صربستان: به‌زودی چاره‌ای جز تحریم روسیه نخواهیم داشت

رئیس جمهور صربستان می‌گوید که زمان به سرعت در حال سپری شدن است و این کشور جز تسلیم شدن مقابل خواسته غرب برای تحریم دوست دیرینه‌ این کشور یعنی روسیه، دیگر هیچ چاره‌ای نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان با اشاره به فشار غرب بر این کشور برای پیروی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو، گفت که لحظه تسلیم شدن صربستان مقابل درخواست‌های غرب برای تحریم روسیه که وی آن را «دوست دیرینه» بلگراد خواند، در حال نزدیک شدن است.

ووچیچ با اشاره به اینکه انتظار دارد طی ۶ ماه آتی، جنگ اوکراین «به شدت تشدید» شود، گفت: نبردی که تا امروز جریان داشته، در مقایسه با آنچه در انتظارمان است، تقریبا هیچی نیست.

وی افزود: این شرایط کشور ما را تحت‌الشعاع قرار خواهد زیرا فشارها بر بلگراد از حیث روابط با روسیه، دو یا سه‌برابر افزایش خواهد یافت، هرچند تاکنون هم این فشارها بسیار شدید بوده است.

اتحادیه اروپا برای الحاق صربستان به این بلوک، دو شرط اصلی تعیین کرده است: تحریم روسیه به‌دلیل آغاز عملیات نظامی در اوکراین و به رسمیت شناختن استقلال منطقه تجزیه‌طلب کوزوو.

ووچیچ که ماه‌هاست هر دو درخواست بروکسل را رد کرده، حالا می‌گوید که زمان تن دادن صربستان به خواسته‌های اتحادیه اروپا سرانجام فرا می‌رسد.

وی تاکید کرد: بیایید تا جایی که می‌توانیم به همین روش ادامه دهیم. زمان درست را بالاخره خواهم فهمید و هیچ چیزی را از مردم پنهان نمی‌کنم. آن لحظه(که صربستان روسیه را تحریم کند)، مدت‌هاست که در شرف وقوع است و متاسفانه باید بگویم که حتی به چند ماه هم نمی‌کشد.

رئیس جمهور صربستان همچنین افشا کرد که تا پیش از این معتقد بوده که غرب به عنوان حامی دولت کی‌یف و تامین ‌کننده سلاح، بودجه و اطلاعات برای اوکراین، در جنگ دست بالا را دارد اما به باور وی «در حال حاضر، دیگر به طور تمام و کمال روشن نیست که چه کسی در جنگ اوکراین پیروز می‌شود.»

وی اضافه کرد که بخت‌های مسکو برای موفقیت در جنگ حالا با این حقیقت که مردم این کشور درباره جنگ اوکراین «متحد» شده‌اند، افزایش پیدا کرده است، به ویژه پس از آنکه برلین و سایر پایتخت‌های اروپایی از ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین خبر دادند.

به گفته ووچیچ، صرف نظر از انیکه چه کسی در اوکراین پیروز می‌شود، شرایط صربستان «دشوار» خواهد بود زیرا «از یک سو غرب نمی‌خواهد کشوری در مرکز اروپا، متحد روسیه باشد و در سوی دیگر، مسکو هم نمی‌خواهد همه داشته‌های خود در حوزه بالکان را از دست دهد. به همین دلیل بلگراد، همچنان جزو معدود بازیگران بین‌المللی است که درباره راه‌حل دیپلماتیک حرف می‌زند اما دیگر هیچ‌کس اجازه اشاره به صلح را ندارد.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    3 0
    حسن روحانی صربستان
  • به GB ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    4 0
    در صورت اجابت خواسته های غرب فشار بر صربستان صدچندان خواهد شد و خواسته های آنها بسیار بیشتر.
  • هوشنگ IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    1 2
    غذاهای ایرانی در هیچ کجا دنیا رقیب ندارد بفرمایید چلوکباب
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    4 0
    خب بعد از روسیه میاد سراغم صربستان. به بوسنی دستور حمله میده تا بهانه ای برای از بین صربها پیدا کنه البته ایشون بقولی همان حسن روحانی صربستان هست و کلا از همان اول هم دوست روسیه نبوده.. بزودی جنگنده هم به اوکراین خواهند داد ولی خواهیم دید حتی یا تمامی این تجهیزات هم در جنگ شکست خواهد خورد
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    3 0
    صربستان روسیه را از دست بدهد خیلی قبلتر باید قید کوزوو و بوسنی را هم بزند اینها فریب مردم صربستان است همه پرسی مثل مجارستان برگزار کند ببیند مردم آیا به تحریم ها رای می دهند یا نه همه می دانند که تحریم ها ضررشان بیشتر از منفعتشان است
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    2 1
    اگر روسیه کیف را هدف قرار دهد حتی بصورت الکی این امر باعث وحشت فراگیر از ارتش روسیه در میان دولتمردان و تخریب کامل روحیه مقاومت در جنگجویان اوکراینی می شود
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    2 1
    باید انبارهای سوخت و کارخانجات سیمان این کشور هدف قرار بگیرد
  • GB ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    1 0
    به هر حال قدر مسلم اینکه بخش اعظمی از بالکان مسلمان داره کوزو بوسنی آلبانیایی های مهاجر در مقدونیه و مونته نگرو و ترک های بلغارستان صربستان بعد از تجزیه یوگسلاوی محاصره شده از سوی غربگراها و حتی به آب‌های آزاد هم راه نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس