کد خبر 1332010
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
برنامه ریزی برای نمایشگاه گردشگری/یک کشف جالب در اثر بارندگی

کشف سنگ قبر در اثر بارندگی، درگذشت باستان شناس پیشکسوت، ارائه آمار گردشگران ورودی، برپایی نشست خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش مشرق، در این هفته خبر رسید که یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۶۷۷ نفر از اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۱ دی ماه به ایران آمده اند. بعد از ۲۰ ماه توقف صدور ویزای گردشگری، این اتفاق بالاخره آبان ماه اجرایی و برای گردشگران ورودی به ایران ویزای توریستی هم صادر شد این در حالی بود که تا آن زمان ویزای سلامت و تجاری تنها ویزاهایی بود که برای مسافران خارجی صادر می‌شد.

یک میلیون و ۴۷۱ هزار مسافر خارجی به ایران آمدند

باستان شناس پیشکسوت درگذشت

خبر ناگوار این هفته مربوط می‌شد به درگذشت یکی از پیشکسوتان موزه داری و باستان شناسی. در این هفته خبر رسید که استاد رضا مستوفی فرد باستان شناس پیشکسوت به دلیل کهولت سن در ۸۸ سالگی درگذشت.

رضا مستوفی فرد فارغ التحصیل رشته باستان شناس از دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۴۵ نیز به استخدام این دانشگاه درآمد و به عنوان استادیار در گروه باستان شناسی مشغول به کر شد. وی در حفاری‌های متعدد باستان شناسی شرکت داشته که از جمله مهمترین آنها شرکت در حفاری تپه مارلیک به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان و سرپرستی چند فصل کاوش آموزشی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه تهران در دشت قزوین بوده است.

کشف ۹۳۰ قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار ساله

در این هفته سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور از کشف ۹۳۰ قلم عتیقه با قدمت تاریخی سه هزار سال طی دو عملیات خبر داد.

سردار مهری گفت: همکارانم در یگان حفاظت استان تهران با رصد اطلاعاتی و طی دو عملیات جداگانه موفق به دستگیری قاچاقچیان عتیقه و کشف ۹۳۰ قلم شیء عتیقه تاریخی و فرهنگی شدند. قاچاقچیان قصد داشتند این اشیا عتیقه را از کشور خارج کنند که با هوشیاری نیروهای انتظامی و یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری، ناکام ماندند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی کشور با اشاره به کشفیات این دو عملیات عنوان کرد: یک مجسمه ارزشمند با قدمت سه هزار سال در این کشفیات وجود دارد که قاچاقچیان قصد فروش به مبلغ ۴ میلیارد تومان داشتند که روز قبل در معامله این عتیقه، توسط نیروهای انتظامی و عملیات نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان تهران، غافلگیر شدند.

این مقام انتظامی با اشاره به رد رشوه ۴۰۰ میلیونی توسط نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری پلیس پیشگیری انتظامی مطرح کرد: از میان این ۹۳۰ قلم شیء عتیقه ۸۱۰ شیء اصل و مابقی بدل کارشناسی شده است و در میان کشفیات؛ مفرغ، سکه قدیمی، زیورآلات باستانی و ... دیده می‌شود که قدمت سه هزار ساله و دیرینه تاریخی دارند که عمدتاً قاچاقچیان به شیوه حفاری‌های غیر مجاز به دست آوردند.

بی‌توجهی ایرلاین‌ها به بخشنامه لغو کف قیمت بلیت هواپیما

بی‌توجهی ایرلاین‌ها به بخشنامه لغو کف قیمت بلیت هواپیما

در حالی که ۵ روز از بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر لغو مصوبه کف قیمت پرواز می‌گذرد، همچنان هیچ ایرلاینی اقدام به فروش بلیت کمتر از ۶۰۰ هزار تومان نمی‌کند.

کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ۱۹ دی ماه ضمن حمایت تلویحی از مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تعیین کف قیمت بلیت پروازهای داخلی، به ایرلاین هایی که این مصوبه را رعایت نکنند، هشدار «برخورد» داد.

با این حال پس از انتقاداتی که رسانه‌ها مطرح کردند، میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ۲۸ دی ماه از ملغی شدن مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعیین کف نرخی بلیت هواپیما خبر داد.

رضوی افزود: در روزهای اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ابلاغ صورتجلسه ای به شرکت‌های هواپیمایی با تعیین کف نرخی، حداقل قیمت فروش بلیت در پروازهای داخلی را ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با توجه به مغایرت صورتجلسه فوق با آخرین مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر حذف کف نرخی از قیمت بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری موضوع فوق را پیگیری و بر این اساس، انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ارسال نامه خطاب به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی مصوبه فوق را ملغی کرد.

حمایت از هنرمندان ۱۲ استان کم برخوردار در نمایشگاه ملی صنایع دستی

در این هفته پیرو برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران که قرار است از نهم تا ۱۲ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزاری شود، نشست خبری در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با حضور معاونان گردشگری و صنایع دستی و مدیران کل این دو معاونت برگزار شد.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در این نشست گفت: ما هر سال در خرداد و شهریور نمایشگاه‌های ملی صنایع دستی را برگزار می‌کردیم که با استقبال زیادی از سوی هنرمندان مواجه می‌شد اما به دلیل همزمانی نمایشگاه با ماه مبارک رمضان، این نمایشگاه در اسفندماه برگزار می‌شد. همچنین به دلیل کشش بازار، نمایشگاه‌های ملی به دو نمایشگاه در سال افزایش پیدا کرد و ما شاهد بودیم که در سالهای اخیر نمایشگاه ملی صنایع دستی هم در شهریور و هم در بهمن ماه برپا می‌شد که به دلایل مختلف نمایشگاه بهمن با نمایشگاه بین المللی گردشگری تلفیق شد.

برگزاری نمایشگاه گردشگری با رعایت پروتکل

در این نشست علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: امسال در نمایشگاه گردشگری الزاماً آش نمی‌فروشیم. نمایشگاه امسال در حالی برگزار می‌شود که شاهد توفیق در واکسیناسیون عمومی و کاهش تلفات ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم ولی هنوز نگرانی‌ها درباره شیوع سویه اومیکرون مرتفع نشده و در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم. این موضوع از ابتدای برنامه ریزی نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی با رعایت پروتکل‌های مورد نظر ستاد کرونا برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما امسال حضور نهادهای مختلف، اتاق‌های بازرگانی و شهرداری‌ها را در غرفه‌های استانی پیش بینی کرده ایم. همچنین تلاش این است که ایده‌های نو و اقدامات ارزشمندی که کمتر مورد توجه قرار داده شده بودند در نمایشگاه امسال ظهور و بروز داشته باشند. مانند فعالیت‌هایی که در حوزه زیرساخت‌ها انجام شده و افرادی که کارشناس بودند اما تریبون نداشتند این فرصت را به دست آورده اند که در نمایشگاه فعال‌تر شوند. همچنین بسته‌های سرمایه گذاری در حوزه پارک‌ها و جنگل‌ها تهیه شده که در روزهای اول نمایشگاه از آن رونمایی خواهد شد.

پرونده ۲ شهر و یک روستا از استان‌های یزد و کرمانشاه بررسی شد

پرونده ۲ شهر و یک روستا از استان‌های یزد و کرمانشاه بررسی شد

سومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، امروز در محل ساختمان تاریخی کوشک تهران برگزار شد.

در این نشست پرونده اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی، پرونده بافق به‌عنوان شهر ملی حصیربافی از استان یزد و پرونده روستای داریان شهرستان پاوه به‌عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی بررسی شد.

در بخش اول این جلسه، پرونده اردکان شهر ملی کاربافی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نماینده مردم اردکان و جمعی از مسئولان استانی مورد بررسی قرار گرفت که محمودیان معاون صنایع دستی کشور گفت: سال گذشته شهر یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ثبت شد و امیدواریم امسال نیز شاهد ثبت اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی باشیم.

او افزود: در جشنواره صنایع‌دستی فجر، امسال بخش ویژه‌ای داریم با عنوان "رویش سرو" که هدف از اضافه شدن این بخش تجلیل از خانواده‌هایی است که فرزندان و نسل‌های جدید نیز صنایع‌دستی را ادامه می‌دهند.

کشف سنگ قبر ۳۰۰ ساله در میناب بعد از بارندگی

کشف سنگ قبر ۳۰۰ ساله در میناب بعد از بارندگی

این هفته از استان هرمزگان یک خبر جالب رسید. بنابر این خبر، معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از کشف سنگ‌قبر ۳۰۰ ساله در میناب پس از بارندگی‌های اخیر خبر داد.

عباس نوروزی گفت: براثر بارندگی‌های اخیر، یک سنگ‌قبر با قدمت بیش از ۳۰۰ سال دریکی از روستاهای میناب نمایان شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: سنگ‌قبر یادشده توسط مردم محلی کشف و از طریق شورای روستا به پلیس امنیت تحویل و بعدازآن در اختیار اداره میراث‌فرهنگی میناب قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نوشته‌های روی این سنگ‌قبر، به نظر می‌رسد متعلق به دوره صفویان باشد، خاطرنشان کرد: کارشناسان میراث‌فرهنگی برای بررسی بیشتر و کارشناسی تکمیلی به منطقه اعزام شده‌اند و این تخته‌سنگ به‌زودی به موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس منتقل می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    الان مقبره میسازن
  • ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    این سنگها تو قبرستان شهرخنجین استان مرکزی پره حتما اونا هم قدمتون بالای 300ساله؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس