رزمایش ارتش

اگرچه سناریو اجرا شده در رزمایش اخیر ارتش شامل حملات پرحجم و در تاریکی شب، با رعایت اصل غافلگیری و تنوع تهدیدات بود، اما سامانه‌های بومی یگانهای پدافندی کشورمان به خوبی از پس این ماموریت سخت، برآمدند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حالی طی روزهای گذشته در منطقه جاسک، شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در اقیانوس هند برگزار شد که و بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی پهپادها و جنگنده ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» در آن حضور داشتند.

اگرچه رزمایش‌های نیروهای مسلح در جهان نشانه اقتدار و آمادگی آن‌ها برای تامین امنیت و حفاظت از کشورها محسوب می‌شود و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله ارتش و سپاه پاسداران نیز با برگزاری رزمایش‌های دوره‌ای در طول سال سعی می‌کنند تا با حفظ توان دفاعی خود، به دشمنان نشان بدهند که همواره برای دفاع از تمامیت ارضی کشورمان آمادگی دارند، اما مزیت مهم دیگر در این تمرینات عملی، بکارگیری و تست سامانه ها و تاکتیک های جدید برای ارتقاء توان دفاع از آب، خاک و آسمان ایران عزیزمان است.

بیشتر بخوانید:

عملیات ترکیبی پرنده‌های ایرانی در «ذوالفقار ۱۴۰۱» برای انهدام گسترده اهداف دوربرد/ پهپادهای انتحاری ارتش از دیمونا به «ساعر» رسیدند +عکس

شعبده‌بازی ۳۶۰ درجه ایالت متحده برای جبران آبروریزی «پاتریوت» / آمریکا به جای جبران خسارت، هزینه نابودی آرامکو را از عربستان گرفت! +عکس

تحول مهم «کرّار» در عملیات‌های غافلگیرانه با رسیدن به ارتفاع ۱۴ کیلومتری/ استقبال موشک‌های کروز ایرانی از تست موفق یک پهپاد خاص +عکس

حضور چشمگیر سامانه های پدافندی در رزمایش ترکیبی ارتش

در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ تمرینات و اقدامات گسترده‌ای انجام و بیش از ۲۰۰ سناریو نظامی اجرا شد که وجه تمایز این رزمایش با سایر رزمایش‌ها بود؛ از جمله اقدامات انجام شده در این رزمایش می‌توان به حضور چشمگیر و تنوع حداکثری سامانه های شناسایی، راداری و پدافندی برای حفاظت از نیروهای چهارگانه ارتش بود که با شلیک انواع سیستم ها، اخطار به پرندگان فرامنطقه‌ای -که قصد ورود به منطقه برگزاری رزمایش و جمع‌آوری اطلاعات داشتند- و اجرای سناریوهای مختلف عملیاتی همراه بود.

تلفیق سامانه های اپتیک با یکدیگر و با سامانه های راداری از اقدامات جدیدی بود که در این رزمایش نیز همچون سالهای اخیر اتفاق افتاد و با این ابتکار، به محض اینکه هدفی کشف شود به صورت اتوماتیک و در سریعترین حالت ممکن، دوربین های برد بلند "سرچ و ترک"، آن نقطه را مورد پایش قرار داده و هدف را شناسایی می‌کنند تا یگانهای پدافندی و فرماندهان حاضر، اطمینان حاصل کنند که این هدف نیاز به اقدام تاکتیکی دارد، دوست است یا دشمن.

شکار «پسیو» جنگنده‌های دشمن با تاکتیک خاص در «ذوالفقار ۱۴۰۱»/ یک مدافع حرم مشهور عهده‌دار دفاع از آسمان ایران شد +عکس

ضمن آنکه مشخص شد قدرت پهپادی نیروی پدافند نیز کاملا ملموس است و روندی مطلوب و رو به جلو را طی می‌کند به صورتی که علاوه بر شناسایی هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای که اغلب از نوع P-۸، EP-۳، RC-۱۳۵، رافائل و MQ-۹ بودند، هنگامی که هواپیمای باسرنشین اطلاعاتی P-۸ نیروهای فرامنطقه‌ای سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقه عمومی رزمایش داشت، با دستور شبکه یکپارچه پدافند هوایی، یک فروند پهپاد کرار از قرارگاه پهپادی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه رزمایش، با پرواز بر فراز منطقه عمومی رزمایش، هواپیمای اطلاعاتی یاد شده را مجبور به خروج از منطقه کرد.

با این مقدمه می توان به حضور سامانه های پدافندی زیر که تماما ساخته شده در صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان هستند، اشاره کرد.

حضور موثر سامانه‌ بومی "مجید"

در یکی از مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، پهپادهایی نیروهای نارنجی که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط سامانه‌های راداری گسترش یافته در منطقه عمومی رزمایش، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام، به سامانه موشکی ارتفاع کم "مجید" و سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای "خاتم" واگذار که با شلیک موفق موشک و گلوله‌های توپخانه‌ای از این سامانه‌ها، سرنگون شدند.

سامانه سلاح پدافند هوایی مجید که با نام تجاری AD-۰۸ نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین سامانه‌های تولید شده توسط صنعت دفاعی کشورمان است که در حقیقت یک سامانه سلاح زمین به هوای با برد و ارتفاع کوتاه است و کاربرد آن در آخرین لایه دفاع هوایی مناطق تحت حفاظت است. "مجید" که نام آن از نام شهید مدافع حرم مجید قربانخانی الهام گرفته شده ، قابلیت انجام عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارد و می‌تواند به صورت همزمان با ۴ هدف اعم از انواع پهپادها، موشک‌های کروز، بالگردها و دیگر اهداف با قابلیت مانور کم درگیر شده و به سمت آنها موشک شلیک کند.

۱۸ تاکتیک عملیاتی«آجا»در رزمایش ذوالفقار

شکار «پسیو» جنگنده‌های دشمن با تاکتیک خاص در «ذوالفقار ۱۴۰۱»/ یک مدافع حرم مشهور عهده‌دار دفاع از آسمان ایران شد +عکس

سیستم الکترواپتیکی کاشف سامانه پدافندی مجید

سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری ۸ کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابجای تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد. همچنین این سامانه مجهز به دوربین بُرد بلند حرارتی است که در این رزمایش ضمن تلفیق با سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای راداری خاتم، قابلیت شبکه‌پذیری این سامانه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و با عملکرد دقیق توان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش در درگیری با اهداف در بُرد و ارتفاع کم را به‌نحو چشمگیری افزایش داد.

همانطور که در تصویر بالا نیز مشخص است، اصلی‌ترین بخش این سامانه که همان سیستم کشف و رهگیری اهداف است، یک سیستم الکترواپتیکی است که وظیفه کشف هدف و هدایت سیستم را بر عهده دارد. برد این سیستم ۱۵ کیلومتر است و قابلیت کشف ۳۶۰ درجه در سمت و ۰ تا ۱۲ درجه در ارتفاع را دارد.

امروزه وجود یک سیستم متحرک و فشرده و کوچک و در عین حال ارزان قیمت مانند "مجید" برای دفاع از مراکز حساس و پایگاه های نظامی و محل استقرار ثابت یگان های زمینی جهت دفاع و جهت کشف و انهدام پهپادها، موشک های کروز، بالگردها و عمده اهداف پروازی ارتفاع پست از الزامات مهم برای نیروهای مسلح کشور است و به نظر می رسد با طراحی صورت گرفته، هر پرتابگر آن سیستم ردگیری اختصاصی خود را دارد و اگر یک پرتابگر به هر دلیل از روند عملیاتی خارج شود، دیگر پرتابگرها درگیری مستقل را ادامه می دهند. ضمن آنکه سامانه پدافندی مجید در این رزمایش، روی حامل جدید دیده می شد.

انهدام پهپاد با سامانه ۱۵ خرداد ارتقاء یافته

طبق یک سناریو عملیاتی دیگر، پهپادهایی که در قالب نیروی متخاصم سازماندهی شده بودند، قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، اما طی فرایند عملیاتی (کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و انهدام) ابتدا توسط طیف گوناگون سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش کشف و پس از شناسایی در مرکز فرماندهی و کنترل رعد نیروی پدافند هوایی ارتش، به سامانه بومی ۱۵ خرداد واگذار و تحت کنترل آن مرکز، با شلیک موفق موشک نسبت به انهدام پهپاد های مهاجم اقدام شد. کشف اهداف پرسه زن با سطح مقطع راداری کم و اجرای تیراندازی زمین به هوای شبانه توسط سامانه‌های توپخانه‌ای علیه اهداف هوایی متخاصم از جمله اقداماتی بود که در این مرحله از رزمایش توسط نیروی پدافند هوایی ارتش اجرا شد.

۱۸ تاکتیک عملیاتی«آجا»در رزمایش ذوالفقار

شلیک سامانه 15 خرداد

شکار «پسیو» جنگنده‌های دشمن با تاکتیک خاص در «ذوالفقار ۱۴۰۱»/ یک مدافع حرم مشهور عهده‌دار دفاع از آسمان ایران شد +عکس

استقرار رادار آرایه فازی نجم در محل شلیک سامانه 15 خرداد

باید توجه داشت این بخش از سناریو اجرا شده، از جمله مهمترین و جذاب ترین رویدادهای رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش بود که خبر از فعالیت ترکیبی دو سامانه مهم یعنی "جوشن" و "پانزدهم خرداد" درکنار یکدیگر می داد. ترکیب رادار آرایه فازی پیشرفته "نجم" با توان درگیری همزمان با 6 هدف و در کنار آن یک سامانه با رادار غیرفعال (Passive) و سیستم های نظارتی حرارتی و اپتیکی و بهرمندی از موشکهای هدایت ترکیبی نسل جدید صیاد 3 با برد 120 کیلومتر نشان می داد، نسل جدید شبکه پدافندی کشور با اتکا به این سامانه های بومی، از قابلیت های پیشرفته تر و مرگبارتری برای هر پرنده مزاحم یا متخاصم، برخوردار است.

بکارگیری این ترکیب در یک شبکه پدافندی، ضمن افزایش بقای سامانه ها در منطقه نبرد، جلوی فرار یا موفقیت هدف پرنده را گرفته و اجازه عملیات حتی در شدیدترین شرایط جنگ الکترونیک دشمن را نمی دهد. طبیعتا عملیاتی شدن این سامانه های غیرفعال یا اصطلاحا پسیو - مانند جوشن- که درصد آشکار شدن محل رادار و سامانه پدافندی را کاهش می دهد و در عین حال، سامانه های هشدار دهنده موجود روی جنگنده های دشمن را نیز فعال نمی کند، از اهمیت بسیار زیادی در کشورمان برخوردار است و این رزمایش، نمایش بخشی از موفقیت در ترکیب و شبکه سازی این سامانه در کنار یکدیگر بود.

حمله به اهداف پرنده با «مرصاد» تاکتیکی

در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک ارتش، طی یک عملیات شبانه، پهپاد مهاجم در نقش نیروی متخاصم که قصد نزدیک شدن به حریم هوایی ایران از سمت دریا را داشت با کشف به موقع آن توسط رادار سامانه تاکتیکی مرصاد در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۵ هزار پا، سامانه مذکور توانست با شلیک یک فروند موشک، پهپاد مهاجم را مورد اصابت قرار داده و سرنگون کند.

۱۸ تاکتیک عملیاتی«آجا»در رزمایش ذوالفقار

موشک ارتقاء یافته سامانه مرصاد

سامانه موشکی تاکتیکی بومی مرصاد، سامانه‌ای متحرک و چالاک است که قدرت کشف آن از ۱۱۰ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر افزایش یافته است و با استفاده از فن‌آوری‌های به روز دقت و تداوم عملیاتی بالایی دارد و اهداف را در فاصله ۴۰ کیلومتری منهدم می‌کند. همچنین، سامانه مذکور این قابلیت را دارد که در کمتر از ۷ دقیقه استقرار و بعد از شلیک موشک در همان مدت زمان موقعیت خود را تغییر دهد.

شکار «پسیو» جنگنده‌های دشمن با تاکتیک خاص در «ذوالفقار ۱۴۰۱»/ یک مدافع حرم مشهور عهده‌دار دفاع از آسمان ایران شد +عکس

به نظر می رسد با توجه به تصاویر منتشره، بخش های مختلف این سامانه مانند رادار جستجوگر و رادار کنترل آتش، کاملا متحرک شده و با استقرار روی کامیونهای نسل جدید، توان آنرا پیدا کرده اند که به سرعت، در هر منطقه مستقر یا محل استقرار را ترک کنند که این موضوع در کنار سرعت بالای عملیاتی شدن موشکهای این سیستم، کار سامانه های ماهواره ای یا پرنده های شناسایی دشمن برای اطلاع از وضعیت آنها را بسیار سخت می کند. ضمن آنکه نسل جدید و بهینه شده سامانه پدافند هوایی موشکی مرصاد۱۶ ، سال گذشته با موفقیت در کویر مرکزی ایران آزمایش شد که این سامانه قابلیت مقابله با اهداف سرعت بالا در ارتفاع پایین مانند موشکهای کروز را دارد.

استفاده از "تلاش" برای انهدام اهداف در ارتفاع بالا

بر اساس دیگر سناریو اجرا شده، انهدام پهپاد متخاصم توسط سامانه بومی پدافندی "تلاش"، از مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش بود که در این مرحله، نیروهای حاضر در نقش دشمن، با اعزام یک فروند پهپاد از فراز آب‌ های بین المللی و از فاصله ۱۵۰ کیلومتری علیه حریم فضایی جمهوری اسلامی ایران با ارتفاع ۲۵ هزار پا، قصد حمله به مراکز حساس و مهم نیروهای خودی در جاسک را داشتند که با هوشیاری سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش، در حداقل زمان کشف و بلافاصله پس از شناسایی توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی، به سامانه موشکی تلاش واگذار و پرنده مهاجم، با شلیک موفق موشک سرنگون شد.

شکار «پسیو» جنگنده‌های دشمن با تاکتیک خاص در «ذوالفقار ۱۴۰۱»/ یک مدافع حرم مشهور عهده‌دار دفاع از آسمان ایران شد +عکس

شکار «پسیو» جنگنده‌های دشمن با تاکتیک خاص در «ذوالفقار ۱۴۰۱»/ یک مدافع حرم مشهور عهده‌دار دفاع از آسمان ایران شد +عکس

سامانه پدافند هوایی تلاش، یک سامانه پدافند هوایی بُرد متوسط و ارتفاع بلند است که برای مقابله با اهداف پرنده از جمله هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن به کار گرفته می‌شود و قادر است انواع بالگردها و هواپیمای بدون سرنشین را نیز منهدم کند. در سالهای اخیر موشکی که از سامانه تلاش شلیک شد، صیاد 3 بوده اما تا چند سال قبل، یک محصول غیربومی در سامانه موشکی تلاش برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع بالا و برد بالا مورد استفاده قرار می‌گرفت که با به ثمر نشستن پروژه موشک پدافندی صیاد 3، این موشک به سامانه موشکی تلاش الحاق و سامانه موشکی اس 200 از بخش موشکی سامانه تلاش حذف شد.

هر یک گردان از سامانه تلاش از 3 پرتابگر موشک 4 تایی بهره می‌برد که این پرتابگرها براساس نیاز می‌توانند موشک صیاد 2 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع متوسط و برد متوسط) یا موشک صیاد 3 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع بالا و برد بالا) تشکیل شوند.

سامانه‌هایی از جمله تلاش، پانزده خرداد، جوشن و مرصاد نسل جدید که تمامی در داخل کشور طراحی و ساخته شده اند، دارای قابلیت‌های ویژه و منحصری در کشف و هم در درگیری هستند و دانش بومی، مطالبه بومی و نیازمندی بومی، نیروهای مسلح کشورمان را به نقطه ای رسانده که بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بخش زیادی از این امکانات و تجهیزات مدرن و ارتقاء یافته را وارد چرخه عملیاتی پدافند هوایی کنند که این اقدام، در اوج تحریم ها و تلاش های دشمنان برای تضعیف نیروهای مسلح بویژه در حوزه پدافندی، جای تحسین و تقدیر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    33 9
    عین حماقته که به هواپیمایی که برای جاسوسی از منطقه رزمایش امده اخطار داده میشه.میبایست اونو منهدم میکردند تا کشور فرستنده از این غلطها نمیکرد.ضمن اینکه به کشوری هم که این هواپیما از اونجا بلند شده هم باید اخطار داده بشه.
    • محمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      39 2
      حالا شما یکم کوتاه بیا. وارد اسمان ایران نشده ، نزدیک شده و اخطار گرفته
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      11 1
      گلوبال هاوک رو اجنه زدن . شما جو گیر نشو
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      اگه میدونی که‌کار تسلیحات ایرانی بودهو، گلوبال رو با چی زدن ؟
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 1
      تا جایی که خوندم ، اینکه ایران زدتش میدونیم ولی اینکه با چی زدنش رو کسی نمیدونه .
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      غیر از گلوبال ؟
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    36 5
    پسیو به فارسی می شود: کنش پذیر. واژه ها را به فارسی ترجمه کنید و این اندازه واژه بیگانه وارد فارسی نکنید. همین انگلیسی گرایی زبانی سبب چیرگی فرهنگ آمریکایی در ایران شده است.
    • هموطن GB ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      28 0
      دقیقا درست گفتید. حداقل اینجا در مشرق آدم انتظار ندارد که اینقدر واژه های انگلیسی استفاده شود. بارها همین تذکر را داده ایم. پاسدار زبان فارسی باشید. به جای «سرچ و ترک» به آسانی میشود « جستجو و رد گیری» را استفاده کرد.
  • SS IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    30 0
    زنده باد ارتش قهرمان و ولایی ایران
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    24 0
    درود بر نیروهای مسلح و فرمانده هان آنها بخصوص فرمانده کل
  • مهدی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    23 0
    هزار ماشاالله ، درود بر رهبر بزرگ ایران و سربازان وفادار ایشان
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    2 21
    نقاط ضعف سامانه هات رو هم بگو
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      17 2
      از نقاط ضعف این سامانه اینه که بخاطر پیشرفت زیاد در مدت کم افراد کند ذهن و احمق از درک اون عاجز میشن و نظر منفی میذن
    • FR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      17 1
      به به ! به به !خوب شد یاد آوری کردید. داشت فراموشمون میشد !!! یکی از نقاط ضعف سامانه ها این هست که نمیتونه میزان سوزش دشمن رو اندازه بگیره...
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      4 0
      باشه
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    26 0
    درود بر شرف و غیرت و اصالتشون. دست مریزاد. انشاالله ساعت به ساعت بر امکانات و قابلیتها و تجهیزات پیشرفته و تجارب ارزشمند این عزیزان گرانقدر تلاشگر و دانشمند افزوده بشه به کوری دشمنان رذل و حقیر این کشور و ملت و انقلاب و پرچم عزیزمان. حالا عده ای بدبخت دون صفت و همیشه زیر دست و نوکر صفت و خود تحقیر و بعضا معاند خودفروخته پول گرفته از دشمنان برای تخریب روحیه ملت موحد و باشرف ایران داد و جیغشون در میاد که اولا اینا همش ساختگیه و در مقابل کدخدای شیطانیه خوانده شده به عنوان ارباب جهان توسط بعضی معلوم الحالها اثر و قدرتی نداره و دوما اصلا ما چه نیازی به این موشکها و پهپادها و رادار ها و نیروهای زبده دفاعی داریم همون برنو و ژ3 و تفنگ سر پر مگه چشه تازه خدا تیرکمون سنگیه آباء و اجدادیمونو ازمون نگیره...... اونارو بدید بگذارید مک دونالدها و اپل ها و پاپانوئل ها و جیم کری ها با امضاهای قشنگشون و یانکیهای گاوچرون با اون چکمه های گشادشون و اروپایی های ننه مرده روغنفکر با اون پرچمهای رنگی راه راهشون بیان مملکت یه کم آب و رنگ به خودش بگیره.... ای لعنت بر اون ذات خبیث و خودفروخته این جماعت مغزنخودی.
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      1 0
      یه قلم کارفقط انجام بدهید،هرچندکه سخت باشه! سرعت جاکن شدن موشک های پرتاب شده ازروی پرتابگرهاراچندین برابرکنیدچالاک تروسریعترکه مثل رعدوبرق بزنه وسرنگون کنه دردههاکیلومترآنطرف تر تابیادپرنده متجاوزبفهمه چه خبره،روی زمین افتاده باشه!اصلانفهمه چه زمانی خورد؟ازکدوم زاویه هدف قراردادنش؟وازکدوم طرف خورد!
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    21 0
    دست مریزاذ
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    7 2
    ای کاش عزیزان یک سیستم برد کوتاه با لانچرهای زیاد مثلا 12 تا 24 عددی بسازند برای مقابله با موشک های کروز ، چرا که لانچر های ما در تعداد کم هستند البته این نوع آرایش مزیت پراکندکی را دارد ولی مشکلی که وجود دارد در زمان حمله موشک های کروز ، ما با هجوم چند ده موشک از یک سمت مواجهه هستیم و لانچر های کم تعداد نرخ پرتاب پایینی خواهند داشت .
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    5 3
    تعداد لانچر ها در هر خودرو کم است و به همین دلیل نرخ شلیک را در مقابله با موشک های کروز پایین است .
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      4 0
      موشکهای درونش تور داره ضمنا تعداد لانکچرها بالاست وخیلیها علنی نمیشه
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
      0 0
      برای این منطور ، این‌امکانات رو از کجا باید آورد ؟
  • سید شاهرخ کسبی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    5 1
    جانم فدای رهبر
  • محمد IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    5 0
    یکی دیگه از نقطه ضعف ها ، البته ضعف شما نه این تجهیزات ، اینه که اگه جایبت میسوزه پمادش هم پیش ماست.
  • علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    1 0
    خوب می شد اگر سیستمی داشته باشیم که همزمان با شلیک موشک پدافند به پرنده یا موشک مهاجم؛ منبع پرتاب کننده مهاجم را شناسایی و همزمان به آن هم شلیک می کرد
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    سامانه های موشکی روی هواپیماهای جنگی چگونه تست میشود بهر حال انها سرعت بیشتر دارند دستگاه های هشدار قفل موشک دارند مانور پذیر هستند .
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    3 0
    «سرچ و ترک»؟؟؟ خب بنویس جستجو و ردیابی . . . به ارتش افتخار میکنیم
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    قدیم جنگ به این شکل بود که جنگنده ها بلند می شدن تا سامانه های پدافندی برد بلند یا متوسط را بزنند یا یکطوری ازش در برن و اهداف مد نظر را بزنن مثلا در ارتفاع پست مابین کوه ها پرواز می کردند تا گیر پدافند نیفتن یا با عملیات های بسیار پیچیده , پدافند را دور می زدند و از پشت به سمت هدف شیرجه می رفتن الان دیگر جنگ این شکلی نیست ابتدا و اول از همه سیستم های پدافندی برد بلند و متوسط کوبیده می شه اونم با 1 . موشک های نقطه زن ضدرادار 2 . پهبادها و مهمات پرسه زن 3 . حتی عملیات ترکیبی شامل فتنه و ترور و تخریب و حملات خمپاره ایی راکتی به سمت پدافند و این چالش جهانیست چون شما بهترین پدافند برد بلند و متوسط را هم داشته باشید مقابل موشک های نقطه زن ضدرادار , پهبادها و حملات خمپاره ایی راکتی به شدت آسیب پذیر است نهایتا بتوانند در بهترین حالت موج 1 و 2 را مهار کنند اما این حملات به شکلی فوجی و گسترده انجام می شه و هیچ گردان پدافندی برد بلند و متوسط در هیچ کجای دنیا نمی تواند حریف چنین حملاتی شود اگر هم حریف شود باید موشک های گران قیمت پدافندی به سمت اهداف ارزان پرتاب بشن که هم اقتصاد جنگو می بازی هم انبارها زود خالی می شه
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 0
      راه حل چیه؟
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 2
    پدافند ایران ، چنتا هدف واقعی رو زدن ؟ در جنگ واقعی بکار نرفته . خیلی مطمین نباشید ، بهتره ‌ .
  • با نهایت تاثر و تاسف: IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    1 8
    تا سامانه ای طراحی نشه که موشکی بنام بی حجابی رو سرنگون کنه ، تمام این سامانه ها بدرد دو ریال هم نمیخورن
    • محمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 0
      دلیر مردان نیروهای مسلح دست همه شما را میبوسم، وظیفه شما حفاظت از مرزهای ایران عزیز است که الحق وظیفه شناسید. خدا نگهدارتان.
    • محمد IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
      0 0
      دلیر مردان نیروهای مسلح دست همه شما را میبوسم، وظیفه شما حفاظت از مرزهای ایران عزیز است که الحق وظیفه شناسید. خدا نگهدارتان. دوست عزیز خواهشمندم زحمات نیروهای مسلح را بی ارزش نکنید، کاری که فرمودید بر عهده مراکز فرهنگی است و اگر قصوری هم هست باید از متولیان فرهنگی پرسید وظیفه این عزیزان از حدقه دراوردن چشم کسانی است که به این خاک نظر سو دارند و الحق وظیفه شناسی کردند.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    باز ؟
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    بِرند خودروهای حامل در میدان جنگ می تواند دردسر ساز بشه، همه خودرو ها از پردازشگرها و تراشه هایی استفاده می کنند که توسط آمریکا ساخته می شود
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    دست مریز برادران نیروهای مسلح، خدا یاور و پشتیبان شما، ارتشیان غیور که هنوز هم بر عهد خود که گفتند "ارتش فدای ملت" وفادارند. سلام به همه مرزداران ایران عزیز. ملت فراموش نکردند زمانیکه صدام شهرهای ما را موشکباران میکرد همه میخواستیم جوابش با موشک داده بشه در حالیکه عملا توانش را نداشتیم و باید عزیزانی مثل دوران، خلعت بر، اقبالی دوگانه، بابایی، یاسین و... را به کام خطر میفرستادیم تا شاید رجز خوانی های صدام خفه بشه. دست همه را میبوسم. مام میهن به همه شما افتخار میکند و مردم سپاسگذار تلاشهای شما هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس