کد خبر 1446929
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
ماسک

رییس مرکز اورژانس تهران از افزایش مأموریت‌های قلبی و ریوی این مرکز در روزهای آلوده پایتخت خبر داد.

به گزارش مشرق، دکتر یحیی صالح طبری درباره استقرار آمبولانس‌های اورژانس در میادین بزرگ شهر، گفت: تقریبا از هفته گذشته که وضعیت ویژه آلودگی هوا در تهران اعلام شد، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس در میادین بزرگ شهر و گذرگاه‌های پر تردد مستقر شدند تا به شهروندان خدمات لازم را ارائه دهیم و در صورتیکه رهگذران نیاز به کمک داشتند به شرایط آنها رسیدگی کنیم.

رئیس مرکز اورژانس تهران تصریح کرد: متأسفانه آمار ماموریت‌های قلبی و تنفسی اورژانس افزایش یافته و علیرغم اینکه تعطیلی برخی مراکز مثل مدارس و ... در نظر گرفته شد، اما روند ماموریت‌های ما افزایش داشت.

وی در ادامه درباره افزایش آمار مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز گفت: اخیرا مسمومیت با گاز CO افزایش یافته و با وجود اینکه به علل مختلف هنوز هوا آنقدر سرد نشده است اما طی هفته گذشته نزدیک به ۹۷ نفر با استنشاق گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شدند.

صالح طبری در خصوص اینکه در چه مواردی باید با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت، افزود: این مورد از اسم اورژانس مشخص است مورد اورژانسی یعنی اگر دیر با مرکز تماس بگیرید حیات یک نفر به خطر میوفتد.

وی با بیان اینکه ما در تهران ۲۲۱ پایگاه برای ۱۰ میلیون جمعیت ثابت و حدود سه میلیون جمعیت شناور داریم، گفت: طبیعتا باید یک سری پروتکل‌ها را داشته باشیم تا به هموطنانی که نیاز ضروری دارند رسیدگی کنیم. گاهی اوقات تعدادی ماموریت غیر ضروری به اورژانس اعلام می‌شود و این منجر به از دست دادن ماموریت‌های واقعی می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس تهران درباره شیوه رسیدگی به مصدومان حوادث ترافیکی و حتی برخی افرادی که دچار مشکلات جسمانی می‌شوند، گفت: در واقع لازم است که یک سری باید و نباید برای رسیدگی به تروماها تعریف شود که مثلا این مورد را در میان حوادث رانندگی مشاهده می‌کنیم. من به پلیس راهنمایی و رانندگی پیشنهاد دادم که اجازه دهند اگر راننده‌ای می‌خواهد گواهینامه بگیرد اورژانس نیز ساعاتی را به او کمک‌های اولیه آموزش دهد. باید آگاهی عمومی در خصوص این آموزش‌ها افزایش پیدا کند. مثلا گاهی نباید تا پیش از رسیدن نیروهای امدادی مثل آتش نشانی، اورژانس به مصدومان دست زد. چرا که این ممکن است برای آنها مشکلاتی را ایجاد کند. ما خواهش می‌کنیم که پیش از کمک کردن و دست زدن به یک مصدوم با اورژانس تماس گرفته شود تا با توجه به راهنمایی‌های دیسپچ اورژانس، اقدامات لازم انجام شود.

صالح تبری در خصوص انتقال مصدومان و بیماران به بیمارستان‌های دولتی گفت: اورژانس باید فقط بیماران را به بیمارستان‌های دولتی و نزدیکترین بیمارستان‌هایی که تخصص مربوطه را دارند، منتقل کند؛ اما در صورتیکه حیات فرد در خطر است دیگر فرقی نمی‌کند که بیمارستانی که فرد را به آن انتقال می‌دهیم دولتی باشد یا نباشد. در هر صورت باید اقدامات و احیای اولیه انجام گیرد. گاهی هم هموطنان ما درخواست می‌کنند که آنها را به بیمارستان خاصی منتقل کنیم. اگر فرد بیمار در آن بیمارستان پرونده داشته باشد یا اخیرا عمل خاصی را در آن بیمارستان انجام داده باشد یا پزشک متخصصی در آنجا داشته باشد با انجام هماهنگی‌های لازم در صورت امکان، فرد را به بیمارستان مورد نظرش انتقال می‌دهیم.

وی درباره باز کردن مسیر برای آمبولانس‌های در حال تردد، گفت: من از همه رانندگان و مردم تقاضا می‌کنم که خود را جای فردی بگذارند که در آمبولانس نشسته است. در این صورت آنها این موضوع را درک می‌کنند که باید به آمبولانس‌های اورژانس راه بدهند. گاهی فضایی وجود ندارد که آمبولانس مسیر خود را باز کرده و به حرکت ادامه دهد اما گاهی هم می‌شود که با یک جابجایی ساده راه را برای آمبولانس‌ها باز کرد. مواردی بوده که مردم بسیار به ما کمک کرده‌اند و ما توانستیم به سرعت به محل حادثه برسیم اما موقعیتی هم بوده که به دلیل راه ندادن دو یا سه راننده دیر به محل رسیده‌ایم.

رئیس مرکز اورژانس تهران با اشاره به ایجاد مزاحمت‌های تلفنی برای این مرکز، گفت: همچنان هم مزاحمت‌های تلفنی برای ما ایجاد می‌شود. بین ۶ تا ۱۵ درصد تماس‌های تلفنی اورژانس مزاحمت است. ما تقریبا در روز بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تماس تلفنی داریم و برخی از اینها مزاحمت است و موجب می‌شود که تماس‌های واقعی با اورژانس برقرار نشود.

صالح طبری اظهار کرد: از همه مردم خواهش می‌کنم که در صورت عدم ضرورت از خانه خود بیرون نیایند و در صورتیکه از خانه خارج می‌شوند ماسک‌های فیلتر دار داشته باشند.

وی در پایان گفت: خدمات اورژانس ۱۱۵ کاملا رایگان است و ما به شهروندان به صورت رایگان خدمات ارائه می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس