تقابل پاپ فرانسیس با موضع ضد مهاجرتی نخست وزیر جدید ایتالیا

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان روز یکشنبه با دفاع از پناهجویان، سیاست حذف آنها را ننگ آور، نفرت انگیز و گناه دانست و با این موضع گیری، خود را در مسیر تقابل با دولت جدید راستگرای ایتالیا قرار داد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسیس که همواره از پناهجویان حمایت کرده است، گفت: حذف پناهجویان، ننگ آور است و محروم کردن آنها جنایتکارانه است و باعث می شود در مقابل ما جان دهند.

وی با اشاره به هزاران نفری که در تلاش برای رساندن خود به اروپا غرق شده اند، افزود: امروز دریای مدیترانه بزرگترین گورستان جهان است.

وی با اعلام اینکه باز نکردن در به روی افرادی که نیازمند هستند، جرم است، محروم کردن پناهجویان را گناه آمیز خواند.

این سخنان در حالی انتشار یافت که جورجیا ملونی که قرار است به زودی پست نخست وزیری ایتالیا را در راس یک ائتلاف راستگرا در اختیار گیرد، نسبت به سرکوب مهاجران و سختگیری در مرزهای ایتالیا وعده داده است.

وی همچنین قول سرعت بخشیدن به بازگرداندن مهاجران به کشورهای مبدا و سخت تر کردن قوانین پناهجویی را داده است. ملونی خواستار محاصره دریایی شمال آفریقا برای جلوگیری از تردد قایق های حامل پناهجویان و اعمال محدودیت های جدید بر کشتی های نجات دهنده مهاجران شده است.

در این میان، پاپ فرانسیس بدون نام بردن از ایتالیا گفت که بازگرداندن برخی پناهجویان باعث می شود این افراد در اردوگاه های کار اجباری قرار گیرند و استثمار شوند، ضمن اینکه با آنها همچون برده رفتار شود. وی پیشتر گفته بود که این مورد در لیبی اتفاق افتاده است.

در همین حال باید به این نکته اشاره داشت که زندگی پناهجویان در ایتالیا بسیار سخت است. پرونده درخواست پناهندگی بسیاری از آن‌ها توسط اداره مهاجرت رد می شود و امکان کار قانونی برای آن‌ها وجود ندارد. بر اساس برخی نظرسنجی‌ها پناهجویان در ایتالیا از تبعیض نیز رنج می‌برند. به نظر می‌رسد شرایط این پناهجویان وخیم‌تر نیز خواهد شد.   

ملونی که حزبش در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) در ایتالیا در صدر قرار گرفت، رهبری دولت بعدی را برعهده خواهد داشت. وی در یک سخنرانی کوتاه در رم گفت: «ایتالیایی‌ها پیام روشنی در حمایت از دولت دست راستی به رهبری حزب «برادران ایتالیا» ارسال کرده‌اند.»

ملونی پیش از انتخابات ۲۵ سپتامبر در گفت و گو با رویترز گفت که از اتحادیه اروپا می‌خواهد به مقام‌های لیبی پول بدهند تا با استفاده از نیروهای پلیس گشت‌ دریایی جلوی مهاجرت پناهجویان به ایتالیا را بگیرند. او چنین اقدامی را منعکس کننده عهدنامه‌ای دانست که در سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا و ترکیه آن ‌را امضا کرده‌اند. در این عهدنامه بروکسل به ترکیه برای جلوگیری از ورود مهاجران به اروپا پول پرداخت می‌کند.  

بر اساس قوانین کنونی اتحادیه اروپا، پناهجویان از هر کشوری که وارد این اتحادیه می‌شوند، موظفند درخواست پناهندگی خود را در همان کشور ثبت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس