتم این هم از همان‌ مدل هایی است که پلیس فتا می‌گوید و جریانش کلاهبرداری است اما در ادامه آن آقا چنان صحبت کرد که باورم شد.

بعد از اینکه گفتم شوخی می‌کنید و این‌ها الکی است چنان با من صحبت کرد که من قانع شدم؛ در ادامه هم به من یاد داد که چطور در تماسی که بعدا می‌گیرد و به طور مستقیم از رادیو پخش می‌شود صحبت کرده و از دریافت هدیه قرعه‌کشی تشکر کنم؛ حتی گفت که نباید هیچ حرف سیاسی بزنم؛ اصلا حرف سیاسی ممنوع!

دختر حرفش تمام نشده، رو به من با قیافه حق به جانب می گوید: خانم؛ خود شما بگویید اگر کسی با شما اینگونه حرف بزند باور نمی‌کنید؟

نگاهش می‌کنم صادقانه می‌گویم: نمی‌دانم؛ شاید اگر من هم در شرایط شما قرار بگیرم در تور چنین تبهکارانی بیفتم که با مهندسی اجتماعی بلدند که چطور افراد را به دام بیندازند.

از ادامه روند کلاهبرداری می‌پرسم؛ می‌گوید: آن آقایی که تماس گرفت تمام اطلاعات مرا داشت از اسم و فامیل، کدملی؛ حتی اینکه در کدام بانک‌ها حساب دارم! به من گفت همین الان برای شما کدی می‌آید آن کد را برایم بخوان من هم که مسخ شده بودم و فکر می‌کردم با هدیه ۳۰ میلیون تومانی_ که به من مژده داده بود_ چه‌ها خواهم کرد بدون اینکه لحظه‌ای فکر کنم آن کد را برایش خواندم؛ در ادامه به من گفت برای دریافت هدیه ۳۰ میلیون تومانی باید پای دستگاه عابربانک بروی؛ من هم دوباره خام شدم. لباس پوشیدم و رفتم سر کوچه پای دستگاه عابربانک، دوباره با من تماس گرفت گفت کارت را وارد کن، رمز را بگو و دوباره پیامکی را که برایت می‌آید بخوان؛ کارت اول، کارت دوم و نهایت کارت سوم هر سه بار این کارها را انجام دادم.

می‌پرسم حتی یک لحظه هم شک نکردید؛ با خودتان فکر نکردید که چرا باید هر بار کارت را داخل دستگاه قرار دهید؟

با ناراحتی می‌گوید: چرا سر کارت آخری تردید کردم؛ اما کارت را کشیده بودم. پیامک برداشت وجه از حساب که آمد به فردی که پشت خط موبایلم بود گفتم دارید کارتم را خالی می‌کنید؛ اما او گفت این موقتی است و برای‌تان ۱۰ میلیون تومان واریز می‌شود. همان موقع فهمیدم که گول خورده‌ام اما عملیات بانکی انجام شده بود و بعد پیامک برداشت وجه از حساب‌ها بود که برایم می آمد... نهایتا ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از حسابم خالی شد آن هم با وعده سرخرمن جایزه ۳۰ میلیون تومانی برنده شدن در مسابقه رادیویی!

دختر جوان روسری‌اش را صاف می‌کند؛ اشک گوشه چشمانش را پاک می کند و می‌گوید: کارشناس پرونده سروان ... می‌گوید ما سریعا پیگیری می‌کنیم ان‌شاءالله که دستگیر شود؛ اما همه آنهایی که اینجا می‌آیند می‌گویند امیدی نداشته باش.

پیرزنی که در صندلی روبرویی نشسته ، می گوید: ما هم با همین ترفند گول خوردیم اما برای ما از یک حساب‌مان برداشت کردند آن هم تمام اندوخته‌مان بود سرپیری.

زن می‌گوید به حاج‌آقا گفتم نکند کلاهبرداری باشد اما او باور نکرد؛ آن آقایی که تماس گرفت چنان خام‌مان کرد که باور کردیم واقعا در قرعه‌کشی همراه اول برنده شده‌ایم چون قبض‌هایمان را با این مدل‌های جدید می‌دادیم و همیشه برای‌مان از این پیامک‌های قرعه‌کشی می‌آمد؛ خب فکر کردیم یکبار هم ما برنده شده‌ایم؛‌ نمرده‌ایم و بالاخره طعم برنده شدن را حس کرده‌ایم اما زهی خیال باطل، تمام اندوخته‌مان را هم بردند.

پیرزن از من می‌پرسد خانم شما اینجا کسی را می‌شناسید که سفارش کنید تا به پرونده ما زودتر رسیدگی کند؟ سه هفته دیگر عید است بچه‌ها و نوه‌ها می‌آیند، رفت و آمد داریم؛ حسابمان را که از خدا بیخبران خالی کردند... از کجا بیاوریم این شب عیدی؟

***

با سرهنگ داود معظمی‌گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص کلاهبرداری‌های سایبری و برنده شدن های دروغین صحبت می کنم.

رئیس پلیس فتا پایتخت تصریح کرد: علیرغم اینکه بارها پلیس فتا هشدار داده یا از طریق پیامک‌های ارسالی به شهروندان اعلام کرده‌ایم که به افراد غریبه اعتماد نکرده و فریب تماس‌هایی مبنی بر برنده شدن‌ها را نخورند باز هم متأسفانه شاهد هستیم که برخی شهروندان قربانی این مدل کلاهبرداری‌ها می‌شوند؛ حتی افرادی که خودشان باورشان نمی‌شده که روزی طعمه این کلاهبرداران شده و حساب‌شان خالی شود.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان این مطلب که کلاهبرداران سایبری به واسطه یک خط تلفن و با مهندسی اجتماعی از سادگی کاربر استفاده کرده و با جلب اعتماد، آنها را به پای دستگاه‌ عابربانک می‌کشند تصریح کرد: اگرچه تعداد زیادی از پرونده‌ها توسط مأموران پلیس فتا کشف می‌شود اما باید به شهروندان دوباره هشدار داد که به تماس‌های ورودی اعتماد نکرده و سخنانی مبنی بر برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مختلف همراه اول، برنامه‌های تلویزیونی یا رادیویی و ... را نخورده و بدانند که در برنده شدن‌ها نیازی به مراجعه افراد به عابربانک‌ها نیست؛ اگر قرار است پولی واریز شود نیاز نیست که رمز کارت داده شود یا رمزی که بابت احراز هویت به فرد پیامک می‌شود را به فرد دیگری اعلام کرد.

وی افزود:‌متأسفانه در این روش‌ها از فرد قربانی می‌خواهند پیامکی را که برایش به گوشی موبایل ارسال می‌شود برای آنها بخوانند در حالی که آن شماره کلید ورود به نرم‌افزارهای بانکی و کد احراز هویت است که به واسطه آن به حریم خصوصی فرد وارد شده و آن را نقض کرده و در دسترسی غیرمجاز به نرم‌افزارهای بانکی و حساب قربانی پیدا می‌کنند.

رئیس پلیس فتاپایتخت در پاسخ به دیگر پرسشی در این خصوص که چگونه می‌توان این نوع کلاهبرداری‌ها را پیگیری کرد،گفت: سه روش برای پیگیری این موارد وجود دارد، روش اول مراجعه به دادسرا است؛‌روش دوم مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی و روش سوم که به صورت ۲۴ ساعته در دسترس افراد قرار دارد مراجعه به مراکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا است که در تهران این مراکز به صورت ۲۴‌ساعته فعال بوده و همان خدمتی که در ساعت ۲ بامداد به مراجعان داده می‌شود همان است که در ساعت اداری انجام داده می‌شود.

سرهنگ معظمی‌گودرزی در خاتمه به شهروندان توصیه کرد: در صورت داشتن هرگونه سوال با تلفن ۰۹۶۳۸۰ پلیس فتا تماس بگیرند.

وی افزود:‌اگرچه پلیس با این شماره پاسخگوی سوالات شهروندان است اما باید گفت که بر اساس ماده ۳۷ آئین دادرسی برای رسیدگی به برخی شکایت‌ها نیاز به شاکی خصوصی است بنابراین باید افراد به صورت حضوری به پلیس فتا مراجعه کرده تا شکایت‌شان ثبت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 8
  • هادی مهدی پور IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    22 1
    در کسری از ساعت یا روز در این کشور جاسوس دستگیر میشه ،همین مورد برنده جایزه شدید و مصاحبه رادیویی دارید یک سال پیش برام پیش اومده اما من کات کردم و به پلیس زنگ زدم متاسفانه تاکنون خبری نشد هیچ باز به همین روش کلاهبرداری میکنند باعث تأسف!!!
  • عبداله IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    12 1
    هشدار پلیس به چه درد میخوره!؟ در همین متن برای توجیه، اقرار شده: "..تعداد زیادی از پرونده‌ها توسط مأموران پلیس فتا کشف می‌شود" تا اینجا، دستتون درد نکنه. ولی چرا برخوردها بازدارنده نیست؟! طرف حتا رفته زندان، از داخل زندان به کارها ادامه میده! و به ریش همه میخنده. این واقعیت جامعس. متاسفانه پشت پرده این شعارها،حرف مردم عادی واقعبت عریان رو نشون میده: ".. می‌گویند ما سریعا پیگیری می‌کنیم ... اما همه آنهایی که اینجا می‌آیند می‌گویند امیدی نداشته باش. در مورد "پیشگیری" هم هیچ اقدام جدی رخ نداده. بنده برای ارایه گزارش تخلفات و پیشگیری (تخلفات تلفنی) به هر 3 کانال اعلامی مراجعه کردم (110، سامانه فتا، تلفن 96380) بینتیجه بود
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      8 3
      وقتی این همه هشدارمیدن وعده ای کم عقل بازم راه خودشون را میرن توقع داری چیکارکنن؟ تاوقتی گوشت را جلوی چشم گربه آویزون کنی درامان نیست حتی اگه با گربه شدیدترین برخورد را داشته باشی! مالت را بپا وهمسایه را دزد نکن
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    9 0
    خیلی جالبه همه بایستی با آدرس دقیق و کد و ملی خط همراه بخرند بعد جالب تر اینکه همه کلاه برداران به تمامی اطلاعات مردم دسترسی دارند! واقعا قانونی نیست که جلوی افشای اطلاعات مردم رو بگیره! بنظر من راهش اینه که هر اپراتوری که به پایگاه داده ای ملی دسترسی داره بایستی اهراز هویت بسه و دارای کارت صادر شده از یک مرکز ملی باشه و جهت ورود به سیستم بایستی آدرس کاربری و رمز عبور باشه و برای ورود به اطلاعات هر فرد سیستم یک مد برای او استور و یک کد به کاربری که میخواهد به حسابش وارد شود ارسال گردد و این عملیات در یک پایگاه داده ای دیگر که فقط توسط یک سازمان یا وزارت دولتی قابل دسترس هست ثبت گردد. بدین ترتیب دسترسی به اطلاعات غیرقانونی محدود می‌گردد و انواع کلاه برداری ها اتفاق نمی افتد
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      3 1
      عزیز دسترسی به اطلاعات افراد کار مشکلی نیست.خودمون باید حواسمون را جمع کنیم ودندون طمع را بکشیم وبندازیم دور
  • مصطفی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    9 2
    من ریس داستگاه قضا بودم تمام کسانی که در جامعه اسلامی بی اعتمادی رو رواج می دادن و موجب سلب آرامش روانی کشور می شدن رو به اشد مجازات می رسوندم .
  • قریشی بوکانی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    8 1
    با من چهار بار تماس گرفتند که شما برنده ایرپاد اپل شده اید و فقط کافی است 240 تومن به پستچی تحویل دهید و ایرپاد 6.5 میلیون تومانی را تحویل دهید (در این شرایط قرار است پستچی یک ایرپاد غیراصل که برای اونها نهایتا 50 تومن آب خوده رو به قیمت 240 تومن به طرف بندازن!) منم هر چهار بار آدرس و مشخصات اشتباه دادم گفتم لااقل چهار بار متحمل هزینه پستی رفت و برگشت محصول بشن نه اینکه مثل این ها کلاه سرم بره بعد برم گریه کنم! آخه از هر خانواده باید یک نفر ازش کلاهبرداری کنن تا کل جامعه بفمن که نباید جواب این تماسها رو بدن؟!!!
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 3
    دلار داره برای ۶۰هزار میره خبرشو بزن
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    7 0
    این نوع کلاهبرداری متاسفانه چندین سال است که دارد در کشور تکرار می شود ونه پول برمی گردد ونه فردمسئول مشخص ومجازات در خور می شود ،دیگر مردم دارند کم کم به خود مسئولین بانک ها ونیروی انتظامی وقوه فضاییه مشکوک می شوند ایا این افراد که اعتماد عمومی به نظام را ازبین می برند مصداق محاربه با نظام ومفسد فی الارض نیستند؟
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    9 0
    اگر به داشته هایمان قناعت کنیم هیچوقت تبدیل به نداشته نمیشن!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    3 0
    از روزی که موبایل بدست مردم رسید پلیس داره هشدارمیده ولی کو گوش شنوا؟
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    4 0
    ایکاش اینهایی که سرشون کلاه رفته ذره ای تفکرمیکردن ومیدیدن که آیا کسی از اطرافیانشون تاحالا جایزه ای دریافت کرده؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    5 0
    والا من ازسال 75تاحالا موبایل دارم وریالی سرم کلاه نرفته است چون به هشدارها اهمیت دادم ومیدونم به کسی چیزی رایگان ندادن که من دومی باشم.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    در حال حاضر واقعا کسی برنده هست؟
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      2 0
      بله دولت مقتدر ما!!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 1
    من که نه پیام دریافت کردم نه تماسی گوشیم هک شده حسابهام خالی شده هیچ سازمانی هم جوابگو نیست.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    عاقبت طمع کاری
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    😂😂به من کسی زنگ زد گفت اینا رو می گم مبارک خودت باشه نوش جونت من جایزمو میدم به شما خدا فظ
  • حسین احمدی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    مگر شماره حساب انتقال گیرنده مشخص نیست پس راحت مجرم باید پیدا شود
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      1 0
      بله پیدا میشه ولی مجری قانون می گه خودت انتقال دادی ازکجا بدونیم بدهکار نبودی حتی زحمت نمیکشن یه زنگ به کسی که پول به حسابش منتقل شده بزنن دادسرا و قاضی به زحمت می افتن
  • ناشناس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    3 0
    بااطمینان صددرصدعلاممیکنم که دست خودهمین عوامل بانک درحالی شدن حساببانکیمردم درکاراست همین مثلاً صندوق دارانووودیگر عواملی که دربانک کارمیکنندویاقبلاربانککارمیکردند
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    4 0
    سلام بنشینید سرحاتون وفکر کنید پولی که ازتون بردن نداشتید چون دستگاه قضایی ما به هیچ وجه همراه ما نیست
  • شهروند IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 1
    بنده ده قبل برام زنگ زدن و گفتند از روابط عمومی صدا و سیمای تهران تماس گرفتیم و شما برنده بیست سیم کارت برتر در ایران شدید،و من اول چون صدای ضبط شده گویای صدا و سیما شنیدم باور کردم و خلاصه میکنم زنگ زدم پلیس فتای تبریز البته وقت اداری اون شش شماره پلیس فتا اثلا جواب ندادند حدود هفت بار اصلا جواب ندادند و نه خط تلفن پلیس فتای تبریز.نمیدونم این شماره ای پلیس فتا چه نهادی رسیدگی میکنه.میخواستم شماره طرف که زنگ زده بود را به پلیس فتا بدهم ولی فایده چیه اصلا تلفن پلیس فتا گویا و وقتی میخوای وصل بشی قطع میشه.
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
      0 0
      درکجا اصلا را اثلا مینویسن؟؟؟
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    9 0
    مستقیم و غیرمستقیم با بالابردن تورم و دلار و ... داره هر لحظه از حساب مون کسر میشه.این اسمش دزدی و کلاهبرداری نیست؟؟!
    • ستاره IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
      0 0
      دقیقا.دمت گرم
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    درود. تمام این کارها فقط و فقط مثل همیشه طراحی ذهن خودتون هست .
  • Mn IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    ادم انقدر احمق خود کرده را تدبیر نیست این همه پلیس میگه باز هم تعمه میکنید
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    کار سیتم بانکی نیست
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 0
    ای مردم ساده لوح.یفردی تلفن یکی بانکا حک کرده بود.زنگ پدرم زد.منم باکارت خالی عابربانک سربازی سرکارش گذاشتم خخخخ
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 1
    کلاه من را اینترنتی برداشتن،پلیس فتا اصلا نتیجه ندارد،فقط وقت حرام کردن هست،بدون نتیجه
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    من فکر میکردم هیچ کس نمیتونه مرا گول بزنه متاسفانه خودم رفتم دنبالش،خلاصه عرض کنم دنبال کسب اطلاعات در مورد مسئله ای در این سایتها می‌گشتم به شماره ای زنگ زدم با چرب زبانی گفت الان راهنمایی میکنم یک ساعت خورده ای مغزم را کار گرفت که هیچ فرداش دویست خورده ای هزینه تلفن برایم آمدمیگن از مخابرات این پول را میگیرند
  • D IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    یکی از این پیغامها داشتم با پلیس ۱۱۰ تماس گرفتند به شماره آگاهی ارجاعم داد حدود یک ساعت شماره آگاهی رو گرفتم حتی یکبار کسی گوشی رو جواب نداد ....
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    1 0
    شما در دام طمعکاری خودت گرفتار شدی
  • رضا IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    3 0
    متاسفاته نیروهای نظامی هیچ کاری برای دفاع ازحقوق شهروندان انجام نمیدن اگر پایتان به یه کلانتری برای یه تصادف ساده برسه این امر براتون ثابت میشه، جواب میدن تمام دوربین هامون قطع هستن وبهانه های دیگه ولی برای نبستن کمربند دوربینا شون خوب کار میکنه
  • سید مراد حسینی IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 0
    بیشتر این تماس‌ها از زندان ها است وبه این افراد می گویند کلاه زن .وقتی که رد سیم کارت رو می‌زنند می رسند به زندان و اونجا نمی شه کاری کرد .سیم کارت رو هم با کارت ملی یه کارتون خواب گرفتن وحسابی هم که پول بر داشت شده از حساب واریز می شه به همین صورته.اون پول هم وارد چرخه پول شوئی شده وبعد از پول شوئی و کسر در صد بابت پول شوئی الباقی پول به حساب کلاهبردار می شه
  • .. IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    0 0
    دقیقاً برای منم چنین اتفاقی افتاد که شما برنده خوش شانس همراه اول و از رادیو تماس میگیریم.. و کل حسابم را خالی کردن تازه از حسابهای دیگه پول به حساب من واریز و برداشت کردن و کلی دردسر و شکایت خلاصه میخام اینو بدونم عزیزانی که این اتفاق براشون پیش اومده آیا دوباره تونستن از کارت‌های بانکیشون استفاده کنن و مشکلی پیش نیومده؟ چون چندتا حساب منو با هم خالی کرد و فکر میکنم دسترسی کامل ب حسابهام داره لطفاً راهنمایی کنید چکار باید کرد و آیا حساب جدید باز کرد بازم دسترسی به حساب را دارن یا نه؟؟ لطفاً جهت استفاده از حساب راهکار بدید ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس