کد خبر 1466209
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
مسکو خطاب به ماکرون: وقتی از تغییر رژیم حرف می‌زنی، سرنوشت ناپلئون را فراموش نکن

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره شکست روسیه در جنگ اوکراین، گفت مسکو هنوز سرنوشت ناپلئون بناپارت را به یاد می‌آورد.

به گزارش مشرق، مسکو، یکشنبه (۱۹ فوریه) سخنان امانوئل ماکرون درباره «شکست روسیه در جنگ اوکراین» را مورد سرزنش قرار داد و با بیان اینکه، مسکو هنوز سرنوشت ناپلئون بناپارت را به یاد می‌آورد، رئیس‌جمهور فرانسه را به دیپلماسی فریبکارانه در قبال کرملین متهم کرد.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با هفته‌نامه «لو ژوقنال دو دیماش» با بیان اینکه پاریس هم خواستار شکست مسکو در اوکراین است، گفت، اما موضع کشورش هرگز خُرد کردن روسیه یا حمله به خاک آن کشور نبوده و نیست.

به گزارش رویترز، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در واکنش اعلام کرد: «فرانسه با ماکرون شروع نکرد و بقایای ناپلئون که در سطح کشور مورد احترام است در مرکز پاریس آرمیده است. فرانسه و روسیه باید درک کنند.

وی افزد: در مجموع، ماکرون مضحک است. اظهارات او نشان می‌دهد که غرب درگیر مباحث درباره تغییر رژیم در روسیه بوده در حالی که ماکرون بارها به دنبال نشست با رهبری روسیه بوده است.

ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه ۲۲ ژوئن سال ۱۸۱۲ با ارتشی مجهز به روسیه حمله کرد اما بعد از مواجه شدن با سرمای کشنده، بیماری و گرسنگی مجبور به عقب‌‏نشینی شد. او پس از این شکست تحقیرآمیز که به کشته شدن هزاران سرباز فرانسوی منجر شد، به پاریس بازگشت تا برای حملات بعدی آماده شود اما کشورهای رقیب از این فرصت استفاده کردند و به ارتش فرانسه یورش بردند و امپراتوری این کشور را سرنگون کردند.

پیش‌ از اظهارات اخیر ماکرون نیز «الیور وران» وزیر مسئول در دولت فرانسه گفته بود که پاریس به دنبال جنگ با روسیه نیست بلکه فقط از اوکراین حمایت می‌کند.

این مقام فرانسوی در واکنش به سخنان ماکرون که گفته بود پیروزی روسیه در جنگ اوکراین غیرقابل قبول است، گفت: ما از اوکراین حمایت می‌کنیم اما به دنبال جنگ با روسیه نیستیم. ما از اوکراینی حمایت می‌کنیم که تحت حمله روسیه قرار گرفته و به طور مشروع به دنبال بازگرداندن تمامیت ارضی خود است.

علی‌رغم هشدارهای مکرر روسیه به کشورهای غربی درباره تداوم کمک‌های نظامی و ارسال تجهیزات جنگی پیشرفته به اوکراین، پاریس اخیراً از احتمال ارائه جنگنده به کی‌یف خبر داد. رئیس‌جمهور فرانسه بامداد جمعه گفت که ارائه جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند ولی کی‌یف در حال حاضر برای مقابله با روسیه به قدرت آتش فوری بیشتر نیاز دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس