سازمان ملل: کره شمالی سال گذشته حدود ۷۰ آزمایش موشکی انجام داد

دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، اسیا و اقیانوسیه اعلام کرد کره شمالی در سال ۲۰۲۲ حدود  ۷۰ آزمایش موشکی انجام داد که ۳ آزمایش موشکی می توانستند به بخش هایی از آمریکای شمالی برسند.

به گزارش مشرق، محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه عصر دوشنبه وقت محلی به اعضای شورای امنیت درباره عدم اشاعه سلاح های هسته ای در کره شمالی گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل مجدداً از کره شمالی درخواست کرده است که فوری از هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کند.

این مقام سازمان ملل افزود: دبیرکل سازمان ملل از کره شمالی خواسته است به طور کامل به تعهدات بین المللی خود تحت تمام قطعنامه های مربوطه شورای امنیت پایبند باشد و مذاکرات که که منجر به صلح پایدار و خلع سلاح کامل و قابل راستی آزمایی هسته ای در شبه جزیره می شود را از سر گیرد.

وی تصریح کرد: کره شمالی به اجرای برنامه نظامی پنج ساله خود که در هشتمین کنگره حزب در ژانویه ۲۰۲۱ رونمایی شد، ادامه می دهد. این برنامه شامل کلاهک های متعدد و بهتر، سلاح های هسته ای تاکتیکی، یک ماهواره شناسایی نظامی، پهپادهای جدید و یک موشک بالستیک قاره پیما با برد ۱۵ هزار کیلومتر و یک "موشک مافوق صوت" است.

الخیاری ادامه داد: کره شمالی فعالیت های موشکی خود را در سال ۲۰۲۲ بسیار افزایش داد و حدود ۷۰ آزمایش موشکی با استفاده از فناوری موشک های بالستیک انجام داده است.

وی گفت: کره شمالی این پرتاب ها را آزمایش سلاح های هسته ای به اصطلاح "تاکتیکی" توصیف کرد. اکثر موشک های آزمایش شده از سوی کره شمالی قادر به حمله به اهداف در شبه جزیره کره هستند. همچنین سال گذشته ۳ آزمایش موشکی انجام داد که می توانستند به بخش‌هایی از آمریکای شمالی برسند.

الخیاری افزود: کره شمالی به وضوح قصد خود برای ادامه برنامه های تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک برخلاف قطعنامه های شورای امنیت را نشان داده است.

وی گفت: دبیرکل عمیقاً از اختلافاتی که جامعه بین‌المللی را از اقدام علیه کره شمالی و همچنین سایر تهدیدات علیه صلح و امنیت در سراسر جهان باز داشته، متاسف است. شبه جزیره کره باید منطقه ای برای همکاری باشد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: کره شمالی باید اقدامات فوری را برای از سرگیری گفت و گوهای منجر به صلح پایدار و خلع سلاح اتمی کامل و قابل راستی آزمایی شبه جزیره کره انجام دهد.

الخیاری تاکید کرد: یک رویکرد جامع مورد نیاز است. دیپلماسی و نه انزوا، تنها راه پیش رو است. اجتناب از تشدید ناخواسته تنش ها بسیار اهمیت دارد. کانال های ارتباطی، به ویژه نظامی، باید تقویت شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    یه نفر آدم مطلع بگه کره شمالی برای رفاه و آسایش مردمش چه کاری انجام داده؟ سوییس و نروژ و دانمارک و ژاپن و .... اصلا موشک نمیسازن ..... فقط آمار حکومت های دیکتاتوری رو منتشر میکنین اون هم تو زمینه هایی که فقط بوی جنگ و خونریزی میده .....
  • عیسی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    2 0
    کاش یه آزمایش موفق هم روگرسنگی شکم مردمش میگذاشت.بااختلاف منفرورترین رژیم دنیا،کمونیستهای خداناباورچه طرفدارایی دارن؟!
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    انگار ۷۰ پروژه صنعتی بزرگ رو افتتاح کردن و کره شمالی غول اقتصاد جهانی میشه!!!
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 1
      میگم فقط اگه غربی‌ها اینکارها بکنن خوبه؟! اگه چین هزارتا پروژه صنعتی افتتاح کرده و غول اقتصاد جهان شده چرا غربگداها خفه خون گرفتن ؟؟!
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 1
    دم کرهٔ شمالی گرم که چپ و راست داره کشیدهٔ نر و ماده و تودهنی میزنه به این یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز و اروپایی‌های نوکرشون!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس