کد خبر 1448277
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
خواص شیر برای مبتلایان به دیابت یا چربی خون

مطالعات جدید مبتنی بر شواهد ژنتیکی، تأثیر نوشیدن شیر بر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ را نشان می دهد. بر این اساس گفته می شود نوشیدن شیر می تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد.

به گزارش مشرق، نتایج یک مطالعه بزرگ روی ۲ میلیون نفر نشان داد، مصرف زیاد شیر باعث افزایش سطح کلسترول نمی شود. در این پژوهش مشخص شد، کسانی که هر روز شیر می ‌نوشیدند، سطح کلسترول بد یا LDL کمتری نسبت به افرادی که شیر نمی‌نوشیدند، داشتند.

علاوه بر این، مشخص شد مصرف بیشتر شیر با کاهش ۱۴ درصدی خطر بیماری عروق کرونر قلب و ۱۱ درصدی کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه بود. این موضوع در حالی است که بر اساس باورهای عامیانه، افزایش مصرف لبنیات پرچرب به دلیل داشتن چربی اشباع شده ممکن است اثرات منفی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد. با این حال، نتایج چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف شیر و محصولات لبنی کم چرب منجر به کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

این مطالعه با استفاده از رویکرد ژنتیکی با نگاهی به نوع ژن لاکتاز، تأثیر مصرف شیر بر ریسک متابولیک قلبی (عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت) را بررسی کرد. لاکتاز یک آنزیم گوارشی است که لاکتوز، قند موجود در شیر و فرآورده های شیر را تجزیه می کند.

محققان طی مطالعات خود دریافتند: افرادی که مقادیر بیشتری شیر می نوشند دارای تنوع ژنتیکی هستند که لاکتوز را هضم می کند.

پروفسور ویمال کارانی، نویسنده ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: ما متوجه شدیم که در میان شرکت ‌کنندگان با تنوع ژنتیکی که شیر بیشتری مصرف می کردند، سطوح پایین ‌تری از کلسترول خوب و بد داشتند. ما همچنین دریافتیم خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در افرادی که دارای تنوع ژنتیکی هستند، به طور قابل توجهی کمتر است.

همه این ها نشان می دهد که کاهش مصرف شیر ممکن است برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ضروری نباشد. دلایلی که مصرف زیاد شیر می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

کلسیم و لاکتوز موجود در شیر بر متابولیسم چربی تأثیر می گذارد.در مقایسه با سایر غذاهای لبنی، شیر کم‌ چربی است.

دریافت کلسیم از غذاهایی مانند شیر باعث افزایش دفع اسیدهای صفراوی شده و در نتیجه باعث تولید اسیدهای صفراوی توسط کلسترول کبدی می شود و در نتیجه این فرآیند منجر به کاهش سطح کلسترول می شود.

تخمیر میکروبی کربوهیدرات های غیرقابل هضم مانند لاکتوز در روده می تواند بر تولید کلسترول تأثیر بگذارد و باعث کاهش سطح کلسترول شود. دکتر ویمال کارانیس دستیار ارشد این مطالعات در رابطه با موضوعات فوق می گوید:

مطالعه ما مطمئناً نشان می دهد که مصرف شیر موضوع مهمی برای خطر بیماری های قلبی عروقی نیست، حتی اگر افزایش اندکی در شاخص توده بدنی و چربی بدن در بین مصرف کنندگان شیر مشاهده شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که مشخص نیست آیا محتوای چربی موجود در لبنیات است که در کاهش سطح کلسترول نقش دارد یا این موضوع به دلیل یک عامل ناشناخته رخ می دهد. به طور کلی کلسیم و لاکتوز موجود در شیر بر متابولیسم چربی تأثیر می گذارد.

شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی بین المللی چاقی (Journal of Obesity) منتشر شد.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس