عکس

غار «دربند رشی رودبار» که به ادعای باستان شناسان یکی از اولین سکونتگاه‌های بشری است، به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان قرار است کاربری‌هایی از جمله موزه، رستوران داشته باشد.

به گزارش مشرق، یکی از نخستین سکونتگاه بشر اولیه ایران غار دربندرشی رودبار از شهرستان‌های استان گیلان است که باستان شناسان با توجه به یافته‌های تاریخی این لقب را به آن داده اند و معتقدند این غار حداقل ۲۳۰ هزار سال سن دارد.

این اثر در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده و از آنجا که یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی مهم ایران به شمار می‌رود هر ساله هزاران گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند.

اما اکنون، ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفته است از آنجا که تبدیل غار به رستوران در دنیا و کشورهای اروپایی سابقه دارد؛ می‌توان این غار را نیز به یکی از مراکز گرشگری بی بدیل تبدیل کرد.

پیشنهاد تبدیل اولین سکونتگاه بشری به رستوران! +عکس

جهانی گفته است: با تهیه و ارائه طرح توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و نظر به اینکه سامان‌دهی غارهای استان و بهره‌برداری بهینه، یکی از اولویت‌های اداره کل و از مطالبات اصلی مردم و مسئولان استان است، پس از صدور مجوزهای لازم و سیر مراحل اداری، با تبدیل غار دربند رشی به رستوران، موزه و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در جنب آن، برای اولین بار (متناسب و کاملا مطابق با زیست بوم منطقه) یکی از مراکز گردشگری بی‌بدیل در سطح استان و کشور شکل می‌گیرد.

جهانی به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان گفته که زمینه مناسب برای سرمایه گذاری در گردشگری مهیاست و از علاقه مندان می‌خواهیم که به واحدهای میراث در استان مراجعه کنند.

او همچنین گفته که برای این غار به تازگی مسیر دسترسی مناسب و ایمن برای گردشگران، پارکینگ اختصاصی، تابلوهای راهنما، عرضه محصولات صنایع‌دستی و سوغات محلی و روشنایی در راستای ساماندهی غار انجام شده است.

این طرح از سوی کسی داده شده که یکی از اعضای تیم باستان شناسی این غار نیز بوده و حالا تبدیل رستوران به این غار که هنوز مطالعات باستان شناسی در آن تکمیل نشده از سوی او جای تعجب دارد ضمن اینکه اگرچه جهانی به سابقه تبدیل غارها به رستوران اشاره کرده، ولی این موضوع را در نظر نگرفته که در همان کشورهای اروپایی اگر چنین غارهایی به رستوران تبدیل می‌شود قاعدتا یافته‌های باستان شناسی عظیمی در آن‌ها پیدا نشده و تاریخ نیز نشان داده ایران هرگز نتوانسته مشکلات ایجاد رستوران و پسماند و فاضلاب چنین کاربری‌هایی را در بناهای تاریخی حل کند چه برسد به غارهای باستانی!

پیشنهاد تبدیل اولین سکونتگاه بشری به رستوران! +عکس

غارهای دربندرشی شامل دو غار کوچک و بزرگ است. جهانی که اکنون مدیرکل میراث فرهنگی استان است غار کوچک را در سال ۸۴ شناسایی کرد و در بررسی آن تعدادی از استخوان‌های جانوری و انسانی و قطعات سفال مربوط به هزاره اول قبل از میلاد کشف و در بررسی غار بزرگتر نیز قطعات سفال همانند قبل پیدا شد پس از آن باز هم جهانی این بار با دو باستان شناس دیگر در بررسی مجدد سنگواره‌های جانواری و یافته‌های دیگری پیدا شد که مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم بود.

در سال ۹۱ نیز نخستین فصل از گمانه زنی در غار کوچک منجر به کشف‌هایی شد که باستان شناسان را در شناخت یکی از کهن‌ترین ادوار پیش از تاریخ یاری می‌کرد. مطالعات جدید این غار هم نشان داده که این غار بیش از ۱۲ هزار سال پیش مسکن شکارچیان عصر سنگ بوده‌است.

جهانی درباره تاریخچه این غارها گفته بود: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت غار کوچک قدمت بیشتری داشته و قدمت آن حدود ۲۳۰هزار سال قبل و به عصر پارینه سنگی برمی گردد و غار بزرگ مربوط به عصر آهن و حدود ۲۰۰هزار سال قبل است.

حالا غار دربندرشی که به عنوان قدیمی‌ترین سکونتگاه تاریخ گذاری شده انسان در ایران شناسایی شده قرار است به عنوان مکانی برای رستوران در نظر گرفته شود البته شاید طرح‌های جایگزین دیگر مانند کاربری صنایع دستی و موزه‌ای برای آن مناسب‌تر باشد اگر درست اجرا شود.

منبع:آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    رستوران هم خوبه اما نه اینکه یه جای لاکچری باشه که بچه پولدارها و آغازاده ها با دوست دخترشون برن! باید جوری باشه که عموم مردم بتونن استفاده کنن همچنین گردشگران خارجی.
  • هادی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    تبدیل به رستوران بشه و بدن به فک و فامیل
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    خب چرا باید یک غار باستانی رستوران بشه‌این چه حماقتیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس