کد خبر 1465724
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
170103658.jpg

جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز جنگ تجاوزگرانه ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی اعلام کرد که از حل وفصل سیاسی وضعیت یمن حمایت می کند و حتی در این باره ابتکاری سیاسی را نیز به کشورهای عرب منطقه ارایه کرد

به گزارش مشرق، شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در بیانیه ای در پایان نشست اخیر خود اتهاماتی واهی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و به زعم خود ایران را باعث و بانی بروز "فاجعه انسانی" در یمن دانستند و با طرح ادعای واهی کمک تسلیحاتی ایران به جنبش انصارالله یمن بدون ارایه هرگونه سند و مدرک متقن و محکمه پسندی، مدعی شدند که "تداوم عرضه تسلیحات متعارف، موشک های پیشرفته و سامانه‌های هواپیمای بدون سرنشین به حوثی ها، که درگیری در یمن را تشدید کرده و فاجعه انسانی در آنجا ایجاد کرده، نگران کننده است. "

عربستان سعودی از ششم فروردین ۱۳۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت تسلیحاتی و سیاسی همه جانبه این کشور و برخی کشورهای دیگر غربی از جمله انگلیس، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

همزمان با یورش و حملات زمینی علیه یمن، ائتلاف متجاوز سعودی -آمریکایی با استقرار ناوگان دریایی خود در آب های یمن و بستن آسمان آن به روی هواپیماهای مسافربری و تجاری، این کشور را تحت محاصره همه جانبه قرار داد.

محمد بن سلمان ولیعهد جوان و ناپخته و سایر مقامات سعودی فکر می کردند که در سایه زاردخانه میلیادرها دلاری غربی خود و حمایت های همه جانبه آمریکا و برخی دیگر از دولت های غربی و عربی می توانند به سادگی کشور یمن را تحت اشغال خود درآورند و به مقاومت ملت یمن که پشت جنبش انصارالله این کشور بسیج شدند، پایان دهند؛ بویژه که یمنی ها در مقابل دشمن متجاوز خود از نظر تسلیحات نظامی در موضع کاملا نابرابر بودند و با کمترین امکانات به مقابله برخواسته بودند.

با این حال، مقاومت همه جانبه ارتش و کمیته های مردمی یمن که برای نبرد با اشغالگران متجاوز و مزدوران داخلی آنها در یمن شکل گرفت، نقشه سعودی ها و هم پیمانان آنها برای یکسره کردن تجاوز نظامی به این کشور در مدت کوتاهی را نقش بر آب کرد و یمن به باتلاق بزرگی برای ائتلاف متجاوز تبدیل شد.

همین امر باعث شد تا به مروز زمان و با فرسایشی شدن جنگ برای ائتلاف متجاوز متشکل از چند کشور عربی و افزایش جنایت های آن علیه مردم عادی یمن از یک سو و افزایش توانمندی نظامی ارتش و کمیته های مردمی یمن از سوی دیگر، اعضای این ائتلاف اندک اندک خود را کنار کشیده و از این ائتلاف خارج شوند تا فقط خود سعودی ها و امارات در آن باقی بمانند؛ هرچند که امارات هم پس از حملات موفق ارتش یمن به قلب این کشور تا حدی از سطح حضور اشغالگرانه مستقیم خود در این کشور کاست.

ارتش و کمیته های مردمی یمن با تکیه بر توانمندی ها و دانش بومی خود تلاش کردند تا هر اندازه که می توانند بر قدرت نظامی و تسلیحاتی خود بیفزایند تا بتواند در مقابل مدرن ترین سلاح و سامانه های موشکی و هواپیماهای جنگنده ائتلاف سعودی مقابله کنند.

اوج وقاحت یک بیانیه!

از این رو، ارتش یمن تلاش کرد تا دانش بومی را با تسلیحات باقیمانده از دوره قبل از آغاز تجاوزگری ائتلاف متجاوز به این کشور تلفیق کرده و انواع جدیدی از موشک ها با بردهای مختلف را تولید کند و همزمان نیز برنامه تولید پهپاد را در دستور کار قرار دهد و به مرور زمان موفق شود تا آنها را توسعه داده و ورق جنگ را به نفع ملت یمن با هدف قرار دادن عمق عربستان و امارات برگرداند و در جبهه های داخلی نیز شکست های سنگینی به مزدوران وابسته به آنها وارد کرد؛ امری که متجاوزان را در نهایت بر آن داشت که از در آتش بس با دولت نجات ملی یمن و جنبش انصارالله برآیند و به دنبال حل و فصل سیاسی بحران باشد.

آتش بس بین دو طرف برقرار و دو بار تمدید شد اما در سایه نقض مکرر آن توسط ائتلاف متجاوز و زیاده خواهی و برآورده نکردن مطالبات ملت یمن از جمله رفع محاصره بندر الحدیده و فرودگاه بین المللی صنعا و پرداخت حقوق کارمندان یمنی از ۱۱ مهر ماه دیگر تمدید نشد و دولت نجات ملی یمن تاکید کرد که تا این مطالبات تامین نشود، از تمدید آتش بس خبری نخواهد بود و ما وضعیت نه جنگ و نه صلح را نمی پذیریم.

در سایه چنین شرایطی، کارگروه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا چهارشنبه شب در بیانیه پایانی سومین نشست خود در ریاض تلاش کرد که با فرافکنی، جمهوری اسلامی ایران را مقصر اوضاع یمن معرفی کند و خود این کشورها را که یگانه عامل وضعیت کنونی یمن و بحران این کشور هستند، بی گناه جلوه دهد.

این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران براساس اصول و مبانی ثابت خود همواره مخالفت خود را با جنگ و درگیری برای حل و فصل مسائل بین المللی و لزوم دنبال کردن گزینه ها و راهکارهای سیاسی اعلام کرده است که وضعیت یمن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.

جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز جنگ تجاوزگرانه ائتلاف متجاوز سعودی - آمریکایی اعلام کرد که از حل و فصل سیاسی وضعیت یمن حمایت می کند و حتی در این باره ابتکاری سیاسی را نیز به کشورهای عرب منطقه ارایه کرد اما این، ائتلاف متجاوز سعودی در سایه بلندپروازی های بن سلمان ولیعهد ناپخته و دستورات پشت پرده آمریکا بود که بر طبل ادامه جنگ کوبید و به جنایات علیه ملت یمن ادامه داد.

اوج وقاحت یک بیانیه!

همچنین جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز این جنگ تجاوزگرانه اعلام کرد که مطابق قوانین و موازین بین المللی دفاع از خود در برابر تجاوزگری خارجی حق همه ملت ها است و از همین رو از حق قانونی و مشروع یمنی ها برای دفاع از خود حمایت و پشتیبانی سیاسی و معنوی می کند.

بیانیه شورای همکاری و آمریکا علیه ایران درحالی ادعای "تداوم عرضه تسلیحات متعارف، موشک های پیشرفته و سامانه‌های هواپیمای بدون سرنشین از سوی ایران به حوثی ها (انصارالله یمن) "را مطرح کرده است که اساسا در طول هفت سال گذشته آنها برای این ادعای تکراری خود هیچ گونه سند و مدرک متقنی ارایه نکرده اند زیرا اگر واقعا آنگونه که آنها مدعی هستند ایران برای یمنی ها سلاح ارسال می کند، در طول این سال ها برای فشار بر ایران موضوع را به مراجع بین المللی می کشاندند اما از آنجا که سند و مدرک متقنی ندارند؛ فقط آن را در سطح ادعا برای فضاسازی علیه ایران مطرح می کنند.

نکته جالب توجه دیگر این است که خود ائتلاف متجاوز و همدستان آمریکایی و عربی آنها در طول این سال ها یمن را از زمین و دریا و هوا تحت محاصره شدید و همه جانبه قرار داده و در آب های یمن و حریم هوایی و زمینی این کشور ۲۴ ساعته گشت زنی می کنند و در این شرایط، اساسا چگونه می توان برای یمنی ها سلاح و مهمات و تسلیحات فرستاد؛ بدون اینکه شناسایی شود.

اما اوج وقاحت این بیانیه آنجا است که جنگ افروزان سعودی و هم پیمانان غربی آنها چشم خود را به روی جنایت های بی شمار مستقیم و غیرمستقیم خود علیه یمن بسته و جمهوری اسلامی ایران را به "ایجاد فاجعه انسانی در یمن" متهم می کنند؛ درحالی که اساسا این هواپیماهای جنگی سعودی ها و اماراتی ها و انواع تسلیحات کشنده و مخرب حامیان غربی آنها از جمله آمریکا و انگلیس است که هر روزه مردم یمن را به قتل می رساند یا مجروح و معلول می کند و هزاران آواره برجای می گذارد و متجاوزان و حامیان آنها با محاصره همه جانبه یمن نمی گذارند که دارو و تجهیزات پزشکی به سادگی وارد این کشور شود و بیمارستان ها از کمبود دارو و برق در سایه انهدام زیرساخت های شهری توسط متجاوزان رنج می برند و بیماری های واگیر دار به علت نبود آب سالم آشامیدنی ناشی از انهدام شبکه آب شرب توسط همین متجاوزان شیوع یافته و جان شهروندان یمنی را می گیرد.

اوج وقاحت یک بیانیه!

سخن آخر این که اکنون متجاوزان سعودی - آمریکایی بعد از هفت سال در سایه شکست نقشه خود در یمن و توانمندی بالای یمنی ها برای دفاع از خود و گرفتار شدن در باتلاق یمن و ناتوانی در برابر قدرت روز افزون منطقه ای ایران تلاش می کنند با صدور اینگونه بیانیه ها دست به فضاسازی زده و ایران را مسبب بی ثباتی در منطقه معرفی کنند؛ درحالی که نه تنها خود عامل اصلی بی ثباتی بلکه جنگ افروزی و تجاوزگری در منطقه هستند و باید براساس موازین و قوانین بین المللی پاسخگوی جنایات خود در یمن و فجایع ناشی از این تجاوزگری باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 24
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    8 9
    خوب خودت برس به داد مظلومان از جامعه ی بین المللی که کاری برنمیاد. مشرق نیوز میبینی و میشنوی صدای مظلومان رو و اونوقت نشستی ؟ خودت میدونی چقدر مناسبی برای یاری رسانی به مظلومان و ستمدیدگان.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    15 12
    خدایا خودت و ما رو از این مسیولین نجات بده
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    لعنت خدابرال سعود
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    اوج وقاحت فروش دارایکم و پالایش به مردم توسط دولت اسلامی ایران هست
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    کشورهای دارای منابع گازی و نفتی در خاورمیانه از چنگال مستکبرین غارتگر باید رهایی یابند .....
  • سعید IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    تمام مشکلات منطقه و جهان در یک جمله خلاصه میشود،زیاده خواهی امریکا در جهان و منطقه،و مقاومت ایران در برابر این زورگوئی.والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس