محمد اسلامی

اسلامی: دشمنان از ابتدا اتهام بمب هسته ای را در دستور کار خود قرار دادند درحالی‌که در سند استراتژی امنیت ملی امریکا که امسال منتشر شد، به صراحت نوشته اند که اطمینان داریم ایران به دنبال ساخت بمب نیست.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی روز پنج‌شنبه در نشست " توسعه فناوری هسته ای، مبنای اقتدار ملی" در دانشگاه اصفهان افزود: امروز با همت دانشمندان ما تولید رادیو داروها در بخش تشخیصی به سمت دقت و کیفیت بیشتر برای شناسایی سلول های سرطانی حرکت کرده است.

وی با طرح این پرسش که اگر چرخه سوخت هسته ای نداشتیم چگونه می توانستیم رادیو دارو تولید کنیم، اظهار داشت: در گام های بعدی در تلاش هستیم تا در این زمینه در تراز سه کشور اول دنیا قرار بگیریم و در بخش درمانی نیز در این زمینه اقدامات شاخصی داشته باشیم.

اسلامی گام ارزشمندتر را در حوزه آب سنگین و مشتقات آن و تولید داروهای بایوتک بر مبنای دوتریم دانست و اضافه کرد: دستیابی به این پیشرفت، انقلاب بزرگی در عرصه پزشکی و سلامت است زیرا منشا سلول های سرطانی را کشف و با آن برخورد می کند و می توان جایگزین داروهای شیمیایی شود.

وی با تاکید بر ضرورت شبکه سازی با بخش‌های مختلف از جمله شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به اهداف کمی و کیفی در انرژی هسته ای، گفت: ما قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت هسته ای در دنیا را داریم.

اسلامی به برخی مخالفات ها و عدم همراهی ها در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: حتی در داخل کشور عده ای با ما همکاری نمی کنند و می گویند اگر این کار را انجام دهیم، تحریم می شویم که این نتیجه القای دشمن است.

رییس سازمان انرژی اتمی به آغاز عملیات ایجاد نخستین نیروگاه اتمی مقیاس متوسط و ۱۰ هزار مگاواتی برق اشاره کرد و گفت: این کار مطابق با استانداردها انجام می شود و ما می توانیم سازنده نیروگاه اتمی در دنیا شویم.

وی با اشاره به اهمیت پرتودهی در بخش کشاورزی و غذایی، تصریح کرد: ما از فناوری پلاسما برای درمان سرطان و مبارزه با آفات استفاده کردیم که از نیازهای مبرم جامعه است و باید بتوانیم در این زمینه صادرات هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: در برخی از صنایع مانند فولاد، سیمان و پالایشگاه نیز سیستم ابزار دقیق هسته ای آنها به‌دلیل تحریم ها متوقف بود اما سازمان انرژی اتمی برای رفع این مشکل به آنها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه دستاوردهای انرژی هسته ای، برای مردم ما اثربخش بوده است، گفت: امروزه ما با سونامی انواع سرطان مواجه هستیم و با پیشرفت حاصل شده، حدود یک میلیون نفر در سال در بخش تشخیصی و درمانی از رادیو داروهایی که تولید سازمان انرژی اتمی است، استفاده می کنند.

اسلامی با بیان اینکه ما سفارش های جدید در زمینه ساخت راکتور و طراحی و ساخت نیروگاه ها در قالب طرح مهندسی داریم، تاکید کرد: زمانی یک صنعت می تواند به پیشرفت برسد که دارای ظرفیت یکپارچه طراحی و ساخت باشد و اگر ما در زمینه پهپاد و هواپیمای جنگنده دارای رتبه هستیم بدلیل همین نگاه است.

امریکا به صراحت اعلام کرد که ایران به دنبال ساخت بمب اتم نیست

وی با اشاره به پیشرفت ایران در علوم مختلف از جمله انرژی هسته ای، گفت: دشمنان از ابتدا وارد کردن اتهام بمب هسته ای را در دستور کار خود قرار دادند درحالی‌که در سند استراتژی امنیت ملی امریکا که آبان امسال منتشر شد، به صراحت نوشته اند که اطمینان داریم ایران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، اما این کشور نباید هسته ای شود.

وی با تاکید بر اینکه تبدیل علم و دانش به فناوری بویژه در مقطع کنونی که با جنگ ترکیبی مواجه هستیم، جزو بایدهاست، اظهار داشت: امریکا در سال ۱۹۹۶ در فرمان جنگ اقتصادی اعلام کرد که اگر در عرصه سایبری و نظامی فناوری های برتری دارند اما این دلیل پیروزی آنها نیست و بهترین راه در مقابله با ایران، جنگ اقتصادی و هدف گذاری روی ارزش پولی است.

اسلامی به نوسان قیمت دلار در چند روز اخیر اشاره و اضافه کرد: در زمان حاضر قیمت دلار بطور روباتیک بالا می رود زیرا خروجی آن برای دشمنان مهم است تا ارزش پول ایران کاهش یابد درحالی که بانک مرکزی هرچه دلار عرضه می کند خریداری برای آن نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی به مقاله ای در نشریه " نیچر" اشاره و خاطرنشان کرد: در آن مقاله به رشد ۱۳ برابری علمی ایران اشاره و تاکید شده که رشد علمی این کشور غیر قابل کنترل شده است و باید از آن جلوگیری کرد، همچنین پیشنهاد شده که در ایران باید اغتشاشات صورت گیرد تا با جریان سازی، ایران از مدار پیشرفت خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان یکپارچگی ملت ایران را نشانه گرفته اند، تصریح کرد: مهمترین ابزار آنها در این راه، تحریم بود، آنها تحریم کردند تا سلامت معاملات و عملکردها را از طریق نفوذ به کانال های فرع، دچار فساد کنند و مقبولیت نهادها را زیر سوال ببرند.

از ایجاد زیست بوم فناوری هسته ای در اصفهان استقبال می کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی در این نشست با تاکید براینکه ما از ایجاد زیست بوم فناوری هسته ای در استان اصفهان با محوریت دانشگاه اصفهان حمایت می کنیم، گفت: کار ایجاد راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی در اصفهان آغاز شده است که ایجاد این راکتور و چرخه سوخت هسته ای به تبدیل شدن اصفهان به قطب تولید رادیو دارو کمک بسیار می‌کند.

وی با بیان اینکه لازم است از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در اصفهان در این زمینه استفاده شود، ادامه داد: در زمینه پرتودهی نیز می توان در اصفهان اقدامات زیادی انجام داد.

این امریکا بود که در مذاکرات برجام، حرف جدید زد

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش تعدادی از دانشجویان حاضر در این نشست نیز گفت: مذاکرات برجام برای بازگشت تعهدات امریکا حدود پنج ماه قبل تمام و همه متن ها نوشته شده است اما این امریکا بود که در واپسین لحظات، بهانه کرد.

وی افزود: امریکا الان آنچه می‌گوید برعکس چیزی است که اتفاق افتاد، آنها می‌گویند که پای توافق رفتیم اما ایران حرف جدیدی زد درحالی‌که این امریکا بود که حریف جدید زد.

اسلامی با اشاره به اینکه موضع ما همواره قاطع بوده است و اهل افراط و تفریط نیستیم، گفت: موضع ما منفعلانه نیست و بر اساس تدابیر شورای امنیت ملی و منافع ملی مسائل را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه امروز اراده سیاسی برای فشار بر ایران است و فشارها را چند لایه کردند، تصریح کرد: در سه ماه گذشته، جریان سیاسی و رسانه ای استکبار راه افتاد و برای آنها انسان‌ها مهم نیست بلکه اهداف شیطانی اهمیت دارد.

اسلامی دلیل شکل گیری برجام را اتهامات و مکان های ادعایی دانست و افزود: ۲۰ سال گذشته همه دولت‌های ما برای دفع و عبور از این تحریم‌ها، اتهامات و خلع ید کردن دشمن مذاکره کردند تا سرانجام به سند برجام رسید اما پس از مدتی کوتاهی، ترامپ فریب خورد و به او گفتند که نفوذ حداکثری در ایران داریم و می‌توان به راحتی جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کرد بنابراین نیازی به ادامه برجام نیست.

وی با بیان اینکه پس از آن ما وارث جریان فشار و تحریم های حداکثری در بخش های سیاسی و اقتصادی بودیم، اظهار داشت: امروز ما با توجه به همه سازو کار و ضوابط آژانس اتمی با همان ادبیات و زبان مسائل را دنبال می کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بازدارندگی فعال است، گفت: امروز یکی از عصبانیت‌های امریکا به‌دلیل دقت موشک‌های ایرانی است و آنها می‌دانند که نمی‌توانند با ایران درگیری نظامی داشته باشند.

وی با تاکید براینکه ایران در دقت بالای موشک‌های خود پیشرفت چشمگیری داشته است، افزود: این موضوع حاصل تدبیر و ملاحظه اعتقادی ماست که جان انسان بیگناهی گرفته نشود؛ این الزامات حاصل ملاحظات شرعی و حاکمیتی ماست و این شان ولی فقیه و دولت است که بر اساس قرآن و احکام دینی مدیریت می کنند.

اسلامی همچنین با بیان اینکه در توسعه برخی از سامانه‌ها دچار عقب ماندگی بودیم، گفت: سومین سامانه گاما پرتابل ما رونمایی و ظرفیت خوبی برای آن در سال جاری ایجاد شده است.

وی افزود: ظرفیت سرویس دهی روزانه سامانه ای که در هفته دولت امسال رونمایی شد ۲۰ تُن بود اما اکنون ظرفیت ۵۰ و ۱۰۰ تن در دست ساخت است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فرایند تولید کبالت ۶۰ را باید طی کنیم، ادامه داد: پیش بینی لازم برای آن انجام شده تا این سامانه را پشتیبانی کند و در چند استان ایجاد سایت عملیات "گاما نایف" آغاز شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نخستین نیروگاه اتمی بومی در دستور کار ماست و پیشران و محرک اصلی توسعه صنعت برق هسته ای خواهد بود، گفت: در بحث شناوری هم طرح فعالی داریم که پیشرفت خوبی داشته است.

اسلامی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون بودجه عمرانی به نیروگاه انرژی اتمی تعلق نگرفته و به آن به‌عنوان پروژه انتفاعی نگاه شده است، خاطرنشان کرد: برخی مواقع القا می کنند که چند هزار میلیارد تومان برای نیروگاه خرج شد درحالیکه حجم مالی که برای نیروگاه اتمی بوشهر هزینه شد ۱.۷ میلیارد دلار بود که جایگزین هفت میلیارد دلار سوخت فسیلی شد.

وی ادامه داد: با ساز و کار قانونی نخستین نیروگاه را با میزان سوخت صرفه جویی شده هفت میلیارد دلار در دست اقدام داریم که این می توان بعنوان سرمایه در گردش در چرخه بیاید.

در این نشست رییسان دانشگاه های اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی و پیام نور اصفهان، منطقه ویژه علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به معرفی ظرفیت های این مراکز پرداختند.

همچنین پس از این نشست، رییس سازمان انرژی اتمی از محل اجرای طرح " زیست بوم فناوری و نوآوری هسته ای " در دانشگاه اصفهان بازدید کرد.

منبع: ایرنا