پهپاد رزمایش

پهپادهای ایرانی حاضر در رزمایش جدید ارتش، موفق شدند علاوه بر فرماندهی صحنه نبرد، عملیاتهایی چون فریب اطلاعاتی، هدف‌یابی، جنگ الکترونیک، شنود و رهگیری، انهدام و سرکوب سامانه‌های پدافندی را اجرا کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، از هفته دوم دی ماه در منطقه جاسک، شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در اقیانوس هند آغاز شده و بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی پهپادها و جنگنده ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» در آن حضور دارند.

اگرچه در روزهای اخیر سناریوهای مختلفی برای بررسی مهارت و کیفیت نیروی انسانی و سامانه های بومی حاضر در نیروهای ۴ گانه ارتش به اجرا گذاشته شده، اما همچون سالهای گذشته پرنده های بدون سرنشین تولید شده در صنایع دفاعی کشورمان، حضوری چشمگیر و موثر در این رزمایش داشته و عملیات های جمع آوری اطلاعات به صورت الکترونیکی، سیگنالی، ضد جنگال، علیه نیروهای مهاجم و همچنین عملیات شناسایی توسط پهپادهای مختلف از جمله باور، آرش، ابابیل، مهاجر، صادق و یسیر انجام شده و خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«نصب پهپاد روی بالگرد» تاکتیک خاص و مدرن ارتش ایران که در دنیا کم‌نظیر است/ «بمب مینیاتوری» به تسلیحات کبری‌های هوانیروز پیوست +عکس

بازار میلیارد دلاری پرنده‌های بدون‌سرنشین به دنبال فروشندگان تازه‌نفس/ ارتش انگلستان هم سراغ کپی‌کردن از دکترین پهپادی ایران رفت +عکس

پهپادهای مرموز سپاه؛ مکمل نابودی «دیمونا» توسط موشک‌های بالستیک/ تست موفق اولین «یورش فوجی» پرنده‌های انتحاری ایرانی انجام شد +عکس و فیلم

تمرین حمله به اهداف دوربرد با پهپاد مشهور

از جمله نکات مهمی که در این رزمایش مورد توجه قرار گرفته، اجرای عملیات دوربرد توسط پهپادهای انتحاری و مشهور "آرش" است که در بخشی از این عملیات، نمونه هایی از آرش، با پرواز از پایگاه پهپادی ارتش در منطقه غرب و از فواصل دوردست، اهداف ساحلی را منهدم کرده است. با بررسی فاصله منطقه رزمایش تا غرب کشور، مشخص می شود که این فاصله، بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر خواهد بود که برای آزمایش و بررسی قابلیت های پروازی، هدایت و در پایان، انهدام یک هدف ساحلی که -می تواند مرکز فرماندهی، راداری یا حتی شناورهای رزمی باشد- یک مسیر استاندارد و قابل توجه است و به خوبی، می تواند با معکوس کردن این کریدور غرب به شرق فعلی به صورت ۱۸۰ درجه، آنرا برای انهدام مناطق استراتژیک زمینی و دریایی در فلسطین اشغالی، به کار گرفت.

پهپادهای انتحاری از جمله تسلیحات خاص در جهان امروز به حساب می آیند که رسیدن به چنین سطحی، در بین کشورهای دارای فناوری بدون سرنشین نیز مصادیق بسیار محدود و انگشت شماری دارد. اگر بخواهیم در خصوص دارندگان فناوری این سطح از پرنده های بدون سرنشین ویژه صحبت کنیم به نام هایی معدود و مهم خواهیم رسید.

عملیات ترکیبی پرنده‌های ایرانی در «ذوالفقار ۱۴۰۱» برای انهدام گسترده اهداف دوربرد/ پهپادهای انتحاری ارتش از دیمونا به «ساعر» رسیدند +عکس

پهپاد آرش در زمان پرتاب از لانچر متحرک

پهپاد آرش در کنار قابلیت انتحاری، امکان سرکوب پدافند هوایی را در اختیار دارد. در خصوص سامانه های همراه این پهپاد خبر دقیقی منتشر نشده اما با این حساب به نظر میرسد در درون این پرنده بدون سرنشین، سیستم های دریافت کننده امواج راداری نصب شده و می تواند با ایجاد حالت آشیانه یاب راداری هدف را کشف و به آن حمله کند. ضمن آنکه پرتاب از طریق لانچر متحرک و عدم نیاز به هر گونه مسیر خاص برای به پرواز در آوردن این پهپادها، به این معنا است که در هر جایی یک کامیون توان توقف داشته باشد امکان پرتاب پرنده بدون سرنشین انتحاری و آغاز عملیات در تعداد بالا، از آنجا وجود دارد.

عملیات ترکیبی پرنده‌های ایرانی در «ذوالفقار ۱۴۰۱» برای انهدام گسترده اهداف دوربرد/ پهپادهای انتحاری ارتش از دیمونا به «ساعر» رسیدند +عکس

دقت قابل تحسین پهپاد آرش در انهدام هدف تعیین شده پس از پرواز بیش از هزار کیلومتر از مبدأ

پیش از این نیز در دی ما سال ۱۳۹۹، پهپاد آرش مورد نظر از سواحل مکران پرتاب شده و بعد از طی کردن مسافتی در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر، مرکز انتخاب شده برای خود را در منطقه عمومی رزمایش در استان سمنان هدف قرار داد. رسیدن به عدد ۲ هزار کیلومتر در یک پهپاد انتحاری / ضد رادار، جمهوری اسلامی ایران را به دارنده برد بلند ترین گونه در این تسلیحات در جهان بدل کرد. نکته مهم دیگر در خصوص این پهپاد جدید و البته قابلیت ضد رادار و یا آشیانه یابی آن، بحث تعریف قابلیت ضد کشتی برای آن است. موشک های ضد رادار به صورت کلی به دلیل سرعت نه چندان بالای شناورهای رزمی می توانند با قفل کردن روی رادارهای آنها به عنوان یک سلاح ضد کشتی به کار بروند.

پهپاد انتحاری و ضد رادار قبلی نیز این توانایی را دارند اما مشخص به دلیل سر جنگی کوچک شاید آنچنان گزینه ای مناسب برای این بخش نباشند. در عین حال پرنده بدون سرنشین انتحاری / ضد رادار آرش توان ایجاد آسیب بسیار بیشتری را به شناورهای دشمن نیز دارد. ضمن آنکه به نظر می رسد هدف تعیین شده برای پهپاد آرش در رزمایش اخیر ذوالفقار ۱۴۰۱، شباهت هایی با ناوچه ساعر - که دارایی مشهور و مهم نیروی دریایی رژیم صهیونیستی محسوب می شود (تصویر بالا) - دارد و می تواند انتخاب با مسمایی برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران به حساب آید.

ورود ابابیل ۵ به یگانهای رزمی ارتش

طبق بخش دیگری از سناریو عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران، پهپاد تهاجمی ابابیل ۵ که به تازگی به یگان پهپادی نیروی دریایی پیوسته، برای اولین بار در رزمایش سالانه ارتش شرکت و توانست با شلیک بمب قائم به خوبی و با موفقیت اهداف خود را در دریا منهدم کند. این پرنده که برای اولین بار در رژه ۲۹ فروردین امسال ارتش رویت شد، در نمای کلی، یک پهپاد با قابلیت های شناسایی و تهاجمی را نشان داد که در مقایسه با بخش زیادی از پهپادهای مرسوم ایرانی، نشان دهنده بروز یک سری ارتقاء های مهم و تاثیرگذار است.

همانطور که اشاره شد در جریان رژه روز ۲۹ فروردین سال جاری، پهپاد جدیدی در معرض دید قرار گرفت که سه عدد از آن، بر پشت یک کشنده سوار شده بود. حداقل در یکی از پهپادها و در زیر یک بال، دو تیر موشک الماس و در یک مورد دیگر در زیر هر بال ۳ تیر بمب هدایت شونده و دورایستا از کلاس قائم مشاهد شد که این پهپادهای جدید، سری ابابیل ۵ هستند.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

پهپاد ابابیل ۵

وقتی به ابابیل ۵ نگاهی می کنیم در بخش عقبی بدنه و خصوصا دم، همان طراحی معروف H شکل که در مدل های اولیه ابابیل ۳ و همچنین طرح ارتقاء یافته آن پرنده استفاده شده بود می رسیم. اما در بخش جلویی و به نوعی دماغه، با طراحی پیشرفته تری از خانواده مهاجر ۶ رو به رو هستیم. تصاویر موجود همچنان به ما نشان می دهد که در بحث دهانه بال نیز با افزایش رو به رو هستیم و همچنان که اشاره شد حجم مهمات قابل حمل نیز در این پرنده بدون سرنشین افزایش پیدا کرده است.

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

ابابیل ۵ از رو به رو مجهز به دو تیر الماس

یک نکته قابل توجه دیگر در خصوص این پهپاد، این است که ارابه فرود جلویی این پهپاد بر اساس تصاویر موجود، قابلیت جمع شدن در داخل بدنه را دارد. این مسئله مشخصا نشان می دهد که در بحث طراحی بخش جلویی، یک ایده و طراحی جدید صورت گرفته و با فضای بیشتری نیز رو به رو هستیم و در عین حال حذف مجموعه ارابه از زیر پرنده بدون سرنشین در زمان پرواز، به زبان بسیار ساده امکان افزایش سرعت و بهبود اصول آیرودینامیک را فراهم می سازد. در خصوص مشخصات و مختصات پهپاد ابابیل ۵ مسئله ای به صورت رسمی اعلام نشده ولی با توجه به ظاهر بزرگتر و حمل بیشتر مهمات، می توان گفت احتمالا ابابیل ۵ از نظر ماندگاری در صحنه، تا حدی ارتفاع پروازی و مشخصا بحث محموله قابل حمل، از مهاجر ۶ در رتبه بالاتری قرار می گیرد.

توسعه پهپاد هایی مثل سری ابابیل ۵ در حقیقت نشان دهنده در پیش گرفتن و ادامه استراتژی موثر و مفید دفاعی کشور و واگذار کردن بخش زیادی از ماموریت ها در نیروهای مسلح بر عهده این پرنده ها است. افزایش قابل توجه توان پهپادی ارتش در سالهای اخیر مشخصا نشان دهنده برنامه ریزی گسترده برای پوشش این نوع مناطق به وسیله پرنده های بدون سرنشین است. رفتن به سمت طراحی ابابیل ۵ این قابلیت را ایجاد می کند که یک پرنده بدون سرنشین بتواند برای مدتی طولانی تر عملیات رصد در یک منطقه نسبتا وسیع را آن هم با هزینه ای نه چندان بالا به انجام برساند و طبیعتا چنین محصولی، برای انجام عملیات هایی خارج از محدوده جغرافیایی کشور نیز در صورت نیاز، آمادگی و توانمندی بالایی دارد.

گسترش استفاده از بمب های مینیاتوری در حمله به اهداف دریایی

از جمله بخش های مهم دیگری که این رزمایش جدید ارتش شاهد آن بود، بهره گیری گسترده از بمب های مینیاتوری و دقیق "قائم" برای انهدام اهداف دریایی بود. بمب قائم گونه‌ ای مدرن از بمب‌ های هدایت شونده مینیاتوری است که برای استفاده در پهپادهای رزمی کشورمان به کار می‌ رود. این بمب در حال حاضر روی پهپادهایی چون مهاجر ۶، ابابیل ۵ و کمان ۱۲ قرار گرفته و مدل پیشرفته تر آن به نام قائم ۵ که در پرنده های رزمی کشورمان نصب شده و در این رزمایش نیز به کار گرفته شده، می تواند با قدرت تخریب مناسب، شناورهای دشمن را با خسارت جدی مواجه کند.

بمب قائم با هدایت اپتیکی

بمب قائم با هدایت اپتیکی

بمب هایی مثل قائم از جمله مهمات مینیاتوری در جهان شناخته می شوند که در سالهای اخیر برخی از کشورهای خاص دنیا مثل آمریکا، فرانسه، انگلیس و ترکیه توسعه آنها را پیش گرفتند و کاربری اصلی آنها بر اساس پلتفرم پهپادها است. نکته جالب تر این که در حال حاضر می توان گفت جمهوری اسلامی ایران و سپس ترکیه به نوعی تنها دارندگان عملیاتی و با تجربه های این بخش در جهان محسوب می شوند. با توجه به اینکه موشک قائم ۵ با نام تجاری BS۲۰ در نمایشگاه دفاعی بغداد معرفی شد، می توان احتمال قوی این نکته را مطرح کرد که برد آن تا ۲۰ کیلومتر بوده و با این برد، از گزند اکثر سامانه های پدافندی نصب شده روی شناورهای سبک و نیمه سنگین دشمن، در امان خواهد بود و اگر تعداد پهپادها، به چند فروند برسد و هرکدام از آنها چند بمب قائم ۵ حمل کنند، عملا راه فراری برای هیچ شناور دشمن باقی نخواهد ماند.

افزایش قابل توجه توان پهپادی ارتش در سالهای اخیر مشخصا نشان دهنده برنامه ریزی گسترده برای پوشش دفع انواع تهدیدات و حمله به نقاط اصلی توان نظامی دشمن به وسیله پرنده های بدون سرنشین است که با ترکیب این پرنده های رزمی و انتحاری با انواع تسلیحات نقطه زن و دوربرد، بیش از گذشته توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران بالا رفته و اطمینان از عدم تصور هرگونه تجاوز نظامی به خاک یا منافع کشورمان، به یقین تبدیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    43 6
    ایول
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    85 14
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و اینبار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان، مهدی فاطمه خواهند جنگید.
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      11 2
      زنده باد امپراطوریِ جمهوری اسلامیِ محمدیِ علویِ حسینیِ مهدویِ ایران
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 100
    پهپاد هاتونو رو رو مردم اوکراین آزمایش کنید من دلم براتون میسوزه اگرچه در قدرت و ثروت هستید
    • سهراب IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      20 3
      ما فراموش نکرده ایم کمک های اوکراین را در جنگ ۸ساله به صدام...
    • سهراب IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      15 0
      ما فراموش نکرده ایم کمک های اوکراین را در جنگ ۸ساله به صدام...
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      14 1
      دلت برای خودت بسوزه که از فهم عاجزی. پهپادهامون رو پیش از استفاده آزمایش و بر علیه آمریکا دشمن بشریت و عواملش استفاده می‌کنیم. میخواد اوکراین باشه یا هر ارباب و نوکر دیگه‌ای. اوکراین روزی که پای ناتو رو به منطقه باز کرد باید حساب واکنش کشورها رو میکرد.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      10 1
      جنوب اکراین زمانی خاک ایران بوده است و باید به ایران‌بازگردد
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      13 3
      رویه مردم اکراین ؟ ما چه کاره ایم در جنگ اکراین !!
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      19 2
      شما غرب گراهای تروریست مردم مردم نکنید میلیون ها نفر رو در یمن افغانستان فلسطین افریقا نسل کشی کردید اما چون ارباب امریکا بود سکوت کردید اوکراین هم خیلی سلاح به دشمنان منطقه ای ایران داده اما شما چون کور و کر هستید نمی خواهید ببینید
    • ح IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      6 1
      اینا فوتوشاپ هستن و هیچ وقت در جنگ علیه صهیونیست ها استفاده نشدند!!
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      9 1
      زلنسکی پهباد ها و موشک های روسیه رو روی مردم اکراین ریخت. حتی اکراین عضو اتحادیه اروپا هم نشد
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      3 0
      اولا ایران به اوکراین وروسیه تسلیحات نداده اینا روهمون رسانه های فاسدی که ازفوتی وزنده کشته سازی حکومتی میسازن درست کردن دوما جنگ درمیدان اوکراین کاملا باپشتیبانی اراذل اشغالگرمکاخ سفیدوصهیونیستهای بلعمی فاسدوابراهیمی کش اغازشد تاسلاح بفروشند ومنابع اوکراین راغارت روسهارابکشندازتحریکات راکتی به مرزهای روسیه وکشته شدن روسها وکشتارعلنی روس تبارهای دونباس ودنتسک وانقلاب رنگی صهیونیستی که یه فاسدبیسوادمثل زلنسکی برای گرفتن پول ومالیات اروپا برای فروختن انبارهای سلاح شیاطین فسادواستکباراست که ازرشدبورسشون معلومه اوکراینها همه فراری ومساکنشون اواره شده بخاطرباروت ریزی کاخ سفید دراین جنگ وحمایت علنی رژیم صهیونیست حتی نفت ا4برابرقیمت به اروپا اینشیطانهامیفروشن
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 17
    تا حالا شنیدید که آمریکا یه سپاهی یا ارتشی را کشته باشه بجز سلیمانی که ماجرای پشت پرده داره. تا حالا شنیدید که ارتش یا سپاه ایران یه نظامی آمریکا رو کشته باشه . تحریم ها و افزایش نرخ دلار هم فقط ضرر برای مردم ایران داره و سود برای نهادهای حکومت و دولت . اگر شنیدید اینا گفتند مرگ بر امریکا باور نکنید در دلشون میگن درود .... در آخر اون احمقی که الان میاد میگه هواپیمای مسافربری درست کامنت رو بخونه منظورم نیروی نظامیه نه مردم عادی
    • رضا IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      6 0
      هنوز اونا جرات نکرده‌اند تا غلطی بکنند ودکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران شروع کننده جنگی نمی باشد ایران دشمنانش را در ترس ودودلی قرار داده است تا غلطی نکنند وای به روزی که ایران اسلامی را دست کم بگیرند آن وقت روزی است که گور خود را کنده اند
    • ح IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      9 0
      بله شنیدیم توهم!! کدوم پشت پرده؟؟ دوما خب آمریکا فرمانده هرو ترور میکنه دیگه نمیاد سربار ترور کنه سوما فرمانده نیرو دریایی سپاه گفت 50 کشته تا الان تو دریا از آمریکایی ها گرفتیم. چهارما عین الاسد رو زدیم و کلی کشته گرفتیم ولی شماها فقط گوش به حرف ارباب یانکی تون بودید!! پنجما این همه دانشمند داره ترور میشه فکر میکنی کار کیه؟؟ کار همون آمریکا و اسرائیل!! ناوچه پیکان در جنگ 8ساله در درگیری با ناو های آمریکایی غرق شد!! سپاه پاسداران 9 نفر شهید از رویارویی نظامی مستقیم با آمریکا در جنگ 8 ساله داده!! خدایی جز مواد زدن و توهم زدن چیز دیگه ای بلدی؟؟؟ بعد به ما میگن توهم توطئه دارید!! آلیستر کروبی بزنه به کمرت!!
    • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      0 0
      آخه ی گناه داری.بمب های شیمیایی هم لابد یه قرارداد بود بین ایران و آلمان🤣🤣
  • یزدان IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    0 0
    محض اطلاع
  • US ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 6
    میگن شاهد ۱۳۶ در هوای سرد کارایی ندارد!!!
    • ح IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      3 0
      اما الان تو آسمان اکراین داره صدای ماشین چمن زن میاد!!
  • امید IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    22 5
    إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا برای آزادی قدس و مردم دنیاز از چنگ جزیره انگلیس (Devil's Island) ، آمریکای پلید و اسرائیل جعلی روز شماری می کنیم. ان شاء الله
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      3 13
      تمام این طیاره ها دارن از اصول مکانیک پروازی استفاده میکنن که پدرش اسحاق نیوتن انگلیسیه لذا تند نرو اخوی
    • M IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      0 0
      بجای این حرفا یه فکری واسه مردمت بکن
    • سروش IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      3 0
      جناب 12:32 : یعنی قبل از نیوتن هیچ پرنده ای و هیچ جاذبه ای وجود نداشته!!!! و بعد از کشف ایشان بشر پاش به زمین چسبیده؟؟؟ خود تحقیری تا کجا؟؟؟ تا کجا به این شتابان؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      3 0
      نیوتن دروغگو علوم‌کشف شده توسط ایرانیان باستان و تمدن ایرانی اسلامی رو سرقت کرد.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      4 0
      دیگه همه دنیا میدونن نیوتن دروغگو یک سارق علمی بوده
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 0
    سیاست و برنامه مدون جمهوری اسلامی در صحنه سیاست داخلی و خارجی
  • جانباز جنگ IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 12
    روسیه ابرقدرت در اوکراین زمین گیر شده به جای پیشروی مدتهاست دارن عقب نشینی می کنن از خرسون اگر نبود بمب اتمی روسها تا الآن ناتو صد بار کاخ پوتین رو بمباران می کرد وقتی ترکیه و عربستان پاکستان و اسراییل در منطقه در فکر ساخت بمب اتمی هستن ما جلوی آذربایجان در جنگ قره باغ تماشاچی بودیم با این اسباب بازی های متعارف کاری نمی شه کرد برادر گرامی وقتت به شادی
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      جناب جانباز جنگ چند نکته، اولا روسیه با کمک تسلیحاتی و مستشاری ایران ورق جنگ رو به نفع خودش برگردوند و اکنون دست بالا را دارد به اون نشون که تمام غرب دارن التماس میکنن که ایران از روسیه پشتیبانی پهپادی و موشکی نکنه، دوما اسقاطیل و پاکستان از قبلا کشورهای اتمی بوده و هستند سوما ترکیه و عربستان آنقدر دارای استقلال سیاسی نبوده و نیستند که بخواهند نیروی نظامی اتمی داشته باشند و بین خواستن با توانستن زمین تا آسمان فرق است چون جنگ سرد اتمی که بوجود می آید از جهت فراگیری در کل منطقه و جهان و همچنین خروج از تسلط و خواست غرب که نافی راهبرد قدرت مطلقه اسرائیل در منطقه است خواسته غرب نخواهد بود چهارما بجز جنبه بازدارندگی برای کشورهای دارنده بمب و کلاهک اتمی آیا میتوانند در هر جنگ و درگیری از آن استفاده کنند؟؟! پنجما فعلا راهبرد ایران استفاده از گریز هسته ای صفر است که مزایای آن بسیار بیشتر از هسته ای شدن است ضمنا دانش و علم هسته ای و تجهیزات مربوطه (مثل سانتریفیوژها و شتاب دهنده ها و...) در ایران بومی بوده و بسیار خاص و منحصر به فرد و البته کارآمدتر است بر خلاف 7 قدرت اتمی و سایر کشورهای دارنده هسته ای غیر نظامی که همگی یک کپی از نسخه اولیه آن یعنی دانش هسته ای آمریکاست.ششما این قدرت پهپادی و موشکی و جنگ الکترونیک است که در جنگهای امروزی حرف اول را میزند چون هم جنبه بازدارندگی دارد هم جنبه عملیاتی و اعمال قدرت همان مواردی که جمهوری اسلامی ایران به نحو احسن دارد و به روسیه هم داده که در مقابل تمام ناتو پیروز ایستاده و زمین گیرش کرده ضمنا عدم جرات ناتو برای زدن خاک روسیه و کاخ کرملین بخاطر ترس از فراگیر کردن جنگ به تمام خاک اروپا است خصوصا با پهپادها و موشکهای ایرانی که طعم تلخش را در اکراین چشیده اند وگرنه قدرت اتمی اش به قدرت اتمی اعضای اروپایی ناتو در که فعلا شرایط جنگ به گونه ای نیست که طرفین تمایلی برای جنگ اتمی داشته باشند هرچند اعمال قدرتش در رسانه ها جهت عملیات روانی و ایجاد ترس در طرف مقابل داغ است
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 11
    بدون نرم افزارهای CAD/CAM غربی حتی ی قوطی نوشابه هم نمیشه ساخت.پس تولید ملی فقط شعاره
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
      5 1
      شیرینی کار هم همینجاست که دشمن پلید رو با ابزار خودش به خاک مذلت خواهیم کشید آقای قوطی نوشابه
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    0 0
    پرتابگر نه لانچر...
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    1 1
    شوروی در عین حال که ابرقدرت نظامی بود فروپاشید... چون اقتصاد کمونیستی جواب نمیدهد!
  • حمیدرضا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 0
    **** نیروهای مسلح خدا قوت ****
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    0 0
    چرا نا امیدی میدین وای ایران شکست میخوره
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    0 0
    چرا نا امیدی میدین
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    3 0
    تمام سلاح آمریکا در زمان جنگ واقعی هیچ کارایی نداره خواهید دید البته با ایران اسلامی
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    2 0
    انشاالله سوخو ها زودتر برسه اسکورت پهپاد هامون هم تکمیل بشه
  • واقع بین IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    2 0
    یه نفر گفته امریکایها به جز سردارسلیمانی کسی از ایرانیان رو نکشتن!! حتما زدن ناوچه های ایرانی سهند و سبلان در کمک به صدام زدن هواپیمای مسافربری با 300 مسافر زدن سکوهای نفتی و زنده زنده کباب کردن مهندسین شرکت نفت در خوزستان و بوشهر هم کار روسها بود!! دادش سلاح شیمیایی جنگنده میراژ سوپر استاندارد هم حتما کار غرب نبود بلکه کار شرق بود!! ظهور داعش و القاعده و طالبان در افغانستان و عراق و سوریه هم با هدف مهار ایران هم حتما کار امریکایها و اسراییل نیست و اخراج ایران از بازار نفت هم به خاطر تولید بیست میلیون بشکه ای شیل امریکا حتما کار امریکا نیست!!
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 0
    برای حفظ جمهوری اسلامی علاوه بر تولید ناو پهپاد بر به تولید ناوهای اقتصادی برای حمله به بحرانهای اقتصادی نیازمندیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس