آغاز تهاجم روسیه در شرق هم زمان با حملات به شبکه برق اوکراین

روسیه یک روز پس از بازگشت زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از سفر دوره ای اروپایی، با موشک و پهپاد به تاسیسات و شبکه انتقال برق اوکراین حمله کرده و موجب قطع جریان برق در بیشتر بخش های این کشور شده است.

به گزارش مشرق، قرار است پوتین سخنرانی سالانه خود راکه مشابه سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکاست و به تاخیر افتاده، در ۲۱ فوریه (۲ اسفند ماه) برگزار کند که در سال گذشته با به رسمیت شناخته شدن اعلام استقلال استان های دونتسک و لوهانسک توسط مسکو، هم زمان بود که پیش درآمدی بر حمله به اوکراین به شمار می رود.

روسیه یک روز پس از بازگشت ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از سفر دوره ای اروپایی، با موشک و پهپاد به تاسیسات و شبکه انتقال برق اوکراین حمله کرده و موجب قطع جریان برق در بیشتر بخش های این کشور شده است.

نیروی هوایی اوکراین ادعا کرده که از مجموع ۷۱ موشک شلیک شده نیروهای روسیه، ۶۱ فروند را سرنگون کرده، هر چند گرمان گالوشچنکو وزیر انرژی اوکراین گفته که برق ۶ منطقه از کشورش قطع شده است.

مسکو با تکذیب هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی، گفته که تاسیسات مورد حمله قرار گرفته، با تلاش های جنگی کی یف ارتباط داشته است.

نیروهای روسیه پس از چندماه نبرد ایستای توپخانه ای با نیروهای اوکراین، محاصره شهر کوچک باخموت را آغاز کرده اند که نقطه تمرکز اصلی مسکو در هفته های اخیر بوده است. این شهرک پیش از جنگ نزدیک به ۷۰ هزار تن جمعیت داشته که اکنون بیشتر آنان گریخته اند.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده است که نیروهای ارتش خصوصی واگنر وابسته به روسیه از روز سه شنبه ۲ یا سه کیلومتر در شمال باخموت پیشروی کرده اند که تغییر و تحول قابل توجهی به شمار می رود و اکنون جاده اصلی دسترسی غربی به باخموت را تهدید می کنند. هر چند یک تحلیل گر ارتش اوکراین گفته که هنوز جریان تدارکات و پشتیبانی برای نیروهای این کشور، قطع نشده است.

انگلیس همچنین اعلام کرده که نیروهای روسیه نزدیک ووهلدار پایگاه مهم راهبردی ارتش اوکراین در تقاطع جبهه های جنوبی و شرقی، پیشروی هایی کرده اند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه گفت که حتی در صورت موافقت سران اروپا، ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین در هفته‌های آینده غیرممکن است.

وی با اشاره به سلاح‌های سزار و سامانه دفاعی مامبا که از سوی فرانسه به اوکراین وعده داده شده است، گفت: مهم این است که متحدان مفیدترین و سریع‌ترین تجهیزات را ارسال کنند.

روسیه همزمان با سفر زلنسکی به انگلیس، فرانسه و بلژیک حملات جدیدی را در اوکراین آغاز کرده است و زلنسکی خواستار دریافت جنگنده، موشک‌های دوربرد و تانک‌های سنگین از اروپا شده است.

متحدان اوکراین نگران هستند که ارسال تسلیحات پیشرفته غربی به این کشور باعث تشدید تنش با مسکو و درگیری میان روسیه و ناتو شود.

مکرون و رهبران اروپایی در بروکسل هر چند از زلنسکی استقبال گرمی کرده و وعده داده اند همچنان در کنار اوکراین بمانند، اما در مورد تامین خواسته‌های وی مبنی بر دریافت جنگنده محتاطانه عمل کردند.

زلنسکی روز پنجشنبه ادعا کرد که چندین رهبر اتحادیه اروپا برای ارسال جنگنده به کی‌یف اعلام آمادگی کرده‌اند اما بلومبرگ به نقل از یک مقام ارشد اروپایی گفت که تاکنون هیچ یک از رهبران اروپایی درباره ارائه جنگنده به اوکراین تعهدی نداده است.

ادوارد هگر نخست وزیر اسلواکی پنجشنبه شب به زلنسکی وعده داد که برای تحویل جنگنده‌های میگ-۲۹ و سایر تسلیحات به اوکراین، تلاش کند.

وی افزود: شما خواستار سلاح‌هایی مانند میگ-۲۹ هستی تا از آسمان و مردمت حفاظت کنی. من در این باره تلاش خواهم کرد. اسلواکی با شماست.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    10 3
    دمت گرم بزن که خوب میزنی
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      3 19
      دم کی گرم این جنگ به ایران بیشتر خسارت زده داشت برجام به فرجام می‌رسید که روسیه زد زیر میز ومقالات ماهم گفتن روسیه باید منافعه اش حفظ شود
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      برجام که امام خلع سلاح و تسلیم شدن ایران است همان بهتر که این پیمان ننگین و ذلت بار به نتیجه نرسید وگرنه همان طور که اوکراين خلع سلاح شد ایران را هم مستعمره و بی دفاع خواهند ساخت. ممنونم از روسیه که اجازه نداد ایران به ذلت و خواری بیفتد
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      برجام که همان خلع سلاح و تسلیم شدن ایران است همان بهتر که این پیمان ننگین و ذلت بار به نتیجه نرسید وگرنه همان طور که اوکراين خلع سلاح شد ایران را هم مستعمره و بی دفاع خواهند ساخت. ممنونم از روسیه که اجازه نداد ایران به ذلت و خواری بیفتد
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    7 1
    بزن بزن که داری خوب میزنی
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    7 1
    روسیه قدرتمند
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    7 1
    اکراین باید هر چه برژنف تودی از دیگران غصب کرد بده ۱.نیو روسیه وکریمه به روسیه ۲.زاکاپارتیه مجارستان کالیسیا لهستان ۴.سرزمین درختان راش رومانی چرنیهف بلا روس
  • ساس IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    3 14
    عملکرد پدافند هوایی اوکراین که بهبود یابد و فرودگاهها امن شوند بمب افکنها هدیه میوند تا دمار روسها را دربیاورند
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 0
      ... شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی....
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 0
      به همین خیال باش!! شک نکن اروپا و آمریکا ، نهایتا اوکراین را دودستی تحویل روسیه خواهند داد...
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    15 2
    روسیه کوتاهیکرده.اصلا تاحالا نباید انتقال برقی دراوکراین مونده بود.تابفهمن وقتی نسل کشی میکنن وغربگدائی عهد شکنی ونئو نازی بازی درمیارند .هزینه بالا ئیم داره
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      2 0
      روسیه مانند گربه ای که با موش بازی میکنه، اوکراین را نیمه جان نگه داشته تا فرصت داشته باشد، اتحادیه اروپا و ناتو را تضعیف کند
    • ناشناس IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      1 0
      من میترسم آلمانیها انتقام تجاوز وحشتناک و هولناک به نوامیس خود در سال 1945 را از روسها در مسکو و سن پطرزبورگ بگیرند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس