عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین در سفر رئیس جمهور به پکن

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به سفر حجت الاسلام رئیسی به پکن تصریح کرد: در این سفر مکانیزم‌های عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین نهایی می شود.

به گزارش مشرق، محمد جمشیدی یکشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی افزود: شی جین پینگ رئیس جمهور چین شهریور ماه و در جریان اجلاس شانگهای در سمرقند از حجت الاسلام ابراهیم رئیسی برای سفر به چین دعوت کرد.

وی ادامه داد: اهداف این سفر هم در بعد اقتصادی و هم در بعد سیاسی و راهبردی است.

جمشیدی توضیح داد: راهبرد دولت جمهوری اسلامی سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا است که مورد توجه ویژه جدی است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور افزود: به دنبال همکاری‌های گسترده اقتصادی با چین هستیم که بستر آن سند مشارکت جامع راهبردی ایران و چین است.

وی اظهار داشت: در سفری که معاون نخست وزیر چین به ایران داشت مذاکراتی در کمیته‌های مختلف انجام شد و اکنون آماده اجرایی کردن آن هستیم.

جمشیدی گفت: مکانیزم‌های عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین که در ابتدای دولت یک توافق روی کاغذ بود را پیش برده‌ایم و در این سفر نهایی کردن آن دنبال خواهد شد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به دعوت رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین عصر دوشنبه - ۲۴ بهمن - در صدر هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه عازم پکن پایتخت چین خواهد شد.

رئیس جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.

رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین شرکت می کند و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.

نشست و گفت وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه های دکتر رئیسی در پکن خواهد بود.

جمعی از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کنند.

رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

رئیس جمهور چین شهریور سال جاری و در حاشیه سازمان همکاری شانگهای در سمرقند و در ملاقات دوجانبه با رئیس جمهوری اسلامی ایران، از وی برای سفر به این کشور به طور رسمی دعوت به عمل آورد.

این ملاقات در حالی انجام می شود که دو کشور گام های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله ایران و چین برداشته اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی ترین سطوح قرار دارد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود؛ بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است؛ در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 1
    کشور رو در چنگال چینی های عوضی نندازید. مملکت ارث پدری تون نیست که خیرات میکنید...
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      1 0
      احسنت ، مملکت رو باید فقط و ققط در چنگال یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز و اروپایی‌های نوکر بندازیم تا غربگداها هم با مزدوری و نوکری برای اونها یه چیزی گیرشون بیاد!!!
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 0
      ما مردم تصمیم میگیریم با کشور چیکار کنیم به تو مربوط نیست پلشت پاچه لیس بن سلمان
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 1
    شما بدون اجازه ملت امکان این بذل و بخش ها رو ندارید. ایران استان چین نیست بی کفایتها
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      1 0
      کدوم بذل و بخششها؟! اتفاقأ من شنیدم چین خیلی داره بذل و بخشش میکنه!!! در هرصورت زیاد زور نزن، دوران اربابهای یانکی آدمکشت دیگه تموم شده!!!
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 1
    اونوقت چین هم چندوقت بعدش توافق تجزیه خاک و جزایر ایران را با اعراب عملیاتی میکنه و شما حتی جرات اعتراض هم ندارید . مگه نه ؟/
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      1 0
      فعلا که اربابهای یانکی گاوچرون تو از صبح تا شب دارن حرف تجزیهٔ خاک ایرانو میزنن اغتشاشو ، البته همشون با خود شماها این آرزو رو به گور میبرن!!!
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    1 0
    خیلی هم عالی، به امید گسترش هرچه بیشتر روابط بین دو کشور مستقل و دوست و سوزش هرچه بیشتر دشمنان ایران از جمله یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز و اروپایی‌های نوکر و غربگداهای داخلی!!!!
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    چین وروسیه به ایران بعنوان الگوی مبارزه با استکبارنیازمند واز ان الهام میگیرند
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 0
    جلزوولز غربگداها در خارج شدن ایران از اردوگاه غرب واهمیت ندادن به غرب بدجور انها را ناامید کرده یک روز مدعی میشوند که چین ایران رابلعیده ونفت رامفت میبرد وروز دیگر مدعی میشوند که چین ایران رادور زده وبه عرعرستان نزدیک شده بالاخره کدامش را باور کنیم .درهرحال باید باور کنیم که غرب ونوکرانش منزوی شدهاندوسیاست رعیسی درست است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس