کد خبر 1465178
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
برف

سازمان هواشناسی نسبت به احتمال کولاک برف در ۱۷ استان، تشدید بارش در سه استان و افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس به ۳ متر هشدار داد.

به گزارش مشرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، جنوب اصفهان آورده است: طی پنج‌شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف در این استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی انسداد راه‌های روستایی و اختلال حمل و نقل بین شهری و درون‌شهری، رخداد بهمن، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در انتقالِ حامل‌های انرژی و احتمال شکستن شاخه‌های درختان بر اثر سنگینی بار برف دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال حامل‌های انرژی، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آب‌روها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول در دستور کار قرار گیرد.

افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس تا ۳ متر

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری نسبت به وزش باد شدید و توفانی شدن خلیج فارس هشدار داد و اعلام کرد: از پنجشنبه تا دوشنبه (۲۷ بهمن تا اول اسفندماه) ارتفاع موج در فراساحل خلیج فارس به دو تا سه متر می‌رسد.

بر اساس این هشدار پنج شنبه (۲۷ بهمن‌ماه) وزش باد با حداکثر سرعت ۳۴ نات معادل ۶۵ کیلومتر بر ساعت و جمعه (۲۸ بهمن‌ماه) با حداکثر سرعت ۴۰ نات معادل ۷۶ کیلومتر بر ساعت نواحی شمالی، مرکزی و شرقی استانهای بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس را فرا می‌گیرد. این شرایط سبب افزایش ارتفاع موج در سواحل به ۱.۵ تا ۲ متر و در فراسواحل به ۲.۵ تا ۳.۵ متر می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه) سرعت باد در این مناطق به ۳۲ تا ۳۴ نات معادل ۶۱ تا ۶۵ کیلومتر بر ساعت برسد که پیامد آن افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا ۲ متر و در فراساحل به ۲ تا ۳ متر است.

اثر مخاطره آمیز این شرایط شامل غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، خسارت به شناورهای سبک، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل می‌شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی در این مدت از انجام فعالیت‌های تفریحی در دریا نظیر غواصی و شنا خودداری شود همچنین اعمال محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل نیز توصیه می‌شود.

بارندگی در ۱۶ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، گاهی رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف پنجشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، یزد، شرق اصفهان، شرق سمنان، ارتفاعات گیلان، مازندران، تهران و البرز و جمعه (۲۸ بهمن‌ماه) در مناطق مرکزی فارس، شمال کرمان، خراسان جنوبی، شمال و جنوب خراسان رضوی و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مسئول، احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    اصفهان از دیشب تا الان الحمدلله یکریز داره بارون میاد الحمدلله الحمدلله الحمدلله 🤲

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس