چین عربستان

 محافل رسانه‌ای غربگرا که گسترش همکاری‌های ایران و چین را موجب مستعمره شدن ایران می‌دانستند، حالا سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض را به رخ می‌کشند و مدعی‌اند ایران از قراردادهای منطقه‌ای بازمانده و...(!)

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این محافل زنجیره‌ای در گذشته ضمن واکنش منفی به سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین ادعا کردند: سیاست نه شرقی زیر پا گذاشته شده، چین در حال مستعمره کردن ایران است،‌ ایران به چین فروخته شد، ایران در حال واگذار کردن بنادر خود به چین است، چندده هزار نظامی چینی قرار است در ایران مستقر شوند و پایگاه نظامی درست کنند.

اما اکنون که رئیس‌جمهور چین به ریاض سفر کرده، سردبیر خبرآنلاین در توئیتر نوشت: «آقای شی از پکن به ریاض رفته و با بزرگ‌ترین متحد آمریکا در منطقه و جدی‌ترین رقیب اقتصادی و سیاسی ایران قرارداد استراتژیک بسته و برای هم کلی نوشابه باز کرده‌اند. و در همین حال، ما سر کاریم و روی دیوار چین یادگاری می‌نویسیم و به پیمان شانگهای می‌نازیم».

روزنامه زنجیره‌ای هم‌میهن هم، عنوان «فرش قرمز عربستان برای چین، شی جین پینگ به‌دنبال قراردادهای بلندمدت است» را به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرد و در کنار آن نوشت: «قرادادهای جدید کشورهای منطقه در حوزه انرژی منهای ایران».

در حالی که سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض، پا گذاشتن در حیاط‌خلوت سنتی آمریکا محسوب می‌شود و موجب نگرانی آمریکاست، این روزنامه سعی کرده سفر مذکور را علیه ایران بازنمایی کند.

هم‌میهن در عین حال در مطلب دیگری با عنوان «غروب دیپلماسی انرژی» نوشت: تاخیر در رفع تحریم‌ها موجب حذف ایران از بازار انرژی و پیشی گرفتن همسایگان در این بازار شد.

برخلاف این ادعا، کشورمان در ۱۶ ماهی که از آغاز به‌کار دولت جدید می‌گذرد، توانسته بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی به امضا برساند، صادرات نفتی را از چندصد هزار بشکه در اواخر دولت روحانی، به بالای ۱/۲ میلیون بشکه برساند(که بخش عمده آن هم صادرات به چین است).

در همین دوره کشورمان عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شد که می‌تواند در میان‌مدت، آورده‌های اقتصادی برای کشورمان داشته باشد. تسهیل واردات واکسن کرونا- در کنار تولید واکسن داخلی- و به صفررسانی آمار قربانیان کرونا، بخش دیگری از همکاری‌های دو کشور ایران و چین در این دوره است و این در حالی است که در دولت روحانی ادعا شد تا مشکل برجام و FATF حل نشود، امکان واردات واکسن وجود ندارد(!)

نکته قابل تامل این که در کشورمان در دوره فعالیت دولت غربگرا به مدت ۵ ماه در پکن سفیر نداشت. این همان دوره‌ای بود که همه همّ و غمّ دولت روحانی، صرف به دست آوردن دل آمریکا و تروئیکای اروپایی (با وجود زیر پا گذاشتن برجام) می‌شد. و نیز، در همین دوره بود که تعداد تحریم‌ها از ۸۰۰ مورد به ۱۷۰۰ مورد رسید و با این همه، رسانه‌های غربگرا آن تحریم‌ها را پای دولت رئیسی حساب می‌کنند!

یادآور می‌شود در ادامه فضاسازی رسانه‌های غربگرا، روزنامه دنیای اقتصاد مدعی شد، همکاری‌های چین و ایران و اجرای توافق ۲۵ ساله، منوط به لغو تحریم‌هاست و این در حالی است که چنان‌که گفته شد چین همین حالا با بی‌اعتنایی نسبت به تحریم‌ها، واردات نفت و دیگر مراودات اقتصادی با ایران را گسترش داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    3 0
    ادم دلش میسوزه
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 1
      چین خودش سگه یکی دیگه س... بگن ببند میبنده بگن نبند نمی بنده ... سری قبل هم دستور تحریم اژانس اتمی رو اعمال کرد... الانم بخاطر معظل انرژی کاریش ندارن و گرنه با یه چک امریکا و اروپا حرف گوش کن میشه
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    3 4
    چین فقط برای نباختن قافیه به امریکا با عربستان قراردادهای استراتژیک بسته و در بیانیه مشترکشون هم گفتند ایران در امور داخلی دیگر کشور ها دخالت نکند از اونور اومده با شما معاهده بسته یعنی من هر کاری خواستم بکنم بعدا با تخفیف حساب می کنم خدا وکیلی اینا فرقش از زمین تا اسمونه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    5 5
    واقعا خودشون تکلیفشون با خودشون روشن نیست. به خاطر دشمنی با جمهوری اسلامی در دریایی از تناقض غرق هستند
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    7 4
    خب این که مسلم هست چین که با ما قرار داد امضا کرده قرار نیست که نره جای دیگه هم قرار داد ببنده. چینی که در رقابت جهانی با آمریکاست. ما هم چنین توقعی نداریم. چین الان هم با ما رابطه اقتصادی داره هم با عربستان و اسراییل.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      0 3
      چون عقل ندارند
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      3 3
      کاری به ویرانی طلبان ندارم اما تحریم جلوی خیلی از سرمایه‌گذاری ها رو گرفته پس به نفعمونه فرجام برجام توافق باشد
    • ح IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      3 1
      خب چرا با ایران قرداد بست نگفت عربستان نباید در کشور های منطقه دخالت کنه و از حمله یمن دست بکشه
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    7 3
    ویژگی چین اینه که در روابط تجاریش منفعت محوره نه مثل آمریکا ایده ئولوژی محور و هژمون خواه. چین در روابطش با ایران و عربستان مستقل عمل میکنه یعنی اینجور نیست که شرطی از عربستان رو بپذیره که در ازای قطع همکاری با ایران با عربستان ببنده یا برعکس به خاطر رابطه با ایران با عربستان ارتباطی نداشته باشه. چین برای دست گرفتن بازار و مسیرهای استراتژیک در خاور میانه هم به ایران نیاز داره هم عربستان و بهتره براش که ایندو در صلح باشند. شاید برخی بیانیه دیروز رو یاد اور بشن باید بگم این بیانیه هزینه ی تبلیغاتی بود که چین باید برای ارتباط با عربستان میداد ولی در عمل واقعیت اینه که با موافقت و رایزنی چین ایران الان عضو دائم شانگهای و کاندیدای عضویت در بریکس هست
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    9 4
    قرارداد چین و عربستان یک قرارداد با سود دوطرفه هست ولی قرارداد ایران و چین یک قرارداد استعماریه...از کجا فهمیدم؟ چون هم مسئولین ایران رو می شناسم و هم مسئولین عربستان رو؟ از کجا می شناسم؟ از اونچه که مسئولین این دو کشور طی ۴۰ سال اخیر به سر کشورشون آوردن می شناسمشون
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 2
      اگر اصلاحات بر سر کار بود حرف شما قبول بود از کجا فهمیدم از برجام.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      2 0
      شما تا مفاد یک قرارداد رو ندونی نمیتونی دربارش نظر بدی تعصیباتت رو بزار کنارو توجیه نکن. مفاد افتضاح برجام رو میدونستن و امضا کردند! بالمره و یکجا! کلا قراداد تا با سود دو طرفه نباشه نباید بسته بشه. بر عکس شما فکر میکنم این مورد در قرا داد ایران و چین لحاظ شده
  • حاجی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    3 1
    دوستان یه اشاره ای هم به بیانیه مشترک آل سقوط و چین میکردین حداقل نا خودمون تحلیل میکردیم نه اینکه گذشته روزنامه ها رو ورق بزنید و فلان و فلان رو به رخ بکشید
  • سید IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    2 5
    قضیه غربگدایان و اصلاح طلبان ایران همان قضیه قومی است که هر رقم ملا نصرالدین و پسرش با الاغشان رفتار کردند را مورد شماتت قرار می دادند!!!
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    7 2
    باشه شما تا می تونین خود تونا به خواب بزنین
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 1
    مثل اینکه رابطه با چین فقط واسه ما حرام بود.همینه که میگیم این جماعت غرب گرا و اصلاح طلبان به دلیل غرب زدگی مغزشون در دست خودشون نیست و تحلیل درست و درمونی ندارن و فقط ادعا و حرفن.اینا نباید در سیاست باشن.نظام بابد این جماعت غرب زده رو حذف کنه.مثل چین و روسیه.اگه دولت روحانی سر برجام به چین پشت پا نمیزد الان شاهد این حرکات ها از چین نبودیم.هر چند دولت چین ایدیولوژی محور نیست و با همه کار میکنه‌.
  • کارمند ساده IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    0 0
    ای کاش بجای صورت مسئله را پاک کردن به این مسئله می پرداختند که چرا علیه ایران چین با عربستان یکی شد و روشن می کردند که آیا واقعا با عربستان یکی علیه ایران شده است یا و ....
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 0
    سلام‌مگر‌چین‌با‌ایران‌قرداد‌25ساله‌نه‌نوشت‌چه‌کرد‌برای‌ایران‌حالا‌برای‌عربستان‌فقط.سر‌کارگذاشتن
  • مهدی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    2 0
    سلام چرا از واقعیت همسو شدن چین کمونسیت منفعت طلب و غیرقابل اتکا ، سخن نمیگویید و چیزی نمی نویسید
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      0 0
      چیزی نگفتن؟‌ اصل رابطه اقتصادی هست نه تفکری
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    امریکا از عربستان خواسته بود که تولید نفت خودش را افزایش دهد تا قیمت نفت کاهش یابد ولی عربستان اعلام کرد که این بستگی به نظر همه اعضای تولید کننده نفت دارد و با امریکا مخالفت کرد و این به معنای تحقیر شدن امریکا توسط عربستان است حالا عربستان می خواهد به جای امریکا نفت خودش را به چین بفروشد و برای رسیدن به این هدف عربستان حاکمیت چین به منطقه سین کیانگ را پذیرفته است همان منطقه ای که قبلا تروریستهای دست نشانده عربستان انجا را به اشوب کشیده بودند امریکا قبلا چین را تحقیر کرده بود و حتی ناهار هم به انها در کشورش نداده بود حالا چین و عربستان به دنبال مقابله با امریکا هستند اما عربستان نیاز چین به انرژی را درک کرده است و از ان به عنوان اهرمی برای فشار به ایران استفاده کرده است تا چین مجبور شود در مورد تمامیت عرضی ایران و خطوط قرمز ایران حرفهای تندی بزند اگر ایران واکنش تند نشان دهد روابط چین با ایران و قرارداد ۲۵ ساله نابود می شود و اگر ساکت بماند دولت ایران متهم به فروختن کشور به چین و دور شدن از مواضع ضد استکباری می شود موضع ایران اعلام نارضایتی و خواستن تغییر مواضع چین و تلاش برای بستن قرارداد با کشورهای دیگر مثل هندوستان بوده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس