کد خبر 1447149
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
آلودگی هوا

تدام آلودگی هوادر تهران ادامه دارد. مدارس مجازی شد اما باز هم هوا آلوده است.قانون هوای پاک تصویب اما این قانون به درستی اجرا نشد. بسیاری از مدیران منتظر وزش باد برای رفع آلودگی هستند.

به گزارش مشرق، تدوام آلودگی هوا در تهران ادامه دارد. در چند روز گذشته آلودگی هوا مدارس تهران را از حالت حضور به مجازی تبدیل کرد تا میزان ترددها در سطح شهر کمتر و آلودگی هم به مراتب کمتر شود. تعطیلی مدارس مسکنی موقت برای درمان آلودگی هوا است. این در حالی است که بارها هشدارهای لازم برای فصل آلوده داده شده است. متولی اصلی رفع آلودگی هوا در تهران محیط زیست است قانون هوای پاک سال‌هاست که تصویب شده و وظایف سازمان‌ها و ارگان‌ها در آن مشخص است اما این قانون طی سال‌های گذشته به درستی اجرا نشده و شاهد تنفس هوای آلوده برای شهروندان هستیم.

تلاش شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی/ نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند/سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود

یکی از متهمین اصلی برای آلودگی هوا سوخت نامناسب در شهر است. پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها می‌گوید، تلاش شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا ادامه دارد.

وی با تأکید بر این موضوع که در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند گفت:‌امروز متأسفانه در کشور در ارتباط با شدت مصرف گاز دچار مشکل شده‌ایم. با تمام مشکلاتی که وجود دارد تا جایی که امکانپذیر بوده گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می‌شده است و تأکید دارم که در تهران نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی‌کنند. برای رفع آلودگی هوا باید همه دستگاه‌های مرتبط با هم هم‌افزایی و تدابیر لازم را اتخاذ کنند. وقتی از یکسو تولید خودرو باز گذاشته می‌شود و سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود در حالی که خروجی حتی ۱۰ درصد این رقم هم نیست یعنی یک غول بزرگ متحرک آلودگی هوا در شهر رها شده است.

۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است / افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید کربن در ساعات میانی

بر اساس این گزارش،‌ بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است مدیریت شهری تلاش می‌کند که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود و همچنین جلساتی در این زمینه برگزار شده و قرار است در بودجه سال آتی شهرداری تهران به بحث حمل و نقل توجه ویژه‌ای شود.

یکی دیگر از منابع آلاینده در تهران موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند قرار است که این موتورسیکلت‌های برقی جایگزین شود و در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده است و قرار است برای کاهش آلودگی این موتورها وارد شوند. باید ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند و البته دولت بر اساس قانون وظایفی در خصوص توسعه ناوگان دارد که در ادوار گذشته این موضوع به درستی انجام نشده و دولت به وظایف خود به خوبی عمل نکرده است.

آلاینده‌ها در تهران رشد پیدا می‌کنند طی هفته گذشته حتی افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید کربن در ساعات میانی روز حدفاصل ۲۲ تا ۲۵ آذر را شاهد بودیم و سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت که افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید کربن بالاتر از حد استاندارد است. بررسی آلاینده دی‌اکسید کربن در شهر تهران طی سال‌های گذشته نشان داده که عمدتا در نیمه دوم سال به دلیل افزایش شرایط سکون نسبی و پایداری جو شاهد شرایط نامطلوب‌تری برای این آلاینده هستیم و افزایش آن در هفته قبل نشان داد که تأثیر غیرترافیکی در وقوع این رویداد مؤثر است.

با توجه به تعطیلی مدارس تعداد مسافران مترو تغییری نکرده است

در حال حاضر مدارس و دانشگاه‌های تهران به صورت حضوری برگزار نمی‌شود تا قدری شاهد کاهش آلاینده‌ها باشیم مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در این باره گفت:‌ با توجه به تعطیلی مدارس تعداد مسافران ما تغییری نکرده است شاید برخی از افرداد به دلیل شرایط موجود تصمیم گرفتند که با حمل و نقل عمومی تردد کنند.

وی ادامه داد: اورهال قطارهای مترو در دستور کار است و طی هماهنگی‌های صورت گرفته در ظرف ۲ تا ۳ سال آینده کل ناوگان سر و سامان می‌گیرد.

تعطیلی مدارس و توصیه به ورزش نکردن دردی از آلودگی هوای تهران را دوا نمی‌کند

انجام اقدامات مقطعی همچون تعطیلی مدارس و توصیه به ورزش نکردن دردی از آلودگی هوای تهران را دوا نمی‌کند. چند روزی وضعیت تهران قرمز شد و باید برای رفع مشکل آلودگی کارهای زیرساختی مهم انجام دهند. با وجود اینکه در قانون هوای پاک وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شده اما مشخص نیست که چرا این وظایف به درستی انجام نمی‌شود. باید اقدامات عملی در خصوص کاهش آلودگی هوا ایجاد شود و با اقدامات مقعطی نمی‌توان این مشکل را برطرف کرد.

خسارت ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد تومان است/می‌توان با مقوله آلودگی هوا به صورت یک بام و دو هوا برخورد کرد

آلودگی هوا خسارات زیادی به کشور وارد می‌کند. سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به یکی از رسانه ها می‌گوید خسارت ناشی از آلودگی هوا به کشور سالانه بین ۷ تا ۱۱ میلیارد تومان است. نمی‌توان با مقوله آلودگی هوا به صورت یک بام و دو هوا برخورد کرد. بخش عمده‌ای از ۳۴ ماده قانون هوای پاک به مقوله حمل و نقل مرتبط است و متولی اصلی آن وزارت صمت است.متأسفانه وزارت صمت پیشنهادی را رأسا و بدون طی مراحل قانونی و اخد نظر دستگاه‌های متولی ارائه کرده و استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی را که سال‌ها یورو ۶ بود به یورو ۵ کاهش داد البته استدلال آقایان برای این مصوبه که خلاف قانون هوای پاک است این بود که چون بنزین یورو ۶ در کشور تولید نمی‌شود لذا استفاده از بنزین یورو ۴ در خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۶ به صلاح نیست.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تمامی تخلفات و ترک فعل‌های ۲۳ دستگاه متولی بحث آلودگی هوا مشخص و با اعمال ماده ۲۳۴ پرونده تمامی مسؤولین و دستگاه‌های متخلف در این زمینه به دادسرا ارجاع و در حال رسیدگی است.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری آلودگی هوا در برخی از روزها دامان پایتخت‌نشینان را گرفته است . تعداد روزهای ناسالم بالا رفته است و تعداد روزهای پاک هم کم بوده است.

شهرداری تهران نقش کمی در کاهش آلودگی هوا دارد

نظری معاون خدمات شهری شهردار تهران در خصوص مباحث آلودگی هوا گفت:‌ شهرداری تهران نقش کمی در کاهش آلودگی هوا دارد و بیشترین وظایفش در حوزه حمل و نقل است که بودجه خوبی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از یک طرف شرایط جوی و از طرف دیگر ناوگان فرسوده حمل و نقل را داریم و همچنین سال به سال به تعداد خودروها هم افزوده می‌شود البته شرایط سوخت هم خیلی خوب نیست و سکون هوا و عدم بارش باعث بروز مشکلات شده است البته شهرداری تهران برای رفع مشکل آلودگی هوا در بحث توسعه حمل و نقل عمومی اقداماتی را انجام داده است.

بر اساس این گزارش، کیفیت هوا به ۵ دسته اصلی تقسیم می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود و از ۵۱ تا ۱۰۰د ر محدوه قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار دارد و شاخص بین ۳۰۱ تا ۵۰۰ هم وضعیت خطرناک است.

شاهد انباشت آلاینده‌ها در آسمان تهران هستیم

چند روزی است که شاهد تداوم آلودگی هوا و شاهد انباشت آلاینده‌ها در آسمان تهران هستیم و چند روزی هوا برای تمامی گروه‌ها ناسالم شد شهروندان بهتر است در این روزها از تردد با خودروی شخصی پرهیز کنند و همچنین کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای از تردد در فضای باز پرهیز کنند.

باید قانون هوای پاک در تهران به درستی اجرا شود و دستگاه‌های مسؤول در این زمینه به وظایف خود عمل کنند حال باید دید که برای این ترک فعل‌ها قرار است چه اقداماتی انجام شود؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    برای بی کاری، هیچ کاری نکردن و بی عملی، ماهی پنجاه میلیون تومن از جیب ملت حقوق میگیرن.
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    روابط اداری و کاغذی مشکلی از کشور حل نمی کند .... کشتار آلودگی هوا و مسببان ان جرمی کمتر از داعش ها و تروریستها ندارند.
  • DE ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    مدیران برای رفع آلودگی هوا منتظر باد هستند و اصلاحطمعکارها هم برای موجسواری منتظر باد هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس