آغاز هشتمین سال جنگ یمن؛ آل سعود چه هدفی داشت و آیا به آن رسید؟

جنگ یمن درحالی وارد هشتمین سال خود می شود که در طول ۷ سال گذشته سعودی‌ها و متحدانشان فجایع انسانی زیادی را در این کشور خلق کردند و در نقطه مقابل، مقاومت نیز دستاوردهای استراتژیکی را رقم زد.

به گزارش مشرق، ۲۵ مارس سال ۲۰۱۵ (۶ فروردین ماه ۱۳۹۴) تاریخی است که هیچگاه از اذهان یمنی‌ها پاک نخواهد شد. درست در چنین روزی، عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی تحت عنوان «عاصفة الحزم» (طوفان قاطعیت) جنگ تجاوزکارانه خود علیه مردم بیگناه یمن را کلید زد. سعودی‌ها از همان ابتدا مدعی شدند که هدف اصلی از مداخله نظامی در یمن، بازگرداندن مشروعیت به این کشور است!

یکی از مهمترین اهداف سعودی‌ها و متحدانشان در یمن، نابود ساختن مقاومت در این کشور و یا حداقل خلع سلاح آن بود. هدف دیگری که سعودی‌ها از رهگذر تجاوز نظامی به یمن دنبال می‌کردند، بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به کرسی قدرت بود. در همین حال، از غارت منابع نفتی و گازی در جنوب یمن نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از اهداف عربستان برای تجاوز نظامی به یمن یاد کرد.

همانطور که گفته شد، سعودی‌ها پیش بینی می‌کردند که در یک بازه زمانی بسیار کوتاه می‌توانند به تمامی اهداف از پیش تعیین شده در جنگ یمن دست یابند. با این حال، مقاومت مردم یمن از یک سوی و ایستادگی انصارالله و نیز ارتش و کمیته‌های مردمی در برابر متجاوزان از سوی دیگر، موجب برهم خوردن تمامی معادلات ریاض شد.

بنابراین، سعودی‌ها نه تنها در طول ۷ سال گذشته نتوانستند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند، بلکه در باتلاق جنگ یمن گرفتار آمدند و اکنون به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا با کمترین هزینه از جنگ پُرهزینه یمن خارج شوند. آنها در طول ۷ سال اخیر نه موفق شدند عنصر مزدور و دست نشانده خود یعنی «عبد ربه منصور هادی» را به قدرت بازگردانند و نه توانستند مقاومت در یمن را خلع سلاح و زمین گیر سازند.

آغاز هشتمین سال جنگ یمن؛ آل سعود چه هدفی داشت و آیا به آن رسید؟

عربستان سعودی از ماه مارس سال ۲۰۱۵ (یعنی درست از زمان آغاز تجاوز نظامی علیه یمن) تاکنون حدود ۲۹ میلیارد دلار تسلیحات از دولت ایالات متحده آمریکا خریداری کرده است. افزون بر این، در طول مدت زمان مذکور سعودی‌ها ۳۴ میلیارد دلار نیز صَرف خریداری تسلیحات از دیگر طرف‌های آمریکایی کرده‌اند. یعنی مقامات سعودی در طول سال گذشته حدود ۶۳ میلیارد دلار تسلیحات تنها از منابع آمریکایی خریداری کرده‌اند؛ هزینه‌ای که البته نه تنها دستاوردی برای ریاض به دنبال نداشته، بلکه آن را با کسری بودجه فراگیر مواجه ساخته است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه روی دست سعودی‌ها گذاشته است و تداوم این جنگ نیز به صورت ماهانه هزینه هنگفتی را به مقامات ریاض تحمیل می‌کند؛ هزینه‌ای که مردم عربستان باید با تحمل سیاست‌های ریاضت اقتصادی، تاوان آن را بپردازند.

بر این اساس، مقامات سعودی خود به خوبی نسبت به هزینه‌های جنگ در یمن واقف هستند و تلاش می‌کنند تا به نوعی راه خروجی آبرومندانه و کم هزینه از این جنگ برای خود بیابند.

سعودی‌ها مدتهاست دریافته‌اند که در نتیجه جنگ یمن دستاوردی محقق نخواهند ساخت. از زمانی که مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی سعودی به چنین نتیجه‌ای رسیدند، قتل عام غیرنظامیان یمنی را بیش از پیش در دستور کار خود قرار داده‌اند. همانطور که پیشتر گفته شد، هزینه‌های سرسام آور جنگ یمن راهی جز کشتار غیرنظامیان برای سعودی‌ها باقی نگذاشته است؛ گویی که آنها خود را ملزم به استفاده از تمامی ۶۳ میلیارد دلار تسلیحاتی می‌دانند که از واشنگتن خریداری کرده‌اند.

آغاز هشتمین سال جنگ یمن؛ آل سعود چه هدفی داشت و آیا به آن رسید؟

در همین ارتباط، کمیته بین المللی صلیب سرخ روز دوشنبه گذشته بیانیه‌ای را در خصوص آخرین اوضاع انسانی یمن صادر کرد. این کمیته نسبت به وخامت اوضاع انسانی در یمن هشدار داد. کمیته بین المللی صلیب سرخ در بیانیه خود تأکید کرده است: بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم یمن معادل دو سومِ جمعیت این کشور، در حال حاضر تقریباً چیزی برای خوردن ندارند.

از سوی دیگر، عبدالعزیز بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن هم در مصاحبه با شبکه المسیره اعلام کرد: به مردم بزرگ یمن که ۷ سال در مقابل تجاوز ایستادگی کردند تبریک می گویم. وی بیان داشت: درآمد مشتقات نفتی یمن توسط یک باند کنترل می‌شود و آن را به بانک سعودی در ریاض منتقل می‌کند. بن حبتور تاکید کرد: اگر درآمدهای مشتقات نفتی نصیب یمنی‌ها شود ۹۰ درصد مشکلات مانند مسئله حقوق و مشکل مشتقات نفتی و قیمت آنها حل می‌شود.

طبق آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت یمن در نتیجه ۷ سال تجاوز نظامی مداوم به یمن بیش از ۴۷ هزار غیر نظامی شهید و زخمی شدند. این درحالی است که در طول مدت زمان مذکور، بسیاری از زیرساخت‌های یمن ازجمله بیمارستان‌ها، راه‌ها، پُل ها، مساجد، مدارس و… به طور کامل تخریب شدند. در این میان، جامعه جهانی در قبال تمامی جنایات سعودی و متحدانش سیاستی جز سکوت در پیش نگرفتند

افزون بر این، مصادره کشتی‌های حامل سوخت یمن و ممانعت از ورود آنها به بنادر یمنی، موجب ظهور و بروز بحران گسترده انسانی در این کشور شده است. فقدان سوخت در یمن عملاً بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی در این کشور را به تعطیلی کشانده است. همین مسأله به صورت روزانه جان هزاران یمنی را در معرض تهدید قرار داده است. این درحالی است که محاصره سه جانبه یمن، کمبود شدید مواد غذایی و دارویی در این کشور را به دنبال داشته و یک فاجعه انسانی بی سابقه در این کشور را رقم زده است.

آغاز هشتمین سال جنگ یمن؛ آل سعود چه هدفی داشت و آیا به آن رسید؟

علیرغم تمامی آنچه که گفته شد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در طول ۷ سال گذشته توانستند ضربات مهلکی را بر پیکره سعودی و متحدانش وارد آورند. این در حالی است که سعودی‌ها از ابتدای آغاز تجاوز نظامی خود به یمن به دنبال خلع سلاح ارتش و مقاومت این کشور بودند. با این وجود، نه تنها هدف مذکور محقق نشد، بلکه توانمندی‌های نظامی نیروهای مقاومت یمن بیش از هر زمان دیگری ارتقا پیدا کرد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در طول سال‌های اخیر مواضع و مراکز استراتژیک سعودی ازجمله تأسیسات آرامکو، فرودگاه نظامی أبها، فرودگاه ملک خالد و… را هدف قرار دادند؛ کما اینکه آنها عمق خاک امارات در ابوظبی را نیز بارها و بارها به وسیله موشک‌های خود مورد اصابت قرار دادند.

طبق آخرین آمار و گزارش‌ها، در طول ۷ سال گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیش از ۱۰ هزار نظامی سعودی را کشته و زخمی کردند. در جریان عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه متجاوزان در طول ۷ سال گذشته همچنین بیش از ۱۲۰۰ نظامی امارات نیز کشته و زخمی شدند. جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی در طول مدت زمان مذکور بیش از ۲۷۰ هزار حمله هوایی به نقاط مختلف یمن انجام دادند.

مهمترین عملیات‌های نظامی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی یک سال اخیر در عمق خاک متجاوزان انجام دادند، عملیات‌های «موازنه بازدارندگی»، «طوفان یمن» و «شکست محاصره یمن» بود. نیروهای یمنی در طول ۷ سال گذشته موفق شدند بیش از ۲۵۰ هزار مزدور وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی را کشته و یا زخمی کنند. همچنین بیش از ۱۷ هزار خودروی نظامی و زرهی دشمن متجاوز توسط نیروهای یمنی منهدم شدند.

افزون بر تمامی اینها، نیروهای یمنی در طول ۷ سال گذشته از قدرت موشکی خود در برابر متجاوزان بهره برداری کردند. یگان موشکی یمن در ۷ سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ عملیات را انجام داده است. ۱۲۳۷ حمله موشکی به تجمعات دشمن متجاوز در داخل یمن و ۵۸۹ حمله به عمق خاک سعودی و امارات انجام شده است.

نیروهای یمنی در طول ۷ سال گذشته تعداد زیادی از جنگنده‌ها و پهپادهای جاسوسی رژیم سعودی را شناسایی و ساقط کردند. نیروی دریایی یمن نیز اهدافی از متجاوزان را در دریاها هدف قرار داد. هدف قرار دادن کشتی نظامی امارات یکی از اهدافی بود که توسط یمنی‌ها مورد اصابت قرار گرفت. مقامات و فرماندهان نظامی یمن اعلام کرده اند که پس از ورود جنگ یمن به هشتمین سال خود اهداف بزرگ‌تری از سعودی‌ها و متجاوزان را هدف قرار خواهند داد.

آغاز هشتمین سال جنگ یمن؛ آل سعود چه هدفی داشت و آیا به آن رسید؟

در همین ارتباط، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح می‌کند: «این قول را می‌دهیم که در هشتمین سال جنگ، عملیات‌هایی به مراتب بهتر از قبل علیه متجاوزان انجام دهیم تا اراضی اشغالی بیشتری آزاد شوند. ما بانک اهداف جدیدی در پایتخت‌های متجاوزان داریم که در سال جدید نبرد، آنها را هدف قرار خواهیم داد».

از سوی دیگر، «محمد العاطفی» وزیر دفاع دولت صنعاء در سخنانی اعلام کرد که هشتمین سال از ایستادگی و ثابت قدمی مردم یمن، سال طوفان‌های یمن و پیشرفته‌ترین دستاوردهای تسلیحات استراتژیک و سال قوی‌ترین اقدامات بازدارنده تجاوز به یمن است. وی در ادامه اظهار داشت: ما امروز درحال برداشتن گام‌هایی استوار در راستای ایجاد دستاوردهای نظامی و استراتژیک جدیدی هستیم که شگفتی ساز خواهد بود. دستاوردهایی که موازنه قوا را معکوس خواهد کرد.

وزیر دفاع یمن افزود که پهپادهای یمنی شاهد به روز رسانی تخصص‌ها و شایستگی‌های یمن خواهند بود و در سطح وظایف ژئو استراتژیک اختصاص داده شده به آنها عمل خواهند کرد. العاطفی در پایان تصریح کرد که صورت و مضمون آینده متفاوت خواهد بود و با تمامی استانداردهای نظامی موجود در استراتژی نبرد برای رهایی و استقلال، برای کشورهای متجاوز وحشتناک خواهد بود.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» هم تأکید کرد: حملات آتی مقاومت یمن به عربستان سعودی دردناک خواهد بود. مقاومت یمن همچنان به هدف قرار دادن تأسیسات نفتی در عمق خاک عربستان ادامه می‌دهد. اماراتی‌ها نیز از حملات مقاومت یمن در امان نخواهند بود. مواضع اماراتی‌ها در تیررس مقاومت یمن هستند. آمریکا و انگلیس از متجاوزانی نظیر عربستان و امارات حمایت به عمل می‌آورند.

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، در صورت تمایل عربستان سعودی و متحدانش به تداوم جنگ یمن برای هشتمین سال متوالی، آنها باید منتظر ضرباتی به مراتب دردناک‌تر از گذشته از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    آل سعود برده جنسی آمریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس