کد خبر 1458750
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
دلیل سرگیجه‌های ناگهانی چیست؟

اولین باری که سرگیجه را تجربه می کنید ممکن است برایتان ناخوشایند و ترسناک باشد. احساس چرخش در سر یا احساس این که جهان دور سر شما می چرخد.

به گزارش مشرق، اولین باری که سرگیجه را تجربه می کنید ممکن است برایتان ناخوشایند و ترسناک باشد. احساس چرخش در سر یا احساس این که جهان دور سر شما می چرخد.

خوشبختانه در اغلب موارد سرگیجه به دلیل بیماری جدی مغزی نیست و فقط سرگیجه خوش خیم موضعی پاروکسیسمال paroxysmal positional vertigo یا به اصطلاح BPPV است. این مشکل شاید شدید و آزار دهنده باشد ولی خطری ندارد. پاروکسیسمال به معنای ناگهانی و کوتاه مدت است و معمولا کمتر از یک دقیقه طول می کشد وو به دلیل حرکت خاصی در سر ایجاد می شود.

بنابراین اگر یک سرگیجه ناگهانی را هنگام بالا یا پایین بردن سر یا نشستن تجربه کردید که با حالت تهوع و عدم تعادل هماره بود احتمالا یک سرگیجه خوشخیم دارید که علت اصلی آن اختلال در گوش داخلی و التهاب گوش است.

با وجودی که BPPV اغلب در افراد بالای ۶۰ سال رواج دارد ولی در هر سنی احتمال ابتلا به آن وجود دارد به خصوص در زنان.

BPPV گاهی دلایل دیگری دارد مثل فشار بر سر، میگرن یا مشکلات دیگر گوش داخلی، دیابت ، پوکی استخوان یا دراز کشیدن به مدت طولانی .

علت ایجاد سرگیجه کزیستال های ریز کلسیم به نام اوتوکونیا otoconia هستند که از محل همیشگی خود در گوش داخلی جدا شده و هماهنگی ممعمول بین مغز و گوش داخلی که تعادل شما را حفظ میکنند، مختل می کند.

اغلب سرگیجه ها در عرض چند هفته خود به خود درمان می شوند ولی برخی شدیدتر یا مداوم هستند و اگر در موقع رانندگی یا کاری که نیاز به تعادل دارد پیش بیایند نگران کنده می شوند. بنابراین برای درمان سریع تر بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

تسخیص سرگیجه خوش خیم معمولا بسیار ساده است و نیازی به آزمایش یا اسکن مغز و اشعه ایکس ندارد. معمولا پزشک از شما می خواهد سرتان را به جهتی که باعث حرکت کریستال ها و سرگیجه می شود حرکت دهید و حرکات ریتمیک چشم و داخل گوش معاینه می شود. و معمولا داروهای آنتی هیستامین یا بنزودیازپین برای سرکوب علایم تجویز می شود.

اگر علت سرگیجه شما التهاب یا عفونت گوش داخلی باشد روش درمان کمی متفاوت خواهد بود و باید التهاب گوش داخلی رفع شود. التهاب گوش داخلی معمولا پس از وارد کردن ابزار غیر بهداشتی برای تمیز گردن جرم گوش ایجاد می شود بنابراین بهتر است از این کار اجتناب نمایید.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    1 0
    من در سن ۵۳ سالگی بهش دچار شدم خیلی سرگیجه های بدی و خطرناکی دارد زندگی انسان بشدت مختل می شود.نتیجه درمان فقط و فقط با یک دوره مانور گوش در نزد کارشناس شنوایی سنجی انجام شد در دو جلسه که تا ۸۰ درصد خوب شد و مابقی با داروی تجویزی دکتر گوش و در ظرف چند ماه بهبودی حاصل شد.باید تحت نظر پزشک گوش و حلق وبینی درمان گردد
  • US ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    کمبود ویتامین ب۱۲
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    اگر سرگیجه همراه با حالت تهوع باشد ""هرچه سریعتر"" به پزشک مراجعه کنید و حتما" عکس MRI بگیرید چون احتمال وجود غده سرطانی در مغز هست. در این جور موارد به مطالب اینترنتی تکیه نکنید و جان خود را به خطر نیندازید.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    اگر سرگیجه همراه با حالت تهوع باشد ""هرچه سریعتر"" به پزشک مراجعه کنید و حتما" عکس MRI بگیرید چون احتمال وجود غده سرطانی در مغز هست. در این جور موارد به مطالب اینترنتی تکیه نکنید و جان خود را به خطر نیندازید.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    منهم گرفتارش شدم عکس ام .آر.ای گرفتم چیزی نبود همان ریزکلسیمها جابجا شده بود احساس میکنی مایعی درگوش حرکت میکندپزشک مغز واعصاب چند نرمش وحرکت ورزشی را بمن یاد داد انجام دادم بسراغم نیامد درعین حال انتی هیستامین تجویز شد استفاده کردم ولی هنوز بسراغم نیامده است .حرکت ورزشی داروی اصلی آنست به نت هم بروید شیوه آنرا توضیح داده است انجام بدهید بهبودی حاصل میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس