کد خبر 1455624
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
چند ترفند ساده برای حل مشکل بی‌خوابی

حتما برایتان پیش آمده که در تخت‌خواب هستید و آماده برای خواب اما خواب به چشمتان نمی‌آید.

به گزارش مشرق، خستگی بر بدن مستولی شده و توان انجام کاری ندارید اما خواب هم انگار فرسنگ‌ها با شما فاصله دارد. در این شرایط است که باید فکری به حال این بی‌خوابی بکنید.

برخی از راهکارهای کاربردی برای داشتن خواب راحت عبارتند از:

خاموش کردن گوشی: بهترین کار این است که گوشی را خاموش کنید. نور گوشی در تاریکی شب، بیشتر مغز را فعال نگه می‌دارد و بی‌خوابی را تشدید می‌کند.

نخوابیدن در طول روز: اگر عادت دارید در طول روز خواب نیم ‌روزی داشته باشید، برای بهتر خوابیدن در شب خوب است این عادت را کنار بگذارید.

به موقع شام خوردن: خوردن دیروقت غذاهای سنگین و چرب باعث می‌شود به سیستم گوارشی فشار زیادی وارد شده و همین امر بر نحوه ی خواب تأثیر می‌گذارد. با این حساب حداقل یک ساعت قبل از خواب، از خوردن غذا پرهیز کنید.

داشتن برنامه برای خواب: بیش از هشت ساعت برای خواب در نظر نگیرید. میزان خواب توصیه شده برای یک فرد بالغ و سالم حداقل هفت ساعت است. بیشتر مردم، به استراحت بیش از هشت ساعت در رختخواب نیاز ندارند. هر روز، از جمله آخر هفته‌ها، به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. ثابت بودن چرخه خواب و بیداری بدن شما را تقویت می‌کند.

نخوردن خوردنی‌های کافئین‌دار: قهوه صبحگاهی برای بیشتر افراد مفید است، اما سعی کنید با تاریک شدن هوا، از مصرف کافئین در غذاها و نوشیدنی‌ها خودداری کنید. حتی مصرف مقدار کمی شکلات نیز می‌تواند روی خواب شبانه تأثیر بگذارد.

برای خواب راحت چه بخوریم؟

ماهی: بیشتر ماهی‌ها ازجمله سالمون و تون دارای ویتامین ب ۶ هستند که برای رفع بی‌خوابی مفید است.

آب گیلاس: آب گیلاس منبعی غنی از ملاتونین است که برای داشتن خواب راحت به ما کمک می‌کند.

سویا: غذاهایی که با سویا درست می‌شوند، ایزوفلاون‌ها دارند. این ترکیبات، تولید سروتونین می‌کند که یک ماده شیمیایی در مغز بوده و چرخه خواب را تحت تأثیر قرار داده و میزان آن را افزایش می‌دهند.

موز: میوه‌ای دارای پتاسیم است و منبع خوبی از ویتامین ب ۶ است، پس برای داشتن خواب راحت خوردن موز بی‌تأثیر نیست.

گردو: گردو حاوی چربی‌های سالم و ملاتونین است که می‌تواند خواب بهتری ایجاد کند.

چای بابونه: چای بابونه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

مواد غذایی سبوس‌دار: جو و دیگر دانه‌های سبوس‌دار حاوی منیزیم هستند و کمبود بیش‌ازحد منیزیم ممکن است خوابیدن را دشوارتر کند.

چای سفید: این چای پرخاصیت و پرفایده از گذشته به‌عنوان نسخه‌ای آرامش‌بخش برای اعصاب، مقوی برای قلب و عروق، مقابله‌کننده با پوکی استخوان و و مبارزه‌کننده با آنفلوانزا مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

چای سبز: چای سبز به دلیل داشتن مقادیر کمی از کافئین و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند هورمون‌ها را متعادل کرده و به شما کمک کنند تا آرامش بیشتری داشته باشید.

چای نعنا: چای نعنا دارای تأثیرات تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است که اغلب با اسطوخدوس یا بابونه میل می‌شود. خوردن این چای به افزایش آگاهی انسان نیز کمک می‌کند و یک روش قدیمی برای درمان بی‌خوابی است.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس