کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات مشخص شدند

معاون دیوان محاسبات کشور گفته است: رویکرد جدید دیوان‌، پیگیری مباحث مربوط به "ترک فعل مدیران" است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"گرانی اجاره‌بها و مسکن" نیازمند ورود قوه قضائیه

داستان‌هایی از حاج‌قاسم که نشنیده‌ایم!/ "گرانی اجاره‌بها و مسکن" نیازمند ورود قوه قضائیه

حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور، طی سخنانی در گردهمایی حقوقی در دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه امروز کشور ما با چالش‌هایی در زمینه اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه است، گفت: حملههای ترکیبی علیه کشور ما برای ایجاد ناامیدی، رعب و وحشت، ناامنی، القای ناتوانی و شبهه‌افکنی در ضروریات دین به شدت ادامه دارد.

وی در ارتباط با ضعف مدیریتی در برخی از بخش‌ها تصریح کرد: برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در برخی پستها را ندارند و یا انگیزه کار و درکی از واقعیت کشور ندارند و همین ضعف مدیریت باعث می‌شود در خط دشمن حرکت کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم گفته است: مردم سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند و این سرمایه را باید حفظ کنیم...در حال حاضر عده ای در کشور ناخواسته و با کج‌ سلیقه‌گی و ناخواسته این سرمایه را هدف گرفته و موجب نارضایتی مردم می‌شوند، گاهی با یک حکم ناعادلانه یک خانواده و جامعه ناامید می‌شود و یا در ادارات دولتی عدم پاسخگویی و بدرفتاری با ارباب رجوع موجب نارضایتی مردم می‌شود، این در حالیست که در جمهوری اسلامی نباید اینگونه باشد.[1]

*در اقتفای سخنان راهبردی حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم و اشاره‌های او به ارتباط ضعف مدیریت اجرایی با طراحی دشمن؛ بیان این نکته ضروریست که از قوه قضائیه بعنوان مدعی‌العموم انتظار می‌رود اگر ضعف محرز و قابل اثباتی را در مجموعه مدیریت اجرایی کشور می‌بیند؛ در فرایندی کاملا شفاف و با پیوست رسانه‌ای؛ به عرصه برخورد با این ضعف‌ها وارد شود و نتایج برخوردهای خود را نیز عیان و اثبات کند.

از این جمله می‌توان به مسئله نبود نظارت کارا بر بازار قیمت‌ها اشاره کرد که بحث ضعف اجرایی در آن محرز است.

مزید اطلاع اینکه مثلا ماجرای "تعیین سقف برای اجاره‌بهای مسکن" که مصوبه سران قوا را هم داشت اما عملا اجرا نشده و بر زمین مانده است.

و این نکته هم پر واضح است که مردم در بحث مسکن و اجاره‌بها با مشکلات جدی و گرانی بیقاعده‌ای مواجه هستند...

مشکلاتی که اگر با ورود مدعی‌العموم به چرایی نبود نظارت اجرایی در این باب همراه نشود؛ سبب ایجاد نارضایتی و تقویت‌کننده "فتنه اقتصادی" خواهد بود.

***

داستان‌هایی از حاج‌قاسم که نشنیده‌ایم!

داستان‌هایی از حاج‌قاسم که نشنیده‌ایم!/ "گرانی اجاره‌بها و مسکن" نیازمند ورود قوه قضائیه

زندگی شهید سلیمانی اگرچه در بعد مجاهدت نظامی و فرماندهی جبهه مقاومت؛ ظهور و بروز بیشتری دارد لکن برای پی بردن به ابعاد مختلف شخصیت او و فهم اینکه حاج‌قاسم چطور حاج‌قاسم شد؛ باید در همه ابعاد به مطالعه منش او پرداخت.

مطالعه‌ای که به جوشش یک حاج‌قاسم واقعی و در دسترس از درون ما و در نهایت، حاج‌قاسم شدنِ هریک از ما منجر شود.

چه اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار سلیمانی تصریح کردند که "باید همه سعی کنیم خصوصیات او را در خود بوجود آوریم."[2]

*آنچه که در ادامه می‌خوانید؛ ابعادی از شخصیت شهید سلیمانی و منش فردی اوست که او را واقعی‌تر از چیزی که عده‌ای تبلیغ می‌کنند، نشان خواهد داد.

فردی واقعی که گاهی مثل همه‌ی ما بود و با عقلانیت و انتخاب مسیر درست؛ "حاج‌قاسم" شد...

1_ حاج‌قاسم اگرچه بارها گفته بود که دختران بدحجاب را هم دختر خود می‌داند اما هم‌او بود که به یک مهماندار هواپیمای بدحجاب؛ برادرانه تذکر داده بود که حجابش را اصلاح کند.

و هم‌او بود که روی جلد کتاب "من زنده‌ام" که عکس بانوی نویسنده چاپ شده بود؛ کاغذ چسباند تا نامحرمی عکس زن ایرانی را نبیند.[3]

2_ جان او نه تنها برای اهل سنت و دختران بدحجاب سپر بود بلکه حاج‌قاسم حامی هرکسی بود که برمی‌گشت و برای قانون نظام جمهوری اسلامی احترام قائل می‌شد.

او یکی از حامیان بزرگ طرح "ارائه تأمین امنیتی به اشرار تواب" بود.

طرحی که به اشرار جنوبشرق کشور پیغام می‌داد آغوش نظام اسلامی برای کسانی که توبه کنند و اسلحه را بر زمین بگذارند؛ باز است.

حاج‌قاسم در این راه حتی فکر کسب و کار اشرار تواب را هم کرد و "طرح احرار" (ارائه چاه‌های آب به توابینی که کار کشاورزی را آغاز کنند) را به اجرا گذاشت.

3_ حاج‌قاسم یک مهمان‌نواز به تمام معنا بود.

ساده بود و سادگی را دوست داشت. اما وای به روزی که احساس می‌کرد چیزی مهمانش را آزار داده یا از اسباب همان پذیرایی ساده چیزی کم بوده است.

کسی تاب دادوبیداد حاجی را نداشت اگر مثلا غذای مهمان‌ها دیر می‌رسید.

عصبانی می‌شد و می‌گفت شماها می‌خواهید آبروی مرا ببرید.

و همه فرار می‌کردند...

4_ برای رفاقت صحیح حرمت زیادی قائل بود.

همانطور که اگر متوجه می‌شد فلانی آدم سالمی نیست بلافاصله از او فاصله می‌گرفت اما هوای رفقایش را هم چنان داشت که نگو و نپرس!

یک بار که در یکی از دولت‌های سابق؛ یکی از بچه‌های لشکر 41 ثارا... شده بود رئیس میراث فرهنگی یکی استان‌ها؛ حاج‌قاسم دعوتش را برای افتتاح یک دفتر گردشگی کوچک در مرکز استان پذیرفته بود.

برنامه خیلی کوچک بود و ربطش به فرماندهی سپاه قدس هم نامعلوم بود اما حاج‌قاسم از رفیقش نمی‌گذشت.

او حتی یکبار در نیمه شبِ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری که وقت اخذ رأی به پایان رسیده بود؛ به ستاد قالیباف رفت و به قول خودش با "باقر" دیداری تازه کرد. رفاقت صمیمانه قاسم و باقر؛‌ زبانزد خاص و عام بود.

5_ وقت اگر اجازه می‌داد؛ اهل گشت و گذار بود.

فرزند عشایر بود و میانه‌ی خیلی خوبی هم با طبیعت و محیط زیست داشت.

بارها شده بود که در اقتضای وقت با دوستانش که حالا پیر شده بودند؛ به روستای مادری‌اش می‌رفت و در کوه و دشت‌های اطراف گردش می‌کرد.

حاجی در آن گشت و گذارها گاهی هم کنار آتش می‌نشست و از خاطره‌های دورش در دوران نوجوانی و کودکی می‌گفت.

***

"پیگیری ترک فعل مدیران"؛ رویکرد جدید دیوان محاسبات

داستان‌هایی از حاج‌قاسم که نشنیده‌ایم!/ "گرانی اجاره‌بها و مسکن" نیازمند ورود قوه قضائیه

محمدعلی زهره‌ای، معاون اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور اخیراً طی سخنانی در یک جلسه استانی گفته است: مباحث مربوط به ترک فعل مدیران در دستور کار دیوان‌محاسبات کشور و استانها است که این امر به عنوان رویکرد جدید دیوان‌محاسبات دنبال می شود.‌

به گزارش ایرنا، وی می‌افزاید: دیوان‌ محاسبات به عنوان یک دستگاه نظارتی، وظایفی را عهده‌دار است که در راستای تحقق آن تلاش می‌کند.

زهره‌ای خاطرنشان کرد: سیاست گذاری‌ها در دیوان‌محاسبات با دیدگاه تحولی و برگرفته از تصمیمات و راهکارهای مجلس شورای اسلامی است.‌

وی گفته است: اگر دستگاه های نظارتی وظایف خود را به درستی به انجام برسانند، بسیاری از اتفاقات رخ نخواهد داد.[4]

*این صحبت‌ها به لحاظ عقلانیت حکومتی و منطق اجرایی در حدی از اهمیت و راهبری قرار دارند که به سادگی می‌توان گفت اگر شاهد "ورود جدی نهادهای نظارتی به مبحث ترک فعل مدیران" باشیم؛ یقینا برخی مشکلات اقتصادی کشور(از جمله گرانی بیقاعده در برخی بخش‌ها) در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بسا در چند روز رفع خواهد شد.

دقت شود که جامعه هم در این زمینه وظایفی دارد و تمام کار بر دوش مسئولان قضایی و نظارتی نیست!

به این معنی که مردم هم باید در جایگاه شهروندی خود؛ ورود دستگاه‌های نظارتی به مبحث ترک فعل مدیران اجرایی ناکارآمد را به هر نحو ممکن مطالبه کنند.

زیرا در این صورت است که می‌توان انتظار بهبود بیشتری در اجرائیات کشور داشت.

در اقتفای سخنان مهم معاون دیوان محاسبات، بیان این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که این اعلام نشان داد دیوان محاسبات صرفا مختص پیگیری مباحث مربوط به بودجه نیست و می‌تواند کارایی و توانمندی بیشتری هم داشته باشد.

کارایی و توانمندی بیشتری که ما و مردم امیدواریم در دوران ریاست جدید این دیوان؛ با جدیت به منصه ظهور برسد و مردم را از شرّ مشکلاتی مثل "گرانی بیقاعده" رهایی ببخشد.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1315127

2_ https://khl.ink/f/51619

3_ mehrnews.com/xs2Pf

4_ https://irna.ir/xjLpkH

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    12 5
    تو قوه قضائیه هم مثل جبهه امنیت به امثال حاج قاسم نیاز داریم.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    5 3
    داستان‌هایی از حاج‌قاسم که نشنیده‌ایم!
  • محمد IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    12 3
    شما پول رهن اون مساجر بدبخت که برای پیش پول خونه جور کرده با انتشا پول غیر قانونی وغیر شرعی توسط دولت نا بود شده چجوری میخوای جبران کنی ، شما مارو نابود کردین که لعنت خدا بر شما باد
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      2 1
      لعنت خدا . الهی آمین
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 0
      حسن جونت نابودت کرده چشت کور
  • هنرمند وطنی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    8 9
    تمام جهان، حاج قاسم تمام جهان، حاج قاسم حاج قاسم، به گوشم. حاجی جاااااااااااااااااان، راهت تا آخرین نفس ادااااااااااااااااااااااااااااااااااااااامه دارد. ترامپ و ترامپی ها بسوزید.
  • علی افصحی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 6
    در شیوه حکمرانی امیرالمومنین محور اصلی رضایتمندی مردم کف خیابان بود که این مردم نیز یا در کف بازارند یا در صدد پی گیری مشکلات قضایی یا اداری خود. درسیره امام علی آمده که امام هر روز صبح علی الطلوع و در هنگامه شروع به کار بازار مسلمین با به دست گرفتن ابزار تنبیهی، بازار مسلمین را رصد می فرمود و بارها با صدای بلند می فرمود الفقه ثم المتجر اول آموزش فقه تجارت بعدا اشتغال به تجارت! و سپس به دارلحکومه می رفت و در آن جا به رسیدگی میدانی امور مردم می پرداخت ،دیده می شد در اوج گرمای ظهر دم در دارالحکومه نشسته و در پی رفع گیر و گورهای مسلمین است . امام علی به گزارش و نیز نقل مشکل نمی پرداخت بلکه اقدام برای حل مشکل می کرد. این که رئیس دیوان عالی کشور و یا هر کارگزار دیگری همچون یک خبرنگار عمل کند اصلا پسندیده نیست چون عامه مردم مشکلات را نه تنها می دانند بلکه مشکلات را علیه خود لمس می کنند مدیر هم کسی است که بار مردم را کم و یا از بین ببرد نه این که کار مدیران به ویژه یکی از عالی ترین مقام قضایی این باشد که بیاید و گزارشی از وضعیت بدهد! بله ناراضی تراشی و هجمه به اعتماد مردم یک عمل ضد انقلابی است که کاسبان غیرمتعهد و غیر متدین و نیز مدیران اصلاح طلب فاسد نفوذی و سایرعوامل دشمن در ادرات و سازمان های دولتی آن را شیوه خود اتخاذ کرده و بدون هیچ هزینه ای سرگرم تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز هستند. برخورد جدی با این نفوذیان و نیز افت و خیزهای غیر قابل قبول بازار وظیفه ذاتی قوه قضائیه و نهادهای نظارتی است که باید با شدت و حدت و فوریت و پیوسته باشد. داشتن آرایش تهاجمی در شرایط جنگ تمام عیار دشمن استکبار تنهاراه برون رفت از آن است. چنان که امام خامنه‌ای بارها بر آن تأکید کرده و می کنند.سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 1
    یه داستانی من شنیده ام
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 0
      منم امروز شنیدم ، درسته .
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    1 7
    __ بسمه تعالی __ بدستور یک فرد پست و پلید __که عالم ندارد چنو هیچ بلید__ سلیمانی با صفا شد شهید __ چه نیکو از این عالم دون رهید __ شریفان از این عالم پست رهند __بزرگان ،پا جای پایش نهند __ خبیثان بدانند از این کار سود __ نبردند و کردند سیه همچو دود __ حیات و برند ش بسر پر ز ترس __ به بینی چوگاوان بینند برس __نگیرند عبرت ولی چون خرند __ ز چشمان کورو بگوش ها کرند __
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی منفی دهند ه ی عزیز ، کاش عیب و ایراد های وارد بر عرایض این حقیر نیز بیان می فرمودید ، یا حد اقل یک یا دو نا سزا هم در کنارش می اوردید ، چون میدانید که منفی بدون چند فحش ابدار مانند آش بی نمک است . خدای تعالی این بنده ی حقیر و جنابعالی و خوانندگان عزیز را براه راست خودش هدایت کند . ان شا ءالله موفق و مؤیّد باشید . با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 2
    مشرق جان یه روزی بیه صاحب خانه گفتم ملاحظه کنید .گفت آقای شیر مخلوط حمام که سیصد تومن بود شده دوملیون .دیروز رفتم کاشی بخرم .کاشیکه ده سال پیش متری ده هزارتومن می‌خریدم الان شده ده برابر ..حال مارا چه کسی ملاحظه می‌کنه .زمین شهری متری چند شده .اگه همین خودرو بفروشم بزارم بانک سودشو بگیرم ماهی چند بمن میدن .بدون ناراحتی بامستاجر .بدون نگرانی ازعدم تخلیه بموقعوووووو‌و.پس باید ریشرو درست کرد عزیزم .والله مخالف نظارت ومدیریت خوب نیستم ..بهترین راه مالیات زیاد زیاد بهانه‌ای زیاد برنیاز هرشخص .بشرط اینکه از مدیران ووکلا وقضات ووزرا وبالائیها شروع کنید .شاید اعتمادی جلب شود
  • پترس IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    6 3
    چه خبر از انتقام سختتون ؟؟؟
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      1 4
      تو یکی برو سرت رو بزار بمیر
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    4 5
    دنیایی روایت ونقل خاطره از حاج قاسم باز هم کم است . انتقام سخت کی فرا می رسد ؟!؟ مبادا که به جای انتقام با نقل داستان و روایت و خاطره از این سردار سر گرم ودل خوش باشیم !!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    4 13
    سالها جنگید و ما خواب بودیم تا این که ما خواب بودیم و اون شهید شد
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      14 4
      معلومه هنوزم خوابی که براحتی جوگبر این سیاهبازیای فرمایشی میشی
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    6 3
    برای اقتصاد دستوری
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    اینکه حاج قاسم اشرازی رو که اسلحه زمین گذاشتن و اغوشش رو به روی اونا باز کرد دلیل نمیشه که نظام وطنفروشان و مزدوران داخلی که در جریان اغتشاشات سلاح به دست گرفته اند و حالا دستگیر شده اند رو با گفتم اینکه پشیمانیم و ما اصلا معتی دیکتاتور دو هم نمیفهمیم و اشتباه کرده ایم رو یکی بدونیم.چون اون اشرار به خاطر معیشت شون سلاح به دست گرفته بودند و با نظام و کشور و مردمش مشکلی نداشتند اما بیشرفهایی که از سفارتخانه های خارجی خط میگیرند مشکل شون معیشت نیست و با ایران مشکل دارند.پس مسولین اینقدر ساده لوح نباشند و اینها رو با اون افراد یکی ندونن.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    0 0
    همه دارن میگن باید فلان کار بشه باید فلار کار انجام بشا خب انجام بدین همه مملکت دست شماس منتظریم کی انجام بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس