کد خبر 1459402
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
«جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا

«جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا در حالی امروز شنبه راهی کشور جنگ زده لیبی می شود که رسانه ها و محافل سیاسی سوالاتی در خصوص اهداف واقعی این سفر مطرح کرده اند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «اخبار لیبیا» به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که ملونی در این سفر به همراه وزرای خارجه و کشور ایتالیا قصددارند موضوعاتی از جمله قایق های حامل مهاجران و پناهجویان از سواحل لیبی به مقصد اروپا و بویژه ایتالیا را بررسی کنند؛ موضوعی که نگرانی گروه های امدادرسان را از تشدید شرایط برای پناهجویان آفریقایی از سوی دولت راست افراطی حاکم بر رم افزایش داده است.

این گروه ها نگران هستند که دولت افراطی ایتالیا مقررات جدیدی را برای کشتی هایی به اجرا گذارد که اقدام به نجات مهاجران سرگردان در دریا می کنند و با محدود کردن فعالیت آنها، عملا جان هزاران پناهجو را به خطر می اندازند، حتی برخی نمایندگان پارلمان ایتالیا نام این طرح را «غرق کشتی های حامل پناهجویان» توصیف کرده اند.

با این حال، یک کارشناس سیاسی در ایتالیا از دولت این کشور خواست تا از تلاش‌های سازمان ملل برای تهیه نقشه راه جدید برای بحران لیبی حمایت واقعی کند.

وی همچنین توصیه کرد که اتحادیه اروپا، استفاده از ابزارهای سیاسی خود در جبهه جنوبی لیبی را پس از یک دوره بی توجهی ناشی از جنگ اوکراین، از سر گیرد.

«آرتور واروفیللی» رئیس شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در رم گفت که اهمیت لیبی برای ایتالیا مهم است، اما نه مانند گذشته. دولت جدید در توهم به سر نمی برد و اکنون می داند که بحران، بومی شده است.

ملونی یکشنبه و دوشنبه گذشته از الجزایر بازدید و با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده بود. وی در الجزایر به سفرهای آتی خود به شمال آفریقا در چارچوب «طرح ماتی» با اهداف مختلف از جمله آنچه نفوذ روسیه و چین در این منطقه دانست، اشاره کرده بود که به زعم وی، موجب آسیب دیدن روزافزون ثبات در این منطقه شده است.

پایگاه خبری «اخبار لیبیا» نوشت: ملونی از طرح محاصره دریایی لیبی که در جریان مبارزات انتخاباتی خود مطرح کرده بود، عقب نشینی کرده اما به جای آن طرح دیگری در زمینه مهاجرت در بخش جنوبی مدیترانه با ابعاد جامع به نام «طرح ماتی» در دستور کار قرار داده که هدف از آن محدود کردن خروج مهاجران از کشورهایشان با ادعای افزایش برنامه های توسعه و ایجاد اشتغال اعلام شده است.

کشورهای غربی با فرافکنی نتایج سیاست های استعمار گذشته و حال خود در قبال کشورهای شمال آفریقا، همواره پدیده جستجوی جوانان این منطقه برای یافتن مکان و فرصت بهتری برای زندگی را با عنوان «مهاجرت غیرقانونی» مطرح و خود را به عنوان کشورهای میزبان، قربانی این پدیده تلقی کرده و مقررات و محدودیت های بسیاری در این خصوص ایجاد کرده اند که بارها مورد اعتراض فعالان امدادی و حقوق بشری شده است.

از این رو سفر امروز نخست وزیر افراط گرای ایتالیا به لیبی – مستعمره سابق – پرسش های بسیاری را در خصوص نیت های واقعی ملونی برای انجام این سفر مطرح کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس