کد خبر 1483903
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
توزیع داروی سقط جنین فقط در مراکز درمانی، مجاز است

مدیرکل مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عرضه داروی سقط جنین فقط در مراکز درمانی مجاز است.

به گزارش مشرق، متاسفانه در جامعه طی چند سال اخیر فضایی ایجاد شده که سقط، اقدامی طبیعی و راهی برای پایان بارداری است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه حدود ۱۲ هزار درخواست برای سقط جنین قانونی به پزشکی قانونی ارسال می‌شود که از این تعداد، بر اساس استانداردهای موجود، کمتر از ۹ هزار سقط قانونی با تشخیص پزشکی قانونی و بر اساس قوانین کشور انجام می‌شود.

بر این اساس ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سقط جنین را ممنوع کرده و آن را یک جرم با جنبه عمومی و با مجازات دیه، حبس و ابطال پروانه پزشکی دانسته است. بر اساس این بند از قانون، تنها در مواردی مانند در خطر جدی قرار گرفتن جان مادر و منحصر شدن حفظ جان به سقط جنین، درخواست سقط قابل ارائه به مراکز پزشکی قانونی است.

سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری در مهر ۱۴۰۰ ابلاغ کرد.

بر اساس ماده "۵۶" قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ـ سقط جنین ممنوع بوده و از جرائم دارای جنبه عمومی است و مطابق مواد (۷۱۶) تا (۷۲۰) قانون مجازات اسلامی و مواد این قانون، مستوجب مجازات دیه، حبس و ابطال پروانه پزشکی است.

مادر صرفاً در مواردی که احتمال بدهد شرایط زیر محقق می شود، می تواند درخواست سقط جنین را به مراکز پزشکی قانونی تقدیم کند. کلیه مراکز پزشکی قانونی در مراکز استان ها مکلفند درخواست های واصله را سریع به کمیسیون سقط قانونی ارجاع کنند.

این کمیسیون مرکب از یک قاضی ویژه، یک پزشک متخصص متعهد و یک متخصص پزشک قانونی در استخدام سازمان پزشکی قانونی، حداکثر ظرف یک هفته تشکیل می شود. رأی لازم توسط قاضی عضو کمیسیون با رعایت اصل عدم جواز سقط در موارد تردید صادر می شود. قاضی عضو در کمیسیون مذکور با حصول اطمینان نسبت به یکی از موارد ذیل مجوز سقط قانونی را با اعتبار حداکثر پانزده روزه صادر می کند: الف) ـ در صورتی که جان مادر به شکل جدی در خطر باشد و راه نجات مادر منحصر در سقط جنین بوده و سن جنین کمتر از چهار ماه باشد و نشانه ها و امارات ولوج روح در جنین نباشد، ب) ـ در مواردی که اگر جنین سقط نشود مادر و جنین هر دو فوت می کنند و راه نجات مادر منحصر در اسقاط جنین است، ج ـ چنانچه پس از اخذ اظهارات ولی، جمیع شرایط زیر احراز شود: ـ رضایت مادر ـ وجود حرج(مشقت شدید غیرقابل تحمل) برای مادر ـ وجود قطعی ناهنجاری های جنینی غیرقابل درمان، در مواردی که حرج مربوط به بیماری یا نقص در جنین است ـ فقدان امکان جبران و جایگزینی برای حرج مادر ـ فقدان نشانه ها و امارات ولوج روح ـ کمتر از چهار ماه بودن سن جنین.

عرضه داروی سقط جنین فقط در مراکز درمانی مجاز است

سلیمان حیدری مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در تماس تلفنی به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: عرضه داروی سقط جنین فقط در مراکز درمانی مجاز است زیرا بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۸۰ درصد موارد سقط جنین‌ غیرقانونی و در خارج از مراکز درمانی انجام می‌شود.

برخورد جدی با سودجویان فروش داروی سقط جنین در فضای مجازی

وی افزود: از این پس توزیع دارویی که برای سقط جنین مصرف می‌شود، در خارج از مراکز درمانی ممنوع بوده و مقابله جدی با افرادی که در شبکه های اجتماعی این دارو را عرضه می کنند، صورت می گیرد.

همچنین به گفته سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بسیاری از سقط های جنین بصورت زیرزمینی انجام می شود و می تواند خطرات و عوارضی را برای مادر داشته باشد به همین دلیل طی جلسات مختلفی که با رئیس جمهور برگزار کردیم، تشدید نظارت بر برای توزیع داروی سقط جنین صورت می گیرد و پزشکان و مراکزی که اقدام به این کار کنند، نیز متخلف شناخته شده و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۰۰ پرونده در مورد سقط غیرقانونی به مراجع قضایی ارسال شده و امیدواریم نهادهای مربوطه نیز همکاری لازم را در این زمینه با وزارت بهداشت انجام دهند، با توجه به اینکه این وزارتخانه متولی سلامت جامعه است، به تنهایی نمی تواند از عهده آن برآید و لازم است دستگاه قضا نیز در این زمینه همسو با ما باشد.

رصد مراحل بارداری از طریق سامانه ملی باروری سالم

کریمی تاکید کرد: برای نظارت بر توزیع داروی سقط جنین، بزودی سامانه ملی باروری سالم بزودی راه اندازی شده، از مراحل تست مثبت بارداری تا زمانی که نوزاد متولد می شود، تحت نظارت قرار می گیرد تا برای افزایش جمعیت از سقط های جنین جلوگیری شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: این سامانه به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و متخصصان، آزمایشگاه‌ها و همه افراد حوزه‌های مرتبط از طریق نام کاربری و رمز عبور به این سامانه دسترسی دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    1 0
    منشی های مطب دکترهای زنان و زایمان نقش واسطه را دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس