ایران رتبه ۱۵۵ جهان با نرخ تولد ۱.۶۹ درصد نوزاد را دارد/ سیر نزولی نرخ باروری در کشور و آذربایجان شرقی

شاخص میزان باروری کل کشور در زمان محدودی کاهش شدیدی داشته و کمتر از ۲.۱ درصد متوسط نرخ جایگزینی جمعیت کشور است و رتبه ۱۵۵ جهان را با نرخ تولد ۱.۶۹ درصد نوزاد داریم.

به گزارش مشرق، بهمن نقی‌پور رئیس قرارگاه تعالی سلامت و جمعیت آذربایجان شرقی ظهر پنجشنبه در نشست علمی مبانی بیولوژیک اصلاح ساختار جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: جوانی جمعیت موضوع بسیار مهمی است که امیدواریم با توجه به فرصت محدود چند سال آینده بتوانیم از بحران پیری جمعیت و فقدان نیروی کار و جمعیت جوان در کشور جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحران پیری جمعیت عاملی است که در آینده زمینه ساز بحران‌های متعدد در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و دیگر حوزه ها خواهد شد و باید با انجام اقدامات عملی و فوری از این اتفاق نگران کننده پیشگیری و برای ارتقا سلامت جامعه تلاش کنیم.

سیر نزولی نرخ باروری در کشور و آذربایجان شرقی

دبیر قرارگاه تعالی سلامت و جمعیت آذربایجان شرقی و معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست علمی اظهار داشت: شاخص میزان باروری کل کشور در زمان محدودی کاهش شدیدی داشته و کمتر از ۲.۱ درصد متوسط نرخ جایگزینی جمعیت کشور است و رتبه ۱۵۵ جهان را با نرخ تولد ۱.۶۹ درصد نوزاد داریم.

حسین حقایی با اشاره به اینکه جزو هشت استان کشور به لحاظ میزان باروری پایین هستیم، افزود: سال ۱۳۶۵ نرخ رشد جمعیت کشور ۳.۹ درصد بوده مه این میزان در سال ۹۸ کمتر به یک درصد کاهش یافته و در حالی که جمعیت سالمند بالای ۶۴ سال کشور در سال ۱۴۰۰ عدد ۱۰.۴ درصد را نشان می داد، طبق پیش بینی ها بر اساس روند فعلی برای سال ۱۴۳۰ این درصد به بیش از ۲۶ درصد خواهد رسید در حالی که این میانگین در سطح جهانی هفت درصد است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ و بر اساس شاخص های سالخوردگی، آذربایجان شرقی چهارمین استان کشور از لحاظ نسبت بالای جمعیت ۶۵ سال به ۱۵ سال بوده و روند رشد طبیعی جمعیتی استان از سال ۹۶ نسبت به شاخص کشوری کاهش محسوسی داشته و نرخ باروری استان نیز ۱.۶۲ درصد است.

وی گفت: با توجه به این آمار و ارقام و اعلام این حوزه به عنوان یک آسیب جدی اجتماعی از سوی مقام معظم رهبریدر اوایل دهه ۹۰ شمسی، سال ۱۴۰۰ قانون جوانی جمعیت تصویب و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد و از فروردین امسال که اولین جلسه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت استان تشکیل شده، اقدامات متعددی در این زمینه با همکاری ستاد جمعیت استانداری صورت پذیرفته است.

حقایی مطالبه اجرای قانون جوانی جمعیت از ادارات و دستگاه ها، تدوین بوم بحران جمعیت استان، تولید و توزیع بسته های آموزشی در حوزه جمعیت، انجام برنامه های اطلاع رسانی متعدد، استفاده از شبکه ها و بسترهای مختلف دانشگاه و شبکه های مجازی برای آموزش و اطلاع رسانی مردم، پرداخت پاداش ازدواج و فرزندآوری به کارکنان علوم پزشکی را از جمله این اقدامات برشمرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل کمیته استانی مشاورین حین ازدواج، ارایه خدمات به زوجین نابارور و پوشش بیمه ای را بخش دیگری از اقدامات قرارگاه تعالی سلامت و جمعیت استان عنوان و تصریح کرد: طبق ارزیابی کشوری در خصوص اجرای قانون جوانی جمعیت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و آذربایجان شرقی رتبه سوم کشور را کسب کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    6 4
    جمعیّت مناسب برای ایران نهایت 20 میلیونه! به لطف قشر تحصیلکرده و روشنفکر به زودی به این میزان خواهیم رسید!
    • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      0 0
      اونوقت میشه بمن بگی چرا ایلان ماسک چندماه پیش بچه یازدهمش بدنیا اومد و گفت فقط افراد باهوش ضرورت بچه زیادو درک میکنند؟ نکنه اونم بی سواده فقط تو خوبی شتر در خواب بیند پنبه دانه وایسا بببین چجوری جمعیت ایرانو به صد میلیونم میرسونیم تا چشت دراد
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    2 1
    رتبه اصلی ایران ته جدوله. همین مقدار رشد اندکی هم که هست به این خاطره که با امثال عبدالحمید ۴ زنه با ۷۰ فرزند زیر یک سقف زندگی می کنیم و آمارمون گرفته میشه.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    3 2
    با این اوضاع اقتصادی که هیچ امیدی هم نیست و هیچ کسی هم پاسخگو نیست وضعیت خیلی بدتر از این هم خواهد شد.
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    5 1
    بازم خداروشکرررررر با بی آبی بی برقی بی گازی بی پولی تورم افسارگسیخته و اقتصاد سرطانی همینقدر هم عالیییییه
    • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      0 0
      بی ابی بی برقی ندیدی هه نکنه همه جای دنیا گل و بلبله ؟ اگه راحت بود که اسمش نمیشد جهاد فرزندآوری یسری از جونشون مایه گذاشتن حالا نوبت مایه که از خودمون مایه بزاریم
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    2 0
    مردم با چه جراتی بچه دار میشن واقعا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس