کد خبر 1466047
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
اعلام آمادگی چین برای حل‌وفصل بحران اوکراین

دولت چین اعلام کرد پکن آمادگی دارد تا با افزایش همکاری‌ها با اتحادیه اروپا، بحران اوکراین را با راه‌حل سیاسی حل‌وفصل کنند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه چین اعلام کرد «وانگ یی»، رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی در دیدار با «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مونیخ، بر آمادگی پکن برای تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اروپا برای یافتن راه‌حل سیاسی بحران اوکراین تأکید کرده است.

این دیپلمات دولت چین همچنین تاکید کرد که چین و اتحادیه اروپا باید همکاری ها را تقویت کنند تا «ثبات بیشتری را برای جهان به ارمغان بیاورند.»

وانگ یی دیروز شنبه نیز در اعلام کرد دولت چین تا پایان ماه فوریه موضع خود درباره حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین را مکتوب اعلام خواهد کرد.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ یادآور شد که در مسئله اوکراین، موضع پکن در حمایت از مذاکرات صلح خلاصه می شود. پکن متنی را درباره موضع خود در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ارائه خواهد کرد و حامی صلح و گفتگو خواهد بود.

بنا به اعلام وانگ یی، در سندی که به زودی ارائه می شود موضع چین در مورد اوکراین، پیشنهادات ارائه شده از سوی «شی جین پینگ» آمده است. بنا به این سند حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت باید محترم شمرده شود، اهداف و اصول منشور سازمان ملل رعایت شود، نگرانی های امنیتی مشروع جدی گرفته شود و تمامی تلاش هایی که برای صلح آمیز بودن باید مورد توجه قرار گیرد، مورد حمایت قرار گیرد.

پیش از این «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در اظهاراتی اعلام کرد که چین نظاره گر جنگ روسیه علیه اوکراین است و منتظر است تا مسکو در جنگ پیروز شود تا پس از آن گام های راهبردی بردارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس