حس زیبای مادر شدن پس از ۲۳ بار سقط مکرر/ نخستین کودک به روش لنفوسیت‌تراپی در اردبیل متولد شد

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل گفت: یک زوج بعد از ۲۱ سال به کمک روش لنفوسیت تراپی در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اردبیل صاحب فرزند شدند.

به گزارش مشرق، مهران اوچی اردبیلی شامگاه امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر روی یکی از مراجعین بالای ۳۹ سال این مرکز که سابقه ۲۳ بار سقط مکرر جنین طی دوران ۲۱ سال ازدواج داشت با هدف افزایش شانس بارداری به کمک متخصصین مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی درمان به روش لنفوسیت‌تراپی از ماه‌ها قبل آغاز شده بود که اولین نوزاد به این روش در این مرکز کاملا سالم به دنیا آمد.

وی این موفقیت را برای نخستین بار در سطح استان عنوان کرد و ادامه داد: این روش درمانی شانس بارداری را در بیمارانی که با شکست‌های متوالی مواجه شده‌اند، افزایش می دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: در طی حدود ۱۰ سال فعالیت در زمینه درمان نازایی و ناباروری در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی با عنایت خداوند باری‌تعالی درمان بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ خانواده موفقیت آمیز بوده و بدین طریق امید به زندگی به این خانواده‌ها بازگشته است.

اوچی اردبیلی ادامه داد: از دو سال گذشته نیز این مرکز با بومی‌سازی تکنیک‌های جدید درمان نازایی از جمله prp تخمدان، prp رحم، لنفوسیت‌تراپی و ...سعی حل مشکلات موجود در حوزه سلامت باروری دارد.

مجید احمدی، متخصص ایمونولوژی و مجری لنفوسیت‌تراپی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل در این خصوص گفت: یک خانم که سابقه ۲۳ بار سقط مکرر جنین خود به خودی در طی دوران ۲۱ سال ازدواج داشته به کمک متخصصین جهاد دانشگاهی و مرکز درمان ناباروری قفقاز و با روش لنفوسیت‌تراپی یک پسر بچه سالم به دنیا آورد.

وی افزود: این خانم ۳۹ ساله در تمامی بارداری‌های گذشته که تمامی آن‌ها به روش طبیعی بوده است، علی‌رغم دریافت درمان‌های مختلف دچار سقط مکرر جنین در ماه‌های ابتدایی بارداری می‌شد. اما در آخرین بارداری خویش تحت نظر متخصصین بخش ناباروری جهاد دانشگاهی استان اردبیل و کادرهای اجرایی به روش لنفوسیت‌تراپی یک پسر سالم به اسم یاسین به دنیا آورد. یاسین هم اکنون ۱۰ روزه است.

احمدی گفت: لنفوسیت تراپی یا Paternal leukocyte immunization بیشتر برای بیمارانی که به علت شباهت HLA پدری و مادری توانایی تولید Blocking Ab، و یا APCA را ندارند استفاده می شود و میزان موفقیت آن حدودا ۳۰ تا ۷۰ درصد است.

سقط مکرر خودبه‌خودی یا عادتی شایع‌ترین عارضه بارداری است

این متخصص ایمونولوژی با بیان این که سقط مکرر خودبه‌خودی یا عادتی (RSA)، شایع‌ترین عارضه بارداری است و استرس و هزینه‌های قابل توجهی را بر زوج‌های طالب بچه‌ وارد می‌کند، افزود طبق تعریف سقط خود به خودی به ۳ و یا بیشتر از ۳ مورد ختم حاملگی پشت سر هم با سن جنینی کمتر از ۲۰ هفتگی و یا با وزن جنینی کمتر از ۵۰۰ میلی گرم اشاره دارد. طبق آمار مقالات معتبر ۲۵-۱۵ درصد خانم‌ها تجربه سقط جنین دارند که در نزدیک به ۱۰ درصد آن‌ها سقط به صورت مکرر دیده می‌شود که البته در بعضی از نژادها به ۱۵ درصد هم می‌رسد.

متخصص ایمونولوژی و مجری لنفوسیت‌تراپی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل، علل سقط راجعه خود به خودی را چند عاملی عنوان و تصریح کرد: علت این سقط‌ها به دو دسته عمده جنینی (اختلالات کروموزومی) و مادری تقسیم می‌شود که در مورد علل مادری سقط راجعه می‌توان به عوامل ایمونولوژیکی، اختلالات ژنتیکی، اختلالات انعقادی، نقص‌های اندومتریال و آناتومیک رحم، نارسایی سرویکس و یا دهانه رحم، عفونت‌ها و عوامل شیمیایی اشاره کرد.

احمدی با اشاره به این‌که در مواردی که دلیل خاصی برای سقط جنین شناسایی نمی‌شود عوامل ایمونولوژیک نظیر اختلالات خود ایمنی مادر، اختلالات سلول‌های ایمنی مادری، اختلالات سیستم HLA مادر و جنین، اختلالات گروه خونی، آنتی بادی ضد اسپرم و سایر عوامل ایمونولوژیک دخیل هستند، ادامه داد: در کل حدود نیمی از موارد سقط راجعه، غیرقابل توجیه است که نقش علل ایمونولوژیک در این بین بیش از سایر علل مطرح است.

این متخصص ایمونولوژی گفت: به دنبال لنفوسیت‌تراپی که طی آن لنفوسیت‌های خون پدری در شرایط کاملا استریل جدا شده و به مادر تزریق می‌شود، سیستم ایمنی مادر بر علیه HLA پدری تحریک شده و آنتی‌بادی تولید می‌کند که این آنتی‌بادی‌ها با اتصال به آنتی‌ژن پدری جنین، مانع اتصال آنتی بادی‌های سیتوتوکسیک به این آنتی‌ژن‌ها شده و همین طور با کاهش فعالیت سیتوتوکسیتی سلول‌های NK موجود در رحم باعث مهار سیستم ایمنی مادر بر علیه جنین شده و مانع از سقط جنین شود.

شکست مکرر لانه گزینی جنین (RIF) یکی از مشکلات عمده

احمدی ادامه داد: شکست مکرر لانه گزینی جنین (RIF) یکی از مشکلات عمده در سیکلهای IVF/ICSI است و با وجود پیشرفت های فراوانی که در روش های درمان ناباروری و لقاح آزمایشگاهی به وجود آمده است، درصد قابل توجهی از زوج‌هایی که تحت روش‌های درمان ناباروری و لقاح آزمایشگاهی قرار می‌گیرند با شکست مواجه می‌شوند. دلایل متعددی به عنوان عامل شکست لانه گزینی مطرح است که دلایل ایمونولوژیک در این مورد هم سهم به‌سزایی دارند.

این متخصص ایمونولوژی افزود: مطالعات ما نشان داده‌اند که سلول‌های ایمنی بدن مادر به ویژه سلول‌های کشنده طبیعی (NK cell) رحم در شکست لانه‌گزینی نقش موثری دارند. بنابراین می‌توان با روش‌های مختلف ایمونوتراپی به ویژه لنفوسیت‌تراپی میزان موفقیت سیکلهای IVF/ICSI را در بیمارانی که با شکست‌های متوالی لانه گزینی مواجه شده‌اند، افزایش داد.

مجری لنفوسیت‌تراپی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل در پایان با اشاره به تولد نخستین نوزاد به کمک روش لنفوسیت‌تراپی در مرکز درمان قفقاز جهاد دانشگاهی اردبیل، تصریح کرد: مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل جزو مراکز مجهز و برتر در زمینه ناباروری در سطح استان و شمال‌غرب کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    9 0
    خدا رو شکر. بچّه نعمت و لطف خداست و اومدن هر بچبه نوید امیدواری خدا نسبت به بندگانش است.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
    0 0
    خدارو شکر ،هیچ خونه ای بی بچه نباشه به حق حضرت فاطمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس